خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش ویولن مقدماتی (گام به گام) / آموزش صفر تا صد ویولن با 11 درس رایگان
آموزش ویولن

آموزش صفر تا صد ویولن با 11 درس رایگان

ویولن

در این مطلب با کمک 11 درس رایگان ویدیویی، ویولن را به صورت مقدماتی به شما یاد می دهیم. انصافا یادگیری ویولن بیش از آنکه سخت باشد کاری لذت بخش و سرگرم کننده است.

چند نکته برای یادگیری بهتر ویولن

تمرین سریع/تمرین آهسته

هر موسیقی‌دانی از اهمیت و ارزشِ آهسته تمرین کردن اطلاع دارد، از یادگیریِ نواختنِ عالیِ یک قطعه موسیقی با یک سرعتِ قابل دستیابی. برقراری ارتباط با موسیقی در سرعت معمولی به این آسانی‌ها نیست و مستلزم نوع متفاوتی از تمرین است. درواقع نتیجتاً سریع نواختن، همان آهسته نواختنی که سرعتش را زیاد کرده‌باشید، نیست. اجرای سریع یک بخش،ی به مهارت‌های اضافه [مختص همان شرایط] مثل آماده‌سازی انگشتان، مدیریت حرکت‌ها، جلوجلو فکر کردن و یادگیری راه‌های جدید نواختن نیاز دارد. بسیاری از تکنیک‌ها در سرعت‌های گوناگون، کیفیت و شکل مختلفی پیدا می‌کنند. مثلاً درباره اشکال مشخصی از حرکت دادن منقطع رو به پایین و بالاِ آرشه، بایستی با حرکت سریع، جهشی و پرتابی آرشه به جای فشار حساب شده انگشتان روی گرفتن دسته آرشه کار کنید.

در حال نواختن گیتار

یا این وضعیت گرفتن آرشه و مهارت‌های دست چپ که برای نواختن آهسته کافی و کارامد به نظر می‌رسد، ممکن است برای سریع نواختن جواب خوبی ندهد. سختی کار در فشار بر آرنج یا انگشتان، یا در حرکت بیش‌ازاندازه آرشه که از حرکت دادن سریع آن روی سیم‌ها ممانعت می‌کند، است. یا معمولاً بالابردن بیش از اندازه انگشت‌ها از روی دسته ساز سرعت قرارگیری انگشتان در محلی درستشان را کاهش داده و موجب هماهنگی و تطابق ضعیف با آرشه می‌شود.

فقط روی چیزی که نیاز به پرورش و پیشرفت دارد کار کنید

یک داستان کوچک… من در روزهای شروع کارم به دلیل روند نامتعارف دونفر از شاگردان جوانمان سردرگم شده بودم. با وجود یادگیری سریع قطعه‌های جدید و حفظ کیفیت قطعه‌های پیشین، فرم و سبک نواختن و تکنیک‌شان به طور مداوم در حال اُفت بود. هر هفته مجبور بودم یکی از تکنیک‌های اساسی را برایشان بگویم، حتی تکراری‌هایشان را. حل کردن دوباره و دوباره مشکلات تکراری برای همه دلسردکننده است.

 


ویولن

توی این پک فوق العاده، نواختن ویولن رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان ویولن نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

quartet-playing-violins

نهایتاً با آزمون و خطا به جواب رسیدیم. در کمال تعجب والدین توانستم به گونه‌ای مسئله را حل کنم که یک سال بعد همان دانش‌آموزان به عنوان تکنواز ِ همراه در یک کنسرت نواختند. قصه به این شکل شد که هر هفته بعد از کلاس گروهی، من و تعدادی از اساتیدمان یک کلاس پیشرفته تمرین برای اجرا برای آن‌ها و بقیه هنرجوها داشتیم و در این محیطِ عمومیِ دوستانه نکات منحصر به فردی را برای هر نوازنده شناسایی می‌کردیم که در طول هفته رویش تمرین کند. در طول چند ماه، ترکیب دقتِ متمرکز و قدرت شکست‌ناپذیرِ گواه و اثبات اجتماعی [نوعی از مشروعیت غیر مکتوب مدنی] شامل زیر نظر گرفتن پیشرفت دیگر شاگردها، تأثیر دلخواه را گذاشت. تکنوازی آن‌ها در کنسرت دوست‌داشتنی و دلنواز بود.

من به والدین و شاگردها می‌آموزم که با بیشترین دقت ممکن بخش نیازمند به تقویت را تشخیص داده و جدا کنند. آیا این حرکت به‌خاطر یک جابجایی نچسب و دوست‌نداشتنی دست، یک حرکت بدقلق با سیم‌ها، مشکلی با سرعت، دردسری با زیر و بمی صدای خروجی یا یک تکنیک به خصوص با آرشه سخت است؟ حل صحیح این مشکلات از هنرجوها، نوازنده‌های بهتری می‌سازد و قطعاتی که در آینده می‌نوازند را بهتر می‌کند.

تمرین با آهنگ‌ ها

به جز شرایطی که می‌توانید به طور معمول به کنسرت‌ها بروید، اجراهای ضبط شده از نوازنده‌های بزرگ مدل بی‌نظیری از آموزش فراهم می‌کند. شما با یک سیستم صوتی خوب ‌می‌توانید بارها و بارها به تفسیر و نگاه موزیسین‌های برتر دنیا از موسیقی‌ای که در حال آموختنش هستید گوش کنید، این قابلیتی است که تا همین چند نسل قبل از شما غیر ممکن بود. Suzuki این را با این آموزش که شاگردان همراه با آهنگ بنوازند یک قدم جلوتر هم برد. این کار شامل جذبِ سبک، سرعت و نحوه اجرای حرفه‌ای‌ها توسط شاگردان، با شباهت بسیاری به جذب و درکِ سبک و تکنیک لئوناردو داوینچی توسط شاگردان، با تقلید و تکرار شاهکارهایش است.

وقتی این کار در روندی دائمی و صحیح انجام شود، این تمرین و عادت روزانه توانایی اجرای سلیس و روان، با اطمینان و آرامش، و بدون لکنت و سستی را در شما پرورش می‌دهد.

دانلود دروس آموزشی

از پیج هاکتان تی وی:

درس 1

درس 2

درس 3

درس 4

درس 5

درس 6

درس 7

درس 8

درس 9

درس 10

درس 11

 

هر سوال یا نظری دارید و یا از یادگیری ویولن تجربه ای دارید با ما و بقیه هموطنان عزیز در میان بگذارید.

ویولن

حتما بخوانید!

14 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست