خانه / مطالب متنوع دیگر / چطور دی جی شویم؟ 7 نوع دی جی که باید بشناسید
دی جی موسیقی

چطور دی جی شویم؟ 7 نوع دی جی که باید بشناسید

تئوری-موسیقی

تبدیل شدن به یک دی جی (DJ) درست و حسابی و کاربلد، به تجهیزات مناسب، داشتن اطلاعات و دانش وسیع در زمینه موسیقی و صد البته به تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد. اگر شما هم مثل خیلیهای دیگر دلتان می خواهد دی جی شوید، مطلب امروز ما را از دست ندهید!

دی جی کیست؟

دی جی به شخصی می گویند که آهنگهای از پیش ضبط شده را برای مخاطبانش پخش می کند. اصطلاح دی جی در واقع مخفف disc jockey (دیسک جاکی) است که در گذشته به پخش کنندگان برنامه های رادیویی که دیسک را روی وینیل (Vinyl) می گرداندند اشاره می کند.

خیلی از دی جی های جدید و مدرن هنوز هم از صفحات گرامافون برای پخش آهنگ استفاده می کنند، ولی بعضی از دی جی های دیگر هم از نرم افزارهای دیجیتالی برای پخش، تطبیق بیت ریت و کراس فید (crossfade) کمک می گیرند.

حتما بخوانید: تنظیم در آهنگسازی چیست؟ 7 نکته کاربردی

با اینکه هنوز هم دی جی های رادیویی وجود دارند؛ اما الان هر جا چشم بیندازید دی جی ها را در مهمانی های خانگی، کلوپ های شبانه، جشنواره ها و جشنهای بزرگ یا مراسم عروسی هم پیدا می کنید. در واقع دی جی شدن کم کم به یک حرفه تخصصی و البته مورد علاقه تبدیل شده است. بعضی از بهترین دی جی های امروزی در اینترنت و فضای مجازی مشغول فعالیتند و لیست های پخش خودشان را منتشر می کنند.

دی جی

دی جی با تهیه کننده موسیقی چه تفاوتی دارد؟

اصطلاحات «دی جی» و «تهیه کننده» یا همان « producer» در دنیای بزرگ موسیقی زیاد استفاده می شوند؛ اما با هم تفاوتهایی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • دی جی: همانطور که گفتیم، دی جی کسی است که آهنگهای از قبل ضبط شده را برای دیگران پخش می کند. این آهنگها، موزیکهایی هستند که قبلا و توسط دیگران ساخته شده اند. بعضی از دی جی ها این آهنگها را کمی دستکاری می کنند و آنها را به شکل متفاوت و جدیدی ارائه می کنند. این افراد اغلب هم دی جی هستند و هم تهیه کننده موسیقی.
  • تهیه کننده: تهیه کننده موسیقی کسی است که روی روند ضبط آهنگ نظارت می کند. طی چند دهه، تهیه کننده موسیقی به کسی اطلاق می شد که روی اجرای زنده نوازندگان نظارت می کرد، اما الان تهیه کننده موسیقی به خصوص در حوزه تولید موسیقی هیپ هاپ (hip-hop) و رقص به کسی گفته می شود که با استفاده از آهنگهای ضبط شده قبلی، موسیقی جدیدی می سازد. در واقع دی جی- تهیه کننده یک دی جی است که آهنگ جدیدی با استفاده از آهنگهای موجود می سازد.

دانلود رایگان: آموزش آهنگسازی و تنظیم موسیقی با کامپیوتر

آشنایی با 6 نوع دی جی

در صنعت موسیقی امروزی، انواع و اقسام مختلفی از دی جی ها وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

1- دی جی رادیویی (Radio DJ): دی جی های رادیویی از زمان ظهور رسانه ای به نام رادیو تا الان وجود داشته اند. این نوع دی جی ها آهنگها و آثار دیگران را با استفاده از صفحات وینیل یا همان صفحات گرامافون، سی دی، نوار و فایل های دیجیتال برای مخاطبانشان پخش می کنند. پادکستها و لیستهای پخش جریانی هم توسط دی جی های رادیویی پخش می شوند.

2- دی جی عروسی: دی جی عروسی کسی است که در مراسم عروسی و در حضور جمع برای مهمانان آهنگ پخش می کند و با ایجاد فضای شاد و مهیج، حضار را به رقص می کشاند. اغلب اوقات به دی جی ها مستر تشریفات یا استاد تشریفات (MC) هم گفته می شود.

3- دی جی کلاب (Club DJ): کار دی جی کلابها پخش آهنگ و موسیقی در کلوپهای شبانه است. گاهی اوقات هم این دی جی ها وظیفه پخش آهنگ در دورهمی های بزرگ یا جشنهایی که در فضاهای بزرگتری برگزار می شوند را به عهده دارند. خیلی از دی جی هایی که الان در استادیومهای بزرگ کار می کنند، فعالیتشان را از بارها و کلوپها و مهمانیهای خانگی شروع کرده اند.

4- دی جی سیار (Mobile DJ): دی جی های سیار علاوه بر بر تجهیزات کنترلر دی جی، از چیزهایی مثل میکروفون، آمپلی فایر و سیستم های قابل حمل را برای کارشان فراهم می کنند.

همچنین بخوانید: مهم ترین اصول آهنگسازی که برای شروع حرفه ای باید بلد باشید

5- دی‌جی/تهیه‌کننده (DJ/producer): دی جی/ تهیه کننده کسی است که با استفاده از آهنگهای موجود، موزیک جدیدی میسازد. این نوع دی جی ها آثارشان را در کنسرتهای زنده و یا به صورت آنلاین و اینترنتی پخش می کنند. دی جی هایی که خودشان آهنگهایشان را می سازند در دنیای EDM و موسیقی هاوس (house) طرفداران زیادی دارند.

6- دی جی فنی (Technical DJ): دی جی فنی کسی است که توانسته به یک نوازنده ماهر تبدیل شود و با نواختن آهنگهای مختلف طرفداران مخصوص خودش را به دست بیاورد. این نوع دی جی ها از اولین جرقه های هیپ هاپ که در اواخر دهه 1970 و 1980 در شهر نیویورک شکل گرفت، به وجود آمدند و از آن زمان به بعد مفهوم دی جی فنی به طور گسترده ای جا افتاد.

دی جی در کنسرت های بزرگ

چطور دی جی شویم؟

برای اینکه به یک دی جی خوب تبدیل شوید علاوه بر تجهیزات خوب و مناسب، به دانش و سواد در حوزه موسیقی و همینطور پشتکار و سختکوشی زیادی نیاز دارید. در ادامه با هم نکات لازم برای دی جی شدن را مرور می کنیم.

1- تجهیزات فیزیکی مناسب و لازم را تهیه کنید: دی جی های مبتدی و کسانی که تازه اول راهند، برای افزایش مهارتهایشان به سخت افزارهای فیزیکی مناسب نیاز دارند. این تجهیزات شامل لپ تاپ، یک صفحه گردان مثل Pioneer CDJ که یک مدل استاندارد است، میکسر یا دی جی کنترلر (مدل Native Instruments Traktor Kontrol S4 خیلی معروف است)، میکروفون و یک کابل بلندگوی XLR می شوند. بعضی از دی جی ها- نه همه آنها- از میکروفون برای کارشان استفاده می کنند.

تنظیم آهنگ چیست؟ چطور یاد بگیریم؟ (و معروف ترین تنظیم کننده ها)

2- کار کردن با نرم افزارهای مناسب را یاد بگیرید: برای اینکه به یک دی جی حرفه ای تبدیل شوید باید با نرم افزارهای کاربردی این حوزه آشنا شوید و بدانید چطور با آنها کار کنید. نرم افزارهای معروف مخصوص دی جی ها عبارتند از: Ableton Live، Virtual DJ، Rekordbox، Native Instruments Traktor و Serato DJ Pro. تسلط روی این برنامه ها شما را برای تبدیل شدن به یک دی جی موفق آماده می کند. البته ما اف ال استودیو را پیشنهاد می کنیم. آموزش حرفه ای و سریع در اینجا

3- کتابخانه موسیقی بزرگی برای خودتان درست کنید: با استفاده از رسانه های فیزیکی مثل ضبط و سی دی یا رسانه های دیجیتال مثل کامپیوتر و گوشی می توانید یک منبع بزرگ از آهنگها و موسیقی های مختلف برای خودتان جمع کنید. علاوه بر این می توانید از یک سیستم وینیل دیجیتال استفاده کنید تا خیلی راحت بین فایل های وینیل آنالوگ و دیجیتال جابجا شوید. اگر از گزینه های دیجیتال استفاده می کنید می توانید به کتابخانه های Beatport، SoundCloud و Traxsource سری بزنید.

4- مهارتهای خامتان را تقویت کنید: یک دی جی حرفه ای از مهارتهایی مثل کار کردن با صفحه گردان، برابرسازی (EQing)، تسلط روی نرم افزارهای میکس و مچ کردن بیت (Beat matching) برخوردار است. شما هم به عنوان یک دی جی باید روی یادگیری این مهارتها کار کنید.

5- ارتباطات کاری خودتان را گسترش بدهید: دی جی های موفق در حوزه کاریشان ارتباطات خوب و مناسبی برقرار می کنند. تا جایی که ممکن است با برنامه ریزهای مراسم عروسی یا جشنها و مراسم مختلف که به دی جی های با کیفیت نیاز دارند آشنا شوید. اگر در این زمینه دوستانی دارید که می توانند به شما برای دیده شدن کمک کنند حتما از آنها کمک بگیرید. درست مثل هر شغل دیگری، شناخت افراد مناسب در مسیر دی جی شدن هم کمک خیلی زیادی به شما می کند.

حتما این اصطلاحات را بلد باشید: 80 اصطلاح رایج موسیقی که باید بدانید

6- برند خودتان را بسازید: دی جی شدن الان بیشتر از هر زمان دیگری طرفدار پیدا کرده و این یعنی شما کار سختی در پیش رو دارید و باید خودتان را از رقبایتان متمایز کنید. اگر لازم است کارت ویزیت بسازید، در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید و برند مخصوص خودتان را بسازید. می توانید میکس های رایگان بسازید و آنها را منتشر کنید تا مهارتهایتان را نشان بدهید. اولین قدمهایتان را محکم بردارید تا در آینده ثمره اش را ببینید.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست