خانه / مطالب متنوع دیگر / راهنمای خرید میدی کنترلر+ نکات خرید برای مبتدی ها
میدی کنترلر

راهنمای خرید میدی کنترلر+ نکات خرید برای مبتدی ها

تئوری-موسیقی

میدی کنترلر ها یک ابزار همه کاره ‌اند و از نواختن ساز های نرم ‌افزاری گرفته تا کنترل DAW، اجرای زنده و… را انجام می‌ دهند. برای این که دقیق ‌تر با نحوه کار این ابزار آشنا شوید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

میدی کنترلر چیست؟

میدی کنترلر ها (MIDI Controler) طیف متنوعی از ابزار های ساخت موسیقی هستند. یک میدی کنترلر در اصل یک دستگاه ورودی است که اطلاعات را به دستگاه دیگری ارسال می ‌کند. می ‌تواند نرم ‌افزار یا سخت ‌افزار موسیقی شما را درست آن طور که صفحه‌ کلید یا جوی استیک کامپیوتر تان را کنترل می ‌کند، تحت فرمان در بیاورد.

میدی کنترلر ها با نرم‌افزار های کامپیوتری، سینت سایزر ها، ماژول ‌های صدا و حتی میزهای میکس یا میز های لایتنینگ کار می ‌کنند. اطلاعات به صورت باینری ارسال می‌ شود و به آنچه می ‌شنوید یا می‌ بینید که می ‌تواند به عنوان یک نت ، ضرب کوبه ‌ای یا تغییر در یک تنظیمات خاص باشد، ترجمه می ‌شود.

این کنترلر ها در طیف گسترده ‌ای از فرمت ‌ها برای مشاغل خلاق مختلف ارائه می ‌شوند و دنیایی از امکانات هستند !

چطور صدای خود را برای آواز بهتر تربیت کنیم؟ چند نکته ساده و مهم

چه نوع میدی کنترلر هایی وجود دارند؟

این کنترلر ها طیف گسترده ‌ای دارند و هر کدام کار های مختلفی انجام می‌ دهند.

1-کیبورد کنترلر: یکی از محبوب ‌ترین کنترلر ها برای نوازندگان است. اصوات داخلی ندارد اما برای کنترل ساز های نرم ‌افزاری و ماژول ‌های صدا استفاده می ‌شوند. برخی از این کنترلر ها بیشتر شبیه یک پیانو آکوستیک سنتی و برخی دیگر هم شبیه یک سینتی سایزر یا کیبورد هستند.

2- کنترلر های پد لمسی: این کنترلر ها پد های حساس به لمسی برای با ضربه نشان دادن بیت ‌ها، راه ‌اندازی سمپل ها، کنترل نرم ‌افزار و موارد دیگر مجهز هستند.

3- کنترلر ساز بادی: مثل یک ساز بادی نواخته می ‌شود و نفس و نت‌ های شما را به داده‌ های دیجیتال تبدیل می ‌کند.

4- دی‌جی کنترلر: ابزاری تخصصی که به شما امکان می‌ دهد تا با یک نرم ‌افزار دی‌جی کار کنید.

5- فیدر کنترلر: یک میز میکس که به شما امکان می ‌دهد تا کنترل پارامتر های نرم ‌افزار را در دست بگیرید.

6- کنترلر نرم‌ افزار: به طور خاص برای کنترل عملی نرم‌ افزار ساخت موسیقی طراحی شده است.

چه نوع کنترلری بخرم؟

شما می ‌توانید یک میدی کنترلر تخصصی یا نوعی که یک سری از قابلیت ها را داشته باشد را بخرید. این به اولویت های شما بستگی دارد.

اگر به دنبال یک نرم ‌افزار همه منظوره و خوب هستید (یعنی چیزی که به درد پخش ملودی ‌ها، خطوط بیس، زدن بیت ها و کنترل سایر پارامتر ها بخورد)، بهتر است کیبوردی که کنترل‌ های پد و فیدر اضافی دارد را انتخاب کنید. این ابزار کمک تان می ‌کند تا روی ساز های مجازی، درام‌ ها، افکت ‌ها، سمپل ها و موارد دیگر کنترل داشته باشید.

میدی کنترلر

اگر به عناصر خاصی مثل بیت ها یا کنترل کامل یک DAW ( ایستگاه کاری صوتی دیجیتال) علاقه دارید، بهتر است یک کنترلر متمرکزتر را انتخاب کنید که می ‌تواند یک پد کنترلر، کنترلر ساز بادی الکترونیکی ، دی‌جی کنترلر، فیدر کنترلر یا یک کیبورد کنترلر باشد.

حتما بخوانید: نکاتی مهم درباره مقیاس و تمرین آواز در خوانندگی +فایل نمونه

میدی کنترلر کیبوردی

کنترلر های کیبوردی برای کنترل نرم‌افزار و سخت‌ افزار ابزار عالی هستند.

باید تعداد کلید ها و اکتاو ها (کیبورد های استاندارد از 25 تا 88 کلید) و همین طور اندازه کلید و عملکرد کیبورد را در نظر بگیرید (اکشن چکش مثل یک پیانوی آکوستیک است ، گزینه‌ های دیگر شبیه یک سینتی سایزر یا کیبورد هستند).

میدی کنترلر کیبوردی

همان طور که گفته شد برخی از کنترلر های کیبوردی، پد و فیدر های اضافی برای زدن بیت ها و کنترل سایر پارامتر ها دارند.

اگر می‌ خواهید یک میدی کنترلر چند کاره مبتنی بر کیبورد داشته باشید ، Professional MPK Mini MK3 Laptop Production Keyboard یک کیت عالی برای تولیدکنند گان و علاقمندان به آهنگ سازی است.

این میدی کنترلر کیبوردی فوق ‌العاده جمع ‌و جور 25 کلید، 8 پد، 8 پیچ کنترل ، و به جای غلتک پیچ بِند، یک جوی استیک کوچک برای کنترل گام و مدولاسیون است .

MPK Mini MK3 امکانات زیادی را برای کنترل در اختیارتان قرار می‌دهد و قیمت آن کمتر از 100 پوند است.

اگر به دنبال کنترلر کیبوردی هستید که بیشتر شبیه یک پیانو آکوستیک باشد ، چیزی شبیه Native Instruments Komplete Kontrol S88 MK2 به کارتان خواهد آمد.

این کیبورد یک صفحه کلید 88 کلیدی اکشن چکشی Fatar دارد که حس خوبی را هنگام نواختن به وجود خواهد آورد. شما نرم ‌افزار Komplete 13 را هم که مجموعه عظیمی از ابزار های نرم ‌افزاری، صدا ها و افکت ها است، با این بسته دریافت خواهید کرد.

پد کنترلر

پد کنترلر

یک پد کنترلر که در بین بیت‌ ساز ها، دی‌جی ‌ها و آهنگ سازان بسیار محبوب است، چیزی بیش از یک ابزار ساده برای زدن روی بیت اسنیر و کیک است.

بسته به نرم‌ افزار شما، این کنترلر ها می‌ توانند به شما امکان دهند تا سمپل ها را فعال کنید، صدا ها را دست کاری کنید،DAW تان را کنترل کنید و کلی کار دیگر.

با این که برخی از پد کنترلر ها امکانات جانبی مثل سکوئنسر ها (Sequencer) و سمپلر های داخلی برخوردارند، اماAkai MPD226 یک کنترلر ساده است که برای آهنگ سازان تازه‌کار عالی است.

این کنترلر با 16 پد، 4 فیدر و 4 پیچ عرضه می ‌شود که یعنی می ‌توانید سریع تر پروژه ‌تان را انجام بدهید.

آکوستیک چیست؟ تجهیزات مناسب و نکات مهمی که باید بدانید

فیدر کنترلر

فیدر کنترلر

یک فیدر کنترلر به شما امکان می ‌دهد تا پارامتر های داخل نرم‌ افزار یا سخت‌افزار تان را کنترل کنید. این کنترلر ها برای مدیریت میز های میکس نرم ‌افزاری یا پارامتر های کشیدنی ایده ‌آل هستند. این کنترلر ها به جای کلیک کردن با یک ماوس روی صفحه، به کاربران امکان می ‌دهند تا هنگام تغییر پارامتر ها فیدر های فیزیکی را در دست بگیرند.

SubZero MiniControl یک کنترلر فوق ‌العاده جمع و جور است که اگر در حال حرکت باشید می ‌توانید آن را در کوله پشتی تان بگذارید. اگر به دنبال چیزی هستید که فضای زیادی اشغال نکند ، این کنترلر عالی است. از فیدر ها، پیچ ها و همین طور دکمه‌ های حامل اضافی برای کنترل نرم ‌افزار موسیقی هم برخوردار است.

کنترلر نرم ‌افزار

کنترلر نرم ‌افزار

این نوع کنترلر معمولا برای یک نرم ‌افزار خاص ساخته می ‌شود.

Ableton Push 2 یک کنترلر زیبا و جامع برای نرم‌ افزار Ableton’s Live است.

Push 2 با داشتن 64 پد حساس به سرعت و 8 رمزگذار حساس به لمس ، امکان راه یابی در هر گوشه از Ableton Live از اجرای ملودی‌ ها تا ضبط و ویرایش عمیق عملکرد های میدی را فراهم می ‌کند.

پاپ فیلتر چیست؟ چرا در موسیقی به آن نیاز داریم؟

کنترلر ساز بادی

کنترلر ساز بادی

کنترلر های EWI (ساز بادی الکترونیکی) یکی از جذاب ‌ترین عناصر فناوری میدی را به نمایش می ‌گذارند. آن ها با تبدیل نفس و نت ‌هایی که با انگشت می ‌نوازید به داده ‌های دیجیتال از یک ساز بادی واقعی تقلید می ‌کنند و به شما امکان می ‌دهند تا ساز های بادی نرم‌ افزاری را با حالتی باور نکردنی بنوازید.

ساز بادی دیجیتال آئرفون Mini Roland AE-01 یک انتخاب عالی است. چندین اصل عملکردی مثل فشار تنفس، حرکت ، انگشت ‌گذاری و فشار دندان ها را تفسیر می‌ک ند. همچنین به شش صدای داخلی به علاوه 50 صدای دیگر از طریق برنامه همراه دسترسی خواهید داشت.

دی‌جی کنترلر

دی‌جی کنترلر

دی ‌جی کنترلر یکی از تخصصی ‌ترین میدی کنترلر ها است. با اتصال به کامپیوتر تان می ‌توانید برای کنترل نرم ‌افزار دی‌جی با طیف وسیعی از تکنیک‌ های کاربردی از آن استفاده کنید.

اکثر کنترلر ها ترکیبی از پلاتر، میکسر ، پد و افکت به همراه دکمه‌ هایی برای چرخاندن در لیست پخش دارند.

هر چه بیشتر هزینه کنید، از ویژگی‌ های بیشتری مثل پلاتر های موتوردار، رابط صوتی داخلی ، افکت های داخلی و موارد دیگر برخوردار خواهید شد. به طور کلی، همه دی‌جی کنترلر ها با نرم ‌افزار عرضه می‌ شوند، بنابراین می ‌توانید موسیقی را مستقیما و بدون هیچ کار پیکربندی خاصی بسازید.

Native Instruments Traktor Kontrol S3 یک کنترلر میان رده عالی است که چیدمان استاندارد چهار کاناله متناسب با استاندارد های کلابی دارد با نسخه کامل Traktor Pro 3 شما در کم ترین زمان پروژه ‌تان را تکمیل خواهید کرد.

تفاوت بین یک میدی کنترلر و یک کیبورد، سینتی سایزر یا ماشین درام چیست ؟

یک میدی کنترلر مستقل می ‌تواند کاملا شبیه یک پیانو، کیبورد یا دستگاه درام باشد. با این حال هیچ صدایی روی آن وجود ندارد.

یک میدی کنترلر همان طور که از نامش پیدا است، برای “کنترل” طراحی شده است و معمولا بدون اتصال به دستگاه یا دستگاه‌ هایی که می‌ خواهید کنترل کنید، هیچ صدایی تولید و یا اصلا کار نمی‌ کند. توجه به این نکته مهم است که یک میدی کنترلر نمی‌ تواند سیگنال صوتی را ارسال کند، اما در عوض مقادیر دیجیتال را ارسال می‌ کند.

آموزش ضبط صدای خواننده: همه نکات کاربردی که باید بدانید!

هنگامی که برای اولین بار وارد دنیای مید‌ی ها می ‌شوید، ممکن است کمی گیج شوید چرا که بسیاری از پیانو های دیجیتال و سینتی سایزر‌ ها دارای اتصالات ورودی / خروجی MIDI هستند، بنابراین می ‌توانند به عنوان کنترلر های میدی استفاده شوند.

در کل یادتان باشد که:

  • یک میدی کنترلر واقعی صدایی مثل پیانوی دیجیتال یا سینتی ‌سایزر تولید نمی ‌کند و باید از طریق USB یا کانکتور 5 پینDIN ، به دستگاه یا نرم‌ افزار متصل شود.
  • یک ساز دیجیتال که خروجی میدی اضافی دارد، صدا های خاص خودش را تولید می ‌کند، اما این امکان را هم برای تان میسر می ‌کند تا داده ‌های MIDI را به نرم ‌افزار یا سخت ‌افزار آهنگ سازیتان ارسال کنید.

آیا می ‌توانید با یک میدی کنترلر آن طور که باید اجرا کنید؟

نگرانی که در مورد ویرایش نرم‌ افزار و عملکرد میدی وجود دارد و آنهم اینست که ضبط از طریق میدی می ‌تواند آن طور که توسط انسان انجام می‌ شود، از آب در نیاید. خوشبختانه، با استاندارد سازی پارامتر های میدی بسیاری از مولفه ‌ها هنگام اجرای موسیقی را می ‌توان با استفاده از اطلاعات میدی اجرا، دست کاری و ویرایش کرد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • سرعت
  • رزونانس
  • زیر و بمی صدا
  • قطع فرکانس
  • پس ‌نواخت
  • پَن
  • مدولاسیون
  • رسایی صدا

برای چنین پارامتر هایی امکانات ویرایشی بسیاری در نرم ‌افزار ارائه شده است، بنابراین می ‌توانید واقعا از ساز های مجازی تان نهایت استفاده را ببرید. با استفاده از میدی می ‌توانید از عملکرد های کاملا جدید تری نسبت ضبط صوتی معمولی استفاده کنید.

علاوه بر این، قابلیت تطبیق یا Mapping میدی به شما امکان می‌ دهد تا بخش‌ هایی از کنترلر تان را به کنترل‌ نرم ‌افزارتان اختصاص بدهید. این نظارت می ‌تواند بر اساس گردش کار شما تنظیم شود، بنابراین، در مورد AKAI MPK Mini MKII می ‌توانید پات کنترل ها را به فیدر ها درAbleton ، پد کنترل ها را به نت ها در ساز مجازی تان و کلید های قسمت ‌های مختلف یک درام کیت مجازی اختصاص بدهید.

بلد باشید: فرکانس نت های موسیقی (لیست کامل)

تطبیق ‌پذیری ارائه شده توسط قابلیت مپینگ میدی تضمین می ‌کند؛ بتوانید گردش کاری را پیدا کنید که بیشترین بهره را از کنترلر ببرد و شما را قادر ‌سازد آزادانه و بدون مانع آهنگ سازی کنید.

در حال استفاده از میدی کنترلر بادی

MPE چیست و چرا مهم است؟

پیشرفت اخیر در میدی کنترلرهای مدرن، MPE نام دارد که مخفف MIDI Polyphonic Expression است.

این فناوری در حال حاضر امکان توسعه اشکال معمولی بیان موسیقی که در کنترلر های استاندارد میدی دیده می ‌شود را میسر می ‌کند و می ‌تواند صدا و سبک طبیعی‌ تری ایجاد کند.

اگر می ‌خواهید واقعا وارد موسیقی الکترونیک شوید ، MPE بهترین راه برای رسیدن به این هدف است. به زبان ساده، MPE دسترسی به مدولاسیون، خمش و تغییر شکل گام، پس ‌نواخت، سرعت را به صورت پلی فونیک فراهم می ‌کند. این یعنی مثلا برای هر کلید در آکوردی که می ‌نوازید، روی تمام این پارامتر ها که کاملا بر اساس حرکت انگش تان شما و ضربه زدن به کلیدها تعیین می ‌شوند، کنترل داشته باشید.

با این که کنترلر های میدی MPE نسل جدید از میدی ها هستند اما باز هم گزینه ‌های زیادی در طیف وسیعی از قیمت ‌ها موجود است.

بلد باشید: مهم ترین اصول آهنگسازی که برای شروع حرفه ای باید بلد باشید

با این که اکثر کنترلر های MPE بیشتر لمسی هستند، بسیاری از تولید کنندگان در حال حاضر در حال توسعه کنترلر و سبک ‌های جدید هستند تا کنترل MPE را به نوازندگان و تولید کنندگان بیشتری ارائه دهند.

Artiphon Orba یک سینتی ‌سایزر و حلقه ‌ساز است که با حرکت کنترل شده و می ‌تواند به عنوان یک میدی کنترلر برایDAW تان عمل کند. توانایی کنترل صدا ها با ضربه زدن، کشیدن، تکان دادن و لرزاندن به شما این امکان را می ‌دهد تا با قیمتی مقرون به صرفه و راحت به کنترل اکسپرسیونیستی بر روی سازهای تان دست یابید.

گزینه دیگر، Keith McMillen Instruments QuNeo مبتنی بر پد است که یک نسخه تکامل ‌یافته از پد کنترلر سازگار با MPE را ارائه می ‌دهد که امکان عملکرد گویاتر و پیچیده ‌تر را فراهم می‌ کند.

یک میدی کنترلر چطور متصل می ‌شود؟

میدی کنترلر ها از طریق یک کانکتور 5 پین DIN متصل می ‌شوند. کنترلر های مدرن دارای USB هم هستند که برای اتصال به کامپیوتر ( که اتصالات میدی داخلی ندارد ) عالی است.

اگر می ‌خواهید از طریق میدی 5 پین به کامپیوتر تان متصل شوید، به رابطی نیاز دارید که اطلاعات MIDI را به USB، Firewire یا موارد دیگر ترجمه کند. این می‌ تواند یک رابط صوتی (با سایر اتصالات لازم برای استودیوی خانگی شما ) یا یک رابط میدی (که فقط MIDI I/O را تبدیل می ‌کند) باشد.

میدی 5 پینی DIN برای اتصال چندین قطعه سخت ‌افزاری به یکدیگر ایده ‌آل است یعنی می‌ توانید یک فوت سوئیچ پا MIDI را به پدال افکت یا یک کیبورد کنترلر را به یک سینتی سایزر متصل کنید .

چه طور کار با میدی کنترلر را شروع کنیم؟

MIDI یا رابط دیجیتال ساز یک پروتکل ارتباطی استاندارد صنعتی است که اولین بار در سال 1981 معرفی و در حدود سال 1983 تولید شد . موسیقی الکترونیک از اواخر دهه 70 در حال رشد بود و نیاز به کنترل بهتر و همگام‌ سازی ساز های مختلف بیشتر شد.

در حال حاضر مزایای میدی بسیار زیاد است، این روز ها می ‌توانید از میدی برای اتصال و کنترل طیف گسترده ‌ای از دستگاه‌ ها استفاده کنید. داده‌ های میدی ضبط‌ شده را هم می ‌توان در DAW انتخابی خودتان دستکاری کرد که به شما این امکان را می ‌دهد تا یک اجرای زنده را ضبط و هر پارامتر را بعدا ویرایش کنید.

کارت صدا استودیو: راهنمای خرید و 5 تا از بهترین مدلها+ نکات مهم

میدی می ‌تواند به طور هم زمان تا 16 کانال اطلاعات را تحمل کند و کنترل بر جنبه ‌های اجرای یک نوازنده را امکان ‌پذیر می‌کند. در طول 35 سال گذشته، این پروتکل ارتباطی استاندارد صنعت برای نوازندگان ، تولید کنندگان و دیگر خلاقان باقی مانده است.

من می ‌خواهم وارد عرصه تولید موسیقی شوم . از کجا باید شروع کنم؟

برای شروع تولید موسیقی، لازم نیست چند محصول را انتخاب کنید. اکثر میدی کنترلر ها نسخه ‌هایی از نرم‌ افزار محبوب DAW هستند ، بنابراین می ‌توانید کامپیوترتان را پر کنید و راحت ‌تر آهنگ بسازید، ملودی بنویسید و بیت بسازید.

بسته به نیازتان ، کیبورد کنترلری که پد دارد می ‌تواند انتخابی عالی از نظر امکانات در دسترس در نرم ‌افزار موسیقی دیجیتال تان باشد.

در ادامه بخوانید: پکیج استودیوی خانگی چیست؟ 8 بهترین ها برای خرید

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست