خانه / مطالب متنوع دیگر / ویولن بهتر است یا گیتار؟ و کدام سخت تر است؟
نواختن ویولن و گیتار

ویولن بهتر است یا گیتار؟ و کدام سخت تر است؟

تئوری-موسیقی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع انتخاب یک ساز برای یادگیری، بین گیتار و ویولن گیر کرده باشید. این دو جز ساز هایی هستند که بیشتر نواخته می شوند. در این مقاله تفاوت های بین ویولن و گیتار را برای تان توضیح خواهیم داد. امیدوارم تردید تان برطرف شود و هر چه سریع تر یکی را انتخاب کنید.

آیا یادگیری ویولن سخت تر از گیتار است؟

سوالی که معمولا پیش می آید این است که نواختن گیتار راحت تر است یا ویولن؟

ویولن در مقایسه با بقیه ساز های زهی جز ساز های سخت به حساب می آید. با گذشت هفته اول تمرین، یک گیتاریست مبتدی بهتر از یک ویولنیست مبتدی می نوازد.

به عبارت دیگر، اگر قصد دارید ویولن بنوازید بد نیست بدانید که لازم است بیشتر تمرین کنید تا بتوانید یک موسیقی خوب بسازید و آهنگ خوبی را اجرا کنید. این بدان معنا نیست که گیتار تمرین زیادی نیاز ندارد، بهترین گیتاریست ها هم خیلی کار کرده اند تا به مهارتی که الان دارند، برسند.

اصطلاحات ضروری موسیقی که حتما باید بدانید

جان اتریج، گیتاریست جاز تحسین شده بین المللی ای نطور می گوید که:”گیتار در ابتدا آسان تر است، اما تکنیک های نواختن گیتار در مراحل بالا تر دشوار تر می شوند و چیزی از ویولن کم ندارند.”

به نظر تاسمین لیتل ، ویولنیست کنسرت سولو بین المللی فقط آرشه یک عنصر چالش بر انگیز در یادگیری این ساز به حساب می آید . او می گوید :”شما می توانید با خود ویولن و تار هایش هر کاری بکنید و هر صدایی تولید کنید، اما 90 درصد صدا های آهنگینی که تولید می شود ، به وسیله آرشه است و تا زمانی که آن را نکشید، هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.”

تفاوت های بین ویولن و گیتار

با اینکه ویولن و گیتار هر دو ساز زهی هستند، اما تفاوت های چشم گیری با هم دارند. برخی از این تفاوت ها که بهتر است در موردشان بدانید، عبارتند از:

دسته بندی ساز

ویولن و گیتار هر کدام به دسته خاصی از ساز های زهی تعلق دارند: ساز های زهی آرشه ای و زخمه ای.

گیتار با ضربه زدن به سیم ها با یک پیک یا انگشتان نواخته می شود و به همین دلیل در دسته ساز های زهی زخمه ای طبقه بندی می شود. برای تولید صدا پیک سیم را به حرکت در آورده و بعد رها می کنید. این عمل باعث لرزیدن سیم و تولید صدای مطلوب می شود.

ویولن و گیتار

ویولن یک ساز زهی آرشه ای است، یعنی این ساز وقتی صدا تولید می کند که یک آرشه روی سیم های آن کشیده شود. بسته به تکنیکی که برای کشیدن آرشه به کار برده می شود، صدای حاصل ممکن است مدت طولانی در هوا بپیچد یا کوتاه باشد.

تار ها و فرت ها

ویولن و گیتار هر دو تار دارند اما اگر دقت کرده باشید، می دانید که گیتار فرت دارد و ویولن این گونه نیست. فرت ها قطعات فلزی نازکی هستند که به صورت افقی در امتداد دسته گیتار قرار گرفته اند.

اگر یک سیم مشخص را روی دو فرت متفاوت فشار دهید، صدای متفاوتی خواهید شنید. از طرف دیگر، از آن جا که ویولن فرت ندارد، نحوه قرارگیری انگشت روی تار است که صدای ساز را مشخص می کند. اگر جای گذاری انگشت روی سیم بد انجام شود ، صدای حاصل هم ناخوشایند خواهد بود.

چند ترفند عالی برای یادگیری سریع تر هر نوع موسیقی

همان طور که ملاحظه کردید، هم برای ویولن و هم گیتار باید مهارت کافی در درست قرار دادن انگشت ها روی تار ها داشته باشید. اما در ویولن به دلیل نبود فرت، تولید یک صدای خاص تمرین بیشتری می طلبد.

ترتیب سیم ها

ترتیب سیم هایی که در گیتار و ویولن نواخته می شوند ، کاملا با هم متفاوت اند. وقتی گیتار می نوازید، سیم ها از بم به زیر (پایین به بالا) عبارت است از :E- A -D – G-B – E. فاصله بین هر دو نت چهارم کامل است.

در ویولن تار ها از بم به زیر G، D، A و E است که با فاصله پنجم کامل از هم قرار دارند. همان طور که می بینید، این ترتیب درست بر خلاف آن چیزی است که در گیتار شاهد آن هستیم.

زمان واکنش به فشار دادن سیم ها

در دنیای ساز ها، زمان واکنش به فشار یعنی ساز موقع ضربه زدن یا فشار دادن سریعا صدا تولید کند. یکی از برتری های ویولن نسبت به گیتار همین زمان واکنش سریع آن است . سیم های ویولن نازک و بسیار حساس هستند و با کوچک ترین تماس آرشه صدا می دهند.

از طرفی گیتار ها، تار های ضخیم تری دارند و برای مبتدی ها ایجاد صدای دلخواه هنگام فشار دادن آن ها دشوارتر است. زخمی شدن انگشت ها یکی از مشکلات رایج در بین گیتاریست ها است زیرا آن ها باید برای زدن ساز نیروی بیشتری به تار ها وارد کنند.

مقایسه ویولن و گیتار

نوازندگانی که ویولن را انتخاب می کنند و دست شان به خاطر کار با آن مقاوم تر شده، ممکن است ضربه زدن به تار های گیتار برای شان راحت تر باشد.

اگر هم شانس نوازندگی ویولن را نداشته اید و دست تان استقامت لازم را پیدا نکرده است، روش هایی وجود دارند که زمان پاسخ در گیتار را تقویت می کند:

  • تار های گیتارتان را با نوع سبک تر جایگزین کنید . این سیم ها که به خاطر ضخامت شان به لایت معروف اند، نسبت به تماس انگشتان حساس ترند و شما برای تولید صدای دلخواه تان نیروی کم تری به آن ها وارد می کنید.
  • اکشن را کم کنید. اکشن به فاصله فرت تا سیم گفته می شود که روی قابلیت اجرا ، صدا و حسی که گیتار منتقل می کند تاثیر می گذارد. با کاهش اکشن فشردن تار ها راحت تر می شود.

تطبیق پذیری با ژانر های موسیقی مختلف

گیتار در ژانر های مختلف موسیقی مثل فولکلور، پاپ ، رگا، فلامنکو، هارد راک، راک اند رول ، متال، بلوز – راک، فانک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

گیتار قابلیت تطبیق با انواع ژانر ها را دارد بنابراین شما می توانید در هر سبکی که دوست دارید، بنوازید. اما ویولن بیشتر شما را به سبک های کلاسیک مثل فیدل، سلتیک و کانتری محدود می کند.

صدا و رسایی آن

صدای ویولن بلند و رسا است . شما می توانید آرام و بدون این که مزاحمتی برای همسایگان تان داشته باشید، گیتار بزنید در حالی که ویولن به دلیل بلندی صدا در ارکستر ها نقش مهمی را به عنوان ساز اصلی ایفا می کند .

با این که صدای گیتار خیلی بلند نیست اما برای هم نوازی، ساز فوق العاده ای است. دلیل آن هم این است که تار های گیتار می توانند به طور هم زمان چندین صدا و ملودی تولید کنند. با این وجود به خاطر بلند نبودن صدای گیتار در یک ارکستر یا باند موسیقی ، صدای ساز های دیگر به راحتی بر این ساز غلبه می کند.

علاوه بر این، برای بسیاری از مبتدی ها خواندن و ویولن نوازی به طور هم زمان و همین طور نواختن بقیه ساز ها کار دشواری است. در حالی که می توان هم زمان با نواختن گیتار خواند و ساز هایی مثل هارمونیکا و درام باس زد.

کلام آخر

ویولن و گیتار ساز های فوق العاده ای برای یادگیری هستند. شاید گیتار به دلیل وجود فرت برای مبتدی ها آسان تر باشد. برای تولید صدا لازم است هفته ها آرشه کشی روی تار ها را تمرین کنید. همان طور که گفته شد، اگر قصد دارید اول ویولن یاد بگیرید و بعد از آن سراغ گیتار بروید ، این ساز سرعت یادگیری تان در گیتار را افزایش می دهد. اما با همه این حرف ها، این شما هستید که در نهایت تصمیم می گیرید. هر سازی که بیشتر به آن علاقه دارید ، همان را انتخاب کنید.

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • خیلی ممنون عالی بود.من خودم حدود یک ساله گیتار میزنم اما علاقه خیلی زیادی به هم به ویالون دارم یکی از بزرگ ترین ارزوهام حساب میشه.امیدوارم بتونم دراینده به همراه گیتارم ویالون هم بزنم🥺💛

    پاسخ
  • سلام.. خیلی ممنون از راهنماییتون.. من بین گیتار و ویولن دو ب شک بودم، و با راهنمایی های شما ویولن

    پاسخ
  • همونی که عاشقه کتابه^^
    مرداد 5, 1402 3:55 ب.ظ

    سلام اولین تجربم هست که ساز میزنم همین دیروز بود که واسه کلاس ثبت نام کردم و ویولن رو انتخاب کردم اما برای کسی که مبتدیه مثل من ویولن براش خوبتره یا گیتار؟
    چون خودم علاقه بیش از حدی به ویولن دارم دیگه کدوم برای مبتدی خوبتره
    درضمن ۱۳ سالمه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست