خانه / آموزش اصولی پیانو (رایگان) / پکیج های آموزش پیانو / نکات خرید پیانو: 3 تا از بهترین مدل ها برای شروع مبتدی ها
خرید پیانو

نکات خرید پیانو: 3 تا از بهترین مدل ها برای شروع مبتدی ها

پیانو

یادگیری یک ساز جدید هم هیجان انگیز است و هم خیلی با ارزش. وقتی شروع به نواختن ساز مورد علاقه تان می کنید، دیگران را تحت تاثیر قرار می دهید و خودتان هم از این تسلط به وجد می آیید. اما هر مسیری به گامهای ابتدایی متکی است و شما هم قبل از اینکه شروع به یادگیری موسیقی کنید به تجهیزات آن احتیاج دارید.

انتخاب ساز مناسب اولین تصمیم بزرگ شما در مسیر تبدیل شدن به یک نوازنده است. حالا احتمالا به عنوان کسی که تازه یادگیری پیانو را شروع کرده می پرسید بهترین پیانو برای مبتدیان کدام است؟ خرید پیانو تصمیم سختی است؛ مخصوصا اینکه انواع و اقسام پیانو در بازار وجود دارد. اما نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا تمام نکات لازم که قبل از خرید پیانو باید مد نظر داشته باشید را در اختیارتان بگذاریم.

پیانو دیجیتال چیست؟

پیانو دیجیتال از خانواده پیانوهای الکترونیکی رایج و انتخاب بسیار خوبی برای تمام هنرجویان پیانو است. با اینکه پیانو دیجیتال تنوع خیلی کمی دارد اما طوری طراحی شده که حس و صدایش مثل پیانو آکوستیک باشد.

پیانو دیجیتال معمولا 88 کلیدی است و از روکش عاج مصنوعی وزن دار ساخته شده تا شما موقع نواختن کلیدها تجربه لمسی بهتری داشته باشید و انگشتهایتان سُر نخورند. پیانو دیجیتال در طرح های مختلفی مثل دیواری، پرتابل و استیج عرضه می شود. خیلی از پیانوهای دیجیتال پدال هم دارند.

 


پیانو آموزش

توی این پک فوق العاده، استاد الینا جبل عملی، نواختن پیانو رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک پیانیست حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

حتما بخوانید: قبل از خرید اینترنتی هر نوع پیانو حتما این راهنمای خرید را بخوانید!

تولید صدای ارگانیک و با کیفیت در پیانوهای دیجیتال راه طول و درازی را طی کرده، اما خوشبختانه پیانوهای دیجیتال مدرن و امروزی صدای بسیار باکیفیتی دارند که تشخیص آنها از صدای پیانو آکوستیک واقعا سخت است.

در نهایت اینکه پیانو دیجیتال در مقایسه با سایر پیانوها معمولا قیمت کمتری دارد و فضای کمتری هم اشغال می کند. همین ویژگیها پیانو دیجیتال را به گزینه ای عالی برای مبتدیان تبدیل می کند.

کیبورد چیست؟

کیبورد

برای افراد مبتدی، کیبورد (keyboard) در نگاه اول دقیقا شبیه یک پیانو دیجیتال است؛ اما اگر خوب دقت کنند متوجه می شوند که این دو با هم متفاوتند. کیبورد از پیانو دیجیتال یا آکوستیک کوچکتر است و معمولا فقط 61 یا 78 کلید نیمه وزنی یا بی وزن دارد. پیانو کیبورد از هر لحاظی که حسابش را کنید از حس گرفته تا صدا با پیانو دیجیتال و آکوستیک فرق می کند. به عبارت دیگر، اگر دنبال پیانویی می گردید که صدای با کیفیتی مثل صدای پیانو آکوستیک داشته باشد، کیبورد اصلا برای شما مناسب نیست.

خوبی کیبورد این است که طیف وسیعی از صداها (گاهی صدها صدا) را تولید می کند که پیانو دیجیتال قادر به تولید آنها نیست. علاوه بر این، حمل و جابجایی کیبورد هم راحت است و برای جلسات تمرین نیز بسیار مناسب است.

آیا پیانو آکوستیک برای مبتدیان مناسب است؟

پیانو آکوستیک (acoustic) سازی زیبا با قدمتی طولانی است که نوازندگان ماهر می توانند با نواختن آن شاهکارهای فریبنده و گوش نوازی خلق کنند. خرید یک پیانو آکوستیک به عنوان اولین پیانو انتخابی بسیار بلند پروازانه به حساب می آید؛ درست مثل اینکه بخواهید به عنوان اولین ماشینتان یک فراری بخرید! اگر مبتدی هستید توصیه نمی کنیم که پیانو آکوستیک را به عنوان اولین پیانو انتخاب کنید.

پیانو آکوستیک

پیانوهای آکوستیک قیمت خیلی بالایی دارند و فضای زیادی هم اشغال می کنند. اگر تازه یادگیری پیانو را شروع کرده اید نمی توانید از تمام مزایا و قابلیتهای پیانو آکوستیک استفاده کنید و خرید آن فقط خرج زیادی روی دستتان می گذارد.

پیانو آکوستیک گزینه خوبی برای خرید به عنوان یک مبتدی نیست، اما می تواند بعد از سختکوشیها و تمرینات زیاد، پاداش خوبی برایتان باشد.

بلد باشید: تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک و همه نکات کاربردی

آیا پیانو کیبورد برای مبتدیان مناسب است؟

بله! پیانو کیبورد انتخابی عالی برای مبتدیان است. یادگیری پیانو با کیبورد نه تنها سرگرم کننده و پویا است؛ بلکه این پیانو قیمت مقرون به صرفه ای هم دارد. قالبهای مختلف صدایی که کیبورد تولید می کند به شما امکان می دهد سبکهای مختلف موسیقی را کشف کنید. علاوه بر این، کیبورد تا حدی حس و حال پیانو آکوستیک و دیجیتال را هم دارد.

از آنجایی که کیبورد ساز کوچکیست، حمل و نقلش هم راحت است. این یعنی شما می توانید آن را با خودتان هر جا که می خواهید ببرید و تمرین کنید. از طرف دیگر، کیبورد ساز ارزانی هم هست و چون می توان آن را روی سطوح صاف گذاشت، خیلی راحت این امکان برایتان وجود دارد که آن را هر جا خواستید بگذارید و مشغول تمرین شوید.

نکات مهم قبل از خرید پیانو

انتخاب پیانو در نهایت به اینکه شما به چه چیزی نیاز دارید بستگی دارد. موقع تصمیم گیری برای خرید پیانو باید چند نکته را در نظر بگیرید. به عنوان یک مبتدی، قیمت پیانو موقع خرید خیلی اهمیت دارد. پیانو دیجیتال و کیبورد با قیمتهای متنوعی عرضه می شوند.

تصمیم گیری در مورد خرید کیبورد، پیانو دیجیتال یا پیانو آکوستیک نیز به انتظارتان از ساز بستگی دارد. شما باید تمام ویژگیهای پیانو مثل قابل حمل بودن، فضایی که اشغال می کند، تعداد کلیدهای ساز و نوع موسیقی تولیدی آن را در نظر بگیرید.

حتما بلد باشید: اجزای پیانو و روش تولید صدا در آن (آموزش تصویری)

قبل از خرید پیانو به موارد زیر توجه کنید:

  • نوع موسیقی و آهنگی که می خواهید بنوازید: شما باید مشخص کنید که قرار است با پیانو چه سبک آهنگی بنوازید. پیانیست های سبک کلاسیک و جاز از اکشن های پیانو آکوستیک و به خصوص اکشنهایی که در پیانوهای بزرگ ارائه می شوند استفاده می کنند. آهنگسازان و تولیدکنندگان موسیقی هم معمولا از پیانو دیجیتال استفاده می کنند و نوازندگان گروههای موسیقی ترجیح می دهند با پیانوهای صحنه ای کار کنند که هم قابل حمل هستند و هم ویژگیهای مورد نظرشان را دارند.
  • بودجه شما: وقتی حرف از قیمت پیانو می شود باید صادقانه بگوییم که پیانو ساز ارزان قیمتی نیست. اگر هیچ تجربه ای از پیانو زدن ندارید و هنوز مطمئن نیستید که چقدر از پیانو زدن خوشتان می آید، پس عاقلانه تر این است که سراغ خرید یک پیانوی ارزان قیمت بروید. سازندگان پیانو پیانوهایی با طیف وسیعی از قیمتهای مختلف می سازند که با کمی تحقیق و جستجو می توانید پیانوی مناسب خودتان را پیدا کنید.
  • فضای اشغالی پیانو: پیانوهای آکوستیک خیلی بزرگند، مخصوصا اگر از آن مدل پیانوهایی باشند که شکلهای عجیبی هم دارند. اگر فضایی که پیانو اشغال می کند برایتان مهم است پس بهتر است سراغ خرید پیانو دیجیتال یا کیبورد بروید. فناوری پیانو دیجیتال در سالهای اخیر پیشرفتهای خیلی چشمگیری داشته و حتی پیانیستهای با تجربه و حرفه ای هم عاشق پیانو دیجیتالهایی مثل Nord Piano 5 هستند. قابلیت اتصال هدفون به این پیانوها به خصوص برای کسانی که تنها زندگی نمی کنند بسیار مفید و کاربردی است.

آموزش 15 ترفند بسیار کاربردی برای شروع یادگیری پیانو 

بهترین پیانوهای خانگی برای مبتدیان

وقتی مشخص کردید که دنبال چه پیانویی می گردید، می توانید گزینه های موجود را بررسی کنید. ما اینجا بهترین مدلهای پیانو برای مبتدیان را به شما معرفی می کنیم.

1-پیانو دیجیتال Casio CDP-S150

پیانو دیجیتال Casio CDP-S150

اگر دنبال پیانویی می گردید که صدایی شبیه پیانو آکوستیک داشته باشد Casio CDP-S150 گزینه خوبی برای شماست. این پیانو قیمت مناسبی در حدود 600 دلار دارد. پیانو دیجیتال Casio CDP-S150 با 88 کلید و ده گزینه صدای مختلف، حسی شبیه نواختن پیانو آکوستیک را برایتان به ارمغان می آورد. این پیانوی پایه دار که تقریبا جای زیادی هم نمی گیرد یکی از بهترین گزینه ها برای مبتدیان به حساب می آید.

آموزش روش تنظیم صدای پیانو (در 8 گام ساده)

2- کیبورد Alesis Melody 61 MKII

کیبورد Alesis Melody 61 MKII

یکی دیگر از گزینه های خوب برای مبتدیان، کیبورد Alesis Melody 61 MKII است. این کیبورد یک ست کامل شامل پایه، نیمکت، میکروفون، هدفون و 300 صدای مختلف است؛ بنابراین یادگیری شما بسیار سرگرم کننده و مفرح خواهد بود.

معمولا این نوع کیبورد 61 کلیدی است اما مدل 54 یا 32 کلیدی آن هم در بازار وجود دارد. حمل و نقل و بسته بندی این کیبورد آسان است و قابلیتهای موجود در آن باعث می شود یکی از بهترین گزینه ها برای مبتدی ها باشد.

3- پیانو دیجیتال Roland FP-10

پیانو دیجیتال Roland FP-10

پیانو دیجیتال Roland FP-10 از نظر زیبایی و تولید صدا شبیه پیانو آکوستیک است و وقتی با آن کار می کنید حسی شبیه به نواختن پیانو آکوستیک به شما می دهد. این پیانو دیجیتال به صفحه کلید PHA4 و موتور صدای SuperNatural با کیفیت مجهز است. 88 کلید این پیانو از عاج مصنوعی ساخته شده اند و وزنشان متغیر است. وزن نت های پایین سنگین تر است و با بالا رفتن گام، وزن کلیدها هم به تدریج سبک تر می شود.

پیانو Roland FP-10 باریک و جمع و جور است و جای زیادی نمی گیرد. هزینه، اندازه و ترکیب کیفیت صدای این پیانو باعث شده تا به گزینه ایده آلی برای مبتدیان تبدیل شود.

حتما بخوانید: 6 بهترین پیانو دیجیتال برای شروع (و نکات خرید)

سوالات رایج

1- آیا پیانوی 61 کلیدی برای مبتدیان کافی است؟

بله. پیانوهای 61 کلیدی برای کسانی که تازه شروع به یادگیری پیانو کرده اند گزینه مناسبی است. پیانوهای دیجیتالی که کلیدهایشان کمتر از ۸۸ تا است برای یادگیری قطعات اولیه تا متوسط عالی هستند. علاوه بر این از این پیانوها می توان برای کارهای دیگری مثل ساخت موسیقی، تمرین و نوازندگی گروهی هم به خوبی استفاده کرد.

2- آیا یاد گرفتن پیانو از گیتار راحتتر است؟

خیر. می شود گفت که خیلیها در طول یادگیری پیانو متوجه می شوند که یادگیری گیتار از پیانو آسانتر است. گیتار با توجه به اندازه، چینش و موارد دیگر، نسبت به پیانو ساز راحتتری به حساب می آید.

3- کیبورد مناسب برای مبتدیان باید چند کلیدی باشد؟

کیبوردهای 66 کلیدی برای مبتدیان کافی هستند و شما می توانید اکثر آهنگها را با یک ساز 72 کلیدی اجرا کنید. اما اگر جزو کسانی هستید که به نواختن آهنگهای کلاسیک علاقمندید، توصیه ما این است که پیانوی 88 کلیدی بخرید؛ مخصوصا اگر قرار است یک روز با پیانوهای رایج کار کنید.

پیانو

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست