خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار الکتریک / معرفی انواع گیتار الکتریک (راهنمای کامل با تصاویر)
انواع گیتار الکتریک

معرفی انواع گیتار الکتریک (راهنمای کامل با تصاویر)

گیتار-الکتریک

امروزه انواع مختلفی از گیتار های الکتریکی موجود است، اما بیشتر آن ها فقط بر اساس چند سبک پایه ای ساخته شده اند که سال هاست وجود دارد. در این مقاله انواع اصلی گیتار الکتریک و نقاط قوت و ضعف آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دقت کنید که دسته بندی انواع گیتار الکتریک به ده ها روش ممکن است و هر کسی یک نوع دسته بندی ارائه می کند اما در این مطلب ما از نظر نوع ساختار بدنه که تقریبا همه جا یک دسته بندی معتبر شناخته شده است انواع گیتار الکتریک را معرفی می کنیم و معروف ترین مدل های این دو نوع را نیز با تصویر به شما معرفی می کنیم.

انواع گیتار های الکتریک (معرفی)

انواع گیتار های الکتریک

گیتار های الکتریک سازهای همه کاره و نسبتاً ساده ای هستند. برای پخش هر سبک موسیقی از جمله راک، پاپ یا جاز می توان از بیشتر آن ها استفاده کرد. همانطور که گفته شد، برخی از گیتار ها برای نواختن سبک های خاصی بیشتر از سایرین، مناسب هستند.

به طور واضح می توان گفت که دو نوع اصلی گیتار الکتریک، گیتار های توپر (گاهی به آنها بدن جامد هم گفته می شود) و گیتار های نیمه آکوستیک هستند. تفاوت این دو نوع گیتار الکتریک در زیر توضیح داده شده است.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

در این دو دسته اصلی تغییرات بیشتری وجود دارد. ما رایج ترین آن ها را در این مقاله بررسی می کنیم.

همچنین کمی تخصصی تر گیتار های آرکتوپ و الکتروآکوستیک را بررسی خواهیم کرد.

  • در بازار برای یک گیتار؟، خرید بهترین گیتار های الکتریک ارزان را بررسی کنید یا نگاهی به بهترین گیتار الکتریک زیر 500 دلار بیندازید.
  • قصد دارید خودتان بدون معلم یاد بگیرید تا گیتار بزنید؟ بهترین کتاب های مبتدی گیتار را ببینید، یا نگاهی به دروس آنلاین JamPlay بیندازید.
  • اگر به یادگیری گیتار فکر می کنید، مقالات Guitar Basics یک راهنمای کامل برای نواختن ساز ها هستند.

گیتار های توپر (بدن جامد)

گیتار های توپر

همانطور که از نامش مشخص است، یک گیتار الکتریک فاقد هر نوع محفظه محافظت کننده است. بدنه آن از چوب محکم و کاملا توپر ساخته شده است. هر سوراخ یا محفظه ای در بدنه صرفاً برای نگهداری لوازم الکترونیکی و سخت افزار گیتار است. (همان طور که در پایین صفحه مشاهده خواهید کرد، یک گیتار نیمه آکوستیک دارای یک محفظه توخالی در بدنه اش است.)

گیتار های توپر متداول ترین نوع گیتار الکتریک هستند. اگر می خواهید یک گیتار الکتریک همه منظوره داشته باشید که بتوانید در طیف وسیعی از موقعیت های موسیقی مورد استفاده قرار دهید، یک گیتار توپر باید در بالای لیست شما باشد.

10 اپلیکیشن برتر برای کوک گیتار (و لینک دانلود)

مزیت اصلی گیتار الکتریکی با بدن توپر نسبت به انواع دیگر گیتار های الکتریک این است که کمتر مستعد فیدبک است. گیتار های توپر همچنین به طور کلی در برابر ضربات مقاومت بیشتری دارند و نسبت به نیمه آکوستیک خشونت و جنبش کم تری دارند.

گیتار های الکتریک از این نوع، صداهای جداگانه خود را از ترکیبی از عوامل دریافت می کنند، از جمله: نوع چوبی که از آن ساخته شده اند، نوع و کیفیت سخت افزار ها، طول گام آن ها (طول قسمت لرزاننده رشته ها) و شکل بدن و گردن آن ها.

* پیکاپ ها ردیف های آهن ربا هستند که عمود بر نیش های بدنه گیتار قرار می گیرند. آن ها لرزش رشته ها را “می گیرند” و به سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند. نوع پیکاپ هایی که گیتار به آن ها مجهز است، یکی از بزرگترین عوامل در صدای تولید شده است.

در ادامه لیستی از مشهورترین انواع گیتار توپر آورده شده است:

گیتار های (استرتوکستر) Stratocasters and Stratocaster

Types Of Electric Guitars Fender Stratocaster

گیتار Fender Stratocaster ( یا ‘Strat’) شاید مشهورترین نوع گیتار الکتریکی باشد. ویژگی منحصربفرد آن “شیپوری” های برش دار است که به نوازنده امکان می دهد تا به فرت های بالاتر دسترسی پیدا کند. پشت بدنه آن نیز راحتی بیش تری برای استفاده دارد.

در پیکربندی استاندارد، Stratocasters دارای سه پیکاپ تک سیم پیچ و یک نوار ترمولو است ، اما ترکیبات زیادی از Stratocaster وجود دارد و طرح های کپی نیز از آن موجود است که “کیفیت پایینی دارند و ارزان قیمت تر ” هستند.

50 گیتاریست برتر تمام تاریخ تا امروز

* میله ترمولو یک میله فلزی است که به پلی پر از فنر متصل می شود ( Stratocaster در تصویر بالا دارای یک پل است). هنگامی که به سمت پایین فشار داده می شود یا به سمت بالا کشیده می شود، به ترتیب گام سیم پیچی ها را پایین آورده و بالا می برد. این می تواند طیف وسیعی از اثرات، از ویبراتوی ملایم تا “موسیقی” خشن تر را ایجاد کند.

خود فندر را در طیف وسیعی از سطوح کیفی تولید می کنند. مدل های ساخته شده در ایالات متحده آمریکا بسیار خوب ساخته شده اند و به سخت افزار با کیفیت بالا مجهز هستند. کیفیت مدل های ارزان قیمت Fender می تواند متغیر باشد، اما به طور کلی خرید یک Fender Strat خرید خوبی خواهد بود.

گیتار های ساخته شده توسط سازندگان دیگر که از لحاظ شکل و پیکربندی مشابه Fender Stratocaster هستند، نیز ممکن است ( به طور غیررسمی) با نام “Stratocaster” شناخته شوند.

نکات یادگیری بهتر گیتار (21 ترفند کاربردی برای مبتدیان)

محدوده ‘Squier’ خود Fender مسیر ارزان تری را برای داشتن گیتار ساخت Fender به مبتدیان می دهد.

Stratocaster ابزاری همه کاره است و می توان از آن برای بازی در هر کشور از هوی متال استفاده کرد. برخی از نوازندگان راک و متال، پیکاپ های Humucker را برای صدای ‘chunkier’ ترجیح می دهند و خود Fender با برخی مدل ها ان ها را پشتیبانی می کنند.

.Stratocaster – اگر گیتاری می خواهید که هر نوعی از موسیقی مورد علاقه شما را بنوازد، یک گزینه عالی است.

نوازندگان معروف گیتار Stratocaster  از نوازندگان برجسته Stratocaster می توان به: جیمی هندریکس، اریک کلپتون، دیوید گیلمور، استیوی ری وان، مارک ناپفلر و ینگوی مالمستین اشاره کرد.

گیتار های سوپراسترات

Types Of Electric Guitar Ibanez-Jem

گیتار Ibanez-Jem

گیتارهایی به سبک Stratocaster که مجهز به پیکاپ های قدرتمند، سیستم قفل کننده ترمولو و سایر سخت افزارهای به روز شده هستند، به عنوان “Super-Strats” شناخته می شوند. سبک آن ها اغلب نسبت به Stratocaster استاندارد های بیشتری دارد.

پیکاپ هایی با خروجی بالا به آسانی از amp استفاده می کنند و یک ترمولو قفل کننده تنظیمات خود را بهتر از سیستم استاندارد ترمولو حفظ می کند. به همین دلیل ‘superstrats، اغلب توسط ‘نوازندگان برجسته’ راک و متال استفاده می شوند.

اگر می خواهید راک یا متال بنوازید، خرید یک گیتار سوپراسترات ، انتخاب خوبی است.

گیتار telecaster

Fender Telecaster یا ‘Tele’ یکی دیگر از گیتارهای مناسب است و مانند Stratocaster نیز بسیار کپی می شود. طراحی آن ساده تر از Stratocaster است، دارای یک برش، دو پیکاپ تک سیم پیچ و فاقد نوار لرزش و بدنه کانتور است.

Telecaster به دلیل صدای مقطع، شفاف و زنگ مانند شناخته شده است. قبلاً عمدتاً با موسیقی کانتری همراه بود اما اکنون در بسیاری از سبک های دیگر از جمله راک آلترناتیو و “ایندی” مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین یکی از معدود گیتارهای توپر است که توسط گیتاریست های جاز مورد استفاده قرار می گیرد.

افکت گیتار الکتریک چیست؟ انواع و 12 پدال موجود

به طور کلی، صدا و احساس یک Tele مخصوصاً برای نواختن در سبک های سنگین تر راک و متال مناسب نیست. اگر شکل گیتار Tele را دوست دارید، اما می خواهید موسیقی سنگین بنوازید، بسیاری از شرکت ها از جمله Fender نسخه های “souped-up” را ارائه می دهند.

نوازندگان معروف telecaster  از نوازندگان برجسته تله می توان به: گراهام کاکسون، جانی گرینوود، اندی سامرز، بروس اسپرینگستین، جف بک و کیت ریچاردز اشاره کرد.

گیتار Les Paul

Types Of Electric Guitar Gibson Les Paul

Les Paul یک نوع گیتار الکتریک سنگین است که کاملاً حس نابی دارد. Gibson Les Paul اولین بار در دهه 1950 با دو پیکاپ تک سیم پیچ P-90 و شکل متمایز تک برش تولید شد.

در اواخر همین دهه، پیکربندی دوگانه هامپکر امروزی معرفی شد. اکنون این پیکربندی ها برای این گیتار استاندارد محسوب می شود.

این مدل گیتار در آهنگ های غمگین، راک و هارد راک مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این ساز ها به کار گیری پیکاپ های هوم باکر است که باعث از بین رفتن نویز در خروجی صدا می شود و در نتیجه صدای گیبسون لس پاول کمی گرمتر است.

گیتار های سبک Les Paul که توسط نوازندگان راک “bluesier” بسیار محبوب هستند، به دلیل کلفت بودن صدا و ماندگاری بالا شهرت دارند.

مترونوم چیست؟ روش تمرین گیتار با مترونوم

Gibsons به طور قابل توجهی معمولاً گران تر از نمونه های Fender خود هستند. به همین دلیل، سازهای گیبسون توسط گیتاریست های مبتدی کم تر انتخاب می شوند.

مارک “Epiphone” گیبسون هایی را در نسخه های “سطح پایین تر” اما با کیفیت بهتر از مدل های شناخته شده گیبسون را ارائه می دهد.

لس پل اغلب مانند اکثر انواع گیتار های الکتریک، توسط شرکت های دیگر کپی می شود و بسیاری از گیتار های غیر گیبسون از نوع لس پل نیز در دسترس هستند.

نوازندگان مشهور لس پاول: نوازندگان برجسته لس پاول عبارتند از: زاک وایلد، گری مور، جیمی پیج، اسلش، باکتهد، پیتر گرین، استیو هاکت.

گیتار SG

Types Of Electric Guitar Gibson SG

SG با طراحی دو شیپوری و گردن بلند یک گیتار سبک تر از Les Paul است. در پیکربندی استاندارد، مجهز به پیکاپ های گردنی و پلی هوموکر است که هر دو کنترل صدا را دارند.

گردن بلند SG به این معنی است که راحتی آن به اندازه سایر گیتار ها، چه هنگام ایستادن با بند، یا هنگام نشستن، احساس نمی شود. این گیتار ها بعد از مدتی شما را به خودشان عادت می دهند.SG ها صدایی ضخیم و قابل قبول تولید می کنند که برای آهنگ های غمگین و متال مناسب است.

SG یک گیتار ساده اما همه کاره – اما با توانایی نوازندگی بالا – است که در حال حاضر از موجی از محبوبیت در بین نوازندگان راک و هندی لذت می برد.

نوازندگان معروف Gibson SG از نوازندگان برجسته SG می توان به: رابی کریگر، فرانک زاپا، آنگوس یانگ، تونی آیومی و دیو گرول اشاره کرد.

انواع محبوب دیگر گیتار های توپر

تغییرات بسیاری در زمینه گیتار توپر وجود دارد. کمپانی هایی مانند ایبانز، یاماها، PRS ، جکسون و بسیاری دیگر ، گیتار های توپر تولید می کنند.

به طور کلی آن هزینه ای که برای این گیتار ها پرداخت می کنید را عینا می توانید استفاده کنید، اما به شرط آنکه از خرید ارزان ترین مدل ها اجتناب کنید و از برند های معتبری (مانند موارد ذکر شده در بالا) خریداری کنید. خوشبختانه می توانید مقدار معقولی پول خرج کرده و گیتاری تهیه کنید که مدت زمان طولانی برایتان کار کند .

برخی دیگر از سبک های گیتار الکتریک توپر در زیر نشان داده شده است.

Types Of Electric Guitar Fender Jazzmaster

Fender Jazzmaster

Types Of Electric Guitar Gibson Explorer

Gibson Explorer

Types Of Electric Guitar Gibson Flying V

Gibson Flying V

گیتار های نیمه آکوستیک

semi-acoustic-guitar

گیتار های نیمه آکوستیک دارای بدنه های توخالی هستند که در آن ها صدا طنین انداز می شود. این نوع بدنه به آنها یک صدای گرمتر، با واکنش پویاتر نسبت به سازهای توپر می دهد.

گیتار های نیمه آکوستیک هنوز به تقویت کننده ها متکی هستند و هنگام پخش صوت، به تنهایی صدای کاربردی تولید نمی کنند.

با وجود این، صدای تقویت شده آن ها معمولاً “آکوستیک” تر از گیتار های جامد است. احتمالا متوجه شدید که چرا نوزاندگان جاز و موسیقی های غمگین از این گیتار استفاده می کنند.

آموزش گام های گیتار در 8 مرحله آسان

گیتار های نیمه آکوستیک می توانند مستعد فیدبک ناخواسته باشند. به همین دلیل که غیر معمول است که می بینیم نوازندگان راک و هوی متال از گیتارهای توخالی استفاده می کنند. صدای تحریف شده مورد علاقه این نوازندگان به شدت احتمال فیدبک را افزایش می دهد.

تمایل آن ها به فیدبک می تواند گیتارهای نیمه آکوستیک را به چالشی برای استفاده در شرایط زنده تبدیل کند. بسیاری از آن ها دارای بلوک های محکمی در داخل بدن خود هستند که تا حدی به مبارزه با فیدبک کمک می کند.

گیتار 335

Types Of Electric Guitar Gibson 335

گیتار فتوژنیک، گیبسون ES-335 انواع بدنه توخالی و جامد را ترکیب می کنند و دارای یک بلوک جامد است که در مرکز داخلی دستگاه قرار دارد. ES-335 مدت زمان طولانی است که مورد علاقه دستگاه های پخش موسیقی بلوز و فیوژن است و در زمینه های دیگر مانند ایندی راک محبوبیت بیشتری پیدا کرده است (شاید صدای آن از ظاهرش هم به شدت بهتر باشد!).

نوازندگان معروف Gibson ES-335: برخی از نوازندگان برجسته Gibson ES-335 عبارتند از: آلوین لی، لری کارلتون، B.B. پادشاه، روی اوربیسون، چاک بری.

گیتار Rickenbacker 330

این گیتار نیمه آکوستیک و متمایز Rickenbacker در دهه شصت بسیار مورد استفاده قرار گرفت. امروزه 330 اگرچه به اندازه مدل های Fender و Gibson محبوب نیست، اما هنوز هم تعداد قابل توجهی کاربر دارد. این گیتار به دلیل صدای درخشانش معروف است و در بین گروه های گیتار تحت تأثیر دهه 60 ، بسیار محبوب است.

گیتار Archtop

گیتار های Archtop ، از نوع گیتار های نیمه آکوستیک توخالی هستند که از نظر اندازه مشابه گیتار های آکوستیک می باشند.

قسمت بالا و پشت گیتار archtop مانند ویولون “قوس دار” است و به طور سنتی از یک تکه چوب تراشیده می شود. مدل های کم هزینه با استفاده از ورقه های تحت فشار حرارت ساخته می شوند. (اصطلاح “کم هزینه” برای این گیتار، یک اصطلاح نسبی است؛ گیتار های قوسی از بین گرانترین گیتار های الکتریک هستند.)

بیشتر قوس های تاقی کاملاً توخالی هستند و بسیار مستعد فیدبک می باشند.

قبل از خرید گیتار الکتریک این 6 نکته ی مهم را بخوانید

قوس های اولیه به صورت آکوستیک نواخته می شدند. ساز های امروزی طوری طراحی شده اند که با تقویت کننده نواخته می شوند و به عنوان نیمه آکوستیک در نظر گرفته می شوند.

گیتار های Archtop صدای ضخیم و آکوستیکی تولید می کنند و از ماندگاری کمتری نسبت به سازهای توپر برخوردار هستند. آن ها در میان گیتاریست های جاز بسیار محبوب هستند و به همین دلیل گاهی اوقات به آن ها جعبه های جاز گفته می شود.

گیتار Gibson ES-175

Types Of Electric Guitar Gibson ES-175

یکی از پرکاربردترین گیتار ها در جاز، ES-175 است که سازی نیمه آکوستیک و توخالی است که مجهز به دو پیکاپ است.

بدنه عمیق ES-175 صدای ضخیم و گنگی را که محبوب گیتاریست های جاز است، تولید می کند و با وجود گردن نازک، امکان تنظیم سریع و تکنوازی را فراهم می کند. پیکاپ پل قادر به تولید صدای مبهم و نازک تری است و از ES-175 می توان در موسیقی بلوز و راک هم استفاده کرد.

ES-175 ها گران هستند، اما ارزش موسیقی را به خوبی حفظ می کنند. گزینه های با کیفیت و خوب از شرکت های دیگر مانند Ibanez در دسترس است. “ES” مخفف “Electric Spanish” است.

نوازندگان معروف Gibson ES-175: نوازندگان برجسته Gibson ES-175 عبارتند از: پت متنی، استیو هاو، جو پاس، هرب الیس، وس مونتگومری.

گیتار های الکترو آکوستیک

Electro-Acoustic Guitar

گیتار های الکترو آکوستیک، گیتار های آکوستیکی هستند که مجهز به پیکاپ می باشند. گیتار های الکترو آکوستیک را می توان به صورت آکوستیک یا AMP (آمپلی فایر یا تقویت کننده های الکترونیکی که برای تقویت صدای سازهای پیکاپ دار مانند گیتار الکتریک استفاده می شود) استفاده کرد. آن ها غالباً با آمپ های اکوستیک مخصوص طراحی شده ای سازگار هستند، که برای صدای شان مناسب ترند.

گیتار های الکتروآکوستیکحس بسیار متفاوتی از موسیقی را ایجاد می کنند و، دارای کنش های بالاتر، فرت بورد های گسترده تر و فرت هایی با قابلیت دسترسی کمتر هستند. آن ها معمولاً برای استفاده با رشته های سنگین تر با سیم های سوم تنظیم می شوند. آن ها همچنین بسیار مستعد فیدبک هستند و در صورت استفاده بیش از حد معمولاً غیر قابل استفاده می شوند.

روش یادگیری نواختن گیتار الکتریک به صورت اصولی برای مبتدیان

گیتار های الکترو آکوستیک توسط خوانندگان، گیتاریست های فولکلور و گیتاریست های فینگراستایل مورد استفاده قرار می گیرد. گیتاریست های راک ممکن است در صورت نیاز به صدای آکوستیک از آنها استفاده کنند، اما به طور کلی آنها برای هر چیز دیگری غیر از این هدف مناسب نیستند.

نتیجه گیری

گیتار های الکتریک، ساز های بسیار متنوعی هستند. اگر کاملاً مطمئن نیستید که شغل نوازندگی شما به کجا می رسد، توصیه ما این است که یک گیتار با بدنه به سبک Strat و به رنگی “معقول” انتخاب کنید.

این نوع گیتار تقریباً همه ی کار ها را انجام می دهد و شما می توانید یک نوازنده عالی باشید.

چگونه گیتار الکتریک را کوک کنیم؟

گیتار

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • قشنگ تابلو بود مطلب با گوگل ترنسلیت ترجمه شده و مترجم هیچ اطلاعاتی از گیتار و اصلاحاتش نداره!
    مخصوص اونجا که سبک کانتری و ایندی بصورت کشور و هندی ترجمه شده بود!
    بی بی پادشاه که دیگه شاهکار بود!
    که اشاره به جَزیستِ مشهور سیاه‌پوست، بی بی. کینگ داره

    پاسخ
  • به نظرمن فندر استراکسوتر بدون دسته لرزش خیلی خوبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست