خانه / آموزش تار و سه تار / پکیج های آموزش سه تار و تار / دانلود 4 بهترین نرم افزارهای آموزش سه تار (موبایل+کامپیوتر)
سه تار

دانلود 4 بهترین نرم افزارهای آموزش سه تار (موبایل+کامپیوتر)

تار-سه-تار

سه تار یکی از مضراب موسیقی ایران است که با ناخن انگش دست راست نواخته می شود سه تار دارای دارای حدودا غمگین  وظریف است در موسیقی ایرانی بیشتر سه تار مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر برای تک نوازی استفاده می شود در بین ساز های ایرانی یادگیری سه تار از همه آسان تر و ساده تر است .

مقدمه

سه تار” یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی است و صدایی  دلنشین دارد. به نظر می رسد که این ساز از خانواده “تنبور” بوده با این تفاوت که تنبور را با چهار انگشت دست راست (بدون شست) به صدا می آورند ولی در سه تار، ناخن سبابه عمل مضراب را انجام می دهد. سه تار در شکل کنونی آن از بعد از اسلام در ایران رواج یافته و پرده بندی و تکنیک خاص آن با موسیقی دستگاهی شکل گرفته است.

نحوه ی جایگذاری دست راست بر روی سه تار

اجزای سه تار

ساز سه‌تار دارای دو قسمت کاسه و دسته است. در انتهای دسته پنجه قرار دارد که محل قرارگرفتن گوشی‌هاست.

اجزای سه تار

  • کاسه طنینی سه تار
  • صفحه رو
  • خرک
  • دسته سه‌تار
  • پرده
  • شیطانک
  • سرپنجه
  • سیم گیر
  • تعداد و جنس سیم‌ها در ساز سه تار
  • گوشی

مطالب مرتبط :آموزش نحوه ی صحیح نشستن و به دست گرفتن سه تار 

نحوه ی اجرای سه تار

نوازندگان سه‌تار برای اجرای آن، در حالت نشسته روی زمین یا صندلی، کاسهٔ ساز را به صورت مورب و با زاویهٔ ۴۵ درجه روی ران راست قرار داده و با سر انگشتان دست چپ روی پرده‌ها (دستان‌ها) ی روی دستهٔ سه‌تار حرکت می‌کنند و با انگشت اشارهٔ دست راست خود به سیم‌ها ضربه می‌زنند. معمولاً برای نوازندگی فقط انگشتان اشاره، میانی، حلقه و در بعضی موارد انگشت کوچک دست چپ استفاده می‌شوند اما در آثار استادان، استفاده از انگشت شست برای پرده‌گیری روی سیم بم نیز کاربرد دارد. در حین نوازندگی سه‌تار، می‌توان با زخمه‌زدن نزدیک به خرک، صدا را کمی زبر و خشن کرد؛ و با انجام این کار نزدیک به گلوی ساز، صدایی نرم و ملایم و اصطلاحاً پخته‌تر تولید می‌شود.

با استفاده از این پکیج آموزشی و فوق العاده آموزش سه تار ( این ساز را به راحتی در خانه یاد بگیرید)

دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر از چوب ساخته می‌شود.

در اینجا ما می خواهیم  نمونه ای  از بهترین نرم افزار های آموزش سه تار را به شما معرفی کنیم.

1-اپلیکیشن آموزش سه تار شرکت تیناسافت

اپلیکیشن آموزش سه تار شرکت تیناسافت

در این برنامه که در حال حاضر فقط برای اندروید موجود است دروس مقدماتی و متوسطه ساز سه تار به علاقه مندان این رشته هنری آموزش داده می شود. هنرجویان پس از یادگیری درس های این مجموعه ، علاوه بر آموختن تئوری موسیقی و الفبای ساز سه تار قادر به نواختن قطعه های مختلف از روی نت خواهند بود.

2-اپلیکیشن آموزش مجازی سه تار از شرکت سیب ترش

آموزش مجازی سه تار از شرکت سیب ترش

این برنامه، شما را با انبوهی از متن ها و دستورات که شاید هرگز به کار شما نیایند رها نمی کند؛ بلکه هنر نواختن سه تار را با ویژگی های جالب را به شما می اموزد.

‏ویژگی دیگر این برنامه آن است که یک استاد مجازی همیشه در دسترس شماست و به صورت تدریجی از آموزش مبتدی به سمت پیشرفته حرکت میکند، بنابراین هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد حرفه ای مناسب است. از  آموزش تئوری هر درس گرفته تا ارائه تمرین برای هر درس به هنرجو که البته نمی توان گفت کامل برنامه بی نقصی ست زیرا با نقدهایی هم همراه بوده است.

3- نرم افزار سه تار – Ava Setar (برای کامپیوتر)

نرم افزار سه تار - Ava Setar (برای کامپیوتر)

اگر به نواختن سه تار علاقه دارید نرم افزار آوای سه تار میتواند برای شروع بسیار مناسب باشد. این نرم افزار به صورت مقدماتی سه تار را آموزش میدهد و با چند تمرین ساده میتوانید به این ساز مسلط شوید.

از ویژگی های اصلی این نرم افزار می توان به محیط کاربری جذاب، کارایی ساده، آموزش مقدماتی و  تمرین های ساده اشاره کرد که ضمنا رایگان نیز می باشد تا جایی که ما تست کردیم.

در بالا گفته شد یادگیری سه تار از همه ساز ها آسان تر و راحت تر است ولی همین یادگیری راحت باعث می شود که توجه زیادی به  تکنیک نواختن  نشود هر چند در طی دهه های اخیر رهبران موسیقی تلاش های فراوانی کردند که تکنیک ها رادرست به جا بیاورند تا یادگیری صحیح سه تار از نسلی به نسل بعد منتقل شود .

حتما بخوانید!

5 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست