ضبط صدای خواننده

آموزش ضبط صدای خواننده: همه نکات کاربردی که باید بدانید!

آواز

همه ما هنگام آواز خواندن صدایمان را ضبط می‌کنیم و سپس در اختیار دیگران قرار می‌دهیم تا بشنوند. بنابراین باید بهترین عملکردمان را نشان دهیم. اما این مهارت دانش، ابزار و تکنیکهای خاص خودش را دارد.

این کار ممکن است برای مبتدیان به ویژه در شروع، بسیار دشوار باشد. اما خبر خوب اینست که با دانستن چند نکته ساده مشکلتان حل می‌شود. در واقع هر کسی می‌تواند صدایش را سریعا و به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

در پست امروز، نکات کاربردی برای ضبط صدا را با شما به اشتراک می‌گذاریم. پس با ما همراه باشید.

پیدا کردن میکروفون مناسب

Rode NT1A Large Diaphragm Condenser Mic

این روزها میکروفون‌های ضبط صدا را می‌شود ارزان خرید. فقط با پرداخت چند دلار می‌توانید از میان ده‌ها گزینه، مورد دلخواهتان را انتخاب کنید.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

حتما بخوانید: نکاتی مهم درباره مقیاس و تمرین آواز در خوانندگی +فایل نمونه

5 مشکلی که آواز خواندن را خراب می‌کنند

در کل خوب آواز خواندن خیلی ربطی به استفاده از تکنیکهای مختلف ندارد و آنچه بیشتر روی آن تاثیر می‌گذارد پرهیز از مشکلات رایج است.

علی‌الخصوص این 5 تا:

1-پاپینگ

2-سیبلانس

3-اثر جانبی

4-نویز پا

5-آکوستیک ضعیف اتاق

1-پاپینگ

Stedman Corporation Proscreen

پاپینگ یکی از عجیب‌ترین چیزها در صدای انسان است. در این حالت، هنگام تلفظ حروف “P” و “B”، هوا به طور ناگهانی و قوی از دهان خارج می‌شود.

در گفتگوی عادی متوجه این مسئله نمی‌شوید اما در ضبط آواز، این صدای هوا به دیاگرام میکروفون برخورد می‌کند. ایجاد صدایی نیرومند با فرکانس کم به عنوان پاپینگ شناخته می‌شود.

برای درک بهتر آن، این تمرین را انجام دهید:

دستتان را جلوی صورتتان قرار دهید و این جملات را تکرار کنید:

“Peter Piper picked a peck of pickled peppers.”

“Better businesses build big boxes.”

ضربه هوا روی دستتان را حس می‌کنید؟ به این حالت پاپینگ می‌گویند.

برای پیشگیری از آن، راحت‌ترین روش آواز خواندن مقابل میکروفون با زاویه‌ای کمی خارج از محور است که در نتیجه این دمیدن هوا مستقیما به دیاگرام برخورد نمی‌کند.

با این حال از آنجا که بسیاری از خوانندگان نمی‌توانند یا نمی‌خواهند، زحمت تعبیه فیلترهای پاپ بر دوش مهندسان است.

نحوه کار این فیلترها به این صورت است:

1-فیلترهای پاپ با ایجاد مانع بین خواننده و میکروفون، مثل یک تور برای گرفتن “آواهای انفجاری” عمل می‌کنند. ضمن اینکه به صداهای دیگر اجازه می‌دهند به راحتی عبور کنند.

این مانع به عنوان یک نشانگر فاصله هم عمل می‌کند و مانع از نزدیکتر شدن خواننده می‌شود. چون ظاهرا این اتفاق خیلی می‌افتد!

2-سیبلانس

یکی دیگر از چیزهای عجیب در صدای انسان، همین سیبلانس است. هنگام تلفظ حروف “S” و “F”، صدای هوا با فرکانس بالایی از دهان خارج می‌شود که معمولا به سیبلانس شناخته می‌شود. شاید در مکالمات روزمه متوجه این مسئله نشوید اما در ضبط صدا وقتی دهانتان درست مقابل میکروفون قرار می‌گیرد، اغلب بسیار واضح است.

بیایید یک تمرین دیگر را با هم انجام بدهیم:

با استفاده از میکروفون همگراساز (چون به سیبلانس حساس‌تر است)، صدایتان را هنگام گفتن این جمله ضبط کنید:

“She sells sea shells by the sea shore.”

حالا به صدایتان گوش دهید و به صدای “S” بیشتر توجه کنید. آن صدای هیس آزاردهنده را می‌شنوید؟ این حالت، سیبلانس است.

برای رفع این مشکل، شما فقط می‌توانستید آن را با ابزارهای نرم‌افزاری مانند de-essers و کمپرسورهای چند باندی مخفی کنید.

اما استراتژی هوشمندانه‌تر اینست که درست مثل پاپینگ، در زاویه‌ای خارج از محور که معمولا به رفع این مشکل کمک می‌کند، بخوانید.

اگر این روش جواب نداد، می‌توانید از ترفند مداد استفاده کنید. همانطور که در تصویر می‌بینید یک مداد را بگیرید و آن را مستقیما مقابل دیاگرام میکروفون قرار داده و با یک کش پلاستیکی محکم ببندید.

pencil-trick

حالا آن صداهای انفجاری با فرکانس بالا به وسیله یک مداد از وسط دو نصف شده و به یک طرف هدایت می‌شوند. مشکل حل شد!

3-اثر مجاورتی

proximity effect

این اثر به دلیل طراحی میکروفون‌های کاردیوئیدی که الگوی قطبی استاندارد مورد استفاده در آواز است، به وجود می‌آید.

هر زمان منبع صوتی در چند اینچی دیاگرام قرار بگیرد، میکروفون برای جبران فرکانس، تقویت قابل توجهی در صدا ایجاد می‌کند. هر چه صدا نزدیکتر باشد، اثر قوی‌تر است.

اگرچه وقتی خوانندگان باتجربه هنگام آواز خواندن از آن ناآگاهانه استفاده می‌کنند، شنیدن آن افزایش فرکانس که می‌تواند به طور تصادفی ظاهر یا ناپدید شود، بسیار آزاردهنده است. اگر خواننده این مشکل را دارد، اینطور می‌تواند آن را برطرف کند:

  • از یک فیلتر پاپ برای جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد به میکروفون استفاده کند.
  • از میکروفونهای چند جهته استفاده کند. این میکروفون‌ها به خاطر طراحی که دارند جلوی اثر مجاورتی را می‌گیرند.

4-آکوستیک ضعیف اتاق

empty room

حقیقت اینست که اگر اتاقتان به خوبی آکوستیک شده باشد، صدای آواز شما هم جذب خواهد شد. و با در نظر گرفتن محیط آکوستیک مناسب، می‌توانید تضمین کنید که مکش صوتی استودیوی شما به خوبی صورت می‌گیرد.

بنابراین اگر هنوز استودیویتان را آکوستیک نکرده‌اید، آن را در اولویت قرار دهید. اگر پول یا فضای کافی برای انجام این کار ندارید، از روشهای سنتی استفاده کنید. فیلترهای بازتاب‌دهنده می‌توانند جایگزین ارزان قیمت و مناسبی برای هر فردی باشند که به دنبال راه میانبر است. ممکن است آنها راه‌حل اساسی برای گرفتن صدا نباشند، اما هزار بار بهتر از هیچی هستند!

5-نویز پا

Rode SM2 Shockmount

همه ما هنگام راه رفتن صدای پاهایمان را به وضوح می‌شنویم. وقتی خوانندگان پاهایشان را می‌کوبند، آن لرزشها از پایه میکروفون بالا رفته و روی ضبط تاثیر می‌گذارند.

راه‌حل معمول برای این مشکل، افزودن یک ضد شوک است که با ایزوله‌سازی آکوستیک بین میکروفون و پایه عمل می‌کند.

با این که بسیاری از میکروفون‌های آواز یکی از این ضد شوک‌ها دارند، اما اگر میکروفون شما نداشت، باید یک ضد شوک که با میکروفون شما جور باشد، تهیه کنید چون اکثر ضد شوک‌ها تنها برای کار با یک میکروفون خاص طراحی شده‌اند.

در گوگل ضد شوکی را جستجو کنید که با میکروفون شما سازگار باشد. اگر بود که چه بهتر ولی اگر نبود، باید کلا از یک میکروفون دیگر استفاده کنید.

تکنیک میکروفون

به عنوان کسی که در خانه استودیو دارد، می‌توانید همه کارهایی که گفته شد را انجام دهید تا سریعتر در آوازخوانی پیشرفت کنید. با این حال هنوز محصول نهایی بستگی در نوع خواندن شما دارد. به غیر از توانایی واقعی آوازخوانی شما، عامل بزرگ دیگری که نتیجه را تعیین می‌کند، تکنیک میکروفون است.

خوانندگان که تجربه کمی در پشت میکروفون دارند، سرشان را مرتب تکان می‌دهند که این مسئله می‌تواند روی خوب ضبط شدن صدا، تاثیر منفی بگذارد.

از طرفی هم خوانندگان ماهر حرکات سر هدفمند و آگاهانه‌ای دارند که به طرز قابل توجهی روی صدای کلی‌شان تاثیر مثبت می‌گذارد.

به عنوان مثال، 4 تکنیک رایجی که آنها از آن بهره می برند، عبارتند از:

1-کنترل حجم صدا با فاصله

با نزدیکتر شدن به میکروفون صدایشان را پایین آورده و برای بلندتر کردن صدا از میکروفون دور می‌شوند.

آنها افت و خیز صدایشان را با هم برابر کرده و بعدا از میزان فشرده‌سازی مورد نیازشان به طور قابل توجهی می‌کاهند.

2-از پاپینگ و سیبلانس خودداری کنید

با تنطیم زاویه و فاصله از میکروفون، عملا می‌توانید اثرات پاپینگ و سیبلانس را حذف کنید بدون اینکه نیازی به استفاده از فیلتر پاپ داشته باشید.

3-استفاده هدفمند از اثر مجاورتی

با نزدیک شدن به میکروفون حین پایین آوردن صدا، می‌توانید حس صمیمیت زیبایی را به لحنتان اضافه کنید.

4-کنترل صدای تنفس

با هر بار نفس کشیدن، سرتان را به یک طرف میکروفون ببرید تا از صدای ناخوشایند تنفس که بعدا باید ویرایش شود، پیشگیری کنید.

البته خوانندگان واقعا خوب می‌دانند چه زمانی آگاهانه مقابل میکروفون نفس بکشند تا جلوه بهتری به صدا بدهند.

در ادامه در مورد چگونگی کمک به خوانندگان در صورتی که این مهارتها را قبلا نداشته‌اند، صحبت می‌کنیم.

تقویت تکنیک میکروفون

حقیقت اینست که تعداد کمی از خوانندگان از تکنیک میکروفون بسیار خوبی برخوردارند.

اما به جای اینکه تلاش شود همه چیز با ویرایش اصلاح گررد، چرا به آنها نکات لازم برای حل مشکل را گوشزد نکنیم؟

یکی از مزیت‌هایی که استودیوی خانگی نسبت به استودیوهای حرفه‌ای دارد اینست که شما وقت زیادی برای انجام این کارها دارید. بنابراین بعد از اینکه چهار تکنیک میکروفون را یاد گرفتید، می‌توانید تمرین کنید.

در ادامه به این می‌پردازیم که اگر خواننده خوبی نباشید چه کار باید بکنید.

برطرف کردن ضعف در آوازخوانی

اگر یک بد بخوانید و ندانید که بد می‌خوانید، به این دلیل است که علت بد بودنتان را نمی‌دانید.

در نتیجه بعید است که آموزش یک مربی هم بتواند تاثیری روی شما بگذارد. در این صورت، بهترین کار اینست که روحیه‌تان را حفظ کنید و اعتماد به نفس داشته باشید.

هرگز از خودتان بیشتر از حد توانایی‌تان انتظار نداشته باشید. داشتن انتظارات غیرواقعی فقط باعث دلسردی و حتی بدتر شدن صدایتان می‌شود. بهتر است برای ارائه بهترین عملکردتان، به خودتان اعتماد به نفس بدهید.

استفاده از افکتها حین ضبط صدا

sonnox oxford reverb

با اینکه برخی افراد از افکتها تا زمانیکه بخش ضبط انجام نشود، استفاده نمی‌کنند، بقیه مایلند آنها را از قبل اضافه کنند. اما چرا:

بسیاری از خوانندگان معتقدند افزودن کمی افکت ریورب به آنها کمک می‌کند تا روی گام بخوانند.

با این حال در واقعیت اکثر آنها فقط آن را دوست دارند چون باعث می‌شود صدای بهتری داشته باشند.

و این خوب است چون همانطور که قبلا گفتیم یک خواننده خوب کسی است که اعتماد به نفس خوبی داشته باشد.

اما نکته منفی اینست که با افزودن ریورب (یا هر افکتی)، خوانندگان فریب می‌خورند که عملکردشان از آنچه واقعا هست، بهتر شده است.

و با اضافه کردن هر افکت احتمالا درک مشکلی که می‌توانستند در حالت عادی متوجه آن شوند و اصلاحش کنند را از دست می‌دهند.

مثلا:

  • با افزودن یک de-esser، شنیدن و پیشگیری از سیبلانس دشوارتر است.
  • با افزودن فیلتر بالا گذر، شنیدن پاپینگ مشکل‌تر است.
  • با افزودن کمپرسور، شنیدن سطح تغییرات دشوارتر است.
  • با افزودن فالش‌گیر صدا، شنیدن مواردی که در آنها ناموزون می‌خوانید دشوارتر است.

بنابراین خوانندگان خوب کسانی هستند که توانایی شنیدن این ایرادات را دارند و مطابق با آن اصلاحات لازم را ایجاد می‌کنند.

چطور صدای خواندن خود را در منزل به بهترین نحو ضبط کنیم؟

آموزش آهنگسازیآموزش خوانندگی

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.