خانه / سایت آموزش آهنگسازی و تنظیم / افکت دادن به صدا با 7 روش عالی (7 افکت صدای زیبا)
خواندن با افکت

افکت دادن به صدا با 7 روش عالی (7 افکت صدای زیبا)

آهنگسازی

اگر می‌ خواهید آوازتان حرفه‌ای ‌تر به نظر برسد، کلیدش اینجا در این مقاله است! اول صدای تان را با اکوآلایزر و فشرده‌ سازی میکس کنید. بعد چند افکت صوتی جالب به آن اضافه کنید. من به همین منظور می ‌خواهم به شما نشان بدهم که چه طور افکت های منحصر به ‌فردی به وکال تان اضافه کنید تا جالب ‌تر به نظر برسد.

چرا باید از جلوه ‌های صوتی استفاده کنید؟

هر بار که آوازی را میکس می‌ کنید، باید از اکوآلایزر، فشرده ‌‌سازی و ریورب یا تاخیر (حتی اگر اندک باشد) استفاده کنید. این ها افکت های اصلی هستند که شما نیاز دارید.

اما روش ‌های دیگری هم برای استفاده از این افکت ‌ها وجود دارد که می ‌تواند آواز شما را برجسته ‌تر، خشن ‌تر و یا کمی جالب ‌تر کند. استفاده از افکت های صوتی می ‌تواند صدایی منحصر به فرد به وکال شما بدهد و در کل آهنگ تان را حرفه‌ای ‌تر کند.

معمولا از این برنامه ها استفاده می شود: 7 بهترین برنامه میکس آهنگ+ دانلود رایگان

اگر به رادیو گوش کنید، خواهید شنید که صدای آواز در کل یک آهنگ دقیقا یکسان نیست. توجه به این نکته می ‌تواند به اندازه اضافه کردن یک افکت به وکال در کورس مهم باشد. نکته این جا است که باید از این افکت ‌های صوتی استفاده کنید. این ها واقعا می‌ توانند کیفیت آهنگ ‌های آوازی شما را بهتر کنند.

 


اف ال استودیو

توی این پک فوق العاده، آهنگسازی دیجیتال، ضبط، تنظیم، میکس و مسترینگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آهنگساز حرفه ای و معروف شو!


 

7 تا از جلوه‌ های صوتی جالب

در این بخش برخی از افکت های صوتی جالبی که می ‌توانید در میکس تان استفاده کنید را پوشش خواهیم داد.

این‌ افکت ‌ها مثل اکوآلایز و فشرده ‌سازی برای بهتر کردن وکال تان نیستند. بلکه چیزی فراتر از آن ها می باشند.

1-Wet Reverb را به وکال تان اضافه کنید

logic pro x reverb plugin

ریورب باید در هر یک از تِرَک های وکال شما حتی در حد کم هم باشد. شما می ‌توانید برای تأکید بر یک سری خطوط یا کلمات خاص ، ریورب خیس یا Wet Reverb هم اضافه کنید.

همچنین می ‌توانید ریورب سنگین را به یک وکال پس ‌زمینه اضافه کنید و سپس Gain را پایین بیاورید. این کار باعث ایجاد فضا در میکس وکال می ‌شود بدون این که لید وکال را خراب کند.

مهم ترین اصول آهنگسازی که برای شروع حرفه ای باید بلد باشید

افزونه ریورب احتمالا یک پیش ‌تنظیم یا Preset دارد که دارای ریورب شدید است. بنابراین سعی کنید اول آن را اعمال کنید. اما اگر ریورب بیشتر یا کم تری می‌ خواهید، فقط تنظیمات مربوط به ریورب خیس را انجام بدهید.

2-پیش‌ تاخیر و پسا تاخیر

pre-delay

Pre-Delay یک سری تنظیمات در افزونه Reverb شما است. اکثر پلاگین ‌های ریورب چنین قابلیتی دارند.

پیش ‌تاخیر زمان بین سیگنال صوتی و زمانی که ریورب برای اولین بار شروع می ‌شود را به تاخیر می ‌اندازد. این باعث می ‌شود تا صدای وکال بیشتر شود بدون این که وکال خراب شود.

برای پیش ‌تأخیر، با ۲۰ تا ۴۰ میلی ‌ثانیه (میلی‌ثانیه) شروع کنید و به دل خواه مقدارش را تغییر دهید. همچنین می ‌توانید از post delay یا پسا تاخیر استفاده کنید، یعنی تاخیر را بعد از ریورب اضافه کنید.

آموزش گام به گام و تصویری آهنگسازی الکترونیک به‌ صورت اصولی

ریورب از شدت فید شدن تدریجی تاخیری که به دنبال آن به وجود می ‌آید؛ می ‌کاهد و به آرامی آن را خنثی می ‌کند. فقط از یک تاخیر کوتاه استفاده کنید.

3-عمق تاخیر

logic pro x delay plugin درست مثل ریورب ایده خوبی است که حداقل کمی تاخیر در وکال تان اعمال کنید. اما اگر می ‌خواهید عمق بیشتری را بدون ایجاد تکرار های تاخیری پیوسته اضافه کنید، باید این ترفند را پیاده ‌سازی نمایید: تاخیر را اعمال کنید و ms را به 100 تغییر بدهید. سپس تعداد تکرار ها را به 1 تغییر بدهید.

شما می ‌توانید این را مستقیما روی ترک وکال اعمال کنید یا آن را به باس بفرستید. انتخاب با خودتان است. در هر صورت، باید وکال تان بدون بهم ریختگی ، عمق بیشتری داشته باشد.

4-وکال تان را به اندازه یک گروه کر تکثیر کنید

به این دلیل که فقط یکی از شما وجود دارد، معنایش این نیست که فقط یک یکی از شما باید در آهنگ باشد! شما می ‌توانید با تکثیر وکال تان، آن را به گروه کر کوچک تبدیل کنید. این ترفندی است که کوئین در “راپسودی بوهمی “، جیکوب کولیر تقریبا در تمام آهنگ ‌هایش و بسیاری از هنرمندان دیگر از آن استفاده کرده‌ اند. نحوه انجام این کار به این صورت است:

اول باید مطمئن شوید که وکال لید دقیقا همان گونه است که می ‌خواهید. آن را ویرایش کنید، مقایسه‌ اش کنید، حروف و صدا های ناخوشایند را حذف و اصطلاحا De-ess کنید، و هر کار دیگری که برای تکمیل آهنگ لازم است را انجام بدهید.

ریمیکس چیست؟ 6 نوع رایج آن که باید بشناسید

من پیشنهاد می‌ کنم یک یا دو لایه از ملودی را در ترک های جدید ضبط کنید.

حتی می ‌توانید قطعات لایه ‌بندی شده را متفاوت بخوانید. یکی را با فریاد بخوانید، دیگری را زمزمه کنید و در حالی که سومی را می ‌خوانید، بینی تان را با انگشتان تان بگیرید.

همچنین ملودی را در اکتاو های مختلف بخوانید. تکنیک فالستو را با یک اکتاو و صدای بی ‌رمقی که صبح بعد از بیدار شدن با آن صحبت می ‌کنید را در یک اکتاو پایین پیاده ‌سازی کنید.

بعد، تا جایی که می ‌توانید بین آن ها هارمونی ایجاد کنید. خواندن بر اساس هارمونی که از نت ‌های سوم و پنجم آکورد شروع می ‌شود، برای شروع عالی است. سپس در صورت امکان آن هارمونی ‌ها را در اکتاو های مختلف بخوانید. اگر نمی ‌توانید به همه اکتاو ها مسلط شوید، خیلی راحت می ‌توانید زیر و بمی آن ترک را با افزونه pitching بالا یا پایین بیاورید.

چند نکته در مورد کار هایی که باید بعد از ضبط تمام این قسمت ‌ها انجام دهید وجود دارد و آن هم این است که:

  • در استفاده از تکنیک پنینگ (Panning) دست و دلباز باشد. حتی اگر لازم است برای لید وکال ها جا بگذارید.
  • پیچ Gain مهم‌ترین ابزار شما است. هنگامی که شما چند ترک وکال دارید، تنظیم گین بسیار مهم است. برای انجام درست این کار وقت بگذارید.
  • از باس استفاده کنید . با توجه به ترک های BGV بسیاری که وجود دارد باید همه آن ها را به یک باس EQ، یک باس کمپرسور، یک باس Reverb و یک باس تاخیری انتقال دهید.

5-Autotune را برای افکت Vocoder Bus باس کنید

logic pro vocoder

حالا که صحبت از باس یا مرتبط کردن شد، باید بگویم که اگرBGV های تان را به autotune متصل کنید، می ‌توانید افکتی شبیه به Vocoder ایجاد نمایید. این شیوه چه شما خودتان چند وکال به سبک یک گروه کر ضبط کرده باشید و چه فقط چند ترک وکال داشته باشید، جواب می ‌دهد. نحوه انجام آن به این صورت است:

1-یک ترک جدید ایجاد و آن را Autotune bus نام گذاری کنید.

2- ترک های وکال تان را به این کانال باس هدایت کنید.

3- آتوتیون قوی را روی کانال باس اعمال کنید (یعنی هر قطعه را سریع شروع استفاده کنید)

4- ممکن است مجبور شوید گِین این کانال باس را کمی پایین بیاورید تا میکس سخت نباشد .

پس وقتی این کار را می ‌کنید چه اتفاقی می ‌افتد؟

حتما بخوانید: تفاوت gain با volume در چیست؟

کانال باس سیگنال‌ هایی که برایش ارسال کرده ‌اید را گردآوری می ‌کند، تنظیم خودکار را اعمال می ‌کند، آن سیگنال‌ ها را در یک سیگنال جدید کپی کرده و سپس آن را دوباره در آهنگ میکس می‌ کند.

به این ترتیب شما وکال ترک های اصلی (بدون اتوتیون خودکار) را در میکس دارید. اما یک کپی از ضبط های وکال باس شده (با اتوتیون خودکار ) به صورت لایه ‌بندی شده هم دارید.

این فرایند جلوه ‌ای شبیه به Vocoder ایجاد می ‌کند.

6-آوازتان را گسترش دهید

اگر می ‌خواهید صدای تان را اغراق ‌آمیز تر و جامع ‌تر کنید، به کارگیری این متد لازم است. اما باز هم پای باس در میان خواهد بود. نحوه انجام این کار به این صورت است:

1-یک آهنگ جدید بسازید و نامش را “Vocal Widener” بگذارید.

2- وکال هایتان را در آدرس این آهنگ قرار بدهید.

3- یک توسعه ‌دهنده وکال اضافه کنید ( مثل افزونه رایگانOzone Imager ).

تنظیمات این widener را تا زمانی که حس ‌کنید (و بشنوید) صدای آواز عریض ‌تر می ‌شود، تنظیم کنید.

اگر می ‌خواهید وکال های برجسته‌ تری داشته باشید، این تکنیک می ‌تواند کمک تان کند.

آهنگسازی چیست؟ مهارتهای لازم، نقش آهنگساز و 7 نکته کاربردی

7-صدای مگافون بسازید

اگر وکالی می‌ خواهید که به نظر برسد شما از طریق یک مگافون آواز می ‌خوانید اما خودتان صاحب آن نیستید ، حتما از این روش استفاده کنید. برای درک بهتر Green Day، Rage Against The Machine و The Flaming Lips را گوش کنید. نحوه تهیه یک شبه مگافون به این صورت است:

1-از یک فیلتر بالا گذر استفاده کنید و هر چیزی که زیر 300 تا 400 هرتز است را کات کنید.

2- از یک فیلتر پایین گذر استفاده کنید و هر چیزی که فرکانس بالای 2 تا 3 کیلو هرتز دارد را کات کنید.

3- سپس به فرکانس ‌های مبهم در وسط گوش بدهید و آن ها را تقویت کنید.

برای افزودن کمی خشونت بیشتر به وکال ها ، کمی سچوریشن بعد از اکوآلایز اعمال کنید .

این ترفند ها فقط برای شروع کافی هستند و برای ایجاد وکال های حرفه ‌ای باید از خلاقیت تان استفاده کنید.

حتما بخوانید:  24 نکته که چگونه به یک آهنگساز خوب تبدیل شویم؟

درباره موسیقی تراپی صدا شنیده اید؟

به گفته بهترین تراپیست های تهران، موسیقی تراپی صدا یک روش درمانی است که از طریق استفاده از صدا و موسیقی برای تحقق آرامش و تسکین روحی و جسمی استفاده می‌کند. در این روش، موسیقی به صورت فعال و یا پس زمینه برای کمک به افزایش وضعیت روانی، بهبود هماهنگی جسم و ذهن و مدیریت درد و استرس استفاده می‌شود. موسیقی تراپی صدا می‌تواند به عنوان یک تکنیک مکمل در دوره‌های رواندرمانی، ارتقای سلامت روانی و فیزیکی، بهبود خواب و تحقق تعادل در سیستم عصبی مرکزی به کار گرفته شود.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست