خانه / آموزش ویولن (رایگان) / آموزش ویولن مقدماتی (گام به گام) / آموزش انواع گام های ویولن (برای مبتدی ها)
گام ماژور

آموزش انواع گام های ویولن (برای مبتدی ها)

ویولن

یکی از مهم ترین چیز ها در یادگیری ویولن درک گام ها است. وقتی شروع به تمرین قطعه های مختلف می کنید اگر گام ها را درست بشناسید، راحت تر و بهتر ویولن می زنید.

ویولن برای مبتدی ها

گام به زبان ساده یک سری نت است که به صورت متوالی و بر اساس زیر و بمی مرتب شده و از یک اکتاو (یا یک مجموعه 8 تایی نت) را شامل می شود. مثلا برای نواختن گام G، باید با پایین ترین G در ویولن (سیم G آزاد) شروع کرده و بعد نت هایی که به صورت صعودی و بالا رونده پشت سر هم قرار گرفته اند نواخته شوند تا به G بعدی در ساز (انگشت سوم روس سیم D) برسید. مجددا گام به صورت نزولی درآمده و هر نت دوباره نواخته می شود. البته نت ها باید برعکس تکرار شوند تا به پایین ترین G یا سیم G‌ آزاد روی ویولن برسید.

در هر گام چند نت بمل، دیز و طبیعی دارد که نوع آن را مشخص می کند. انواع مختلف گام عبارتند از ماژور، مینور طبیعی ، مینور هارمونیک و . .. که مبتدی ها بهتر است تمرکزشان را روی اولین نوع گام یعنی ماژور بگذارند و روی آن مسلط شوند.

گام ماژور از چه نت هایی تشکیل شده است؟

تشخیص این که یک گام ماژور از چه نت هایی تشکیل شده، خیلی ساده است. هر گام ماژور از دو اصل زیر پیروی می کند که بهتر است آن ها را به خاطر بسپارید:

 


ویولن

توی این پک فوق العاده، نواختن ویولن رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان ویولن نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

  • در هر گام، نیم پرده فاصله بین نت های سوم و چهارم و نت های هفتم و هشتم وجود دارد.
  • بین تمام نت های دیگر گام به اندازه یک پرده کامل فاصله وجود دارد.

برای نواختن نت هایی که با فاصله یک پرده از هم قرار دارند، به اندازه یک اینچ فاصله بین انگشتان تان بگذارید مثل نت E و F# روی سیم D. برای نواختن نیم پرده ها انگشتان تان را به هم فشار دهید طوری که به هم بچسبند ؛ مثل نت B‌ و C روی سیم A.

چند نکته مهم برای نواختن تون های آهسته و طولانی ویولن

وقتی روی گام های ماژور مسلط شدید و در نوازندگی به سطح پیشرفته رسیدید، می توانید گام های دیگر مثل مینور طبیعی را شروع کنید. هر گامی اصول خاص خودش را دارد که نشان می دهد چه نت هایی در آن به کار برده شده اند.

چطور گام G‌ ماژور را روی ویولن بنوازیم؟

گام G‌ ماژور راحت ترین گام برای مبتدی ها است پس بیایید آن را تمرین کنیم.

violin scales for beginners - G Major

دستورالعمل بالا را دنبال کنید و به هر انگشت یک شماره اختصاص دهید:

1-انگشت اشاره

2-انگشت وسط

3-انگشت حلقه

4-انگشت کوچک

برای گام G‌ ماژور از الگوی انگشت گذاری زیر پیروی کنید:

سیم G: انگشت های 2 و 3 ( نیم پرده ) به هم چسبیده و بقیه با فاصله از هم باشند (پرده کامل).

G Major Scale Pattern

سیم D: انگشتهای 2 و 3 (نیم پرده) به هم چسبیده و بقیه با فاصله از هم باشند (پرده کامل).

D String

اگر قصد دارید گام را تا دو اکتاو بالاتر پیش بیرید و تمرین را کمی طولانی و چالشی تر کنید (که کار بسیار خوبی هم هست) اول گام تان را از پایین ترین G (سیم G آزاد) تا G‌ بعدی (سومین انگشت روی سیم D) اجرا کنید و بعد کار را ادامه دهید و نت ها را تا G‌ بعدی بنوازید (انگشت دوم روی سیم E). این کار گام را دو برابر طولانی تر می کند.

تمرین را با شمارش نت های سوم و هفتم تکرار کنید و به الگوی انگشت گذاری زیر عمل کنید:

سیم A: انگشت های 1 و 2 (نیم پرده) به هم چسبیده و بقیه با فاصله از هم باشند (پرده کامل).

A String Violin

سیم E: انگشت 1 و 2 ( نیم پرده ) به هم چسبیده و بقیه با فاصله از هم باشند ( پرده کامل ).

E String

وقتی این الگوی انگشت گذاری را به خاطر سپردید، مجموعه نت های بمل، دیز و طبیعی که در این گام به کار رفته اند را به دقت بررسی کنید. ما به این مجموعه کلید می گوییم. در مورد گام G‌ ماژور، اگر از قاعده ای که گفته شد پیروی کنید، گام ما تبدیل به گام F‌ بمل می شود. سایر نت ها هم طبیعی بمانند.

مجموعه نت های بمل، دیز و طبیعی در هر گامی که می نوازید تغییر می کند . مثلا گام A ماژور شامل نت های F#، C# و G# است و در گام D ماژور از نت F# و C# به کار رفته است.

بهترین کار هنگام یادگیری گام ها این است که نت های بمل، دیز و طبیعی و الگوی انگشت گذاری مربوط به هر گام را به خاطر بسپارید.

آماده سازی مبتدی ها برای گام های ویولن

در این بخش یک برنامه روتین که گام G ماژور دو اکتاوی در آن استفاده شده را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید قبل از تمرین با آن ها اصطلاحا خودتان را گرم کنید و آماده شوید. این برنامه را تمرین کنید تا ذهن تان باز شود و دست تان راه بیفتد و بتوانید در هر جلسه تمرینی آرشه را راحت تر روی ویولن بکشید. این آماده سازی قبل تمرین، به شما کمک می کند تا روی زیر و بم کردن نت ها و فرم شان حین اجرا تمرکز بیشتری داشته باشید و کشف کنید هر جایی که آرشه را روی آن می کشید چه صدایی تولید می کند.

مراحل کار برای نواختن گام G‌ ماژور دو اکتاوی به طور کلی به صورت زیر است:

1-نیم نت ها یا نت های سفید (آرشه به صورت کشیده ، صاف و آهسته از انتها تا ابتدای آن روی سیم ها کشیده می شود).

2-نت های یک چهارم یا سیاه (آرشه سریع و محکم و تقریبا از ابتدا تا انتها روی سیم ها کشیده می شود).

3-چهار با برای هر نت چنگ یا یک هشتم (آرشه چهار بار و سریع برای هر نت کشیده می شود).

4-دو بار برای هر نت چنگ (آرشه دو بار و سریع برای هر نت کشیده می شود).

5- یک بار برای هر نت چنگ ( آرشه یک بار و سریع برای هر نت کشیده می شود ).

6-چهار بار برای هر نت دو لا چنگ یا یک شانزدهم (آرشه چهار بار و فوق العاده سریع برای هر نت کشیده می شود).

7-دو بار برای هر نت دو لا چنگ (آرشه دو بار و فوق العاده سریع برای هر نت کشیده می شود).

8-یک بار برای هر نت دو لا چنگ (آرشه یکبار و فوق العاده سریع برای هر نت کشیده می شود).

کمی بیشتر وقت بگذارید تا قسمت مربوط به نت های هشتم را بهتر درک کنید. بسته به این که چقدر با ویولن کار کرده اید، ممکن است لازم شود چند هفته تمرین کنید.

گام در موسیقی چیست؟ انواع و آموزش همه نکات کاربردی

حالا که گام G را یاد گرفتید و یک برنامه خوب برای گرم کردن و تمرین آن دارید، کمی وقت بگذارید تا به بهترین شکل آن را بنوازید! تا چند هفته هر بار که تمرین ویولن می کنید ، تمرین گرم کردن را هم انجام بدهید.

قبل از این که گام دیگری را یاد بگیرید ، سعی کنید در این تمرین روتین مهارت لازم را به دست آورید (یعنی تمام نت ها را هماهنگ بزنید و بتوانید از نیم نت ها تا نت های شانزدهم را روان و بدون خطا اجرا کنید).

سعی کنید به تدریج نت هایتان را بیشتر کنید. نت های هشتم و شانزدهم را آرام بزنید تا بتوانید بدون این که از کیفیت کلی صدا و زیر و بمی آن کم شود، سرعت تان را افزایش دهید. وقتی اولین بار یک گام را یاد می گیرید، ممکن است لازم باشد از قبل چند بار تمرین کنید تا آمادگی کافی برای حضور در جلسات اجرا را داشته باشید.

اصول یادگیری موسیقی (آموزش 3 گام ساده)

وقتی روی گام ماژور دو اکتاوی مسلط شدید، گام A ماژور، D‌ ماژور و C ماژور را شروع کنید. با یادگیری گام ها که اساس کارتان هستند با کلید های مختلف هم آشنا خواهید شد و خواهید توانست اجرای آهنگ ها و قطعه های موسیقی را با اعتماد به نفس و به راحتی شروع کنید.

ویدیوی آموزشی

 

ویولن

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • من برای دختر 15 ساله ام یک دوره کوتاه 4 تا نیم ساعت می خواستم و قصد ثبت نام ایشان و خرید ویولن را دارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست