خانه / مطالب متنوع دیگر / هیپ هاپ چیست؟ ویژگی های آن و پاسخ به سوالات رایج
موسیقی هیپ هاپ

هیپ هاپ چیست؟ ویژگی های آن و پاسخ به سوالات رایج

تئوری-موسیقی

دنیای موسیقی بسیار گسترده است و ژانر های بسیار متنوعی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی سبک هیپ هاپ که فراتر از یک ژانر و در واقع یک جنبش فرهنگی است، بپردازیم.

هیپ هاپ چیست؟

همان طور که پیش از این هم گفته شد، هیپ هاپ بیشتر از این که یک ژانر باشد، یک جنبش فرهنگی است که موسیقی، شعر، رقص، هنر، مد، فلسفه و سیاست را در خودش جای داده است. در واقع، بسیاری از مردم “رپ” و “هیپ هاپ” را مترادف هم می دانند، در صورتی که به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم، رپ یک نوع تکنیک موسیقی خاص است که در زیر چتر جنبش هیپ هاپ قرار دارد.

به گفته دی جی، ترانه سرا، تهیه کننده و پیشگام هیپ هاپ، Africa Bambaata، هیپ هاپ چهار رکن اساسی دارد:

رپ کردن

رپ یا MCing یک تکنیک آواز است که در آن هم از ریتم و هم از شعر استفاده می شود، اما معمولا ملودی وجود ندارد. به خاطر این فقدان ملودی، شباهت کم تری به آواز خواندن دارد و بیشتر شبیه خواندن یک شعر پشت سر هم است. در واقع، اصطلاح « رپ » در دهه 1970 از کلمه عامیانه “talking ” یا همان ” صحبت کردن ” گرفته شده است. هر کسی که به صورت شعری صحبت یا سخنرانی می ‌کند، می ‌توان گفت که “رپ” کرده است. از وقتی که فرهنگ هیپ هاپ شکوفا شد، کلمه ” رپ ” تعریف خاص امروزی اش را به خود گرفت. امروزه رپ یکی از جنبه های متمایز و رایج غالب (البته نه تمام) موسیقی هیپ هاپ است.

چرخاندن صفحه دیسک (Turntablism)

ترن تیبلیسم یا همان دی جی گری که امروزه بیشتر شناخته می شود، روشی برای ساخت موسیقی با صفحه گردان است. یک دی جی خلاق آهنگ هایی که معمولا توسط هنرمندان دیگر تولید می ‌شوند، میکس، ترکیب و دستکاری می ‌کند تا چیز جدیدی خلق کند. در گذشته، یک دی‌جی می بایست برای انجام کارش، صفحه گردان ها را دستکاری می کرد، مثلا سرعت شان را افزایش یا کاهش می داد تا نحوه پخش صدا تغییر کند. اما امروزه با ابزار های دیجیتالی مدرن، دی جی ها می توانند همان صدا ها را به صورت الکترونیکی تولید کنند.

رقص بریک

بریک دنس (Breakdancing) که گاهی اوقات BBoy/BGirling نامیده می شود، سبک منحصر به فرد، پرطرفدار و متمایزی از رقص است که تعداد افراد کمی بر آن تسلط دارند. بریک دنس از زمان شروعش عنصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ بوده است. با این حال، به خاطر سطح فوق ‌العاده دشوارش، از موفقیت ‌های قابل توجهی مثل سایر عناصر جنبش هیپ هاپ برخوردار نبوده است.

هنر خیابانی

هنر خیابانی (Street Art) یک هنر تجسمی است که به هیپ هاپ مرتبط می شود. هنر خیابانی که معمولا با اسپری رنگی خلق می ‌شود، به خاطر سبک بصری شلوغش شناخته می ‌شود. البته، همه گرافیتی ها به فرهنگ هیپ هاپ ربط ندارند، اما این جنبش سبک منحصر به فردی را ایجاد کرده که نمادین است. ویدیویی از نمونه خیابانی آن را ببینید:

 

سبک ها و ژانرهای معروف موسیقی با مثال (10 سبک رایج)

ویژگی های موسیقیایی هیپ هاپ

در موسیقی هیپ هاپ باید بین رپر و بیت تعامل وجود داشته باشد. بیت ها اغلب از ساز های الکترونیکی یا تکه هایی از آهنگ های قدیمی تر ساخته می شوند. در واقع، تعداد کمی از هنرمندان هیپ هاپ در طول اجراهای شان به صورت فیزیکی ساز می نوازند. خلاقیت در این سبک یعنی یافتن راه‌ های جالب برای متصل کردن بیت و ملودی ‌ها به هم برای خلق یک اثر خوب و جدید.

بیت های هیپ هاپ می ‌توانند پراکنده و آرام، خشن و مایوسانه و یا ترکیبی بین این ها باشد. چیزی که همه این بیت ها را به هم متصل می کند یک ضرب آهنگ ثابت و (معمولا) پیچیدگی کم موسیقی است، طوری که اثر را از تمرکز اصلی یعنی شعر و خواننده رپ منحرف نکند.

رپ به یکی از متمایز ترین ویژگی ها و سبک های فرهنگ هیپ هاپ تبدیل شده است. رپر ها از ریتم، اشعار و لحن آوازی شان برای بیان افکارشان استفاده می کنند، و بهترین رپر ها به خاطر “روند” و رویه خاص خودشان یعنی پشت سر هم و روان ادا کردن کلمات به صورت پشت سر هم، شناخته می شوند. رپر ها از صدایشان به عنوان یک ساز استفاده می کنند و اغلب با استفاده از فریاد های مقطعی یا حرکات نمایشی جذاب بسته به نیاز اجرا، صدای شان را تغییر می دهند.

خوانندگان معروف سبک هیپ هاپ

همه این ها به این معناست که یک رپ خوب چیزی فراتر از موسیقی است. نوازندگان بزرگ رپ از تکنیک های شعری مثل موارد زیر استفاده می کنند :

  • قافیه های درونی: قافیه هایی هستند که در یک سطر یا بیت، یا بین عبارات داخلی قرار می گیرند و نه در انتهای سطر.
  • وزن شعر: نمایان گر ساختار ریتمیک اصلی یک بیت یا خطوط یک بند شعر است.
  • کنایه: شکل گفتاری یا شیوه‌ ای خاص برای بیان چیزی است که معنایی دوگانه ایجاد می‌کند. یکی از معانی معمولا واضح است، در حالی که معنای ثانویه اغلب پیامی را منتقل می کند که از نظر اجتماعی به مسائل جنسی اشاره دارد، یا بیش از حد ناخوشایند و به قدری توهین آمیز هستند که نمی توان آن را مستقیما بیان کرد.

با این شیوه بازی با کلمات و رساندن غیرمستقیم پیام، جای تعجب نیست که طرفداران رپ روی هر کلمه تمرکز کرده و سعی کنند معنایش را تجزیه و تحلیل کنند!

حتما بخوانید: آموزش اصطلاحات موسیقی (رایج ترین ها)

تاریخچه هیپ هاپ از کجا سرچشمه می گیرد؟

ژانر هیپ هاپ در دهه 1970 در مهمانی ‌های محله ای در شهر نیویورک به وجود آمد، که در آن دی‌جی ‌ها برای بیت گرفتن از آهنگ ‌های فانک، سول، R&B و دیسکو شروع به جدا کردن قطعات پرکاشن کردند. این آهنگ ها بر اساس ” بریک بیت ” یا الگوی تکرار شونده درام دی جی ساخته می شد. ریتم های هیپ هاپ اولیه و ریف های (نمونه شده) اساسا از موسیقی فانک گرفته شده بودند.

هیپ هاپ از چه ژانری آمده است؟

همان طور که گفته شد؛ رپ در اوایل دهه 1970 از دل شهر نیویورک بیرون آمد و دی‌جی‌ ها شروع به جدا سازی قطعات پرکاشن آهنگ ‌های فانک، سول و دیسکو کردند و آن ‌ها را تبدیل به “بریک بیت” کردند. MC کار ها یا همان مجلس گردان ها که وظیفه معرفی دی جی ها و پرانرژی نگه داشتن جمعیت را داشتند، بین آهنگ ها صحبت و شوخی می کردند و به طور کلی با مخاطبان تعامل داشتند.

هیپ هاپ

پاسخ به سوالات رایج کاربران

تعریف موسیقی هیپ هاپ چیست؟

موسیقی هیپ هاپ یک ژانر موسیقی است که از یک موسیقی ریتمیک تلطیف شده که در اصل توسط دی جی هایی که قطعات پرکاشن آهنگ های محبوب را جدا و گاهی اوقات از دو صفحه گردان برای طولانی کردن این قطعات استفاده می کنند، ساخته شده است. موسیقی هیپ هاپ معمولا با رپ که نوعی حرف زدن موزون و قافیه دار است ، همراه می باشد .

چه کسی اولین بار هیپ هاپ را شروع کرد؟

دی جی کول هرک (DJ Kool Herc)

هیپ هاپ چطور متولد شد؟

در سال 1973، دی‌جی کول هرک صفحه ‌های گردانش را راه ‌اندازی کرد و تکنیکی را در یک مهمانی خانگی در برونکس جنوبی معرفی کرد که کاملا با موسیقی که اکثر مردم با آن آشنایی داشتند، متفاوت بود. توانایی او برای سوئیچ کردن از یک آهنگ به آهنگ دیگر و همین طور جدا سازی و تکرار قطعات موسیقی منجر به کشف ژانر هیپ هاپ شد.

معرفی 50 تا از معروف ترین آهنگسازان تاریخ

3 حرکت اصلی هیپ هاپ چیست؟

رقص هیپ هاپ نوعی رقص پر جنب و جوش است که از انواع حرکات آزاد برای ایجاد یک قطعه هنری که در آن فرهنگ هم به نمایش گذاشته می شود، استفاده می کند. رقص هیپ هاپ به خاطر سه سبک اصلی پریدن (Popping)، در جا ثابت ماندن (Locking) و بریکینگ (Bricking) به یکی از محبوب ترین و تاثیر گذارترین سبک های رقص تبدیل شده است.

خواننده هیپ هاپ

MC در دنیای هیپ هاپ به چه معناست؟

کنترل کننده میکروفون (Microphone Controller)

آیا هیپ هاپ ژانر موسیقی برتر است؟

نیلسن موزیک (Nielsen Music)، بخش ردیابی اطلاعات و فروش استاندارد صنعتی، گزارشی را در اواسط سال منتشر کرد که بر اساس آن هیپ هاپ محبوب ‌ترین ژانر ۲۰۲۰ معرفی شد. آمار ها نشان می دهد که هیپ هاپ تاکنون به عنوان محبوب ترین و تأثیرگذار ترین ژانر آمریکایی شناخته شده است.

چه گروه سنی هیپ هاپ گوش می دهد؟

در سال 2012، هیپ هاپ در صدر لیست موسیقی قرار گرفت . 27.6 درصد از مخاطبان آن را از بین سه ژانر مورد علاقه شان انتخاب کردند . . . درصد محبویت این ژانر در بین مخاطبان ایالات متحده تا جولای 2018، بر اساس گروه سنی به صورت زیر است:

محدود سنی هیپ هاپ/ رپ
20-24 54%
25-34 42%
35-44 33%
45-54 15%

چرا هیپ هاپ محبوب تر از راک است؟

به نظر می ‌رسد که هیپ هاپ محبوب ‌تر از راک است، زیرا امروزه بسیاری از رپر ها به خاطر مشکلاتی که چیزی فراتر از سبک موسیقی و نحوه صحبت آن ها در مورد مواد مخدر، رابطه جنسی ، کلمات رکیک و ناموسی است، توجه رسانه‌ ها را بیشتر به خود جلب می ‌کنند.

15 تا از بزرگان موسیقی ایران زمین

بزرگ ترین سبک موسیقی در جهان چیست؟

موسیقی پاپ

چرا هیپ هاپ آن قدر منحصر به فرد است؟

رپ یکی از بارز ترین ویژگی های هیپ هاپ است. رپر ها از ریتم، اشعار و لحن آوازی برای بیان افکارشان استفاده می کنند. بهترین خواننده های رپ با سبک خاص خودشان که طریقه بیان بدون وقفه کلمات در کنار هم است، از سایرین متمایز می شوند.

برخی از ویژگی های منحصر به فرد هیپ هاپ چیست؟

هیپ هاپ یک موسیقی ریتمیک سبک است که معمولا با رپ که حرف زدن به صورت موزون و قافیه دار است، همراه می شود. زیر شاخه های فرهنگی مثل رپ کردن/ MC کردن، دی جی گری/ ترن تیبلیسم، رقص بریک و گرافیتی ‌نویسی به عنوان چهار زیر شاخه فرهنگی اصلی هیپ هاپ در نظر گرفته می شوند.

آیا هیپ هاپ خوب است؟

هیپ هاپ در ارتقاء آگاهی اجتماعی و سیاسی جوانان امروزی نقش به سزایی دارد. موسیقی رپ افراد جامعه را از جنبه های مختلف تربیت و خیلی از مسائل اجتماعی را مطرح می کند .

تاریخچه موسیقی راک (نکات جالب و 2 ویدیوی بی نظیر)

آیا رپ یک آهنگ محسوب می شود؟

رپ چه تند باشد، چه آهسته و چه بلند و خشن، در دسته آواز طبقه بندی می شود. رپ اگر بیت آهنگ خوب و ریتم داشته باشد، می توان آن را در ردیف آواز قرار داد . حتی نیازی به قافیه هم نیست و فقط به ریتم و ضرب و اشعار واقعی نیاز دارد.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست