خانه / مطالب متنوع دیگر / ریمیکس چیست؟ 6 نوع رایج آن که باید بشناسید
رمیکس

ریمیکس چیست؟ 6 نوع رایج آن که باید بشناسید

تئوری-موسیقی

در این مقاله به معرفی تاریخچه ریمیکس (رمیکس) و انواع مختلف آن که امروزه شاهدش هستیم، می پردازیم.

رمیکس دقیقا چیست؟

مفهوم ساده ای دارد. به تبدیل یک آهنگ به یک نسخه جدید، رمیکس می گویند. به بیان دیگر رمیکس می تواند از تنظیمات صوتی ساده تا میکس، تغییر در تنظیم یا ساختار آهنگ، بازسازی خلاقانه اثر اورجینال یا هر ترکیبی از آهنگ متغیر باشد.

ما می توانیم ریشه های فرهنگی رمیکس مدرن را در موسیقی جامائیکا اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 جستجو کنیم. تولیدکنندگانی مثل کینگ توبی، لی اسکرچ پری و ارول تامپسون مولتی تِرَک های موجود از آهنگ های سبک موسیقی های پرطرفدار اِسکا، رِگی و راک اِستدی را با استفاده از سطح ولوم کنسول میکس کننده شان یا اکوآلایزر و کنترلهای Solo/Mute در کنار اکو تِیپ (نوعی اکو که هنگام ضبط نوار استفاده می شود تا افکت ایجاد شود) و ریورب رمیکس می کردند تا نسخه های جدید از آهنگ های اصلی را با بازگرداندن وکال ها و هوک های موسیقیایی برای تمرکز بیشتر روی سینکوپیشن باس و درام خلق کند. این رمیکس ها (یا صدا گذاری ها) بیشتر مناسب پیست رقص هستند اما هنوز هم المان های قابل تشخیصی از نمونه های اورجینال را حفظ می کنند.

رمیکس خیلی سریع در ژانر های دیگر موسیقی هم طرفدار پیدا کرد. در اواسط دهه 70، دی جی های دیسکو ها با استفاده از ترفند های ویرایش نوار در کنار دستگاه های درام، دست به خلق میکس های بیشتری از آهنگ های دیسکویی پرطرفدار زدند. این صفحه دیسک های رمیکس شده تبدیل به صفحات اصلی در کیف دی جی ها شدند.

هیپ هاپ در گذشته فرمی از رمیکس بود ؛ یعنی دی جی ها از دو صفحه گردونه استفاده می کردند، دو کپی یکسان از آهنگ ها را برش و اسکراچ می دادند که در نتیجه یک فرم کاملا جدید از موسیقی یا همان هیپ و هاپ را ابداع کردند.

کارهای سفارشی و مشاپ ها

با شروع دهه 80، هنرمندان بزرگ و شرکت های ضبط و پخش موسیقی شروع به بهره برداری از رمیکس ها برای موسیقی شان کردند تا مخاطبان بیشتری را جذب آهنگ های شان کنند. در رمیکس های اولیه آهنگ های پاپ معمولا با حفظ ماهیت، فقط تنظیم طولانی تر شده و چند آهنگ بی کلام دیگر به آهنگ اصلی اضافه می شد تا بتوان از آن ها در کلوپ ها استفاده کرد.

پیشرفت تکنولوژی باعث رشد ناگهانی موسیقی رقص و شکوفایی پدیده ای به نام تابستان عشق در سال 1988 شد، به طوری که رمیکس ها پیچیده تر و جز اصلی بسیاری از تک آهنگ های رقصی شدند.

نمونه های ریمیکس ایرانی را در سایت ببینید

در دهه 90 میلادی، افزایش استفاده از سمپلر های مقرون به صرفه و آهنگ های رایانه ای باعث به وجود آمدن سبک جدید از رمیکس به نام مشاپ شد که فرد رمیکس کار ، یک آهنگ بی کلام پیدا می کند و آن را با یک وکال در همان کلید ترکیب کرده تا از دو آهنگ، هایبرید یا ترکیبی که خیلی هم باظرافت نیست ، بسازد.

حالا می رسیم به سال 2021 که رمیکس کردن دیگر در فرهنگ موسیقی جا افتاده و شش نوع مختلف دارد…

1-رمیکس رسمی یا The official remix

رمیکس رسمی یا The official remix

رمیکس رسمی (مثل رمیکس آهنگ Get free ماژور لیزر که توسط دی جی Andy C انجام شد ) معمولا با نسخه استریویی اصلی یا اِستِم (Stem) و یا فایل های MIDI آهنگ مورد نظر، توسط یک هنرمند یا شرکت دوباره آهنگ سازی می شود. اگر سابقه کاری تان به عنوان یک رمیکس کار (یا دی جی) به فروش آهنگ ضبط شده کمک کند، اجرت دریافت خواهید کرد و برای رمیکس هایی که کمتر با استقبال رو به رو می شوند، گاهی اوقات سود فروش برای تان در نظر گرفته می شود.

آموزش گام به گام و تصویری آهنگسازی الکترونیک به‌ صورت اصولی

2-رمیکس ممنوعه یا بوت لِگ یا The bootleg

رمیکس ممنوعه یا بوت لِگ یا The bootleg

این نوع رمیکس های معمولا غیر رسمی هستند و بدون داشتن مجوز از هنرمند اصلی ساخته می شوند. اگر خوش شانس باشید، مولتی ترک های اِستِم شاید در دسترس باشند، اما اکثر رمیکس کار های غیرمجاز بخش هایی از میکس استریو تک آهنگ را جدا کرده و آن ها را با هم در قالب یک رمیکس DIY ترکیب می کنند. بوت لگ ها می توانند حرفه تان را از این رو به آن رو کنند؛ مثل بوت لگی که جیسون نوینز با آهنگ It’s like that گروه Run DMC‌ کرد و به صورت رسمی منتشر شد.

3-مشاپ یا The mash-up

مشاپ یا The mash-up

رمیکس های مشاپ با ادغام دو آهنگ با هم به وجود می آیند. روند کار به این صورت است که معمولا وکال یک آهنگ بلند به آهنگ بی کلام یک اثر دیگر اضافه می شود تا یک اثر جدید خلق شود. ممکن است که مشاپ ها بی کیفیت و مسخره به نظر برسند اما اگر با مجموعه ابزار یک دی جی اجرا شود، به همان اندازه می توانند جذاب باشند. هنرمندانی مثل Cut Up Boys تمام زندگی و کارشان را وقف مشاپ کردن آهنگ ها با یکدیگر کرده اند.

4-رمیکس VIP یا The VIP remix

رمیکس VIP یا The VIP remix

اگر آهنگ تان جذابیت کافی را ندارد، یک رمیکس VIP و مخصوص با ابزار مخصوص دی جی ها می تواند ضمن حفظ اصالت آهنگ، آن را به یک اثر منحصر به فرد تبدیل کند. رمیکس VIP وقتی خوب پیش می رود که ریف ها را بادقت تنظیم کنید، الگوی درام را تغییر دهید یا یک وکال شخصی ضبط شده داشته باشید. مثل رمیکسی به نام VIP of Freenote که DJ Zinc با همراهی Ms Dynamite انجام داد!

20 اصطلاح رایج موسیقی که باید بشناسید

5-رمیکس ادیت کلاب/ ادیت رادیویی یا The radio/club edit

رمیکس ادیت کلاب/ ادیت رادیویی یا The radio/club edit

ویرایش سفارشی آهنگ تان می تواند آن را برای هر نوع مارکت و طرفداری جذاب تر کند. گروه The Daft Punk و Pharrell Williams با رمیکس آهنگ Get lucky نمونه ای عالی از رمیکس ادیت کلاب ساختند. آن ها با برش و تبدیل یک میکس کامل به یک ادیت رادیو چهار دقیقه ای متمرکزتر بهترین بخش های این آهنگ را خلاصه کردند. این اثر تبدیل به شاهکاری شد که اصلا شباهتی به Get lucky سال 2013 ندارد.

6-ادیت مجدد (Re-edit)

ادیت مجدد (Re-edit)

رمیکس های ادیت مجدد در بین دی جی های موسیقی رقصی بسیار محبوب اند و معمولا در این ادیت ها یک میکس استریو کامل انتخاب شده و دوباره به روشی که خودتان انتخاب می کنید، تنظیم می شود. این تغییر می تواند هر چیزی باشد، از طولانی کردن نقطه دراپ تا ساده سازی یک تنظیم پیچیده با حذف بخش بریجی که خوب میکس نمی شود. برای شنیدن این نمونه رمیکس های ادیت مجدد، می توانید آثار هنرمند معروف، Mr.Scruff را بشنوید.

مهم ترین اصول آهنگسازی که برای شروع حرفه ای باید بلد باشید

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست