خانه / آموزش اصولی پیانو (رایگان) / تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک و همه نکات کاربردی
پیانو آکوستیک در مقابل پیانو دیجیتال

تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک و همه نکات کاربردی

پیانو

پیانو آکوستیک نسبت به اولین پیانوی ساخته شده توسط کریستوفوری تغییرات بسیار کمی داشته است. فقط کمی طول کلید ها، نمد چکشی و جعبه پیانو به لحاظ زیبایی ‌شناختی تغییر کرده است. با این حال، پیانو های دیجیتال به لطف کلید های سنگین، صدا های بهبود یافته و فناوری‌ های داخلی به منظور جذاب تر شدن صدا هنگام نواختن ، دست خوش تحولات عظیمی شده‌ اند.

چه یک نوازنده حرفه ‌ای باشید و چه کاملا مبتدی، درک تفاوت ‌های بین پیانوی آکوستیک و دیجیتال می ‌تواند به شما در تصمیم‌ گیری آگاهانه کمک کند.

تفاوت های بین پیانوی آکوستیک و دیجیتال

یک پیانوی آکوستیک با چکش‌ های نمدی که به سیم‌ های فولادی برخورد می ‌کنند، صدا تولید می ‌کند. پیانوی دیجیتال چکش ندارد. در عوض بلندگو های الکترونیکی برای پخش صدای ضبط شده با کیفیت بالا دارد.

راحتی انگشتان هنگام نواختن پیانو هم برای نوازنده مهم است . نواختن با کلید های سفت می‌ تواند آزار دهنده باشد و کلید های خیلی سبک و سست هم خسته کننده خواهند بود. پیانو های دیجیتال قادر به شبیه ‌سازی کلید های سنگین یک پیانوی آکوستیک با چکش‌ های واقعی یک سره هستند. حتی در برخی از پیانو های دیجیتال این گزینه برای تنظیم حساسیت لمسی کلید ها برای مطابقت با خواسته یک نوازنده وجود دارد. حساسیت لمسی پایین به این معنا است که نوازنده باید کلید ها را با شدت بیشتری فشار بدهد تا صدای شان بلندتر شوند. حساسیت لمسی بالا به این معنا است که برای رسیدن به همان نتیجه مجبور نیستید دکمه ‌ها را خیلی زیاد فشار بدهید.

 


پیانو آموزش

توی این پک فوق العاده، استاد الینا جبل عملی، نواختن پیانو رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک پیانیست حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

تفاوت های بین پیانوی آکوستیک و دیجیتال

پیانو های دیجیتال از طیف وسیعی از صدا ها برخوردارند، بنابراین شما می ‌توانید با فشار دادن یک دکمه بین ارگ های کلیسا یا هارپسیکورد سوئیچ کنید. برخی از پیانو های دیجیتال به شما امکان می ‌دهند تا صفحه کلید را تقسیم کنید تا صدای خاصی که در پایین پخش می ‌شود با صدایی که از بالا پخش می‌ شود، متفاوت باشد. این قابلیت بیشتر برای اجرای رساتر و متفاوت کاربرد دارد. پیانو آموزان هم اغلب از آزمایش صدا ها لذت می ‌برند.

چه طور در خانه از یک پیانوی دیجیتال یا آکوستیک نگهداری کنیم؟

هنگام انتخاب پیانو برای خانه، مهم است که به محل نگهداری آن فکر کنید. یک پیانو آکوستیک باید در اتاقی باشد که دما در آن نوسان نداشته باشد زیرا تغییرات رطوبت می ‌تواند روی کوک تاثیر بگذارد . از سوی دیگر، پیانوی دیجیتال نیازی به تنظیم یا نگهداری ندارد، بنابراین می ‌توان آن را در هر اتاقی بدون توجه به دما قرار داد. پیانو باید قابل حمل هم باشد، یعنی بتوانید بدون دردسر زیاد آن را جابه جا کنید. پیانو های آکوستیک معمولا بسیار سنگین هستند، بنابراین بهتر است در یک مکان ثابت بمانند.

هنگام انتخاب بین آکوستیک و دیجیتال فضا هم مورد توجه است. اگر فضای کافی وجود نداشته باشد، پیانو های دیجیتال به خاطر جمع و جور بودن شان، مناسب ‌تر هستند. یک پیانوی آکوستیک معمولا بسیار بزرگ تر است و اگر خیلی نزدیک به دیوار قرار گیرد کیفیت صدا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت ، پس به فضای بیشتری نیاز دارد.

آموزش 15 ترفند بسیار کاربردی برای شروع یادگیری پیانو 

استفاده از هدفون در زمان نواختن

اتصال هدفون به یک پیانوی دیجیتال این امکان را برای تان فراهم می ‌کند تا بدون محدودیت در هر زمان از شبانه ‌روز تمرین کنید. علاوه بر این صدا را فوری و مستقیم به گوش تان می ‌رساند و باعث می ‌شود که اعتماد به نفس تان هنگام نواختن، بیشتر شود. در چنین شرایطی خانواده و همسایگان هم در آرامش خواهند بود.

برخی از پیانو های دیجیتال دارای دو سوکت هدفون هستند تا بتوانید از یک دوست یا یک مربی بخواهید برای آنالیز و نقد عملکرد تان هنگام نواختن به کارتان گوش بدهد.

در طول زمان تمرین انگیزه‌ تان را حفظ کنید

همه افراد چه سال ها به نواختن پیانو مشغول شده و چه تازه زیر نظر یک معلم شروع به یادگیری کرده باشند، ممکن است انگیزه شان را از دست بدهند. این جا است که یک پیانوی دیجیتال واقعا می ‌تواند کمک ‌کننده باشد. پیانو های دیجیتال توانایی اتصال به iPad/iPhone و استفاده از طیف وسیعی از برنامه ‌ها را دارند که تشویق تان می ‌کنند تا بیشتر تمرین کنید. چه قصدتان یادگیری نواختن نت ها باشد و چه استفاده از راهنما های روی صفحه برای بهبود عملکرد دست و انگشت باشد، معمولا برنامه ‌ای برای کمک و بهبود عملکرد تان وجود دارد.

پیانوی دیجیتال یا آکوستیک

مترونوم تعبیه شده در پیانوی دیجیتال در هنگام یادگیری یک قطعه جدید یا کلنجار رفتن با یک کسر میزان جدید، واقعا یک نعمت است . این ابزار به بهبود مهارت‌ نواختن طبق ریتم کمک می ‌کند و باعث می ‌شود تا خودتان زمان ‌بندی دست تان بیاید. علاوه بر این، می ‌توانید از قابلیت ضبط استفاده کنید و به اجرای تان گوش بدهید که راهی عالی برای تجزیه و تحلیل و تقویت مهارت پیانو نوازی تان است.

آموزش روش تنظیم صدای پیانو (در 8 گام ساده)

پیانوی دیجیتال مرز های نوازندگی را جا به جا خواهد کرد!

شما چه بخواهید تمرین کنید و چه تبدیل به یک پیانو نواز حرفه ‌ای شوید، یک پیانوی دیجیتال ابزار های خوبی برای آهنگ سازی در اختیارتان قرار می ‌دهد. این پیانو ها که دارای درگاه USB هستند به شما امکان می ‌دهند تا فایل صوتی را فورا به کامپیوتر تان منتقل کرده و در وقت خود هم صرفه ‌جویی کنید.

تفاوت‌ های کلیدی بین پیانوی آکوستیک و دیجیتال

  • کوک : پیانو های آکوستیک به کوک منظم و همین طور تعمیر و نگهداری کلی و استراحت نیاز دارند و برخلاف آن ها پیانو های دیجیتال نیازی به کوک ندارند.
  • فضا: پیانو های آکوستیک بزرگ تر از پیانو های دیجیتال هستند و برای دریافت صدای مطلوب به فضای بسیار بیشتری نیاز دارند.
  • قابل حمل بودن: پیانو های دیجیتال معمولا وزن کم تری دارند و می ‌توان آن ها را با زحمت کم تری جا به جا کرد و حمل کرد.
  • فناوری: پیانو های دیجیتال ویژگی ‌هایی دارند که امکان تست در حین نواختن را فراهم می ‌کند که می ‌تواند برای تمرین انگیزه ‌بخش باشد و به نوازندگان اجازه می ‌دهد تا آهنگ سازی و ضبط را بهتر انجام بدهند.
  • تطبیق ‌پذیری: یک پیانو آکوستیک فقط یک صدایی که نوازنده می ‌نوازد را تولید می‌ کند؛ در حالی که پیانو دیجیتال طیف وسیعی از پیانو و سایر ساز ها را در اختیارتان قرار می ‌دهد.

تاریخچه پیانو به زبان ساده+ همه نکات جالب 

تفاوت و شباهت ها در قالب یک جدول ساده

پیانوی آکوستیک پیانوی دیجیتال
ویژگی ‌ها ساز بسیار پیچیده‌ ای است که در طول تاریخ طولانی پیانو توسعه یافته است. صدایی جذاب و ناب با کیفیت موسیقایی غنی که برگرفته از طنین و هارمونیک تار ها است. با نواختن این ساز می ‌توان موسیقی را به روش های مختلف بیان کرد. این ساز سبک، جمع و جور و بدون نیاز به کوک است و قابلیت کنترل صدا را دارد. از قابلیت شبیه ‌سازی صدا های مختلف آلات موسیقی علاوه بر صدای پیانو که به کیفیت‌ یک پیانو آکوستیک نزدیک است، برخوردار است و قابلیت ضبط داخلی هم دارد.
مکانیسم تولید صدا مکانیزم ضربه‌ به سیم ها، که به آن اکشن گفته می ‌شود، ارتعاشی ایجاد می‌ کند که از طریق قاب به صفحه صدا منتقل می ‌شود. وقتی کل ساز به عنوان یک طنین ‌افکن عمل می ‌کند، صدایی پر طنین و کامل تولید می ‌شود. حسگر ها می ‌توانند کوچک ترین حرکات کلید ها را تشخیص بدهند. صدای ضبط شده دیجیتالی از یک پیانوی بزرگ را می ‌توان تقویت و از بلندگو ها پخش کرد. این پیانو می ‌تواند از افکت های صوتی از جمله ریورب و محیط آکوستیک اجرا در یک فضای بزرگ با استفاده از فناوری دیجیتال استفاده کند .
نواختن پیانو مکانیزم ضربه ‌ای که به آن اکشن می ‌گویند و از حدود 5500 قطعه دقیق تشکیل شده است، اشارات ظریف حرکت انگشت را به چکش منتقل می ‌کند . یعنی پاسخ دقیقی به هر اشاره داده می ‌شود. در این پیانو از مکانیسم‌ های مختلفی برای باز تولید واکنش لمسی یک پیانوی گرند به کار می‌ رود.
واکنش لمسی صفحه کلید بسته به سازنده و مدل متفاوت است.
تُن زنگ و کیفیت صدا با توجه به نحوه نواختن ساز متفاوت است زیرا ارتعاش بر سیم ‌هایی که مستقیما زده نمی ‌شود، تأثیر دارد. این ویژگی پتانسیل ایجاد صدا های متنوعی را برای پیانیست فراهم می‌ کند . همه پیانیست ها طنین یک نواختی هنگام نواختن تولید می ‌کنند.
زنگ و رسایی صدا ثابت است زیرا در آن کلید ها با همان قدرت نواخته می ‌شوند.
قدرت رسایی پیانو های آکوستیک آلات موسیقی هستند که می ‌توانند نت ‌ها را برای مدت طولانی، از زمان تولید صدا تا زمانی که محو می ‌شوند، حفظ کنند . بسته به آرام یا محکم زدن کلید ها، نه تنها صدا بلکه تن صدا، از ملایم تا پر انرژی متغیر خواهد بود. این ساز به خاطر قابلیت ضبط دقیق صدای پیانو های آکوستیک و فناوری که ترنزیشن بین طنین های تولید شده در واکنش به لمس محکم یا ملایم را روان می‌ کند، به یک پیانو آکوستیک شبیه ‌تر است.
مقاومت می ‌توان با تعویض قطعات فرسوده و انجام تنظیمات دوره‌ ای در بازه زمانی طولانی‌ تری از این ساز استفاده کرد. به طول عمر قطعات الکترونیکی بستگی دارد.

در ادامه بخوانید: اجزای پیانو و روش تولید صدا در آن (آموزش تصویری)

پیانو

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست