موسیقی سنتی از سالهای پیش درایران رواج دارد در این زمینه افراد زیادی موفق شده اند .موسيقي ايكه در چارچوب جغرافيايي ايران وجود داشته و در برگيرنده ترانه ها و آهنگهاي عاميانه يا محلي، تعزيه، نوحه ها،زورخانه و مهمتر از همه، مجموعه دستگاهها و آوازها و گوشه هاي دستگاهها و آوازهايي است كه طبق نظم خاصي در يك مجموعه قرار گرفته و از ريشه اي بسيار كهن برخوردار بوده، سينه به سينه و نسل به نسل حفظ شده و به ما به ارث رسيدهاست.
مقدمه
موسیقی ایران یکی از غنی ترین موسیقی هاست اگر به انسان توجه کنیم میبینیم که بعد روحانی او بیشتر مورد توجه قرار گرفته تا بعد جسمانی او و بخاطر همین است که به عنوان یک ابزار روحانی به آن نگاه می کنند موسیقی ایرانی متاثر از درون انسان است وشاید به همین دلیل است که از بیشتر موسیقی های دنیا متمایز شده است.
الفبای موسیقی سنتی ایران
موسیقی سنتی ایران با تاریخچهای غنی و پیچیده، شامل عناصر و مفاهیم مختلفی است که درک صحیح آنها برای اجرای صحیح و کامل این موسیقی ضروری است. در ادامه به تعریف برخی از این مفاهیم میپردازیم:
گوشه: در موسیقی سنتی ایران، گوشه به یک قطعه موسیقی کوچک و مستقل گفته میشود که در چارچوب دستگاهها یا آوازها قرار دارد. هر گوشه دارای ملودی و ویژگیهای خاص خود است که ممکن است با استفاده از تکنیکهای خاص و جملات موسیقی بیان شود.
توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!
مقام: در برخی از مکاتب موسیقی سنتی ایران، واژه «مقام» به جای «گوشه» استفاده میشود، اما در موسیقی مقامی خاورمیانه و بهویژه در موسیقی ترکیه و عراق، مقام به یک سیستم موسیقی خاص اشاره دارد که شامل مجموعهای از نغمات و پردههای موسیقی است.
دستگاه: دستگاهها سیستمهای موسیقی هستند که شامل مجموعهای از گوشهها با هم مرتبط هستند. هر دستگاه دارای یک نت شاهد (نت پایه)، یک روند ملودی خاص و یک فضای احساسی خاص است. دستگاهها میتوانند به عنوان چارچوب اصلی برای ساخت و اجرای موسیقی سنتی ایران عمل کنند. دستگاههای اصلی موسیقی ایرانی شامل شور، سهگاه، چهارگاه، همایون، ماهور، نوا و راستپنجگاه هستند.
آواز: آوازها زیرمجموعهای از دستگاهها هستند که دارای شباهتهای زیادی با دستگاه مادر هستند، اما تفاوتهای ظریف در ملودی و حال و هوای خود دارند. آوازها میتوانند به عنوان بخشهای کوچکتری از دستگاهها عمل کنند. مثالهایی از آوازها شامل بیات ترک، ابوعطا، افشاری، دشتی و بیات اصفهان هستند.
ردیف موسیقی ایرانی: ردیف مجموعهای منظم از گوشهها و دستگاههاست که به عنوان چارچوبی برای آموزش و اجرای موسیقی سنتی ایران استفاده میشود. ردیفها به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاند و شامل نسخههای مختلفی هستند که توسط اساتید برجسته موسیقی ایرانی تدوین شدهاند. ردیفهای معروف شامل ردیف میرزاعبدالله، ردیف آقاحسینقلی و ردیف صبا هستند.
مرکب خوانی: مرکب خوانی به هنر و تکنیک ترکیب چند دستگاه یا آواز در یک اجرا گفته میشود. این تکنیک نیازمند مهارت بالا و تسلط کامل بر ردیف موسیقی است تا انتقالها به صورت روان و هماهنگ انجام شود.
نت شاهد: نت شاهد نوتی است که در یک گوشه یا دستگاه به عنوان نت پایه یا نوت کلیدی عمل میکند. نت شاهد به تکرار بیشتر و تاکید ویژهای در طول قطعه موسیقی دارد و به شنونده کمک میکند تا فضای موسیقی و دستگاه مورد نظر را تشخیص دهد.
درآمد: درآمد به بخشی از یک دستگاه یا آواز گفته میشود که به عنوان مقدمه و معرفی آن دستگاه یا آواز عمل میکند. درآمد معمولاً شامل ملودیهای سادهتر و پایهایتر است که فضای کلی و حال و هوای دستگاه یا آواز را به شنونده معرفی میکند.
رپراتوار: رپراتوار به مجموعهای از قطعات موسیقی گفته میشود که یک هنرمند یا گروه موسیقی آماده اجرا دارد. در موسیقی سنتی ایران، رپراتوار میتواند شامل مجموعهای از گوشهها، دستگاهها، آوازها و تصانیف باشد.
گام: گام به مجموعهای از نوتها گفته میشود که در یک ترتیب خاص قرار دارند و به عنوان پایهای برای ساخت و اجرای موسیقی استفاده میشوند. گامها در موسیقی سنتی ایران معمولاً دارای فواصل خاصی هستند که به آنها شخصیت ویژهای میبخشد.
دانگ: دانگ به بخشی از یک گام گفته میشود که شامل چند نوت متوالی است. هر دستگاه یا آواز ممکن است از چندین دانگ تشکیل شده باشد که با هم ترکیب شده و گام کامل آن دستگاه یا آواز را تشکیل میدهند.
مرصع خوانی: مرصع خوانی به هنری گفته میشود که در آن از تنوع و تزیینات خاصی در آواز و نواختن استفاده میشود. این تکنیک شامل استفاده از ملودیها و تکنیکهای متنوع، تغییرات دینامیکی و اجرای پیچیدهتر است که به اجرای موسیقی رنگ و جلوه ویژهای میبخشد.
نکته مهم! برای یادگیری کامل آواز و تصنیف، با این بسته آموزشی فوق العاده شروع کنید!
آموزش موسیقی سنتی (ویدئو)
فیلم اول:
فیلم دوم:
فیلم سوم:
فیلم چهارم:
ده نکته که یک خواننده خوب باید رعایت کند
- یک خواننده خوب باید حتما باادب فارسی ومخصوصاشعر ماوس وهمدم باشدومدام جستجویش را در زمینه شناخت شعر ومفاهیم آن مخصوصا شعر عرفانی ادامه داده وقطع نکند
- خواننده باید جملات وکلمات راصحیح ودرست بیان کند.
- توجه داشته دباشد که براساس نظریات قدما،مطابق باعروض شعرانتخاب نموده وبخواند.
- ارکان شعر باید با جمله های موسیقی آوازی مطابقت کلی داشته باشد.پارگی جملات آوازی وشعری نتیجه بی ملاباتی خواننده بوده وعدم اطلاع اورامیرساند.
- خواننده خوب درمیان جملات شعری تحریربی جا نمیدهدودر مواقع لزوم ازانواع واقسام تحریرهای موجود استفاده خواهد نمود
- خواننده خوب،باید موسیقی حروف کلمات را بشناسدوحروف پرطنین،نیم کنگ وگنگ را به خوبی تشخیص دهد و هریک را بجای خود بکار ببندد
- تاکید غزلخوان باید در پایان هر شعرهمیشه برروی کلمه قافیه باشدودقت کند که اگر غزل ردیف دارد روی ردیف تکیه وتاکید نداشته باشد
- خواننده خوب کسی است که تا شعری را خوب نفهمیده حاضر به خواندن ان نباشد
- برای کششهاوتحریرهاباید از هجای بلند استفاده کرد.تحریروکششهای بلندروی هجاهای کوتاه بی اطلاعی خواننده را نسبت به مسائل فنی آوازخوانی میرساند
- اگرخواننده به گوشه یا مقام خاصی تسلط وعلاقه دارد از کاربرد زیاد آن بپرهیزد،چون تکرار آن موجب بی ملامتی وبی نمکی میگردد
مطلب مهم:خرید ۷ تا از بهترین سی دی ها و دی وی دی های آموزش موسیقی (مبتدی-پیشرفته)
موسیقی سنتی ایرانی نوعی بدیهه گویی بوده و اساس آن یک سری از مدلها قیاسی است که باید حفظ شوند. هنر آموزان و استادان دارای ارتباطی سنتی بودهاند که این ارتباط در قرن بیستم و به موازات حرکت تعلیم موسیقی به دانشگاهها و هنرستانها رو به زوال نهادهاست.
موسیقی سنتی ایران با ساختار و مفاهیم پیچیده و غنی خود، نیازمند درک عمیق و تسلط بر عناصر مختلفی است. این مفاهیم به هنرمندان کمک میکنند تا بتوانند موسیقی سنتی را به شکلی اصیل و زیبا اجرا کنند و آن را به نسلهای آینده منتقل نمایند.
اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.
7 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
خوب
سلام. تاریخچه موسیقی ایرانی را خیلی سرهم بندی کردید وآموزنده نیست وبی سروته نوشته شده
ویدیو اول اصلا خودش فهمید چی گفت
لطفا بقیه جلسات را هم بگذارید
از فروشگاه (اینجا) بسته کامل را تهیه نمایید
بانوان محصور شده در سیم خاردار فرهنگ های بسته ی سرزمینمان راهی ندارند جز آموزش در این راه…چه صداهایی بس دلنشین که هدیه ایست از خداوند متعال هنوز به حکم مردگرایان نامرد در سیطره ی باد قرار گرفته …ما هم دل میبندیم به گوشه چشمی بس ارزشمند از شما بلکه در خلوت خود بنوازیم تارهای صوتی خودرا … درست از همآنجا که تیغ چشم نامردان، رگ احساس ما را بریدند… با تشکر…فاخته
چقدر متن قشنگ و جالبی نکته بسیار زیبایی هم فرمودین که هدیه ایست از طرف خداوند متعال واقعا هم همینطور است. حالا که خداوند به ما هدیه داده آیا تابه حال از خود سوال کردید که نظر خدا در مورد خواندن و ارائه این صدا چیه؟ فکر کنم اگه تحقیق کنید و دنبال رسیدن به این سوال باشد همه ی گره های فکریتون باز میشه