خانه / سایت آموزش آهنگسازی و تنظیم / روش میکس صدا/آهنگ در منزل (و 7 نکته کاربردی)
در حال میکس صدا

روش میکس صدا/آهنگ در منزل (و 7 نکته کاربردی)

آهنگسازی

وقتی که به ترکیب صدا یا موسیقی فکر می کنید، کنسول های استودیویی بزرگ به ذهن تان می آید که 3.6 متر طول و کلی پیچ و فیدر (Fader) دارند. این دستگاه‌ ها هنوز در استودیو های موسیقی حرفه ‌ای رده بالا وجود دارند، اما اگر در یک استودیوی خانگی میکس می ‌کنید، می توانید روی فیدر های دیجیتال در نرم‌افزار هایی مثل Pro Tools،Logic ،Steinberg Cubase و Garageband کلیک کرده و خیلی راحت با کشیدن چند گزینه کار میکس را انجام بدهید. شما واقعا می توانید همان کاری که یک مهندس میکس حرفه ای انجام می دهد را انجام می دهید. اما بهترین برنامه که باید هم یاد بگیرید همان اف ال استودیو هست (آموزش کامل و سریع در اینجا). نمونه میکس با اف ال استودیو در ویدیوی زیر:

 

میکس صدا چیست؟

میکس صدا فرآیند متعادل کردن و ویرایش آهنگ های صوتی ضبط شده برای ایجاد یک میکس مناسب از تمام صدا های موجود در یک آهنگ است. اگر در مرحله میکس موسیقی هستید، معنایش این است که از قبل تِرَک موسیقی هایی را با ساز هایی مثل درام، گیتار، باس، کیبورد، ساز های بادی، زهی یا آواز ساخته اید. و شاید شما ترک های صوتی را با استفاده از سینت سایزر های نرم افزاری کنترل شده با MIDI ایجاد کرده باشید. مهم نیست از چه ابزاری استفاده می کنید، میکس بعد از ترک سازی انجام می شود.

حتما بخوانید: آموزش 24 نکته مهم که چگونه به یک آهنگساز خوب تبدیل شویم؟

وقتی میکس می کنید، در صدد هستید تا کار های زیر انجام شوند:

1-سطوح صدا را متعادل کنید تا همه ساز ها با حجم و رسایی دلخواه شان شنیده شوند. این کار را می توان با کمک افزونه های فشرده سازی انجام داد.

 


اف ال استودیو

توی این پک فوق العاده، آهنگسازی دیجیتال، ضبط، تنظیم، میکس و مسترینگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آهنگساز حرفه ای و معروف شو!


 

2- طیف وسیعی از فرکانس ها را پوشش بدهید تا پالت صوتی پر به نظر برسد. این را می توان با افکت ها و پلاگین های EQ انجام داد.

3- افکت ‌هایی مثل ریورب، مدولاسیون و دیستوریشن را به ترک های صوتی خشک اضافه کنید.

4- اشتباهاتی که در حین ترک سازی رخ داده است را برطرف کنید. مثلا از AutoTune استفاده کنید یا صدا های ناخوشایندی ناشی از تلفظ حروف “س”، “ش”، “چ” و “پ” از وکال، را حذف کنید و یا از فیلتر ها و اکوالایزر برای قطع صدای جیر جیر سیم های گیتار استفاده کنید.

میکس صدا

مهم ترین اصول آهنگسازی برای شروع حرفه ای

5 نکته برای میکس صدا در خانه

میکس صدا تا حد زیادی نتیجه آزمون و خطا است. به عبارت ساده تر، هر چه میکس های بیشتری انجام بدهید، بیشتر یاد خواهید گرفت و نتایج بهتری خواهید داشت. به همین منظور در ادامه چند نکته برای پیشگیری از مشکلات رایجی که آهنگ سازان خانگی با آن مواجه هستند، آورده شده است:

1-ترک های سازهای تان را در سر تا سر میکس تان پخش کنید. برخی از میکسر های مبتدی این اشتباه را مرتکب می شوند که ترک تمام سازهای شان را در بخش میانی یک میکس استریو قرار می دهند. یک panning ظریف برای گنجاندن برخی ساز ها به سمت چپ یا راست یک میدان صوتی به متمایز کردن هر ساز برای شنونده کمک می کند.

2– فشرده سازی کنید، اما زیاده روی نکنید. فشرده سازی روشی عالی برای عمق بخشیدن به موسیقی و پر کردن میکس های شما در فضا است. اما استفاده بیش از حد از این افکت می تواند میکس را از بین ببرد. یادتان باشد که فشرده سازی با کاهش حجم بلندترین سیگنال شما و سپس افزایش کلی صدای هر چیزی کار می کند. این کار باعث می شود تا صدا های بلند میکس شما آرام تر اما صدا های آرام شما بلندتر باشد. اگر بیش از حد از فشرده سازی استفاده کنید، هر گونه تغییر صدا را از دست خواهید داد و موسیقی تان خسته کننده خواهد شد. بنابراین به اندازه کافی از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز شنیده می شود.

3- بازگشت صدا یا Reverb هم عالی است، اما اجازه ندهید میکس را شلوغ و آشفته کند. با فناوری دیجیتال امروزی، معمولا بهترین کار این است که از یک آواز یا ساز یک اثر بسیار خشک و بدون ریورب دریافت کنید و بعد در مرحله میکس افکت ریورب را اضافه کنید. این افکت می تواند با ایجاد توهم یک استودیوی ضبط زیبا و جادار یا سالن کنسرت جادو کند. اما مثل فشرده سازی، یک Reverb کوچک می تواند کلی تغییر ایجاد کند. این ویژگی مخصوصا در مورد آواز صادق است. اگر خواننده شما پیامی در اشعارش داشته باشد، آن را در افکت ریورب غرق نکنید. برای ایجاد اتمسفر لازم هر قدر که لازم است، این افکت را اضافه کنید، البته نه آنقدر که دقت و شفافیتش را از دست بدهد.

4- از یک فیلتر بالاگذر استفاده کنید، اما باز هم در حد اعتدال. باس بیش از حد ممکن است در هدفون جالب به نظر برسد، اما می تواند میکس را شلوغ و به هم ریخته و شنیدن تک تک قطعات را سخت کند. استفاده از یک فیلتر بالاگذر که فرکانس ‌های پایین خاصی را کم می‌ کند و به فرکانس ‌های بالاتر اجازه عبور می‌ دهد، می‌ تواند میکس تان را شفاف تر کند. اکثر افکت ‌ها و پلاگین ‌های EQ یک گزینه برای فیلتر بالا گذر را دارند.

5- میکس تان را روی چند بلندگو تست کنید. اگر هنگام استفاده از هدفون های پیشرفته یا مانیتور های استودیویی میکس می کنید، دست تان در اضافه کردن جزئیات و آهنگ های ظریف بازتر می شود. مشکل این است که بسیاری از شنوندگان شما ممکن است آهنگ را با چنین تجهیزات باکیفیتی پخش نکنند. واقع بینانه فکر کنید تا بفهمید بیشتر مخاطبان تان قرار است چطور به این موسیقی گوش بدهند. آیا روی اسپیکر لپ تاپ خواهد بود؟ یا استریو ماشین؟ هدفون ؟ و یا نوار صوتی تلویزیون؟ مطمئن شوید که میکس تان را در رسانه ای گوش می دهید که احتمال استفاده از آن وجود دارد.

حتما بخوانید: آهنگسازی به چه وسایلی نیاز دارد؟ از کجا باید شروع کنیم؟

تفاوت بین میکس و مسترینگ موسیقی چیست؟

مسترینگ آخرین مرحله فرآیند ضبط است. بر خلاف میکس که در آن یک مهندس صدا هر ترک ساز حاوی یک آهنگ واحد را تغییر می دهد، مسترینگ کار با یک میکس تمام شده است. معمولا این به این معناست که یک ترک استریو دو کاناله (یک کانال چپ و یک کانال راست) است، اما برای میکس ‌های سینمای خانگی، محصول نهایی ممکن است شش تا هشت ترک داشته باشد تا تجهیزاتی مثل بلندگو های ساب ووفر (Subwoofer) و بلندگوهای فراگیر (Surround) هم در نظر گرفته شوند.

مهندسان مسلط معمولا کمی فشرده ‌سازی، محدود کردن و اکوالایز را اضافه می ‌کنند تا میکس نهایی مطابق با استاندارد های رادیو، تلویزیون، فیلم و استاندارد های پخش امروزی را ایجاد کنند. معمولا این بدان معنی است که آن ها صدای ترک را تا حد ممکن بلند می کنند بدون اینکه تفاوت های ظریف میکس اصلی مهندس تضعیف شود.

میکس و مسترینگ موسیقی

9 نکته در مورد میکس و مسترینگ آرمین ون بورن

آرمین ون بورن، دی ‌جی موسیقی رقص، تهیه ‌کننده، ریمیکس گر و صاحب لیبل هلندی، دیدگاه ‌های خاص خودش را در مورد فرآیند میکس و مسترینگ دارد:

1-میکس و مسترینگ همه چیز در مورد انتخاب خلاقانه برای برجسته کردن عناصر مختلف در ترک های آهنگ شما است. در واقع شما با استفاده از اکوالایز و کنترل صدا، سعی می کنید تا مطمئن شوید که مخاطب مهم ترین بخش های آهنگ تان را بشنود.

2- بهتر است یک یا دو روز قبل از میکس و مستر آهنگ های تان به خودتان استراحت بدهید. وقتی با گوش های استراحت کرده، گوش می کنید، همیشه چیز ها متفاوت به نظر می رسند. وقتی می ‌نشینید و آهنگ‌های تان را مرور و میکس می‌کنید، میکس‌های تان را روی چندین سیستم صوتی مثل ماشین تان و یا استودیوی دوست تان تست کنید تا مطمئن شوید که در هر محیطی کیفیت صدای یکسانی دارند.

حتما بخوانید: آموزش اصطلاحات موسیقی (رایج ترین ها)

3- حتما توجه داشته باشید که روی هر ترک تنظیمات EQ مخصوص به خودش را انجام بدهید و توجه داشته باشید که تغییر ریورب و انتشار در هر ترک می تواند در صدای کلی تفاوت ایجاد کند. ریورب لازمه موسیقی ترنس و ایجاد فضا برای رقص است ، اما می تواند بدون اکوالایز مناسب، میکس تان را خراب کند. یک پلاگین ریورب به شما امکان می دهد تا طیف فرکانس طنین ها را تنظیم کنید. به طور مثال ArtsAcoustic می تواند به شما در جلوگیری از این مشکل کمک کند.

4- هنگامی که صحبت از میکس آواز یا وکال به میان می آید، مهم است خودتان به تنهایی بدون هیچ گونه پردازش افکت یا موسیقی در پس زمینه آن، به ترکیب آوازتان گوش بدهید. شما باید با دقت به ایرادات، هر گونه صدای پس زمینه، صدا های عجیب دهان و نفس کشیدن، نادرستی نواک ها و غیره گوش بدهید. اگر شما یا خواننده تان از ترکیب تان ناراضی هستید، از هنرمند بخواهید که کار های بیشتری روی آن انجام بدهد. هنگامی که راضی شدید، می توانید شروع به پاک کردن ترک ها کنید.

5- هنگامی که یک آواز را ویرایش می کنید، کمی صدای تنفس بگذارید تا صدایی طبیعی به آن بدهد، اما هر گونه تنفس پر سر و صدایی که ممکن است موسیقی را خراب کند، حذف کنید . از یک پلاگین deesser را برای کاهش وضوح صدا های خشن مثل “s” استفاده کنید، البته مراقب باشید بخش های مهم کلمات خواننده را از دست ندهید.

آهنگسازی چیست؟ مهارتهای لازم، نقش آهنگساز و 7 نکته کاربردی

6- همه وکال های اصلی تان را به طور همزمان ضبط کنید تا از تغییر در کیفیت صوتی آواز، به دلیل غذایی که خواننده خورده است (مثل شیر)، بیماری یا فشار روی تار های صوتی، پیشگیری شود. اگر بهترین عملکرد را از خواننده تان دریافت نمی کنید، با افزودن ریورب به صدای خواننده یا اجرای یک میکس پشتیبان متفاوت، آنچه که خواننده در هدفون می شنود را دست کاری کنید. هدف این است که خواننده را هیجان زده و تشویق کنیم تا اجرای بعدی اش را به بهترین نحو انجام بدهد.

7- از چند باند برای فشرده سازی استفاده کنید تا صدای ترک را در سر تا سر طیف فرکانس بالا ببرید. از یک محدود کننده استفاده کنید تا کل ترک را تا جایی که می توانید بدون دیستوریشن بلند کنید.

8- به عنوان بخشی از فرآیند مسترینگ، سعی کنید به طور مداوم میکس پردازش شده تان را با میکس پردازش نشده تان با هم تست A/B کنید تا نحوه تغییر صدا را بشنوید . برای سهولت این کار، دو میکس را روی نوار های کانال کمکی که سیگنالتان را از گذرگاه پیش دینامیک دریافت می کنند، تنظیم کنید. هنگام تغییر دادن میکس، مطمئن شوید که حجم مورد نظر با میکس پردازش نشده یکی است، در غیر این صورت گوش شما فریب می خورد تا صدایی که بلندتر است را انتخاب کند.

9- هنگام تست میکس نهایی تان، صدای همه چیز را پایین بیاورید، اگر بتوانید تمام عناصر مهم را با صدای کم بشنوید، به احتمال زیاد میکس تان متعادل است.

میکس و مسترینگ موسیقی

حتما بخوانید: چطور دی جی شویم؟ و 7 نکته کاربردی

6 نکته از deadmau5 در مورد میکس

جوئل زیمرمن، تهیه کننده و آهنگ ساز محبوب کانادایی، که با نام deadmau5 شناخته می شود، نکات زیر را در مورد میکس در زمینه موسیقی رقص الکترونیک دارد:

1-فرآیند میکس زمانی شروع می شود که شما اولین ترک های تان را برای این کار تنظیم می کنید. گروه‌ هایی راه ‌اندازی کنید تا کمک تان کنند که نظم داشته باشید، درام‌ ها همه در یک گروه درام خلاصه می ‌شوند و باس ‌ها و پد های مصنوعی هم هر کدام همین طور.

2- حجم ترک های تان را با هم متعادل و سعی کنید حجم اصلی تان را در حدود 6 دسی بل نگه دارید تا زمانی که بعدا وارد افزونه های مسترینگ تان می شوید، فضای زیادی برای کار داشته باشید.

3- از اکوالایزر ها برای کنار هم قرار دادن ساز های مشابه یا ساز هایی که در محدوده های مشابه نواخته شده اند، بدون این که صدا ناصاف و خفه به نظر برسند استفاده کنید. مشخص کنید که چه بخشی از طیف هارمونیک از یک ساز را می‌ خواهید. و بقیه فرکانس ‌ها را کاهش دهید تا فضای صوتی برای صدا های دیگر ایجاد شود.

4- از فشرده ‌سازی زنجیره جانبی، که با کیک درام هماهنگ شده است، استفاده کنید تا به نظر برسد که لید های بزرگ بخشی منسجم از ترک شما هستند. این کار صدای لید را هر بار که کیک ضربه می زند کاهش می دهد و از صدایی که انگار به طرز ناخوشایندی در بالای میکس قرار گرفته است، جلوگیری می کند.

5- همچنین بد نیست صدای باس تان را هنگام ضربه زدن به درام ها کاهش دهید، تا از Phase cancellation یا از بین رفتن فرکانس های ناهمگون کیک جلوگیری شود. ابزار LFO حتی بهتر از فشرده سازی زنجیره جانبی برای این کار عمل می کند.

کاربردی: تهیه کنندگی موسیقی چیست؟ تجهیزات لازم و چطور تهیه کننده موسیقی شویم؟

6- مهم تر از همه، فکر نکنید که برای بهتر شدن در میکس به تجهیزات بهتری نیاز دارید . DAWهایی مثل Ableton با تمام پلاگین هایی که واقعا برای ایجاد یک میکس صدای عالی به آن ها نیاز دارید عرضه می شوند. قبل از این که برای تجهیزات استودیویی بیشتری سرمایه گذاری کنید، روی تربیت گوش های تان تمرکز کنید و به پلاگین ها تکیه کنید که قطعا کارتان را راه خواهند انداخت.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست