خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / 7 سبک اصلی خوانندگی که باید بلد باشید
محسن ابراهیم زاده

7 سبک اصلی خوانندگی که باید بلد باشید

آواز

فرقی نمی کند زیر دوش آواز می خوانید یا در حال آموزش در کلاسهای تخصصی آواز هستید؛ در هر صورت اگر به خوانندگی علاقه دارید باید از محدوده صوتی صدایتان باخبر باشید و در عین حال از صدایتان به بهترین شکل مراقبت کنید تا به نتیجه خوبی برسید. یادگیری آواز زیر نظر اساتید این رشته به شما کمک می کند تا تسیتورا (tessitura) صدایتان را پیدا کنید. تسیتورا واژه ای ایتالیایی برای توصیف محدوده صدایی است که طبیعی ترین حس را منتقل می کند. تنوع صدا به بالاترین و پایین ترین نتهایی که شما می توانید راحت آنها را از سینه ادا کنید بستگی دارد و از نت سی وسط (middle C) شروع می شود.

7 نوع صدای خواننده

1- سوپرانو (Soprano): بالاترین نوع صدای خواننده است و گستره صدای آن معمولاً از نت بی ۳ (نت سی زیر نت دوی وسط) آغاز شده و تا نت لای A5 (نت لایی که یک اکتاو به ‌علاوه یک یک ششم بزرگ بالای نت دوی وسط است) گسترش می ‌یابد. بسیاری از سوپرانوها در مواقع نیاز می‌ توانند حتی گستره صدای وسیع‌تری را اجرا کنند. گستره صدای سوپرانو چندین دسته ‌بندی فرعی از جمله کراتورا سوپرانو (که مختص آوازخوانی اپرایی است) و سوپرانینو (که منحصراً نت ‌های بالا و بعضاً تا نت فا F6 را اجرا می‌ کند که بیش از دو اکتاو بالای نت دوی وسط است) دارد. در موسیقی کُرال سنتی، سوپرانوها معروف به اجرای ملودی‌ های اصلی هستند.

2- متزو-سوپرانو (Mezzo-soprano): نوع دیگری از صدای با گستره بالاست و گستره صدای یک متزو-سوپرانو از نت A3 تا G5 امتداد می یابد. با وجود این، با تمرین صحیح متزو-سوپرانو ها می توانند در همه جهات فراتر از مرزهای مرسوم عمل کنند.

چطور صدای خود را برای آواز بهتر تربیت کنیم؟ چند نکته ساده و مهم

3- آلتو (Alto): مجرب‌ ترین آلتوها به راحتی می توانند از گستره صدای پایین نت G3 تا گستره صدای بالای نت F5 را اجرا کنند. یک کونترالتو حتی می تواند صداهای پایین تر از یک خواننده آلتوی سنتی را هم اجرا کند.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

4- تنور (Tenor): گستره های صدای یک تنور از انتهای پایین نت C3 تا انتهای بالای نت C5 را اجرا کند اما بسیاری از خوانندگان تنور توانایی دستیابی به نت های بالاتر را دارند. بالاترین صدای آوازی در این گستره صدا، کانترتنور نام دارد.

5- باریتون (Baritone): دومین گستره صدای پایین آوازی است و یک صدای باریتون تقریباً تا جایی پایین تر از یک تنور پیش می رود و معمولا بین نت های A2 و A5 قرار می گیرد. بسیاری از باریتون ها به راحتی می توانند نت C5 را اجرا کنند که گستره صدایی مشابه با یک تنور پایین را ایجاد می کند.

6- باس (Bass): صدای باس پایین ترین نوع صدای استاندارد است و یک خواننده باس معمولاً می تواند نت های E2 تا E4 را اجرا کند. برخی باس ها حتی توانایی اجرای نت های پایین تر بر روی حروف صدادار پیوسته را هم دارند.

7- تربل (Treble): گستره صدای آوازی تربل معمولاً در اجراها برای کودکان زیر سن بلوغ به کار می رود. اکثر خوانندگان تربل به راحتی دارای گستره صدایی بین نت های A3 و A5 هستند که آن ها را در گستره صدایی شبیه به متزوسوپرانوها قرار می دهد.

فالستو (Falsetto): در اصل، فالستو یک گستره آوازی نیست بلکه این اصطلاح (به معنای «صدای غیرطبیعی») بیانگر نت های بالایی است که افراد توانایی خواندن آن فراتر از صدای سینه‌ای طبیعی خود را دارند. برخی افراد این اصطلاح را به عنوان مترادفی برای اصطلاح «صدای سر» به کار می گیرند اما این دو اصطلاح تفاوت هایی جزئی با یکدیگر دارند زیرا صداهای سر می توانند با صداهای سینه ادغام شوند. یک فالستوی حقیقی نمی تواند این کار را انجام دهد.

چند تکنیک ساده برای اینکه با صدای بلندتر و واضحتر آواز بخوانیم

7 سبک خوانندگی

در این قسمت شما را با سبکهای مختلف موسیقی آشنا می کنیم:

سبکهای مختلف موسیقی

1- کانتری (Country): این سبک موسیقی بومی ایالات متحده عناصری از موسیقی محلی (فولک)، بلوگراس، بلوز و رقص محلی روستایی را در بر می گیرد. شاخص های معرف سبک آوازخوانی موسیقی کانتری، آوازهای تودماغی هستند اما بهتر است اجازه دهید صدای تودماغی تان به طور طبیعی ایجاد شود و آن را با فشار خارج نکنید. موسیقی کانتری از زمان پیدایش خود همچنین به آوازخوانی گروهای تأکید داشته است. شاخصه اجراهای اولیه این سبک از جمله خانواده کارتر، اعضای خانواده در حال همخوانی با یکدیگر بودند. در سال های اخیر، بعضی خوانندگان سبک کانتری از جمله میراندا لمبرت با همراهی با خوانندگان دیگر به موفقیت موسیقی پاپ دست یافتند. اگر قصد فعالیت حرفه ای در موسیقی کانتری دارید، یک پارتنر برای هم نوازی دونفره پیدا کنید که در طول این ماجراجویی همراهیتان کند.

سبکهای مختلف موسیقی-1

2- هیپ-هاپ (Hip-hop): هیپ-هاپ ژانری از موسیقی است که شاخصه آن اغلب ضرب ‌آهنگ های ریتمی قوی و تأثیرگذار و قطعات آوازی رپ خوانی است. سبک هیپ-هاپ زیرسبک های زیادی از جمله ترپ، گرایم، گنگستا رپ، رپ-راک، کرانک، چیل پاپ، بونس، هیپ-هاپ لاتین و تعدادی دیگر دارد. بسیاری از هنرمندان سبک هیپ-هاپ از سبک رپ (نوعی آهنگ ریتمی و معمولاً یکنواخت و قافیه‌دار که در تعامل با ضرب آهنگ اجرا می شود) به عنوان سبک آوازی اصلی خود استفاده می کنند. با وجود این، بعضی هنرمندان سبک هیپ-هاپ، کورِس ها (برگردان ها) یا بریج هایی در سبک پاپ یا آر اند بی می خوانند. درباره هیپ هاپ اینجا کامل توضیح داده ایم

حتما بخوانید: 10 ترفند برای اینکه صدای خوانندگی سالمی داشته باشیم

سبکهای مختلف موسیقی- 2

3- جاز (Jazz): موسیقی جاز سبک گسترده ای است که مشخصه‌های آن، هارمونی پیچیده، ریتم های سنکپ دار، آوازخوانی به سبک خطاب قرار دادن و پاسخ دادن و تأکید شدید بر بداهه خوانی است. به دلیل هارمونی و ریتم های پیچیده این سبک، مهم است که خوانندگان فعال در این سبک، زمان بندی موسیقیایی بی عیب و نقصی داشته باشند. همچنین مهم است که مهارت های بدیهه گویی تان را بالا ببرید تا بتوانید موسیقی جاز را با موفقیت اجرا کنید زیرا این موسیقی تا حد زیادی نیاز به بداهه کاری دارد. بداهه خوانی همچنین اساس ایجاد یک سبک آوازخوانی شاخص در این سبک موسیقی است. به علاوه، خوانندگان سبک جاز به طور مرسوم گستره صدای دانگ پایین تری دارند. با استفاده از ترفندهای هربی هنکوک می توانید اطلاعات بیشتری درباره بداهه خوانی موسیقی جاز یاد بگیرید. درباره جاز اینجا کامل توضیح داده ایم

سبکهای مختلف موسیقی-3

4- تئاتر موزیکال (Musical theater): این سبک آوازخوانی گستره کامل نت های سبک پاپ تا راک را اجرا می کند و گاهی اوقات، عناصر اپرایی را هم در بر می گیرد. اگر حق عضویت بنیاد برادوی دریمز را دارید، در ابتدای کار با خواندن سبک هایی از دهه های مختلف با تئاتر موزیکال مرسوم آشنایی پیدا کنید. موزیکال های قدیمی بر بیان واضح و واکه های گرد تأکید می داشتند در حالی که موزیکال های مدرن در اغلب مواقع آوازخوانی سطح گفتار و بلتینگ (شکلی از طنین آوایی بر روی محل تلاقی صدای سینه و صدای سر) را با هم ترکیب می کنند. خوانندگانی که این سبک را اجرا می کنند باید به طور همزمان هم بازی کنند و هم بخوانند. در کنار تمرین تکنیک های آوازخوانی تان، بر روی کنترل احساسات کاراکترتان در حین خواندن هم کار کنید.

حتما بخوانید: 80 اصطلاح رایج موسیقی که باید بلد باشید

سبکهای مختلف موسیقی-4

5- اپرا (Opera): آوازخوانی سبک اپرا یا آوازخوانی کلاسیک شکلی هنری است که موسیقی نمایشی (هم کمدی و هم درام) و کلاسیک را با هم ادغام می کند. صداهای زنانه اپرایی معمولاً در صداهای کنترالتو، متزو-سوپرانو و سوپرانو استفاده می شوند اما صداهای مردانه اپرایی اغلب در صداهایی مانند باس، باریتانو، تنور و کانترتنور به کار می روند. در سبک اپرا، دو نوع آوازخوانی به نام های آوازخوانی خطابه ای (نزیک به گفتار بوده اما به دانگ خوانده می شود) و آریاس (آهنگ های رسمی پراکنده در سراسر قطعه موسیقی) داریم. خوانندگان اپرا همچنین از ویبراتو استفاده می کنند که نوسانی نامحسوس بین دو دانگ مختلف است. برای تمرین صدا با هدف کسب مهارت در تکنیک های سبک اپرا نیاز به کار با مربی آوازخوانی دارید.

سبکهای مختلف موسیقی-5

6- پاپ (Pop): موسیقی پاپ شکل کوتاه شده «موسیقی مردم ‌پسند» است که بیانگر سبکی از موسیقی با جذابیت بالاست و رتبه های برتر چارت های موسیقی فعلی را در اختیار دارد. موسیقی پاپ اکثراً انرژیک و رقصیدنی است و همیشه جذاب است. آوازخوانی موسیقی پاپ که از چندین سبک موسیقی برگرفته شده است، به تخصص در تکنیک ها و سبک های مختلف آوازخوانی از آوازخوانی آرام و از راه نفس تا بلتینگ کامل در طول همان آهنگ نیاز دارد. در زمان یادگیری آوازخوانی در این سبک، آن دسته از تمرینات آوازخوانی را دنبال کنید که صدای سرتان (بالاترین بخش از گستره صدای آوازی یک خواننده) را تقویت می‌کنند. موسیقی پاپ همچنین باید جذابیت بصری داشته باشد بنابراین روی افزایش جذابیت شخصیت خودتان در صحنه کار کنید. در حین خواندن با حالات چهره تان بازی کنید و زبان بدنتان را برای تأکید بر متن آهنگ به کار بگیرید. توضیحات بیشتر درباره پاپ

سبکهای مختلف موسیقی-6

7- راک (Rock): ریشه موسیقی راک به نوعی به سبک بلوز برمی‌گردد اما این دسته بندی موسیقی کم و بیش زیرسبک های بی شمار موسیقی راک از جمله راک آلترناتیو، پانک راک، هارد راک، سافت راک، ایندی راک، پاپ راک و چند مورد دیگر را در بر می گیرد. با وجود اینکه این سبک ترکیبی از چندین سبک آوازخوانی مختلف تشکیل شده است، اما خوانندگان راک معمولاً انرژیک هستند، صدایی خشن دارند و به راحتی از تکنیک های آوازخوانی متنوع استفاده می کنند. یک صدای همه فن حریف در آوازخوانی سبک راک می تواند هر دو تکنیک بلت و ویبراتو را به کار بگیرد. برای دست یافتن به صدای خشن کلاسیک هارد راک، همچنین می توانید به تمرین آوازخوانی با صداهای خشن بپردازید اما سعی کنید تا حد ممکن ادب را رعایت کنید. در آوازخوانی به سبک راک اگر تارهای صوتی تان را به طور نادرستی به کار ببرید، امکان گرفتگی آن‌ ها وجود دارد. از راک بیشتر بخوانید

در ادامه بخوانید: معرفی 50 تا از معروف ترین آهنگسازان تاریخ

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست