خانه / مطالب متنوع دیگر / روش خواندن نت موسیقی (نت های موسیقی روی خط حامل)
نت موسیقی

روش خواندن نت موسیقی (نت های موسیقی روی خط حامل)

تئوری-موسیقی

یادگیری نحوه خواندن نت های موسیقی برای همه نوازندگان ضروری است. خواندن نت موسیقی امکانات جدید زیادی را برای خلاقیت شما ایجاد می کند. اگر بخواهید ایده های خود را یادداشت کنید، نت موسیقی پخش کنید، یا اینکه فقط بخواهید متوجه شوید که در یک آهنگ چه اتفاقی می افتد، خواندن نت موسیقی بهترین راه برای حرکت رو به جلو است.

اما خواندن نت موسیقی خصوصاً برای مبتدیان سخت است. موسیقی یک زبان است و مطالعه تئوری موسیقی برای خواندن و نوشتن آن نیاز به تمرین دارد. ولی خوشبختانه با درک نحوه عملکرد نت ها، فهمیدن مفاهیم اساسی راحت می شود. وقتی مفاهیم پایه را متوجه شدید می توانید به خوبی نت های موسیقی را بخوانید. در این مقاله ما همه مواردی که برای یادگیری نحوه خواندن موسیقی نیاز دارید را مرور خواهم کرد.

نحوه خواندن نت موسیقی

وقتی برای اولین بار به یک قطعه نت نگاه می کنید، خطوط، فضاها و انواع مختلف نت ها و علامت گذاری ها را مشاهده خواهید کرد. ما قرار است هر یک از عناصر نمادگذاری موسیقی را بشکافیم و نحوه کار آن را توضیح بدهیم.

نام نت های موسیقی: الفبای موسیقی

نت های الفبای موسیقی A-B-C-D-E-F-G هستند.

نام حروف نت های موسیقی، گام صدای آنها را مشخص می کند. هر حرف نت دارای یک مکان خاص در خطوط حامل موسیقی است تا به شما اطلاع دهد که این نام یک حرف است. بیایید نگاهی دقیق تر به خطوط حامل بیندازیم.

خطوط و فضاهای حامل

خطوط حامل موسیقی از پنج خط و چهار فضا تشکیل شده اند. موقعیت روی خطوط و فاصله ها، گام صدا و نام حرف یک نت را روی خطوط حامل به شما می گوید. اول باید به نماد ابتدای خطوط حامل توجه کنید.

کلید صدای زیر و کلید بم

علامت گذاری خطوط در ابتدای هر سطر، به شما نوع ثبت ابزار و نحوه خواندن نت ها را می دهد.

علامت گذاری برای سازهای بم در کلید بم و علامت گذاری برای سایر ابزارها معمولاً در کلید صدای زیر نوشته می شود.

کلید های دیگری هم وجود دارد (مانند ساز آلتو برای موسیقی ویولا) اما از آنها خیلی کمتر استفاده می شود، بنابراین ما اینجا بر روی کلیدهای بم و زیر تمرکز می کنیم.

چگونه می توان نت ها را در خطوط حامل پیدا کرد؟

نام نت های روی خطوط و فاصله نت ها از یک ترتیب تعیین شده پیروی می کنند که با ساخت یک جمله می توانید آنها را به راحتی به خاطر بسپارید.

دو مورد مهم برای کلید صدای ریز وجود دارد:

  • با شروع از خط پایین در کلید ریز، جمله ای که باید برای نت های بسازید به این صورت است: Every Good Boy Deserves Fudge.
  • با شروع از فضای پایین روی خطوط زیر ، نت های F-A – C – E بیان می شوند.

note names treble clef

الگوی مربوط به ساز بم یکسان است و از یک نت متفاوت شروع می شود:

  • با شروع از خط اول بم، جمله به این شکل می شود: Good Boys Deserve Fudge Always
  • با شروع از فضای اول بم، جمله نت ها می شود: All Cows Eat Grass

note names bass clef

نت های بالا و پایین خطوط حامل هم از همین الگو پیروی می کنند.

خطوط اضافی

خطوط اضافی، برای یادداشت کردن گام های صدا در بالا و پایین خطوط حامل اضافه می شوند. این نت ها از همان ترتیب و الگوی نامگذاری نت های روی خطوط حامل پیروی می کنند. این خط ها با خطوط کوتاه نوشته شده اند که فقط دهانه سر نت را می پوشانند تا به شما کمک کند خطوط و فضاها را ببینید.

چطور گوش خود را برای یادگیری بهتر موسیقی تربیت کنیم؟

علامت های دیز و بمل در نت

نت های موجود در خطوط حامل به تنهایی به شما هر دوازده نت موسیقی را نمی دهند. اگر دقت کرده باشید احتمالا متوجه شده اید که در نت هایی که تاکنون دیده اید، کلیدهای سیاه صفحه کلید وجود ندارد.

برای نوشتن نت ها در بین کلیدهای سفید، باید نت های مربوط به خطوط حامل را به طور تصادفی تغییر دهید.

sharps and flats musical staff

یک دیز با علامت «#» نوشته شده است. این علامت به شما می گوید که نت را یک نیم گام بالاتر ببرید. یک بمل با نماد♭ نوشته می شود و به شما می گوید که نت را یک نیم گام پایین بیاورید. نماد بکار نیز، بمل و دیز را لغو می کند و نت را به حالت اولیه خود برمی گرداند که با نماد«♮» نشان داده می شود.

سر کلید ها

سر کلیدها مجموعه ای از بمل ها یا دیز ها هستند که در ابتدای یک ردیف نت قرار دارند و کلید آهنگ را نشان می دهند. در طول نواختن باید بمل ها و دیز ها را روی خطوط و فضاهای نوشته شده در سر کلید اصلی، در سراسر آهنگ حفظ کنید, مگر اینکه علائم تصادفی چیز دیگری به شما بگویند.

برای درک کامل سر کلیدهای اصلی، باید نگاهی به پنجمین دایره بیندازید. اما یک نکته ساده برای خواندن سریع سر کلیدهای اصلی وجود دارد تا بدانید در کدام کلید هستید.

برای سر کلیدهای اصلی با دیز: آخرین دیز در سر کلید، صدای اصلی کلید است.

درجه صدای پیشرو، درجه 7 در مقیاس است. برای تعیین ریشه کلید، نیم گام از آخرین دیز بشمارید.

برای کلیدهای اصلی با بمل، دومی بمل ماقبل آخرسرکلید ، صدای صوت کلید است – به همین سادگی.

میزان نما

گذرگاه های موسیقی به بخشهایی تقسیم می شوند که به آنها میزان موسیقی می گویند. هر میزان شامل تعداد مشخصی ضربات است.

میزان نما به شما نشان می دهد که چند ضربان در یک اندازه گیری وجود دارد و کدام ارزش نت برابر با یک ضربان است. در ابتدای قطعه با دو عدد روی هم به صورت چیده شده نوشته شده است.

عدد بالا تعداد ضربات در یک میزان را نشان می دهد و عدد پایین مقدار نت یک ضربه را به شما نشان می دهد.

اصول یادگیری موسیقی (آموزش 3 گام ساده)

میزان نما به شما نشان می دهد که چند ضربان در یک اندازه گیری وجود دارد و کدام ارزش نت برابر با یک ضربان است.

رایج ترین میزان نما 4/4 است. در زمان 4/4 ،چهار ضرب در یک معیار وجود دارد و نت چهارم برابر با یک ضرب است.

در ابتدای موسیقی و بالای میزان نما، معمولاً علامت گذاری گام با دامنه BPM یا اصطلاح ایتالیایی را مشاهده می کنید که احساس گام را توصیف می کند. این علامت به شما می گوید که در حین نواختن، اجرا چقدر کند یا سریع است.

چگونه ریتم بخوانیم؟

هر نت دارای یک مقدار ریتم است که مدت زمان آن را در یک قطعه موسیقی تعیین می کند. ریتم ها با استفاده از شکل سر نت ها (که به شکل بیضوی هستند) ، خطوط عمودی و خطوط افقی که بین نت های متصل شده است، نوشته می شوند..

هر مقدار ریتم کسری از کل زمان در یک مقیاس اندازه گیری است.

  • یک نت کامل، کل خط را در برمیگیرد. زمان معمول (4/4) به این معنی است که در مدت زمان آن چهار ضربان کامل نواخته می شود.نت کامل با استفاده از یک سر نت توخالی بدون خط عمودی نوشته شده است.
  • نصف نت به نصف خط یا 2 ضربه ادامه می یابد و با استفاده از یک سر نت توخالی و یک خط عمودی متصل شده است.
  • یک چهارم نت برای یک چهارم خط یا 1 ضرب ادامه دارد و به صورت نت سر پر و خط عمودی نوشته شده است
  • نت هشتم برای نصف ضربان ادامه دارد. این نت به صورت یک سر نت پر و خط عمودی و با پرچم نوشته شده است و هنگامی که چندین نت هشتم با هم نوشته می شوند با یک خط افقی به هم اتصال پیدا می کنند.
  • نت شانزدهم برای یک چهارم ضرب ادامه دارد و به صورت سر نت پر و خط عمودی و با دو پرچم نوشته شده است. در این حالت چندین نت شانزدهم با یک خط افقی با هم متصل می شوند.

تقسیم بندی بیشتر نیز امکان پذیر است، اما اینها مقادیر اصلی نت هستند که هنگام یادگیری و نحوه خواندن موسیقی مشاهده خواهید کرد. امکانات ریتمیک بیشتری نیز نسبت به تقسیم های مساوی اندازه گیری وجود دارد.

نت های نقطه دار و سه گانه

علامت نقطه در کنار یک نت به این معنی است که مدت زمان آن به نصف مقدار اصلی آن افزایش می یابد.

علامت نقطه در کنار یک نت به این معنی است که مدت زمان آن به نصف مقدار اصلی آن افزایش می یابد.

توجه داشته باشید در زمان 4/4 ،یک چهارم نت یک ضربان کامل است. نقطه، نیم ربع دیگر از مقدار نت را به کل مدت آن اضافه می کند.
نیم ربع نت = یک هشتم نت. به این معنا که مقدار یک ربع نت نقطه ای در مجموع 1.5 ضربه است – به همین سادگی!

نکته مهم: نت نقطه دار معمولاً با مقدار نت دنبال می شود که بخش جزئی از دست رفته را پر می کند؛ به عنوان مثال، نت ربع نقطه ای اغلب با نت هشتم دنبال می شود.

نت های سه گانه مورد خاص دیگری هستند. آنها با علامت “3” در بالای خط افقی یا براکت در بالای خطوط عمودی نوشته شده اند.

سه گانه نوعی ریتم نامنظم است که قرار است در آن سه نت در یک فضا قرار گیرند. روی کاغذ به نظر پیچیده می رسد؛ اما وقتی آن را در متن می شنوید حس کردنش راحت تر می شود.

فرکانس نت های موسیقی (لیست کامل)

خط اتحاد (خط منحنی) و سکوت

تا الان فقط در مورد نت ها و مدت دوام آنها صحبت کردیم؛ اما مکث بین نت ها و زمانی که ساز را نمی نوازید هم به همان اندازه مهم است. غیبت صدا نماد موسیقی برای فواصل سکوت بین نت ها است. سکوت ها مقادیر موزون خود را دارند تا به شما بگویند چه مدت دوام می آورند. مدت زمان سکوت ها با توجه به شکل آنها تعیین می شود.

در اینجا انواع سکوت و مدت زمان آنها را مشاهده می کنید:

آخرین عنصر نت ریتمیک که به آن می پردازیم خط اتحاد است. خط اتحاد، خط منحنی شکلیست که نت های یک گام صدا را به یکدیگر متصل می کند. خطوط اتحاد به شما می گویند که نت را برای مدت زمان هر دو مقدار نگه دارید.

ویدیوی آموزشی (اختیاری)

 

جمع بندی

خواندن نت های موسیقی درست مثل یادگیری یک زبان جدید است و در ابتدا سخت به نظر می رسد؛ اما هر چه جلوتر می روید پیشرفتتان هم بیشتر می شود. برای شروع یادگیری خواندن موسیقی از راهنمای امروز ما استفاده کنید و هر جا به مشکل برخوردید درباره آن مطالعه کنید. حالا بهتر است شروع به پخش نت، ساختن و خواندن نت موسیقی مورد علاقه تان کنید. موفق باشید.

در ادامه بخوانید: 10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست