خانه / مطالب متنوع دیگر / 15 تا از بزرگ ترین و معروف ترین اساتید موسیقی ایران
بزرگ ترین و معروف ترین اساتید موسیقی ایران

15 تا از بزرگ ترین و معروف ترین اساتید موسیقی ایران

تئوری-موسیقی

در حرفه ی موسیقی افراد زیادی موفق شده اندکه از آنها به عنوان اساتید موسیقی  یاد می شود در این مطلب ما 15 تا از این افراد سر شناس در موسیقی را به شما معرفی می کنیم تا با زندگی نامه ی آنها آشنا شوید و هم چنین باید بدانید که برای موفق شدن در هر کاری  باید به جد تلاش کرد.

مقدمه

این اساتید مرد و بعضا زن موسیقی ایرانی با توجه به نظرسنجی از کاربران وب سایت های مختلف، مجلات موسیقی و تنی چند از پیشکسوتان موسیقی و کارنامه هنری به شما معرفی می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر از هر استاد، روی نام او کلیک کنید.

بزرگان موسیقی ایران از دید پیشکسوتان موسیقی

  • حسین تهرانی: او برای اولین بار نت‌نگاری برای تنبک را انجام داد. او اولین کتاب آموزش تنبک را با همکاری هوشنگ ظریف و مصطفی کمال پورتراب و حسین دهلوی به چاپ رساند.
  • قمرالملوک وزیری: بنان در وصف قمر الملوک گفته: قمرالملوک ام کلثوم ایران است
  • حسین علیزاده: موسیقی‌دان ، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار اهل ایران و نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی است.
  • جلیل شهناز: موسیقی‌دان و نوازندهٔ تار اهل ایران بود. در تار نوازی شهناز با توجه به تمام نواندیشی‌هایش می‌توان ردپای ردیف و احاطه ایشان به ردیف را دید. جمله‌بندی شهناز به تمام معنا آوازی است، انگار که یک خواننده آواز می‌خواند و شما می‌توانید دنبالش کنید.
  • همایون خرم: نوازندهٔ ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز موسیقی اهل ایران بود. گر چه در شیرین نوازی خرم را نمی‌توان با اسدالله ملک، پرویز یاحقی و حبیب‌الله بدیعی هم تراز دانست با این حال توانایی او در آفرینش آنی ملودی‌های جاندار و جذاب، بافت تکنوازیهای او را به مراتب از کارهای دیگران خوش ساختتر و پرمایه تر می‌سازد.
  • خدیجه اشرف‌السادات (مرضیه): پدرش، سید حسن مرتضایی و مادرش، ربابه، از افراد هنردوست بودند. در خانواده و اقوام او هنرمندانی از قبیل مجسمه‌ساز، نقاش و مینیاتوریست و موسیقی‌دان بودند.
  • کیهان کلهر: برنده جایزه گرمی ست و ساز تخصصی او کمانچه است و افزون بر آن تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد. کلهر با هنرمندان نامی ایرانی همانند محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، علی‌اکبر مرادی، علیرضا افتخاری، ایرج بسطامی، همایون شجریان، مجید خلج و اعضای گروه دستان آهنگسازی و نوازندگی کرده‌است.
  • جلال ذوالفنون: جلال ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینهٔ موسیقی ایرانی از خود به جای گذاشته که از بین آنها می‌توان آلبوم‌های گل صدبرگ و آتشی در نیستان با صدای شهرام ناظری را نام برد.او نخستین کسی بوده‌است که کتاب آموزشی خاص برای سه تار نوشته‌است.
  • پرویز مشکاتیان: آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران بود. او به نواختن سه‌تار نیز آشنایی داشت.
  • حسن کسایی: موسیقیدان و نوازندهٔ نِی و سه‌تار اهل ایران بود. حسن کسایی به نوعی از ابتدا شروع به ابداع تکنیک و پیاده کردن تمام دستگاه‌ها در ساز نِی نمود.
  • اکبر گلپایگانی: معروف به گُلپا از خوانندگان سرشناس موسیقی اصیل ایرانی است.پیر پائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی در فیلم مده‌آ قسمتی از آواز اکبر گلپایگانی (با تار جلیل شهناز) را بدون اجازه از صاحبان اثر استفاده کرده بود و گلپایگانی پس از ثبت شکایت و بعد از گذشت یک سال – به گفتهٔ خودش – یک میلیون دلار غرامت از پازولینی دریافت کرد
  • رحمت الله بدیعی: موسیقی‌دان، نوازنده کمانچه، ویولن و دارنده مقام درجه نخست هنر ایرانی است.
  • مسعود بختیاری: خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز مشهور مردم لر بختیاری بود.
  • حسین خواجه امیری (ایرج): که به صورت حرفه‌ای با نام ایرج شناخته می‌شود، خواننده موسیقی سنتی ایرانی است. به ایرج لقب «پهلوان آواز» را داده‌اند و در میان طرفدارانش با این لقب شناخته می‌شود. محمدرضا شجریان دربارهٔ وی می‌گوید: «صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است و هر کس بخواهد در بالاترین حد حنجره صدایی را مثال بزند، می‌گوید صدا شبیه صدای ایرج است»
  • فاطمه واعظی (پریسا): خواننده مشهور ایرانی، ردیفدان و استاد هنر آواز ایرانی است
  • عصمت باقرپور (دلکش): از وی با عناوینی چون «زن حنجره طلایی»، «آتش کاروان هنر» یاد می‌شود. او ترانه‌هایش را تنها به دو زبان فارسی و مازندرانی خوانده‌است.
  • احمد عبادی: از استادان موسیقی ایرانی و نوازندهٔ برجستهٔ سه‌تار و فرزند میرزا عبدالله فراهانی و نوه علی‌اکبر فراهانی بود. وی دایی هوشنگ سیحون معمار برجسته ایرانی است . وی همچنین مبدع روش کوک نوینی برای سه‌تار است و سبک نوازندگی وی از نظر برخی کارشناسان متفاوت و ویژه است. او با خواننده‌هایی مانند غلامحسین بنان همکاری داشته‌است. همچنین محمدرضا شجریان از وی به عنوان بزرگترین استادش در موسیقی ایرانی یاد می‌کند.
  • ادیب خوانساری: نخستین خوانندهٔ مرد در رادیوی ملی ایران بود.
  • فرامرز پایور: موسیقی دان ایرانی، ردیف دان، آهنگ‌ساز، مدرس و نوازنده سنتور و محقق موسیقی ایرانی بود. وی چهره ماندگار و یکی از تأثیرگذارترین‌های موسیقی ایرانی است
  • فرهنگ شریف: دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری، از چهره‌های ماندگار موسیقی، نوازنده و بداهه نواز تار اهل ایران بود.

بزرگان موسیقی ایران از دید مجلات موسیقی

1- غلامحسین بنان

غلامحسین بنان

(زادهٔ ۱۵ اردیبهشت ۱۲۹۰ در تهران − درگذشتهٔ ۸ اسفند ۱۳۶۴ در تهران) خوانندهٔ موسیقی کلاسیک ایرانی است که از سال‌های ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۴۷ در زمینهٔ موسیقی ملی ایران فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بوده‌است.او اولین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) است.

ترانه‌هایی از جمله بهار دلنشین، الهه ناز و سرود ای ایران از آثار شناخته‌شده با صدای بنان هستند. از سال ۱۳۲۱ صدای غلامحسین بنان، با همکاری شماری از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید. او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت داود پیرنیا همکاری داشت.

بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ آهنگ را اجرا کرد. ویژگی صدای وی زیر و بم‌ها و تحریرات صدای اوست. بنان هم به آواز قدیمی و کلاسیک ایرانی و هم به نغمات جدید و مدرن ایرانی تسلط داشت که به عنوان نمونه می‌توان تصنیف «الهه ناز» را نام برد. برخی بنان را بزرگترین اجرا کنندهٔ سبک وزیری-خالقی می‌دانند. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از اجراکنندگان آثار صبا و مرتضی محجوبی بود. همچنین به مرکب‌خوانی و تلفیق شعر و موسیقی مسلط بود.

دستگاه های موسیقی ایرانی با مثال (و روش تشخیص)

2-جلال تاج اصفهانی

جلال تاج اصفهانی

تاج اصفهانی در سال 1282 متولد و در سال 1360 دار فانی را وداع گفت . از آثار او می توان به صفحه هاي گرامافون، نوارهاي راديويي ونوارهاي خصوصي اشاره کرد.

وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و در هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط از آن اشعار استفاده می‌کرد. دکلاماسیون شعر، تحریرهای برجسته، تنوع تحریری، صدایی رسا و قدرتمند و مناسب خوانی برخی از ویژگی‌های آوازی اوست.

از مشهورترین آثار جلال‌الدین تاج اصفهانی صفحه آواز همایون است که در حدود ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران ضبط شد. این اثر، دهه‌های متوالی از شهرت و محبوبیت برخوردار بود و اکنون نیز از آثار معیار در بررسی مکتب آواز اصفهان است.

جلال تاج اصفهانی در مصاحبه‌ای در اوایل دههٔ ۱۳۵۰ مدعی شد که خود او بود که برای اولین بار تصنیف مرغ سحر را در باغ سهم‌الدوله اجرا کرده‌است

3- محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان

علت معروف شدن :نوع صدا و سبک مخصوص به خوداجرای آوازها و تصانیف ملی میهنی به‌ یادماندنی. آلبوم معروف : نوا ،بیداد ،هم نوا با بم و…

وی همچنین خوش‌نویس در خطِ نستعلیق، رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز، شرکت دل آواز، باغ هنر بمو طراح چند ساز موسیقی بود. او در قرائت قرآن نیز فعالیت داشت و دعای ربنا، نامدارترین تلاوت قرآنیِ او بود.

از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینهٔ موسیقی فعالیت دارند. خوانندگانی چون ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، بیژن کامکار، سینا سرلک و پسرش همایون از شاگردان شجریان بودند.

4-اردشير كامكار

 

اردشير كامكار

نوازندهٔ کمانچه، قیچک و ویولن است. او از اعضای گروه کامکارها است. اردشیر کامکار همواره برای گسترش هرچه‌بیش‌تر قابلیت‌های ساز کمانچه کوشیده‌است. وی با استفاده از تکنیک‌های خاص ویولن و پوزیسین‌های ویولن بر روی ساز کمانچه توانست چهره‌ای دیگر از این ساز به‌نمایش بگذارد.

از شاخصه‌های او در نوازندگی کمانچه، می‌توان به پوزیسیون‌های ۷ به بالا و اجرای صداهای هارمونیک که این تکنیک‌ها مختص ساز ویولن می‌باشد و تقریباً برای ساز کمانچه به‌سختی قابل اجرا است اشاره نمود.

آموزش اصطلاحات موسیقی (رایج ترین ها)

5- رهي معيري (بيوك)

Rahi moaieri.jpeg

با تخلص رهی از غزلسرایان معاصر ایران و از ترانه‌سرایان و تصنیف‌سرایان به‌نام است. از ترانه‌های سروده شده توسط وی می‌توان «شد خزان»، «شب جدایی»، «کاروان»، «مرغ حق» و «جوانی» را نام برد.

او از دودمان معیرالممالک بود که از زمان نادر شاه افشار وزیر ضرابخانه و خزانه دار بوده اند تا زمان قاجار. رهی معیری در سال‌های آخر عمر در برنامه گل‌های رنگارنگ رادیو، در انتخاب شعر با داوود پیرنیا همکاری داشت و پس از او نیز تا پایان زندگی آن برنامه را سرپرستی می‌کرد.

6- شهرام ناظري

 

Shahram Nazeri

موسیقیدان و خواننده کرد ایرانی است. او از خوانندگانِ شناخته شدهٔ موسیقی اصیل ایرانی و ملقب به «شوالیه آواز ایران» است. مجمع انجمن آسیا وی را «هنرمند برتر آسیا»، نیویورک تایمز او را «بلبل فارسی» و کریستین ساینس مانیتور او را «لوچانو پاواروتی ایران» نامیده است.

ناظری خواننده‌ای است که در آثارش روحیه تکرار ناپذیری دارد و همواره تلاش نموده‌است که نگرش و تجربه‌ای جدید را در آواز و موسیقی به‌وجود آورد. وی تحریرهای ریتمیک و خاصی را از سال‌های پایانی دهه هفتاد خورشیدی در آثارش استفاده نمود، از جمله این آثار می‌توان به آلبوم‌های ساز نو آواز نو، سفر به دیگر سو، لولیان و مولویه (شور رومی) اشاره کرد.

7- هوشنگ ظريف

 

Houshang Zarif

موسیقی‌دان و نوازندهٔ تار برجسته فارس است. هوشنگ ظریف با اجرای کنسرت‌های موسیقی ایرانی در وین پایتخت اتریش، موجب شناساندن بیش از پیش موسیقی ایرانی به این مرکز موسیقی اروپا شد. وی در سال ۱۹۸۵ با هدف گسترش موسیقی سنتی ایران، در جشنواره اینسبورگ شرکت کرد.

هوشنگ ظریف علاوه بر نواختن ساز تار، با نواختن سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل داشت او همچنین در تدوین روش نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری نمود که حاصل آن در کتابی تحت عنوان «آموزش تنبک» به چاپ رسید.

8-هوشنگ كامكار

Hooshang Kamkar

آهنگ‌ساز اهل ایران است. او هم‌اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است. در سال ۱۳۵۴به اخذ درجه کارشناسی در رشته آهنگسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نایل آمد و سپس در کنسرواتوار سانتاچی چیلییای رم به تحصیل کنترپوان و فوگ پرداخت و درجه کارشناسی موسیقی را در ایالات متحده آمریکا از دانشکده سانفرانسیسکو دریافت کرد. او به مدت ۱۰سال در دانشگاه هنر به تدریس موسیقی پرداخت و مدیریت گروه موسیقی این دانشگاه را به مدت ۶ سال (از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۸) عهده‌دار بود. وی سرپرستی گروه موسیقی کامکارها را برعهده دارد.

9- روح الله خالقي

روح الله خالقی

موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازندهٔ ویلن اهل ایران بود. سرود مشهورِ «ای ایران»، که از آن به عنوان سرود ملیِ غیررسمی ایرانیان یاد می‌شود، از جمله آثار او است. وی که از شاگردانِ اصلی علینقی وزیری بود، با آثار و خدماتِ هنری خود، در حفظ نغمه‌ها و احیای جایگاهِ موسیقی ایرانی، در دورانی که توجه به این موسیقی کاهش یافته بود، کوشید.

روح‌الله خالقی در سال ۱۳۲۸، هنرستان موسیقی ملی را با انگیزهٔ حفظ موسیقی ملی ایران تأسیس کرد. رهبری ارکستر گل‌ها، سرپرستی ارکسترهای شماره یک و دو رادیو و عضویت در شورای موسیقی رادیو، از دیگر فعالیت‌های خالقی بود.

10- مجيد انتظامي

مجيد انتظامي

موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی اهل ایران است. او فرزند عزت‌الله انتظامی بازیگر کهنه‌کار سینمای ایران می‌باشد. او همچنین تاکنون بیش از ۸۰ موسیقی فیلم نوشته‌است و از پرکارترین آهنگسازان سینمای ایران به‌شمار می‌آید. از آثار دیگرش حدود ۱۰ موسیقی صحنه‌ای می‌باشد که در اجرای بعضی از آن‌ها به عنوان نوازنده حضور داشته‌است. او در دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر نیز به تدریس پرداخته‌است و داوری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز عهده‌دار بوده‌است.

11- حبيب الله بديعي

حبيب الله بديعي

موسیقی‌دان و نوازندهٔ ویلن اهل ایران بود. او از سال ۱۳۲۹ به عنوان تکنواز با برنامه موسیقی ارتش همکاری کرد و سال بعد بود که رسماً وارد ارکستر ابراهیم منصوری شد. حبیب‌الله بدیعی در سال ۱۳۳۱ در فیلم «ولگرد» صدای قوامی و شمس را با ویلن همراهی کرد. در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۴ ارکستر کوچکی تشکیل داد که خوانندهٔ آن «شمس» بود.

این ارکستر تا پایان سال ۱۳۳۶ هر شب جمعه برنامهٔ رادیویی داشت. یک سال بعد وی وارد برنامه گلها شد و با خوانندگانی چون مرضیه، الهه، پوران، دلکش و رؤیا و شمس همکاری کرد. وی حدود ۲۰۰ آهنگ ساخته‌است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها کعبه دل‌ها با صدای الهه است.

12- مرتضي حنانه

مرتضي حنانه

موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی بود.بزرگ‌ترین مشغله ذهنی مرتضی حنانه چندصدایی کردن موسیقی ایران بود. روز و شب در این فکر بود که برای آهنگ‌سازی از موسیقی ایران باید آن را چندصدایی کرد. کوشش‌های حنانه در این مورد او را به ابتکار هارمونی زوج رسانید که سال‌ها برای آن زحمت کشید و خود آن را به کار بست؛ ولی هارمونی زوج مورد پذیرش همه موسیقی‌دانان قرار نگرفت. جزو برجسته ترین محققان در زمینه موسیقی ایرانی ست.

13- محمد رضا لطفي

محمد رضا لطفي

ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندهٔ برجستهٔ تار و سه‌تار و کمانچه همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود. او از چهره‌های تأثیرگذار موسیقی ایرانی بود و با خلق آثاری چون «ایران ای سرای امید»، «کاروان شهید»، «برادر بی‌قراره» و «عشق داند» به میان تودهٔ مردم راه یافت.

لطفی بنیان‌گذار کانون فرهنگی و هنری چاووش، گروه شیدا و مکتب‌خانه میرزا عبدالله بود و هنرمندان بسیاری از جمله مجید درخشانی، صدیق تعریف، حمید متبسم و حسین بهروزی‌نیا را تربیت کرد. او در کنار تار و سه‌تار، کمانچه، دف، نی و سنتور نیز می‌نواخت.

14- محمد نوري

محمد نوري

آموزگار آواز و خواننده ایرانی بود. از برترین و مشهورترین آهنگ‌های وی می‌توان به جان مریم، کهکشان عشق، سرزمین محبوب من و ایران ایران اشاره کرد. محمد نوری برنده جایزه خورشید طلایی (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۱۳۷۸ از جشنواره مهر، و دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

ویدیوی معرفی بزرگان

البته زنانی هم داریم که در زمینه موسیقی جزو بزرگان ایران بوده اند که در اینجا از اشاره به آنها معذوریم. اگر که سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

حتما بخوانید!

76 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام و درود
    حیف است که اینجا اسم همه ی این اساتید بزرگوار رو قرار دادید.ولی اسم حسین علیزاده را نیاوردید.به نظرم با توجه به اینکه شما همایون شجریان(که از لحاظ سنی و تجربه نسبت به سایرین در سطح پایین تری قرار دارد)رو در لیست قرار دادید.یک جورایی در حق این استاد کم لطفی کردید.ضمن اینکه ایشون در حال حاضر بزرگترین اهنگساز موسیقی سنتی ما هست.و با استاد شجریان از بازماندگان نسل طلایی موسیقی میباشند.

    با سپاس

    پاسخ
    • مهسا رضایی منش
      تیر 2, 1399 10:16 ق.ظ

      اتفاقاً استاد همایون شجریان ، معروف تر از استاد حسین علیزاده است

      پاسخ
      • برای کسانی مثل شما که موسیقی رو سطحی دنبال میکنید ایشون معروفتره

        پاسخ
      • بهنام موحدان
        شهریور 15, 1399 7:54 ب.ظ

        سلام

        بزرگان و بدعت گذاران و فرهنگ سازان موسیقی ایرانی به طور قطع علینقی خان وزیری و روح الله خالقی ابوالحسن خان صبا مرتضی خان محجوبی، حسن کسایی داود پیرنیا، قمربانو وزیری، فرامرز پایور، اسماعیل مهرتاش، اکبر گلپایگانی، موسی و جواد معروفی پرویز یاحقی و جلیل شهناز و حسین تهرانی و فرهنگ شریف و علی تجویدی و غلامحسین بنان و علی اصغر بهاری و احمد عبادی حسین دهلوی و دیگر بزرگان بی جانشین هستند که با آثار و اندیشه و نبوغ و شاگردان که پرورش دادند فرهنگ و گنجینه بی بدیل موسیقی ایرانی را ساختند. افرادی مثل همایون شجریان و اردشیر کامکار و حتی لطفی و علیزاده در حد این بزرگان نیستند.

        پاسخ
        • شما اگه از موسیقی سرت میشود استاد لطفی رو معیار همه و سر همه اونها و موسیقی ایران قرار بدید تاثیراتی که ایشون رو موسیقی گذاشتن از همه بهتر بوده ولی استیدی چون احمد عبادی و … را با شما موافقم

          پاسخ
      • سیاوش منصوری
        مهر 11, 1399 9:27 ب.ظ

        مگه به معروفیت؟؟؟ تو هر جای دنیا که از موسیقی واقعی حالی باشند میفهمن که حسین علیزاده کیه، اوای موسیقی ش همه جا شناخته شده است. شما که فقط به صدا ی اهنگ گوش میدی و نمی فهمی کی اهنگسازی کرده. در ضمن حسین علیزاده سه بار نامزد گرمی بود یعنی بیشترین بار واسه یه ایرانی

        پاسخ
        • سلامی دارم به تمام دوستانی که نظرهای کاملا متفاوتی به غیراز نظری که در سایت قرار داده شده است چه محترمانه و چه . . . داشته اند.
          اگه عنوان بالای سایت رو کمی دقت کرده بودید و کمی عجولانه و احساسی دیدگاهی ارائه نمیدادید متوجه ( ۱۵ تا . . . ) حتما میشدید.
          چون اگر این چنین نبود نظرها کاملا بجا و درست بود و حتی خودمم میگفتم وااااای چرا استاد بزرگ داریوش رفیعی رو اسمشون رو نیاوردید و از این قشر نظرات.
          در حالی که در هر سایتی ممکنه اسمی آورده شده باشد و یا اسمی نیاورده باشد که تمام اینها دلیل بر عدم توجه و توجهی خاص نیست.
          نظرهاتون رو که میخوندم اول با خودم چه جامعه هنر دوست و خوبی دارم و بعد از خوندن تمامشون دقیقا حس کرده یه عده نوجوان که به اقتضای سنشان با همه چیز احساسی برخورد میکنند مواجه شدم و برخودم لازم دونستم چند نکته رو یادآوری کنم.
          اگه در این دیدگاه باعث رنجش شما شدم عذرخواهم.

          پاسخ
        • عزیزانم هر گلی یه بویی داره
          و ما هیچ حقی نداریم بر اساس مزاج خودمان هر کدام از هنرمندان را به رخ دیگری بکشیم.

          پاسخ
      • دوستدار موسیقی
        آذر 17, 1399 4:58 ب.ظ

        سلام.
        پس استاد کلهر و علیزاده و ابوالحسن صبا؟؟؟

        پاسخ
      • موسیقی شناسی با خلق موسیقی فرق می کنه که متاسفانه معمولا این تفاوت در ارزیابی ها رعایت نمی شه و عملا باید بین خوانندگان با خالقان موسیقی تفاوت قایل شد. یک خواننده آشنا با موسیقی طبیعتا اجرا های بهتر و حرفه ای تری خواهد داشت تا یک خواننده ناآشنا با موسیقی که صدای خوبی داره و استعداد خدادی او صدای اوست.
        اما یک خالق موسیقی هنرش در ترکیب نت ها و خلق اصوات جدیدی است که مشابهی ندارد و همه ذهنی است. حال اگر قرار بر ارزیابی است باید خوانندگان هنرمند همچون استاد شجریان و … در گروه خوانندگان ارزیابی شوند و خالقان موسیقی در گروه خود. و اینگونه که همه را در یک گروه ارزیابی کنیم اجحاف در حق بعضی ها همچون استاد حسین علیزاده خواهد شد.

        پاسخ
      • وحید زوار
        اسفند 4, 1401 6:57 ق.ظ

        معروف بودن که دلیل برتری نیست . کلا از اساس مشکل دارد خیلی از اساتید فراموش در اینجا اسامیشون اورده نشده مثل فرامز پایور و … حتی استاد صبا نیز نیست نابغه موسیقی

        پاسخ
    • به نظر من بزرگترین اشکال این مقاله اینه که اساتید چند دوره مختلف رو باهم مقایسه کرده .
      به قول استاد لطفی هر دوره سنت هایی به موسیقی اضافه میشه که هر دوره ای رو با دوره های دیگر غیر قابل مقایسه میکنه.

      پاسخ
      • گلپایگانی نفر اول آواز ایران هست

        پاسخ
        • امیر ایرانی
          آبان 2, 1401 5:09 ب.ظ

          کاملا درست میفرمایید.مرد حنجره طلایی آواز ایران
          روی برگی بنویس عشق …. بنویس با چشم خیسش…. عشق وتکرار کن دوباره…………..

          پاسخ
    • محسن عصیانی
      دی 3, 1399 11:52 ق.ظ

      استاد مسلم تار جلیل شهناز نیز هم.

      پاسخ
    • بچه که بودم یه موسیقی مثل موسیقی هزاردستان رو گوش کردم ازش بیزار شدم چون با یه کم گوش دادن به اندازه هزار سال دل آدم می گرفت
      وقتی بزرگتر شدم از اون آدمهایی نبودم که روزگار روی خوشی بهش نشون بده
      وقتی دوباره گوش دادم،وقتی بقیه کارای استاد مرتضی حنانه رو گوش دادم متوجه شدم کارهای ایشون در سطح فهم یه بچه نبوده
      اونوقت عاشق یه چیزی شدم که یه روزی ازش بیزار بودم
      خیلی از شاهکارهای موسیقی ایرانی در غالب موسیقی فیلم بوده که خیلیش مربوط به قبل انقلاب بود و در جریان انقلاب از بین رفت
      همیشه ناراحتیم از این بود که چرا هیچ کس به فکر بازسازی اون قطعات زیبا نیفتاد
      خدا رو شکر که همه جا مثل ایران نیست وگرنه امروز هیچ کس نامی از بت هوون،شوپن یا امثال اینها رو نشنیده بود

      پاسخ
  • چرا از استاد فتح الله صارمی اسمی نبردید؟

    پاسخ
    • آلماعظیمی نژاد
      تیر 9, 1399 5:50 ب.ظ

      خیلی بد شد استاد آریا عظیمی نژاد رو تو لیست نیاوردین🖤🥀

      پاسخ
    • برخی دوستان گویا التفات نفرمودن که این لیست بررگان موسیقی سنتی و اصیل ایران هستش. پس در این لیست نباید نام شخص دیگری در این لیست باشه. در ضمن در کنار این بزرگان،باید اسامی بزرگان تاریخی موسیقی ایران مثل ابن سینا و فارابی، عبدالقادر مراغه ای ، صفی الدین ارموی و… هم باشد.

      پاسخ
  • استا جلیل شهناز یکی از بهترین اساتید موسیقی ایرانی است که نبردن نام این استاد در بین ۱۵ نفر اول کم لطفی است

    پاسخ
  • محمد سالمی
    مرداد 24, 1398 7:29 ق.ظ

    کمال بی انصافی است که از استاد همایون خرم و استاد داریوش رفیعی و سایر اساتید برجسته که تعدادشان کم نیستند نامی نبرده اید.

    پاسخ
  • حداقل حسین تهرانی پدر تنبک ایران رو میگفتی

    پاسخ
  • حداقل اسم استاد کسایی مینوشتی

    پاسخ
  • استاد کیهان کلهر را هم فراموش کردید

    پاسخ
  • استادان مجرد–قوامی -طاهر خان–ظلی–دلنواز-ابوالحسنصبا-سماعی-ورزنده-حسنن ناهید-کسایی-شهناز-علی اصغر بهاری-امیرناصز-افتتاح–مرتضی نی داوود-قمرالملوک-فرهنگ شریف–خرم-رحمت الله بدیعی-تجویدی-احمد عبادی- داریوش رفیعی- محمد اسماعیلی-محمد موسوی- داوود پیر نیا-روحالله خالقی-بنان-عثمان محمدپرست-شیروانی ها-اسلامی-مسعود بختیاری-جهانبخش کردی زاده- نور محمد دور پور-غلامعلی پورعطایی-عبدالله دوامی محمودی خوانساری-رضا ورزنده -منصور صارمی-مشکاتیان-داریوش پیرنیاکان-عندلیبی ها–خانواده ی کامکار -ظریف–شجریان بزرگ–ایرج-علی اکبر گلپایگانی-تاج-ناصر مجرد محجوبی- فکور-علیزاده -کلهر–پریسا-مرضیه-جهاندار–کرامتی.-حسین تهرانی حبیب بدیعی- و ده ها استاد دیگه که الان حضور ذهن ندارم این ها بزرگان موسیقی اصیل ایران زمین هستند

    پاسخ
  • بعد از قمر ما به جز بانو دلکش و بانو مرضیه خواننده ابرقدرتی در این سطح نداشتیم و نخواهیم داشت بقیه خوانندگان زن همه دنباله رو دلکش بودند و تلاش میکردند مانند او باشند.به قول شادروان استاد تجویدی هر 100 سال ممکنه خواننده ای مثل دلکش پا به عرصه بزاره که هم در آواز هم در تصنیف بی نقص باشه.سخن کوتاه میکنم و تنها از شما میخواهم مصاحبه های استاد مهدی خالدی استاد بنان و استاد یاحقی رو در مورد بانو دلکش گوش بدید تا به عظمت دلکش پی ببرید.

    پاسخ
    • با سلام . در هر صورت از اینکه زحمت کشیده و اسامی موسیقی ایرانی رو در حد توان جمع آوری کرده اید جای تقدیر و تشکر داره . متاسفانه به نظر میرسه اشخاصی که انتقاد کرده اند اکثرا قضاوتشان مثل بنده خیلی از دیدگاه موسیقی نبوده بیشتر مثل طرفدار تیم فوتبال مطالبی نوشتند . خوب هیچ دیدگاهی کامل نیست . یکسری اسامی همیشه فراموش میشند . آدم برای عروسی دوستان و فامیل رو بعضی موقع یادش میره دعوت کنه . حالا این اشخاص هم همینطور هستند . بلاخره افرادی که انتقاد کردند آستین بالا بزنند به لیست شما تمام فراموش شده ها رو اضافه کنند . موفق باشید

      پاسخ
  • چرا از نوشتن بزرگان موسیقی (زنان )معذورید نوشتن که غیر شرعی نیست

    پاسخ
  • خیلی خنده داره که هم نگارنده و هم دوستانی که اظهارنظر کردند نام پدر ویولن ایران استاد پرویزیاحقی رو ازقلم انداختند. اساتیدی همچون حسن کسایی فرهنگ شریف امیر ناصر افتتاح منصور صارمی حبیب الله بدیعی اسدالله ملک جهانگیر ملک جلیل شهناز اینها همه شناسنامه موسیقی سنتی ایران هستند که همه را جا انداختید

    پاسخ
  • سیدرصاموسوی
    خرداد 19, 1399 9:00 ب.ظ

    با درود بر پیشگاه تمامی هنرمندان بزرگوار عرصهء موسیقی ای کاش در گزینش اعداد گشاده دستی کرده و نام بزرگانی چون زنده یاد همایون خرم ، جلیل شهناز ، فرهنگ شریف ، قوامی ، ادیب خوانساری و… را که در بین برخی از این بزرگواران دارای جایگاه و منزلت بالااتریداشتند نیز درج میکردید.

    پاسخ
  • حمیدرضا
    تیر 5, 1399 8:27 ب.ظ

    سلام خسته نباشید
    جای بسی تاسفه ک اساتید بنامی مثل مشکاتیان…علیزاده…خرم…وحتی ضرابیان..‌عباس خوش دل…وبرادران عندلیبی…نامشان در این لیست نیسته…واز طرفی ذکر نام همایون شجریان چ جایگاهی میتواند بین این ستارگان داشته باشه الله و اعلم..‌.این صفحه رو اصلاح کنید لطفا.‌.

    پاسخ
  • خب این اساتید همه قابل احترام هستن ولی خب واقعا لیست خیلی ضعیفه… حالا چرا مخاطبین تو نظر سنجی همچین نظراتی داشتن جای تعجبه… مثلا در جایی که اساتیدی مثل گلپا و ایرج و شهیدی و … هستن واقعا ناظری و همایون شجریان حرفی برای گفتن ندارن یا مگه میشه اسم از سنتور اورد و از سماعی و پایور حرفی نزد . مگه میشه اسم تار و لطفی رو اورد ولی از شهناز و فرهنگ شریف چیزی نگفت !

    پاسخ
  • با سلام
    موسیقی سنتی ما اینقدر فاخر و گسترده هست که امکان نداره کسی بتونه توی پانزده اسم خلاصش کنه درکنار این بزرگانی که کاربران عزیز نام بردن بسیارهستند از هنرمندانی که در موسیقی مقامی و بومی چیزی از این هنرمندان کم ندارن{فایز دشتی/مسعود بختیاری/دورپورو….}و یکی از بزرگان استاد طاهرزاده هستن

    پاسخ
  • سلام
    ضمن تشکر از مطلب ارایه شده به نظر بنده اعتراضهای کاربران وارد و بجا هست از نویسنده محترم خواهشمندم اینبار با کمک جمعی از ارباب موسیقی بویژه پیشکسوتها مطلب قویتری ارایه فرمایند
    با سپاس

    پاسخ
    • مطلب به روزرسانی شد

      پاسخ
      • مهدیار آقاجانی کسی در لیست برترین آهنگسازان دنیا بوده . همکاری های زیادی با شرکت بنز و سایر کمپانی ها و خوانندگان آمریکایی داشته . در ۱۷ سالگی اولین آلبوم رپ تاریخ ایران رو آهنگسازی کرده که میتونم به قطعه قانون و اختلاف اشاره کنم که هیچکس میخونه. استعداد خالصه چون شما از لحاظ فکری و سلیقه قدیمی هارو دوست دارین دلیل نمیشه امثال مهدیار آقاجانی رو نادیده بگیرین . خواهشا از دیدگاه خشک سنتی بیاین بیرون . هر چرت و پرتی که پخش میشه دلیل بر بد بودن کل رپ نیست . این فرهنگ همچنان ادامه داره…

        پاسخ
  • پس استاد سیاوش قمیشی که یکی از بزرگترین آهنگ سازان ایرانیست چرا در این لیست وجود ندارد

    پاسخ
  • چرا مهدیار آقاجانی رو نیاوردین
    با این که خیلی جوونه ولی فوق العاده هست هرچند برای رپ موسیقی میسازه ولی موزیک سنتی رو آغشته به رپ میکنه اگه میخواید بشناسید پیشنهاد میکنم آهنگ شبی گرگا و جدول رویای هیچکس رو گوش کنید

    پاسخ
    • در جریان باشید که موسیقی سنتی یعنی معنویت و عزت و جای همچین افرادی اینجا نیست. در ضمن یک سبک بی محتوا رو نباید با موسیقی اصیلِ نخبگان تلفیق کرد.

      پاسخ
      • عندلیب‌
        مهر 18, 1401 8:55 ب.ظ

        چرا داداش زاده شکلات فروش را نیاوردید کم لطفی است

        پاسخ
      • حرف شما درسته
        اما توی همین سبک هم آثار با محتوا و دغدغه مند یافت میشه که از یه عده ی خاص تو این زمینه تولید میشه
        درسته به هیچ وجه به اندازه موسيقي گذشته ما نمیرسن این آثار
        اما اینطور که شما میفرمایید هم نیست که کل این سبک بی محتوا و بی فایده باشه
        نسل جوونی که نتونه با موسیقی فاخر گذشته اش ارتباط بگیره میتونه به سبکی گوش بده که به روزگار و فکر خودش نزدیکتره
        به این شرط که اون موسیقی حرف و محتوایی برای ارائه داشته باشه
        جامعه ميانسال و مسن ما متاسفانه این سبک رو به طور کامل بی فایده و عبث میدونه
        که بنظر بنده درست نیست و جنبه خوبی هم وجود داره
        چه بسا بشه با استفاده از این سبک یک سری افراد خیر خواه و دغدغه مند حرف هاشون رو به گوش جوون ها برسونن

        پاسخ
  • علی صادقی
    مهر 10, 1399 4:40 ق.ظ

    سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان که نظر دادند و دوستداران موسیقی عزیزان این لیست از این جهت اشکال داره چون در زمینه هنر سلیقه ها متفاوت هست درسته اینها همه از مشاهیر هستند اما نه اینکه سایرین که قلم نگارنده افتاده دیگه نباید تو لیست باشند و سلیقه ای عمل شده در زمینه هنر مخصوصا موسیقی مثل امضا میمونه که به سختی میشه امضا دیگری را جعل کرد و همه اساتید از مفاخر هستند مثلاً از بین خانمها کم نیستند که دیگه تکرار نشدنی هستند و مادر گیتی هرگز چنین مفاخری بخود نخواهد دید و برای لیست کردن بزرگان موسیقی باید یک مثنوی بنویسیم اگر یک آهنگساز آهنگی می‌ساخت باید مدتها جستجو میکرد که بتونه کسی را پیدا کنه که تو اون دستگاه موسیقی بتونه از پس آن آهنگ بر بیاید چون آهنگساز میخواد نتیجه زحماتش را به بهترین وجه ارائه بده و اینو بدونیم که نوازندگان و خوانندگان امروزی به گذشته ها افتخار میکنند شما مثلاً در زمینه ساز ویولن دیگه نمیتونید مثل بدیعی و یاحقی و تجویدی و ملک و خرم وو. ..پیدا کنید چون وجودشون با ساز یکی شده بود در زمینه ساز تار دیگه همچون شریف و شهناز و ظریف وو

    پاسخ
  • فکر کنم بعد از انقلاب خواننده سنتی به مشهوریت و محبوبیت افتخاری نداشتیم و این رو میشه از تعداد فروش البومهاش فهمید
    جلیل شهناز کجاست و حسین علیزاده
    بهتره تعصب رو بذاریم کنار

    پاسخ
  • اسطوره موسیقی ایران بابک بیات از نظر شما بزرگ نبوده؟

    پاسخ
  • شما در نشریه‌ای خوندید که کسی جلیل شهناز رو به عنوان بهترین نوازنده تار معرفی نکنه یا حسن کسایی رو به عنوان برترین نوازنده نی؟؟؟

    پاسخ
  • طغانیان دهکردی چی شد پس

    پاسخ
  • کوروش هدوی
    خرداد 23, 1400 6:06 ق.ظ

    سلام یکی از بزرگترین اساتید تاریخ ایران استاد اقبال السلطان بودند و صاحب یکی از قوی ترین صدا های تاریخ ایران بودند ایشان در سن 103 سالگی بیات ترک را خواندند به نظر من ایشان جایگاه کوچکی در این لیست دارند ولی استاد محمد زضا شجریان یک استاد تکرار نشدنی در موسیقی اصیل ایرانی هستند.

    پاسخ
  • مقایسه کردن هنرمندان کار درستی نیست… بهتر است هنرمندان معرفی شوند و هر کسی با سلیقه خودش از هنر آنها استفاده کند

    پاسخ
  • جای نام استاد بابک رادمنش در این لیست خالیه چون شیرین ترین آهنگهای پاپ سنتی با کلام زیبا و معنوی به موسیقی ایرانی هدیه کردند @babakradmanesh

    پاسخ
  • آرش کرمانشاه
    مهر 21, 1400 10:20 ب.ظ

    تمام این عزیزانی که اینجا اسامیشون آورده شده بزرگ هستن استاد کیهان کلهر تنها ایرانی هستن که جایزه گرمی رو بردن و استاد کورد زبان موسیقی حسن زیرک تنها ایرانی که بیشتر از دو هزار آواز و تصنیف و اثر دارن حتی کشور ترکیه که ادعای زیادی تو دنیا در رابطه با موسیقی دارن سرود ملی کشورشون از آثار استاد حسن زیرک هستن
    شاهکارهای زیادی از ایشون به جای مانده
    البته بازم میگم تمامی افردای که نام برده شدن بزرگ و محترم هستن بنهده در حدی نیستم بخوام کسی رو کوچیک ببینم

    پاسخ
  • علیرضا افتخاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    واقعا متاسفم

    پاسخ
  • این متن و مقایسه و معرفی، از اساس اشتباه است.
    قراردادن خواننده و نوازنده و موسیقیدان و آهنگساز و تصنیف‌گر بدون تفکیک، کاملا اشتباه است.
    برای همین است که اولا خیلی از هنرمندان عرصه موسیقی نام برده نشده اند و ثانیا قرار دادن نام یک نوازندهی خوب در کنار نام آهنگساز بزرگ؛ از اهمیت و‌ جذابیت متن می‌کاهد

    پاسخ
  • نابغه موسیقی معاصر ایران بی شک شادمهر عقیلیه که علاوه بر اون صدای فوق العاده و جادویی بیست و سه تا سازو استادانه میزنه حتی سال 2009 روزنامه نیویورک تایمز از اون به عنوان یکی از صد ویلون زن برتر دنیا نام برد

    پاسخ
  • بعضی دیدگاه ها رو باید خوند و فقط تاسف خورد چند نمونه مثال بزنم در لیست موسیقی سنتی حضرات فرمودند چرا شادمهر عقیلی نیست ! یکی از حضرات میگه شهناز کیه چرا افتخاری نیست اون یکی میگه حسین علیزاده کیه و…
    حضرات گرامی حتی اگر اسم هزار نفر هم برده بشه بازم نمیشه این لیست رو تکمیل کرد ایران خودش فقط چهار تا زبان داخلش داره حالا فرهنگ ها و قومیت های مختلف و… همه باعث دیدگاه های مختلف و غنی تر شدن موسیقی اصیل ایرانی هست که ما الان تو هر زمینه شاید هزاران نفر رو داشته باشیم لطف کنید اگر کسی هست شما معرفی کنید ولی نه خواننده پاپ حداقل عنوان رو درست متوجه بشید و انتظار نداشته باشید همه بزرگان موسیقی تو یه صفحه جا بشن

    پاسخ
  • گلپا همتا ندارد

    پاسخ
  • سلام
    ایکاش بجای اینکه نام تمامی این عزیزان هنرمند رو بدون درجه بندی و اهمیت جایگاه ایشان در عرصه موسیقی ای مرز و بوم لیست میکردید ؛ اسامی کلیه اونها رو با توجه به جایگاه تخصص و تنوع هنر والایشان در یک لیست بلند جای میدادید
    بطور مثال :
    آهنگسازان :

    خوانندگان مرد :

    خوانندگان زن :

    نوازندگان تار و سه تار :

    نوازندگان پیانو :

    نوازندگان ویلن و کمانچه :

    نوازندگان تنبک :

    نوازندگان نی و فلوت :

    الی اخر

    بطور مثال : اقایان : استاد قوامی – فاخته – خوانساری – بنان – شجریان – ناظری – بسطامی – افتخاری –

    یا اهنگسازان : استاد خالقی – بدیعی – کسایی – روحانی –

    پاسخ
  • اشرفی اردبیل
    دی 2, 1401 5:07 ب.ظ

    سلام کسی که اسم استاداکبرگلپایگانی غافل باشد یعنی دوساعت دور از تعصب و بدون تاثیرپذیری از اظهارات مغرضانه زمانه درمورد ایشان تحقیق نکرده اند لطفا در بروید اکبرگلپایگانی را از کارشناسان منصف موسیقی تحقیق کنیدبااحترام

    پاسخ
  • احمدرضا همتی
    بهمن 3, 1401 4:22 ب.ظ

    تاریخ موسیقی و ترانه ایران معاصر مثل آسمان شب صاف پر از ستاره و نورانی است البته که در این راه شیری بعضی از ستارگان درخشانتر و به عبارتی برجسته هستند واین هرگز از تابش و براقی مابقی کم نمی‌کند و آنقدر زیاد هستند که قابل شمارش نیستند من به عنوان فرزند این آب و خاک قدردان همه آنان هستم و تاریخ فرهنگ و هنر و ادب ایران را مدیون ایشان می دانم درود و آفرین بر همه آن عزیزان

    پاسخ
  • مایه تعجب است که نام استا پرویز یاحقی در بین این بزرگان نیست، نابغه ویولون .

    پاسخ
  • تاج سر موسیقی سنتی و اصیل ایران استاد شجریان
    استاد بلا منازاع اعصار….

    پاسخ
  • سلام اساتید محترم من میخوام برای خودم چندتا ترانه و آهنگ داشته باشم در سبک آهنگهای استاد معین میشه لطفا راهنمایی بفرمایید چکار باید بکنم کجا باید بروم ممنون از همه شما هنرمندان عزیز

    پاسخ
  • چرا از قرار دادن اسم بانوان موسیقی دان ایران معذور هستید؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  • آقققققققققققققققااااااااااااا پرویز مقصدی پدر موزیک پاپ ایران آهنگساز بیشترین آهنگ های خاطره انگیز ایرانی و همچنین بابک بیات و سورن و واروژان یه سرچی در اینترنت بکنین ببینین این مردان بزرگ چقدر آهنگ ساختن چرا انقدر نمک نشناسین آقای پرویز مقصدی در آمریکا برای گذران زندگی در خیابان ساز میزده تا گذران زندگی کنه در صورتی که اکثر آهنگ های گوگوش و عارف و داریوش و عارف و غیره رو ایشون ساخته قدردان این عزیزان باشین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست