خانه / مطالب متنوع دیگر / انواع موسیقی (فرم های موسیقی غربی)
سبک های موسیقی

انواع موسیقی (فرم های موسیقی غربی)

تئوری-موسیقی

«ژانر» یا «گونه»، در مورد این واژه چی می دانید؟ هنگام نواختن ساز چه معنی ای می تواند داشته باشد؟ واژه ژانر از یک لغت فرانسوی قرن نوزدهمی معادل «نوع» ریشه می گیرد و در اصل اصطلاحیست که برای طبقه بندی فرم، سبک یا ساختار هر چیزی از آن استفاده می کنند. پس می توان گفت ژانر موسیقی همان سبک و فرم موسیقی است.

اجازه بدهید برای روشن تر شدن موضوع مثالی بزنیم: فرض کنید شیفته فیلم هایی درباره آدم هایی که عاشق می شوند هستید؛ بنابراین ژانر فیلم مورد علاقه شما ژانر عاشقانه است. وقتی هم فیلم های ترسناک دوست ندارید ژانر وحشت در پایین ترین سطح علاقه مندی شما قرار می گیرد. همین دسته بندی در مورد کتاب، هنر و موسیقی صدق می کند. اگر کتاب هایی دوست دارید که بر اساس حوادث واقعی نوشته شده اند، اما شخصیت های خیالی دارند، ژانر مورد علاقه شما داستان های تاریخی است.

یوهان سباستین باخ چه کسی بود؟ مهمترین آثار و نکات دیگر

برخی گونه ها یا ژانرهای موجود موسیقی عبارتند از پاپ، جاز، موسیقی فیلم و موسیقی کلاسیک. وقتی در این طبقه بندی جازئی تر می شویم، در موسیقی کلاسیک ژانرهایی مثل عصر رومانتیک، موسیقی معاصر، موسیقی چمبر، ارکستر، گروه های موسیقی و بسیاری دیگر را هم می توان نام برد. در زیر فهرستی جامع تر از سبک های موسیقی کلاسیک آورده ایم تا بررسی کنید:

Music Genres and Why It Matters

  • آوانگارد
  • باروک
  • موسیقی چمبر یا مجلسی
  • مناجات
  • سرودخوانی
  • موسیقی کلاسیک متقاطع
  • موسیقی متقدم یا اولیه
  • کلاسیک متعالی
  • امپرسیونیست
  • قرون وسطایی
  • مینیمالیسم
  • ترکیب بندی مدرن
  • اپرا
  • ارکسترال
  • رنسانس
  • رومانتیک
  • موسیقی عروسی

و به همین ترتیب می توان باز ادامه داد.

اهمیت شناخت این سبک ها

خب، این طبقه بندی چرا باید برای ما اهمیت داشته باشد؟ دلیل اینکه چرا به چنین شکلی دسته بندی شده اند این است که هر کدام از جهاتی با یکدیگر شباهت هایی دارند. برای مثال موسیقی سرودخوانی یا همان کُر، به این معنی است که تمام بخش های این ژانر با خواندن به صورت جمعی اجرا می شود.

موسیقی چمبر برای تعداد کمتری از سازهای ترکیبی نوشته شده است. چون تمام این ژانرها شباهت هایی با هم دارند، آگاهی از ژانری که ساز در اختیار ما می گذراد می تواند در شیوه نواختن آن کمک کند. اگر موسیقی چمبر است، می دانیم که باید مطمئن شویم تمام سازها شنیده می شوند و طوری باید آن ها را بنوازیم که انگار بین همه سازها مکالمه ای در جریان است. اگر ژانر ما رومانتیک باشد می دانیم که سطور طولانی و درام زیادی خواهیم داشت. اگر موسیقی فرانسوی است می دانیم که پر از رنگ و ریزه کاری است. ژانر از این لحاظ کمی شبیه ورزش است؛ بسکتبال، فوتبال و تنیس همه ورزش هستند اما قوانین مخصوص به خود را دارند.

موتزارت کیست؟ مهم ترین آثار و دوره های مختلف او

در مورد ژانرهای موسیقی نیز به همین شکل است. در واقع با داشتن این گونه ها یا ژانرها تفسیر موسیقی به شکل زیباتری راحت می شود.

در حال حاضر ژانرهای مختلف بسیاری وجود دارند که قطعاً نمی توان در دنیای موسیقی نادیده شان گرفت. ما همیشه گفته ایم که «این موسیقی است که جهان را به چرخش وا می دارد.»

بیایید نگاهی به دیگر ژانرهای نام آشنای موسیقی بیندازیم:

  • آفریقایی
  • آسیایی
  • بلوز
  • کارائیبی
  • کمدی
  • کانتری
  • گوش نواز
  • الکترونیک
  • بومی یا محلی
  • هیپ هاپ
  • جاز
  • لاتین
  • برزیلی
  • پاپ
  • آر اند بی
  • راک

و همه این ژانرها زیر شاخه های مخصوص خودشان را دارند.

کشف موسیقی و سبک جدید خیلی هیجان انگیز است. همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم خیلی مهم است ژانر موسیقی که می خواهید کار کنید را به خوبی شناخته و درک کنید. برای هر ژانر، قوانین و ویژگی های مختلفی وجود دارد که آنها را خاص و دلنشین می کند. برای نواختن فلوت چه ژانری مورد علاقه شماست؟

انواع مختلف موسیقی غربی

موسیقی هنری خوشآیند است که تقریباً توسط همگان تحسین شده است.

موسیقی می تواند به طبقه بندی های پرشماری تقسیم شود که به عناصر، سرشت، لحن و عوامل مختلفی وابسته است. جاز، هیپ هاپ، راک، بلوز، کانتری، آر اند بی، فولک و فیوژن برخی از انواع پرطرفدار موسیقی هستند.

تعریف موسیقی کار دشواری است. به هر حال می توان آن را به عنوان آمیزشی از اصوات و نت ها به شکلی که برای گوش ها آرام بخش یا لذت بخش باشند در نظر گرفت. یک قطعه می تواند با آلات مختلف موسیقی ساخته شود. ساده تر بگوییم، به هر آنچه صدای خوشآیندی تولید کند مربوط می شود.

روش خواندن نت موسیقی (نت های موسیقی روی خط حامل)

موسیقی خلق شده تا لذتی بی حد و حصر به همراه بیاورد. این هنر خارق العاده همیشه تحت تأثیر محیط است و از این رو برای زمانه خود با ارزش بوده و در عین حال آفرینشی است فارغ از زمان. موسیقی بسیاری از موزیسین ها را شیدا می کند و در عوض آنها روح خود را در خدمت خلق موسیقی خوب و بی همتا قرار می دهند.

انواع مختلفی از موسیقی وجود دارد. اما چند مورد از مهم ترین ها را اینجا بررسی می کنیم. این فهرست شامل موسیقی های پرطرفدار زیر است:

JAZZ

موسیقی جاز

ریشه های این نوع موسیقی را در جنوب ایالات متحده می توان یافت که به عنوان موسیقی گاسپل و بلوزِ جنوبی ترین نقاط آمریکا سازمان دهی شده بود. جاز اغلب با وزن قدرتمند و برجسته اش شناخته می شود. گام ها و رنگ صدا اغلب در جاز دستکاری می شود و درجات مختلفی از بداهه را به خدمت می گیرد.

هر هنرمند جدید از نسلی خاص به نوبه خود ریتم قدرتمند جاز را به قلمروی گستره تری بسط داده است. بادی بولدن را به عنوان اولین رهبر گروه جاز می شناسند. جاز فرم های زیادی مثل اسید جاز، آفرو کیوبن جاز، چمبر جاز، جاز کانتیننتال، کول جاز و بسیاری دیگر دارد.

hip hop

هیپ هاپ

هیپ هاپ نوع مشهور دیگری از موسیقی است که نیرو محرکه خود را در برونکس جنوبی نیویورک در اواخر دهه 1970 به دست آورد. هیپ هاپ و رپ اغلب به جای یکدیگر نیز کاربرد دارند، به طوری که مثلاً در رپ، موسیقی با هیپ هاپ فرق دارد اما ترانه همان است. عناصر هیپ هاپ شامل هنر گرافیتی و رپ خواندن به صورتی است که یک قافیه را روی ضرب موسیقایی ادا می کنند. علاوه بر این دی جی بودن هم یکی دیگر از نشانه های هیپ هاپ است.

هیپ هاپ طیف وسیعی از موسیقی رپ را پوشش می دهد؛ مثل رپ کامرشیال، رپ جنوب آفریقا، رپ زیرزمینی و بسیاری دیگر. خوانندگانی مثل رای چارلز و روث براون سبب شدند هیپهاپ در دهه 50 طرفداران زیادی پیدا کند.

چطور گوش خود را برای یادگیری بهتر موسیقی تربیت کنیم؟

rocknroll

راک اند رول

راک اند رول در اصل نوعی موسیقی رقص است که ریشه در دهه 1950 دارد و به خاطر ضرب قدرتمند و در عین حال ملودی ساده بسیار تحسین شده است. الن فرید یک دی جی است که اعتبارش را مدیون ابداع اصطلاح راک ند رول در برنامه رادویی اش است. راک اند رول با ترکیبی از موسیقی بلوز، جاز، کانتری و گاسپل تکامل یافته است. الویس پریسلی به عنوان پادشاه راک اند رول شناخته می شود. ضرب آهنگ این موسیقی از یک ریتم و ضرب بوگی بلوز سرچشمه گرفته و نیز یک بک‌بیت قوی دارد.

اغلب با ضرب اصلی یک درام قابل تشخیص است که معمولاً شامل ریف های 4/4 که با گیتار، درام و صدای خواننده تکمیل می شود. با موسیقی سبک راک دهه 1950 هم ردیف است.

موسیقی راک

موسیقی راک

راک ریشه در موسیقی پاپ و راک اند رول دارد و در طول دهه 1960 رواج پیدا کرد. راک اند رول و راک از یکدیگر مشتق شده اند و بسیاری از اوقات فرقی بین آنها قائل نمی شوند. سازهایی همچون گیتار، درامز و گیتار بیس به همراه ملودی سخت و قدرتمندی در موسیقی راک استفاده می شوند. این سبک موسیقی اغلب با یک بک‌ بیت قوی ساخته می شود. تقریباً می توان گفت گیتار جازئی جدانشدنی از راک است چرا که اساساً با گیتار شکل گرفته است. در طول دهه 1960 راک با موسیقی محلی ترکیب شد تا فولک راک را پدید آورد. این ترکیب بعدها توسط بلوز برای خلق بلوز راک و توسط جاز برای خلق جاز راک دنبال شد.

سبک های زیادی در موسیقی راک وجود دارد. در اواسط دهه 1970 پانک راک به همگان معرفی شد که کمی نسبت به سبک راک اصلی متفاوت بود. این نوع راک با گیتار الکتریک آهنگ هایی نسبتاً متشنج تولید می کند و شعر آنها نیز فضای تاریکی دارد.

موسیقی بلوز

موسیقی بلوز

این سبک موسیقی با آهنگ های غم انگیز برده ها مرتبط است و در واقع پایه ای برای بسیاری از انواع موسیقی بوده است. بلوز با ترکیب فرهنگ آفریقایی و فرهنگ غربی شکل گرفته که خواستگاه آن ناحیه جنوب آمریکاست. شهرهایی مثل نیواورلئان و ممفیس هزینه زیادی بابت معرفی این موسیقی دادند.

بلوز آهنگی است که معمولاً توسط فردی با نواختن گیتار ساخته می شود و درون مایه هایی همچون عشق، روابط جنسی، مشروبات الکلی و بداقبالی برخی از موضوعات مهم این سبک بوده اند.

انواع آلات موسیقی ایرانی و غربی

دبلیو. سی. هندی به عنوان پدر بلوز شناخته می شود و حقوق نشر ممفیس بلوز متعلق به اوست. نوت بلو که یک نت تغییر یافته است معمولاً روی گام 3، 5 یا 7 ضربه می زند و این برای بلوز بسیار با اهمیت است. سبک بلوز انواع مختلفی دارد مثل جامپ بلوز، پیمونت بلوز، دلتا بلوز و شیکاگو بلوز.

کانتری

کانتری

ریشه های این نوع موسیقی در جنوب ایالات متحده و کوه های آپالاشیا است. این موسیقی در دهه 1930 گسترش پیدا کرد و عناصر موسیقی های متنوعی همچون سلتیک، موسیقی سنتی محلی، بلوز، گاسپل و موسیقی عهد قدیم را با هم ترکیب کرد.

سبک کانتریدر واقع ترکیبی از سبک هاست که ریشه های آن را می توان در رقص های محلی و تصنیف های بریتانیا پیدا کرد. کانتری بر اساس سنت ها است و معمولاً حول سه آکورد بر پایه یک ملودی ساده تشکیل می شود. گارث بروکز به خاطر آهنگ های کانتری پرفروشش شناخته می شود. موسیقی کانتری به خاطر سادگی آکوردها و ترانه های احساسی اش مشهور است.

10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

کانتری انواع پرشماری دارد؛ مثل کانتری ابتدایی که به خاطر تنظیم ساده و هارمونی آرام بخشش شناخته شده است. بلوگراس نوع دیگر کانتری است که نامش برگرفته از گروهی به نام پسران بلوگراس است. این موسیقی با ساز ماندولین ابداع شده و بعدها با دوبرا نیز نواخته شد. بانجو و فیدل هم جازو سازهای مورد استفاده هستند و این فهرست ادامه دارد. جیمی راجرز به عنوان پدر موسیقی کانتری شناخته می شود. موسیقی کانتری اساساً همان موسیقی هیلبیلی است.

موسیقی پاپ

موسیقی پاپ

پاپ به معنی محبوب و پرطرفدار است. این موسیقی از مجموعه قوانین مشخصی برای اینکه در طبقه بندی خاصی قرار بگیرد تبعیت نمی کند، با این حال با سبک راک و راک اند رول بسیار قرابت دارد. ضروری ترین هدف و نیاز این نوع موسیقی این است که مورد پسند شنونده قرار بگیرد.

موسیقی پاپ طیف وسیعی از مخاطب را هدف قرار می دهد. موفقیت تجاری نیز یکی دیگر از مؤلفه های سنجش پاپ است. موسیقی پاپ با ساخته شدن از یک شعر و تکرار آن توسط خواننده توصیف می شود.

معرفی15 تا از بزرگ ترین و معروف ترین اساتید موسیقی ایران

آر اند بی (R& B)

آر اند بی (R& B)

آر اند بی حروف اول ریتم و بلوز در انگلیسی هستند. این اصطلاح در ابتدا توسط مجله ی بیلورد در دهه 1940 استفاده شد. ریشه های این موسیقی را می توان در بلوز و جاز یافت که ضرب سنگین و تکرارشونده ای دارد. اصطلاح آر اند بی به جای موسیقی نژادی نیز استفاده شد.

ریتم آر ان بی، از الزامات موسیقی بر اساس 4 ضرب آهنگ ریشه می گیرد. به عبارت دیگر بلوز همانقدر که به ترانه وابسته است به ملودی هم نیاز دارد که معمولاً با درد و اندوه دوران خود همراه است. اخیراً این اصطلاح برای موسیقی شهری آفریقایی های آمریکا بدون طریقه خاصی استفاده شده است.

موسیقی محلی یا فولک

موسیقی محلی یا فولک

این موسیقی در مجموع به سنت ها تعلق دارد و اغلب از طرف نسلی به نسل بعدی منتقل شده است. بیشتر آهنگ های این سبک سازندگان ناشناسی دارد. این موسیقی هنگام گذر از نسل ها با اصلاحات و تعدیل ها قدرت می گیرد و بخش به یادماندنی آن به مرور قدرتمندتر می شود.

به موسیقی پرطرفدار و مدرن امروزی که بر اساس سنت ها ساخته شده هم فولک می گویند و در آن از گیتار و سازهای امروزی به جای سازهای سنتی بهره می گیرند. بکر بودن موسیقی فولک افسونی به آن بخشیده و موجودیتی از یک منشأ ناشناخته پیدا کرده است.

موسیقی فیوژن

موسیقی فیوژن

این گونه موسیقی با انواع دیگر متفاوت است به طوری که شامل تمام ژانرهایی است که خودشان عناصر کلیدی شان را از ژانرهای دیگر قرض گرفته اند و با ترکیب این اجزا یک سبک متمایز و جدید را ساخته است.

سبک فیوژن شامل موسیقی هایی مثل فانک راک جیپسی جاز و جیپسی پانک است و به شما این فرصت را می دهد که از یک یا دو موسیقی همزمان استفاده کنید. موسیقی فیوژن هویت مخصوص به خود را فارغ از اجزای اصلی تشکیل دهنده اش دارد. گاهی این نقد به فیوژن وارد می شود که موسیقی انقلابی است، که در عین حال سازندگان و حامیان این موسیقی این ویژگی را به عنوان جزئی مهم برای خلق و تکامل می دانند.

6 ویژگی که هر موسیقیدان خوب باید داشته باشد!

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست