خانه / مطالب متنوع دیگر / خرید آمپ گیتار: راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار برای مبتدیان
انواع آمپ گیتار

خرید آمپ گیتار: راهنمای خرید آمپلی فایر گیتار برای مبتدیان

تئوری-موسیقی

از آن جایی که هنگام خرید یک آمپ گیتار گزینه‌ های زیادی وجود دارد؛ ما این مقاله را به ارائه اطلاعاتی که می ‌توانند به شما در انتخاب آمپ گیتار مورد نیازتان کمک کند، اختصاص داده‌ ایم. با ما همراه باشید.

آیا بهتر است یک آمپ کمبو بگیرم یا هد و کابینت؟

جواب این سوال بستگی به این دارد مکانی که در آن اجرا می ‌کنید، چقدر بزرگ باشد. اگر هدف شما این است که صدا در یک سالن بزرگ یا حتی یک سالن رو باز را پر کند، باید از یک آمپ اِستَک پر قدرت که حداقل یک کابینت 4×12 اینچی و هد 100 واتی دارد، استفاده کنید. البته برخی از نوازندگان یک آمپ کوچک تر مثل Vox AC30 را ترجیح می‌ دهند و سپس خیلی راحت آمپ را میکروفون کرده و با سیستم PA اجرا می‌ کنند (البته به شرطی که PA این کار را بکند). یادتان باشد که یک آمپ کمبو یک واحد سر هم است و هد و کابینت جدا و معمولا سنگین ‌تر هستند.

کدام بهتر است، حالت جامد یا تیوبی؟

خیلی ‌ها بر این باورند که مدار های حالت جامد می‌ توانند صدای قوی ‌تری را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه ‌تر تولید کنند، اما از طرفی کمبود تولیدکنندگان لوله خلاء در حال حاضر باعث شده آمپ های تیوبی گران تر از آمپ های حالت جامد با قدرت مشابه شوند. این کمبود باعث تولید آمپ های هیبریدی جالبی شده است که در آن ها صدای اصلی توسط یک Preamp تیوبی تولید می‌ شود، در حالی که خود آمپ حالت جامد است. با این که اکثر نوازندگان حرفه ‌ای تقریبا همیشه تمایل دارند از آمپ های تیوبی استفاده کنند، اما این گرایش در حال تغییر است زیرا سازندگان آمپ های جدید شگفت ‌انگیزی را تولید می‌ کنند که مبتنی بر فناوری ‌های پیشرفته هستند. در نهایت انتخاب آمپ باید بر اساس تن ‌هایی باشد ، که دوست دارید.

پیکاپ گیتار چیست؟ چطور بهترین را انتخاب کنیم؟ (به زبان ساده)

مزایای استفاده از آمپ های مدل سازی

modeling amp

آمپ های مدل سازی بهترین آمپ ها در همه دنیا هستند. شما می ‌توانید هر چیزی را از یک آمپلی ‌فایر “تمرینی” گرفته تا یک کمبوی پیشرفته و مجهز به تیوب بخرید تا هر آهنگ یا افکتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید را ارائه دهد و به عنوان یک آمپلی ‌فایر استودیویی فوق العاده، کارایی دوگانه داشته باشد. این آمپلی ‌فایرهای مدل‌ سازی همه چیز از ریتم‌ های ساده گرفته تا اُوِردِرایو پرتوان همراه با افکت ‌های لازم مثل ریورب، کورس، فاز، فلانژ و تاخیر را ارائه می‌‌ دهند.

علاوه بر این، آمپ مدل ‌سازی شما را از محدودیت ‌های گزینه ‌های موجود که محدوده تونال آمپ خاصی دارند، رها می‌ کند. با استفاده از DSP پیشرفته، یک آمپلی ‌فایر مدل سازی 12*2 اینچی می ‌تواند شبیه یک تویید قدیمی 10*1 اینچی یا یک استک مدرن 12*4 اینچی باشد . هنگامی که تمام مزایای یک آمپلی ‌فایر مدلینگ را کنار هم قرار می ‌دهید، دستگاه موجهی به نظر می ‌آید، مگر این که وسواس به خرج بدهید و بر این باور باشید که فقط نسخه جدید Fender Bassman1959 شبیه یک Bassman 1959 خواهد بود. برای این نوع نوازندگان، مدلینگ جایگزینی ندارد. و از آن جایی که منحصر به فرد بودن نغمه ساز هر نوازنده بسیار مهم است، هر گیتاریستی خودش تصمیم می ‌گیرد که آیا مدلینگ مناسب او است یا نه.

آیا اندازه اسپیکر ها مهم است؟

guitar speaker

بلندگو هایی که اندازه ‌های مختلفی دارند، صدا های متفاوتی تولید می‌ کنند. بلندگو های کوچک تر می ‌توانند فرکانس ‌های بالاتری نسبت به بلندگو های بزرگ تر تولید کنند، به همین دلیل است که یک بلندگوی پربسامد (Tweeter) کوچک و یک ووفر بزرگ است. بنابراین در دنیای واقعی، یک بلندگوی 10 اینچی به طور کلی نسبت به یک بلندگوی 15 اینچی، می ‌تواند تُن تربل تولید ‌کند. همچنین بین آمپ کابینت پشت باز و کابینت بسته تفاوت وجود دارد . به همین دلیل است که صدای تولیده شده توسط برخی از آمپ ها مثل Bassman 10*4 اینچی با پشت باز، با Bassman 12*2 اینچی با کابینت بسته فرق دارند. و حتی اگر بلندگو ها اندازه یکسانی هم داشته باشند، باز هم ممکن است ویژگی‌ های صوتی متفاوتی داشته باشند.

افکت گیتار الکتریک چیست؟ انواع و 12 پدال موجود

بسیاری از نوازندگان بلوز سر آمپ های قدیمی Fender 4×10 اینچی با پشت باز قسم می ‌خورند، زیرا می ‌توانند طیفی از صدا ها را از آرام تا تُند را تولید کنند! اگر می ‌خواهید صدای راک قوی داشته باشید، بهتر است گیتارتان را به یک آمپ هد 100 واتی که یک یا دو کابینت 4×12 اینچی دارد، وصل کنید . ممکن است گیتاریستی که مشکل شنوایی دارد، آمپ چهار کابینت 4×12 اینچی را ترجیح بدهد زیرا به شنوایی ‌اش کمک می‌ کند. امروزه سازندگان می ‌توانند آمپهای شان را با ترکیب یک کابینت با اندازه معین با مجموعه ‌ای از بلندگو ها به صورت سفارشی تغییر بدهند.

آمپ های گیتار مخصوص اجرای زنده، استودیو و تمرین

این دسته‌ بندی با ظهور آمپلی‌فایر های مدل سازی مدرن بی ‌اهمیت شده است، زیرا آن ها می ‌توانند به عنوان آمپ تمرینی، استودیویی و اجرای زنده عمل کنند. به علاوه ماژول‌ های مدل سازی جالبی برای برنامه ‌های استودیویی مثل سری Line 6 POD وجود دارد. این ماژول ها مجموعه ‌ای شگفت‌انگیز از مدل‌ های آمپ و جلوه‌ های دیجیتال فوق ‌العاده را به لطف پردازش پیشرفته DSP ارائه می ‌کنند.

در شرایط ایده ‌آل بهتر است که یک سیستم مخصوص برای کار های استودیویی یا استفاده در خانه و یکی هم برای کنسرت ‌هایی که در سالن ‌های بزرگ تر برگزار می ‌شود، داشته باشید. مثل تمام حوزه ‌های فناوری موسیقی، در حال حاضر آمپ هایی با قیمت هایی مناسبی در بازار عرضه می‌ شوند البته به استثنای آمپ های Boutique و Vintage که هنوز قیمت‌ های بالایی دارند.

از دست ندهید: 50 گیتاریست برتر تمام تاریخ تا امروز

دنبال چه چیزی می‌ گردید؟

حالا که گیتار رویایی تان را انتخاب کرده ‌اید، باید یک آمپ در کنارش داشته باشید. بسته به اندازه ، صدا، فناوری آمپ و پیکربندی، گزینه‌ های متعددی وجود دارد. در ادامه شما را با انواع آمپ ها آشنا می ‌کنیم تا هنگام خرید اطلاعات لازم را داشته باشید.

انواع آمپ ها

چهار نوع آمپ گیتار وجود دارد: حالت جامد ( آنالوگ )، تیوبی، مدل سازی (دیجیتال) و هیبریدی.

آمپ های حالت جامد

این آمپ ها حالت جامد یا Solid State نامیده می ‌شوند زیرا از ترانزیستور برای قسمت ‌های پری‌آمپ و پاورشان استفاده می ‌کنند. بسیار باکیفیت هستند و به ندرت نیاز به تعمیر دارند. با این که بسیاری از آن ها با دیستوریشن همراهند، اما اغلب تن بدون دیستوریشن و اوردرایوی دارند. این آمپلی‌فایر ها مناسب نوازندگانی است که به دنبال یک آمپ قوی و قابل اعتماد برای تور کنسرت ها هستند. اکثر آمپ های ” تمرینی ” ارزان، حالت جامد هستند.

آمپ تیوبی

بسیاری از گیتاریست ‌ها آمپ های تیوبی را به دلیل تن گرم و بم و دیستوریشن ارگانیک و طبیعی شان ترجیح می‌ دهند. آمپ های تیوبی معمولا بلندتر از حالت جامد با وات مشابه هستند و حس یا Feel‌ خاصی را منتقل می‌ کنند که از آمپ های حالت جامد نمی ‌گیرید. اکثر آمپ های تیوبی کانال‌ های جداگانه ‌ای دارند که می ‌توانند فورا تن تمیز (بدون دیستوریشن و اوردرایو) را به دیستوریشن‌ تبدیل کنند. عملکرد آمپ تیوبی می‌ تواند در طول زمان بدتر شود، بنابراین باید گاهی لوله ‌ها را تعویض کرد.

آمپ های مدل سازی

آمپ های مدل سازی یا Modeling Ampاز پردازنده های دیجیتال برای شبیه ‌سازی صدای فناوری قدیمی تیوب استفاده می ‌کنند. این آمپ ها با استفاده از نرم ‌افزاری که صدای آمپ های تیوبی (و کابینت ‌ها) را “مدل ‌سازی” می ‌کند، صدای آمپ های متعدد را در یک جعبه قرار می ‌دهد. آمپ ‌های مدل‌ سازی قابل برنامه ‌ریزی هستند و اغلب جلوه ‌های دیجیتال داخلی مثل تاخیر، کروس و غیره دارند. برخی از آن ها خروجی ‌های دیجیتال یا آنالوگ با قابلیت شبیه ‌سازی بلندگو برای ورود بدون به واسطه رابط ضبط یا سیستم PA هستند.

آمپ های هیبریدی

آمپ های ترکیبی یا Hybrid، از یک تیوب واقعی مرتبط با بخش پاور حالت جامد آمپ هایشان که پکیجی از بهترین های هر نوع آمپی هستند، استفاده می ‌کنند. بسیاری از آمپ های هیبریدی از یک لوله در قسمت پری‌آمپ و از مدار های حالت جامد در بخش قدرت برای ایجاد تن آمپ تیوبی بدون نیاز به استفاده از لوله‌ های پاور استفاده می ‌کنند.

نکات یادگیری بهتر گیتار (21 ترفند کاربردی برای مبتدیان)

پیکربندی آمپ ها

آمپ ها علاوه بر انواع مختلفی که دارند، با پیکربندی های مختلفی هم عرضه می ‌شوند. آمپ های Combos (مخفف ترکیبات) واحد های مستقلی هستند که حاوی آمپ و بلندگو در یک کابینت می باشند. آمپ ها به این ترتیب در قالب کابینت ‌های هد و بلندگو مجزا عرضه می ‌شوند که به شما این امکان را می ‌دهند تا از هر آمپ با یک کابینت بلندگو استفاده کنید. در واقع آمپ به دو واحد تقسیم می‌ شود که هر واحد سبک ‌تر و حمل آسان ‌تری نسبت به یک واحد یک سره خواهد داشت. ترکیب دو کابینت و یک سر را قفسه یا Stack می ‌گویند.

ساختار

ضخامت چوب مورد استفاده برای ساخت کابینت یک آمپ عامل اصلی در تعیین کیفیت صدای آن است . در واقع هر چه چوب استفاده شده نازک ‌تر باشد، احتمال این که بلندگو خود به خود تکان بخورد، بیشتر می ‌شود. ضخامت حداقل نیم اینچ صدای قوی تولید می ‌کند و بلندگو را در جای خودش نگه می ‌دارد. یکی دیگر از عوامل تعیین ‌کننده کیفیت صدا این است که پشت آمپ باز یا بسته باشد. آمپ های گیتار با پشت بسته پاسخ باس بهتری از بلندگو می‌ گیرند.

هنگام جا به جا کردن آمپ از مکان اجرایی به مکان دیگر، ضربه خوردن امری بسیار عادی است. استفاده از محافظ گوشه ‌های خوب به عمر آمپ گیتار می ‌افزاید.

قدرت و اندازه بلندگو

قدرت و اندازه اسپیکری که برای آمپ انتخاب می ‌کنید تا حدی به کاربرد و قیمت آن بستگی دارد. آمپ های تمرینی معمولا آمپ های کومبوی حالت جامد یا مدل سازی هستند که دارای توان کم ( 10تا 30 وات) و بلندگو های کوچک (8 یا 10 اینچ) هستند، با این وجود آمپ های تیوبی کوچک هم وجود دارند. برای تمرین و اجرای سالن‌ های کوچک ‌تر، بهتر است از آمپ های ترکیبی تیوبی و مدل‌ سازی با توان متوسط ​​حدود 50 وات و بلندگو های 12 اینچی را برای تولید صدای کامل ‌تر استفاده کنید. برای سالن ‌های بزرگ ‌تر یا برای اجرا هایی که به صدای بلندی نیاز دارند، انتظار می ‌رود توان متوسط ​​100 وات و بالاتر باشد. شما می ‌توانید از آمپلی‌فایر های “دو قلو” یا ترکیبی که جفت بلندگو های 12 اینچی دارند، استفاده کنید. اما در چنین شرایطی استفاده از یک هد و کابینت بلندگو جداگانه موثر تر است.

دانلود کنید: 10 اپلیکیشن برتر برای کوک گیتار (و دانلود)

آمپ های پیشنهادی برای خرید

1-آمپ مدل فندر Frontman 10G (برای مبتدی-متوسط)

Frontman 10G

فندر Frontman 10G، برای نوازنده‌هایی که به یک امپ تمرینی کوچک با کاربری آسان، صدای باکیفیت و قیمت مناسب نیاز دارند، یک انتخاب بسیار عالی است. این امپ، با بهره‌مندی از اُوردرایو شبیه‌سازی‌شده تیوب و دیستورشن‌های اشباع‌شده، از صداهای کلین مشهور فندر تا درایوهای بلوزی و صداهای متالی را پوشش می‌دهد.

2-آمپ میدکس مدل MGA-20BJHD

میدکس مدل MGA-20BJHD

یکی از بهترین آمپ های گیتار با قابلیت AUX، جک 6.5 میلی‌متری می باشد که با قیمت چهار تا پنج میلیون یکی از بهترین ها برای سطوح مبتدی تا متوسط می باشد.

3-آمپ مدل جی بی ال مدل 8000 (متوسط- پیشرفته)

جی بی ال مدل 8000

آمپلی فایر 4 کانال JBL مدل 8000 داری 5 لاین ورودی میکروفن و 12 عدد خروجی باند میباشد. این آمپلی فایر مجهز به USB recorder&player ، قابلیت پخش با مموری و اس دی کارت و فلش را دارد و دارای افکت اکو مناسب مداحی میباشد

سایر اصطلاحاتی که باید برای خرید بلد باشید

اصطلاحات دیگری که ممکن است با آن ها مواجه شوید عبارتند از:

  • واحد ریورب  برخی از آمپ ها از ریورب فنری استفاده می ‌کنند که می ‌‌‌تواند صدایی بسیار طبیعی تولید کند، در حالی که برخی دیگر از ریورب دیجیتال استفاده می ‌کنند.
  • لوپ افکت  این جک‌ ها به شما این امکان را می ‌‌دهند که جعبه‌ های استامپ یا یونیت های رَک را بعد از قسمت پری آمپ اضافه کنید تا از افزایش هر گونه نویز جلوگیری شود.
  • تعویض کانال  این ویژگی آمپلی‌فایر ها به شما امکان می ‌دهند تا بین کانال ‌های مختلف پری ‌آمپ سوئیچ کنید که معمولا برای ایجاد صدای تمیز به دیستوریشن ‌دار استفاده می ‌شوند. بررسی کنید که آیا یک کلید پا وجود دارد یا خیر. برای آمپ های دیجیتال اغلب لازم است یک کلید چند منظوره اضافی برای تغییر صدا از راه دور خریداری شود.
  • جلوه‌ های داخلی  بسیاری از آمپ ها به خاطر افکت ‌های داخلی شان معروف هستند. ترمولو یکی دیگر از ویژگی ‌های بسیاری از آمپ ها است (برای گیتار Surf عالی است.) آمپ ‌های مدل‌ سازی معمولا دارای چندین افکت دیجیتال داخلی هستند.

حتما بخوانید: معرفی انواع گیتار الکتریک (راهنمای کامل)

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست