خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش ویولن مقدماتی (گام به گام) / آموزش ویبره در ویولن به زبان ساده+ ویدیو
ویبراتو

آموزش ویبره در ویولن به زبان ساده+ ویدیو

ویولن

اگر تا به حال به صدای ویولونی گوش داده اید و مجذوب افت و خیز نت ها در حرکت آهسته آن شده اید، شما با ویبراتو آشنا هستید. فقط یک ویولونیست ماهر می تواند از پس این کار بر بیاید.

تسلط بر ویبراتو یا ویبره ویولن (به انگلیسی vibrato-violin) پیشرفت بزرگی در زمینه نوازندگی با این ساز حساب می ‌آید. کسب مهارت در این تکنیک پیچیده به شما کمک می کند تا به مراحل بعدی در نواختن ویولن برسید . در این مقاله، همه چیز هایی را که باید در مورد ویبراتو ویولن بدانید را به شما آموزش می دهیم.

پس با ما همراه باشید.

ویبراتو ویولن چیست؟

ویبراتو ویولن (Vibrato) تکنیکی است که بیشتر توسط ویولونیست ‌های حرفه ای استفاده می ‌شود تا توجه شنونده را با بالا و پایین بردن یا لرزاندن نت در اطراف نواک اصلی به موسیقی جلب کنند.

 


ویولن

توی این پک فوق العاده، نواختن ویولن رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان ویولن نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

بیشتر ویولن ‌نوازان فقط زمانی شروع به یادگیری ویبراتو می ‌کنند که بتوانند یک گام کامل را بدون وقفه ای اجرا کنند و با دست چپ شان به سطح خاصی از مهارت در نوازندگی رسیده باشند.

ویبراتو از حرکت دادن ساعد و مچ دست به سمت پیچک ویولن و سپس سمت خرک تولید می ‌شود.

این کار باعث می شود که ارتعاش با کمی عقب و جلو رفتن انگشتان روی سیم ها، از این طریق منتقل شود.

یک نوازنده ویولن می تواند سرعت ویبره را با حرکت انگشتان، مچ دست و ساعد به سمت جلو و عقب کنترل کند.

انواع ویبره ویولن

ویبره ویولن ، سه نوع اصلی دارد.

  • ویبره ساعد
  • ویبره دست (یعنی مچ دست)
  • ویبره انگشت

ویبره مچ دست عمدتا با حرکت مچ دست هدایت می شود و معمولا بسیار سریع است. این نوع ویبره ویولن برای خلاقانه و هنرمندانه تر کردن یک آهنگ خاص، عالی است.

ویبره ساعد توسط ساعد هدایت می شود و بسیار کند تر و گسترده تر است. این نوع ویبراتو برای آهنگ های کُند یا غمگین ویولن مثل ( Ave Maria ) مناسب خواهد بود.

چطور شروع به نواختن ویولن در منزل کنیم؟

بسیاری از نوازندگان ویولن ابتدا شروع به یادگیری ویبره مچ می کنند. اگر چه، ویولونیست های مختلف ممکن است به استفاده از انواع مختلف ویبراتو گرایش داشته باشند . برای رسیدن به صدای مطلوب، بهتر است از ترکیب هر سه نوع ویبراتو ویولن استفاده کنید.

نحوه انجام ویبراتو روی ویولن

مرحله 1: در حرکت دادن مچ راحت باشید

برای شروع تمرین ویبراتو، ابتدا حرکت دور کردن مچ دست از ویولن را تمرین کنید . برای این کار سعی کنید شی کوچکی مثل یک توپ لاستیکی یا یک تخم مرغ پلاستیکی که مقداری با برنج یا لوبیا پر شده است را نگه دارید.

سپس دست تان را از مچ دور و دوباره به آن نزدیک کنید.

مرحله 2: دست تان را در موقعیت سوم قرار دهید

سعی کنید دست تان را در موقعیت سوم قرار دهید. به عبارت دیگر، انگشت اول شما همان جایی قرار می گیرد که معمولا انگشت سوم تان قرار دارد.

پس در این حالت کف دست تان خیلی نزدیک به بدنه ویولن قرار می گیرد و می تواند به عنوان تکیه گاه عمل کند تا دست بیش از یک مقدار مشخص حرکت نکند.

آموزش اصولی نوت های ویولن ویژه افراد مبتدی-متوسط

مرحله 3: یک انگشت را انتخاب کنید

یک انگشت و ترجیحا انگشت دوم یا سوم را برای قرار دادن روی سیم انتخاب کنید و با مچ دست تان حرکت عقب و جلو را شروع کنید.

این کار باید باعث شود که انگشت شما در طول سیم به عقب خم شود و سپس به حالت عمودی اش برگردد. این کار را اول آرام انجام داده و به تدریج سرعت تان را افزایش دهید . شاید بد نباشد مترونوم تان را بین 60 تا 80 قرار دهید.

در اولین کلیک مچ دست تان را به عقب بکشید، سپس در کلیک دوم دست به جلو و روی کلیک سوم به عقب برگردید و به همین ترتیب ادامه دهید . اگر با هر چهار انگشت راحت بودید، با هر کلیک دو حرکت، بعد سه و سپس چهار حرکت را انجام بدهید.

مهارت در انجام تکنیک حرکت چهار تایی ( و دو دور کامل ویبره ) در هر کلیک مترونوم آن هم با هر چهار انگشت ( مخصوصا برای انگشت های کوتاه ‌تر و ضعیف‌ تر ) ممکن است کمی طول بکشد. بنابراین اگر فعلا برای تان آسان نیست، نا امید نشوید. وقتی به این درجه از آمادگی رسیدید، سعی کنید به موقعیت اول تمرین برگردید.

مرحله 4: گام های آهسته را تمرین کنید

اگر در موقعیت اول راحت بودید، قدم بعدی تمرین گام های آهسته و بعد از آن یک یا دو قطعه آهسته و آسان است.

وقتی به این مرحله رسیدید، با آهنگ ‌هایی که خیلی سخت نیستند، شروع کنید تا بتوانید به جای وقت گذاشتن برای پیدا کردن نت‌ های درست، تولید صدای خوب یا آرشه کشی صحیح ، روی ویبراتو تمرکز کنید.

ویدیوی آموزشی

 

حتما دانلود کنید: اپلیکیشن آموزش ویولن (9 تا از بهترین ها با لینک دانلود)

آیا برای ویبراتوی ویولن آماده هستم؟

بسیاری از نوازندگان متوسط ​​ویولن مشتاق هستند تا سریعا تکنیک ویبراتو را یاد بگیرند . اما شما باید برای این کار سخت مهارت کافی داشته باشید.

قبل از یادگیری تکنیک ویبراتو باید بتوانید از پس اجرای یک گام کامل بر بیایید، زیرا این کار تضمین می کند که بهترین صدا را داشته باشید. همچنین باید درک کاملی از جایگاه اول و سوم داشته باشید.

و در نهایت، مچ دست و ساعد شما باید فرم خوبی داشته باشند، زیرا این تکنیک می تواند روی عضلات فشار وارد کند.

آموزش صفر تا صد ویولن با 11 درس رایگان

پیشرفت ممکن است در ابتدا به کندی حاصل شود، اما با تمرین به هدف تان خواهید رسید . از نزدیک زیر نظر یک معلم ویولن تمرین کنید تا بر این مهارت مسلط شوید.

ویولن

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست