خانه / سایت آموزش آهنگسازی و تنظیم / آهنگسازی به چه وسایلی نیاز دارد؟ از کجا باید شروع کنیم؟
در حال آهنگسازی

آهنگسازی به چه وسایلی نیاز دارد؟ از کجا باید شروع کنیم؟

آهنگسازی

آیا تازه شروع به ساخت موسیقی کرده اید؟ آیا عاشق ضبط، میکس و مسترینگ آهنگ ها هستید؟ تولید موسیقی می تواند کار پر زحمتی باشد، اما در عین حال می تواند یکی از کار های ارزشمندی باشد که احساسات هم در آن دخیل است. اگر تازه کار خود را آغاز کرده اید، اجازه ندهید که حجم کار، هزینه تجهیزات و آموزش های اولیه شما را نا امید کند.

قبل از معرفی تجهیزات لازم برای آهنگ سازی، بیایید ببینیم 5 اصلی که هر سازنده موسیقی مبتدی باید به آن توجه داشته باشد، به صورت خلاصه چه چیز های هستند:

1-به گوش هایتان اعتماد کنید اما همیشه با چند سیستم صوتی میکس نکنید. اکوآلایز کردن درست یک قطعه موسیقی یا تِرَکهای تان بیشتر از کار با یک پلاگین یا فرمت vst cloud تفاوت ایجاد می کند.

2-سریع آهنگهای تان را تمام نکنید. هر ترکی که به اشتراک می گذارید باید حداقل چند روز برای گوش دادن آن وقت گذاشته باشید.

 


اف ال استودیو

توی این پک فوق العاده، آهنگسازی دیجیتال، ضبط، تنظیم، میکس و مسترینگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آهنگساز حرفه ای و معروف شو!


 

3-آزمایش کنید. خودتان را محدود به یک صدا یا ژانر نکنید، خصوصاً اگر از صدایی که در حال حاضر پرطرفدار است، تقلید می کند. دنبال کردن ترند روز همیشه مانع پیشرفت شما می شود. کسی که خلاق است نباید دغدغه اش ترند ها باشد.

4-حساب بانکی تان را برای تهیه سخت افزار و نرم افزار خالی نکنید. به طرز باورنکردنی جستجو در اینترنت برای پیدا کردن یک پلاگین کامل یا نمونه برای تکمیل ترکی که روی آن کار می کنید، وسوسه انگیز است. به جای این کار روی تقویت مهارت ساخت صدا ها یا ابزاری که دارید، تمرکز کنید. همین قانون در مورد سخت افزار نیز صادق است. من وقتی شروع به ساخت موسیقی کردم، صد ها دلار صرف وسایل، کنترلر ها (کنترل کننده ها) و صفحه کلید های مختلف MIDI کردم. اگر من روی بهبود توانایی های آهنگسازی ام متمرکز شده بودم، بسیار مفیدتر بود و ارزان تر تمام می شد.

5- هر روز خود را به چالش بکشید. برداشتن قدم های کوچک رو به جلو ضروری است. صرف نظر از این که یادگیری یک مهارت یا صدای جدید چقدر طول می کشد، مصمم به کارتان ادامه بدهید. تا زمانی که هر روز کمی وقت به یادگیری ترفند های ابزارهایی که در اختیار دارید اختصاص می دهید، وقت تان را تلف نکرده اید.

فهرست مطالب:

1-یک DAW با کاربرد آسان

2-یک کنترل کننده MIDI

3-یک جفت هدفون استودیویی

4-یک رابط صوتی

5-یک میکروفون ضبط استودیی

6-عضویت در یک سمپل سرویس

7-پاداش: سرم

8-پاداش: آنالیزور سیگنالSPAN

اهمیت تهیه تجهیزات مناسب

با توجه به نکات بالا، می توان با کمبود تجهیزات آهنگ سازی هم ادامه داد. مطمئناً این استعداد و تلاش است که در موفقیت تاثیر دارد، اما وجود تجهیزات درجه هم نقش به سزایی در این حرفه دارند.

با این که هر فرد اولویت های خاص خودش را دارد اما برخی از نرم افزار ها و سخت افزار ها به معیاری برای آهنگسازان تازه کار تبدیل شده اند.

5 ابزار ارزان قیمت معرفی شده در این مقاله برای ساخت یک قطعه موسیقی بی عیب و نقص کافی هستند.

8 ابزار ضروری برای هر سازنده موسیقی تازه کار

1-DAW (محیط کار صوتی دیجیتال)

این ابزار چیست: DAW یک محیط کار صوتی دیجیتال یا یک برنامه نرم افزاری برای ادیت، ضبط و ساخت فایل های صوتی است.

DAWبه عنوان پایه و اساس تولید موسیقی الکترونیکی در نظر گرفته می شود. در صورت نبود آن، شما باید با ضبط کننده های نوار صوتی ضبط می کردید. در حال حاضر ده ها DAW در دسترس است که هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.

با این حال، یک سری صفات تقریباً در همه گزینه ها مشترک است. ضبط چند آهنگ، اصلاح نواک / تمپو و فیلتر کردن، همه قابلیت ها اصلی هستند که در بازار در دسترس اند.

چرا به آن نیاز دارید: اگر بخواهید کیک بپزید، باید یک تابه داشته باشید. همین مسئله در مورد DAW ها نیز صدق می کند.

گزینه های دیگری مثل ضبط صدای آنالوگ از طریق نوار وجود دارد، اما این امکانات هزینه زیادی دارند و برای استفاده از آن ها باید استعداد و مهارت بالایی داشته باشید تا به روشی معنادار کارایی شان را نشان دهند.

چند نمونه خوب از این ابزار: برای آهنگ سازان تازه کار، Logic Pro یا Ableton بسته به کاری که می خواهند با صدایشان انجام دهند، بهترین گزینه هستند.

Logic توانایی ویرایش بسیار دقیق تری دارد و می تواند جلسات سنگین (فکر کنید بیش از 100 آهنگ) را بسیار کارآمدتر از Ableton پردازش کند، اما مخصوص کامپیوتر های اپل است.

Abletonدر ساخت قطعات ساده بسیار سریع تر است و قابلیت تطبیق خودکار تمپو بین لوپ های صوتی و کلیپ های مختلف را دارد. این ابزار اجرا های زنده را فقط با یک کنترلر ، پایدار و بهتر می کند.

برای کسانی که به دنبال کاربرپسندترین DAW هستند، FL Studio را توصیه می کنم. رابط کاربری ساده آن، ساخت بیت و لوپ ها را برای افراد تازه کار در آهنگسازی، کاملا ملموس و قابل فهم می کند. به خاطر داشته باشید که FL Studio کلیپ های صوتی و یا امکان ضبط مستقیم و اضافه کردن ساز (به علاوه ساز های MIDI) را ندارد.

2-کنترلر MIDI

Music Producer Midi Controller

این ابزار چیست: تقریباً به همان اندازه ای که DAW مهم است، کنترلر MIDI ای که انتخاب می کنید تا آن را کنترل کند هم مهم است.MIDI یا رابط دیجیتال ساز های موسیقی، یک استاندارد فنی جهانی است که امکان برقراری ارتباط بین سخت افزار فیزیکی و محیط کارهای صوتی دیجیتال را فراهم می کند.

یکی از رایج ترین فرم های کنترل کننده هایMIDI ، کنترلر های کیبوردی هستند که از شکل ظاهری صفحه کلید های پیانوی سنتی تقلید می کنند.

با اینکه وجود صفحه کلید برای آهنگسازانی که می توانند با آن ها کار کنند بسیار حیاتی است، اما استفاده از کنترل کننده های شطرنجی روشی بسیار ساده و ارزان برای تنظیم بیت ها و نمونه های محرک هستند.

چرا به آن نیاز دارید: یک کنترل کننده شطرنجی مثلNovation Launchpad ، امکان توالی سنجی دقیق درام و اجرای زنده را با یک DAW مثل Ableton Live فراهم می کند.

چند نمونه خوب از این ابزار: کنترل کننده های صفحه شطرنجی مثل Novation Launchpad با توجه به پایین بودن قیمتشان، گزینه فوق العاده ای هستند.

3-هدفون استودیویی

این ابزار چیست: هدفون استودیو هدفونی است که برای کار حرفه ای طراحی شده و تنظیمات خاص خودش را دارد.

هدفون های استودیو به خاطر بالانس صوتی خنثی شان با هدفون های متداول یا مخصوص بازی متفاوت هستند. اساسا از هدفون های استودیویی کم ترین صدا های ترکیبی ممکن خارج می شود تا آهنگسازان ترکهای شان را تا حد ممکن بهتر با هم میکس کنند.

اگر ندانید آهنگ تان واقعا چه صدایی دارد، اصلاح نقص های تنال (آهنگی) هنگام میکس فقط آن ها را بدتر می کند.

چرا به آن نیاز دارید: برای گوش دادن به آهنگ هایی که در حال انجامشان هستید، دو وسیله مهم وجود دارد: مانیتور و هدفون.

هدفون گزینه ای است که آهنگسازان مبتدی می توانند از آن استفاده کنند. به دلیل اینکه صدایی که از مانیتور های استودیویی شنیده می شود تحت تاثیر عواملی مثل شکل بلندگو ، چیدمان اتاقی که در آن نشسته اید و… است، این وسیله به تغییرات و تنظیمات اساسی نیاز دارد.

چند نمونه خوب از این ابزار: دو نکته اساسی که باید به خاطر داشته باشید این است که از کار با هدفون بلوتوثی خودداری کنید و خیلی وابسته به هدفون های استایل مثل Beats by Dre نباشید.

نوع بلوتوثی وضوح صدا را کاهش می دهد و هدفون های استایل معمولاً دینامیک غیرعادی دارند. یکی از مزایای مارک هایی مثل Beats یا Skullcandy این است که پس از پایان میکس، می توانید با آن بشنوید که آهنگ تان برای دیگران چطور به نظر می رسد. Sennheiser و Audio Technica هر دو هدفون هایی در سطح مبتدی تولید می کنند ، اما ATH M20X ممکن است به خاطر قیمت پایینی که دارد گزینه بهتری باشد.

این هدفون ها با قیمت 50 دلاری شان، جداسازی صوتی خوبی دارند و پشت بسته یا Close-back هستند. این هدفون ها گزینه بسیار خوبی برای شنیدن موسیقی در محیط پر سر و صدا هستند.

برای کسانی که به دنبال یک هدفون باکیفیت هستند، ATH-M50x تمام مزایای 20X مثل دینامیک فوق العاده، جداسازی صدای خوب و طراحی جمع شونده برای حمل و نقل آسان را در بالاترین حدش دارد.

4-رابط صوتی

این ابزار چیست: ساز های بدون MIDI مثل گیتار یا وکال ها از رابط عمومی که همتایان شان دارند، برخوردار نیستند. به همین دلیل یک رابط صوتی برای رفع این مشکل طراحی شده است.

در واقع یک رابط صوتی پلی بین صداهای آنالوگ سنتی و صدای دیجیتال است.

مثلا اگر بخواهید صدای یک گیتار با جک 4/1 اینچی و یک میکروفون با رابط های XLR ضبط کنید، برای ایمپورت و انتقال صدا به DAW تان به یک رابط صوتی دو کاناله احتیاج دارید.

چرا به آن نیاز دارید: هنگام چیدمان ساز ها در موسیقی زنده ، یک رابط صوتی مناسب برای تبدیل و تفسیر ریزه کاری های ساز های آکوستیک به فایل صوتی دیجیتال لازم است.

در یک سیستم صوتی دیجیتال، ساز های آنالوگ مثل پیانو یا گیتار به صورت سیگنال الکتریکی آنالوگ ضبط می شوند و بعد به سیگنال صوتی دیجیتال تبدیل می شوند. بسته به نیاز شما، برخی از رابط های صوتی بهتر از سایر همتایان شان کار می کنند.

چند نمونه خوب از این ابزار : برای خوانندگان و ترانه سرایان، Native Instruments Komplete Audio 2 دو کانال ورودی صوتی دارد. قابل حمل است و به راحتی درون کوله پشتی جا می گیرد.

به عنوان یک قاعده کلی، هر چه تعداد ترک هایی که می خواهید ضبط کنید بیشتر باشد قیمت این ابزار هم به طور تصاعدی بالاتر می رود. با این حال، شرکت هایی مثل Fireface رابط های صوتی ارائه می دهند که بیش از 30 کانال ورودی را در خود جای دهند. این نوع رابط ها برای آهنگسازی ارکسترهای زنده مناسب است.

5-میکروفوون ضبط استودیویی

Music Production Studio Recording Microphone

این ابزار چیست: میکروفون ضبط استودیویی؛ میکروفونی است که برای ضبط صدا ساخته شده و بعدا آن صدا را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند. میکروفون های استودیویی میکروفون های سیمی هستند که در جای ثابتی قرار می گیرند و برای ضبط صدا در محیط استودیویی مثل اتاقک ضبط طراحی شده اند.

میکروفون های استودیویی رایج یا چند جهته هستند که صدا را در یک محیط 3 بعدی ضبط می کنند و می توانند انواع مختلف صدا را ضبط کنند و یا کاردیوئیدی اند که الگو های حساسیت قلب شکلی برای ضبط بهتر صدا و وکال دارند.

چرا به آن نیاز دارید: اگر تازه آهنگسازی به صورت دیجیتالی را شروع کرده اید، احتمالا از قبل در زمینه موسیقی هم فعالیت داشته اید.

اگر می خواهید از مهارت هایتان در ساخت آهنگ های دیجیتالی بهره ببرید ، داشتن یک میکروفون ضبط استودیویی مناسب ضروری است. به طور کلی ده نوع میکروفن قابل قبول وجود دارد، اما دو نوع بیشتر کاربرد دارند:

1-میکروفون های کاندنسر از یک دیافراگم ارتعاشی برای تولید سیگنال های صوتی استفاده می کند و نسبت به میکروفون های دینامیک پاسخ فرکانس هموارتری دارد، اما مشکلی که دارد، این است که به طور غیر یکنواخت صدا را ضبط می کنند. اساسا، اگر میکروفن کاندنسر را انتخاب می کنید باید مراقب نشت یا به بیرون درز کردن صدای پس زمینه باشید.

2-میکروفون های دینامیکی با القای الکترومغناطیسی کار می کنند و بسیار ارزان تر و مرغوب تر از میکروفون های کندانسر هستند. دوام و قیمت مناسبی این میکروفون ها، آن ها را برای اجرای روی صحنه و ضبط صدا در محیط های پر سر و صدا ایده آل می کند.

چند نمونه خوب از این ابزار: در بین میکروفون های کاندنسر، AKG C414 به خاطر قیمت پایینی که دارد گزینه بسیار خوبی است. Shure SM7B هم میکروفون دینامیکی عالی است، اما مدل هایی با قیمت پایین تر هم در بازار وجود دارند.

حتما بخوانید: رایج ترین اصطلاحات موسیقی که هر کسی باید بداند

6-عضویت در یک سمپل سرویس

این قابلیت چیست: آخرین کاری که باید آهنگسازان مبتدی برای آهنگ سازی ( دیجیتال ) انجام بدهند، عضویت در یک سرویس سمپل است. سمپل ها بخشی از صدا های ضبط شده هستند که به صورت کلیپ های صوتی جداگانه در آمده اند.

این سرویس ها نمونه هایی را بر اساس ژانر یا ساز در قالب پکیج هایی به شما ارائه می دهند که اغلب صدا های نامطلوب دارند و ممکن است بسیار گران قیمت باشند.

عضویت در یک سرویس سمپل به شما این امکان را می دهد ماهانه چندین صدا یا لوپ را با قیمت پایین دریافت کنید.

چرا به آن نیاز دارید: سمپل سرویس ها تقریبا به تازگی وارد مارکت موسیقی شده اند تا با فراهم کردن امکان دانلود و استفاده از تعداد ثابت ( و یا بسته به برنامه و شرکت تعداد نامحدود )، سمپل در بسته های مختلف، مسئله انتخاب را حل کنند.

این قابلیت برای آهنگسازان مبتدی بدان معناست که تقریباً در انتخاب هیچ صدایی محدود نیستند. یعنی شما به راحتی می توانید به صدا ها گوش دهید تا اگر چیزی به نظرتان خوب آمد دانلود کنند و وقتی آماده ساختن آهنگ جدید بودید، آن را به DAWتان بکشید.

چند نمونه خوب از این ابزار: Noizz ، Splice یا Loopmasters جز بهترین برنامه ها هستند.

هر سرویس مزایای خاص خود را دارد، مثلا Splice ساز های دیجیتالی اجاره ای و پکیج های گلچین شده دارد. Noizz هم محیط خاص خودش را دارد که شامل سمپل IOS و اپلیکیشن های ساز است.Loopmasters هم یک اپلیکیشن ابری Loopcloud” برای سازماندهی و مدیریت سمپل هایی است که مشغول کار روی آن ها هستید.

7-سینتی سایزر سِرُم

این ابزار چیست: یکی از شناخته شده ترین ابزار ها برای آهنگسازان مبتدی، سینتی سایزر است.

اکثر DAW ها سینتی سایزر های اختصاصی متنوعی دارند که مناسب ساخت صدا های باکیفیت و خوب هستند. با این حال، آهنگسازانی که به دنبال تولید صدا های درجه یک هستند ، باید از سرم استفاده کنند.

چرا به آن نیاز دارید: سرم یک نوع سینتی سایزری از نوع جدول موج یا Wavetable است که پیش تنظیمات و جداول موجی خاصی دارد. این گزینه ها امکان آزمایش فوری و تکرار را برای آهنگساز فراهم می کند.

رابط کاربری سرم از این جهت که این امکان را برای آهنگساز فراهم می کند تا مستقیما ببیند تغییرات اعمال شده در یک پارامتر چه تاثیری بر روی صدای کلی سینتی سایزر می گذارد ، بسیار جذاب است. با توجه به این که اکثر آهنگسازان مبتدی با جزئیات ترکیب یا سنتز صدا آشنا نیستند، توانایی دیدن تغییرات در لحظه کمک می کند تا آن ها بفهمند که چطور هر اِلِمان در یک سینتی سایز بر خروجی صوتی اش تأثیر می گذارد.

با توجه به برتری سینتی سایزر سرم نسبت به سایر همتایانش، این ابزار عملاً به SM7B سینتی سایزر ها تبدیل شده است. علاوه بر این، Splice به صورت ماهانه به ازای دریافت 10 دلار نسخه اجاره ای از این سینتی سایزر را ارائه می دهد که می توانید آن را امتحان کنید و ببینید آیا سینتی سایزر مناسب شما هست یا خیر.

چند نمونه خوب از این ابزار: اگر سرم نظر شما را جلب نکرد، Native Instrument’s Massive و Lennar Digital’s Sylenth هر دو گزینه های چند منظوره ای هستند.

Massive توانایی پردازش صدای فوق العاده خوبی دارد اما رابط کاربری به هم ریخته و مبهمی دارد. Sylenth از چندین هزار پیش تنظیمات برخوردار است که توسط کاربران ساخته شده اند و به راحتی در دسترس اند. همچنین قدرت محاسبتی بسیار پایینش آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در کامپیوتر های قدیمی تبدیل می کند.

 آموزش گام به گام و تصویری آهنگسازی الکترونیک به‌ صورت اصولی

8-آنالیزور سیگنال SPAN

این ابزار چیست: یکی از مهم ترین ابزار های یک آهنگساز که معمولا نادیده گرفته می شود. اکوآلایز یا هم تراز کننده به خاطر حذف و فیلتر کردن تن یا صدا های خاص از ترک ها، یک ابزار حیاتی برای آهنگسازی حرفه ای به حساب می آید.

چرا به آن نیاز دارید: برای اکوآلایز کردن دقیق یک آهنگ، یک پلاگین آنالیز کننده سیگنال برای جداسازی و شناسایی صدا های خاصی که باید اصلاح شوند، ضروری است. SPAN ابزاری رایگان است که دقیقاً همین کار را می کند. با استفاده از SPAN، یک آهنگساز می تواند فرکانس های دقیق موجود در یک میکس را بررسی کند، تن های نامطلوب را جدا کرده و از اکوآلایزر آن ها برای کاهش یا حذف صدا های مشکل دار استفاده کند.

چند نمونه خوب از این ابزار:SPAN به صورت چند کاناله یا استریویی آنالیز می کند، قابلیت شناسایی پیک یا کلیپینگ، گروه بندی A/B و موارد دیگر را دارد. برای کسانی که به دنبال آنالیزور های سیگنال سطح بالاتر هستند، Izotope’s Ozone 8 قابلیت ویرایش دقیق چند باند و همچنین حذف خودکار کلیپینگ و ساخت تن قابل برنامه ریزی را دارد.

هزینه این ابزار ها چقدر خواهد بود؟

ابزار اقتصادی نرمال باکیفیت
DAW FL Studio Fruity Edition Abelton Suite Pro Tools
کنترلر MIDI Novation Launchpad Akai Advance 61 Komplete Kntrol S88
رابط صوتی Komplete Audio 2 Audient Sono Universal Audio Apollo Twin Mkll Dou
میکروفون ضبط استودیویی Shure SM7B Aston Stealth AKG C414
هدفون استودیویی ATX M20X ATX M50X Seinheiser HD-650
عضویت در یک سمپل سرویس Splite 100 Sample plan Splite 300 Sample plan Splite 600 Sample plan
سروم ندارد قابل اجاره خریدنی
آنالیزور سیگنال SPAN SPAN Plus 44 Ozone 8
هزینه نهایی 1000 دلار 2200 دلار 5250 دلار

موفقیت در آهنگسازی یک شبه اتفاق نمی افتد

Music Production Equipment

مهم ترین نکته ای که آهنگسازان مبتدی باید به خاطر بسپارند این است که تمرین باعث پیشرفت می شود.

DAW یا سینتی سایزر پیشرفته ای وجود ندارد که از آن استفاده کنید یا باعث شود یک شاهکار خلق کنید.تجهیزات و سمپلها بی تاثیر نیستند، اما تمرین و تکرار بسیار مهم است.

مدام تمرین کنید. اگر در یک پروژه گیر کردید، یک پروژه جدید ایجاد کنید و چیز دیگری را امتحان کنید. هدف از تمرین، طراحی خلاقانه صدا ها، سمپل ها و لوپ های جدید برای استفاده های بعدی است.

حتما بخوانید: آموزشهای رایگان ما برای شروع آهنگسازی

اگر می خواهید آهنگسازی به حرفه اصلی تان تبدیل شود، بهتر است مهارتهای تان را ارتقا دهید و به صورت آکادمیک و حضور در موسسات معتبر آموزش موسیقی یادگیری را شروع کنید. و یا در دوره های آنلاین شرکت کنید.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست