خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / 13 نکته کاربردی برای افزایش سرعت نواختن انواع گیتار
در حال نواختن گیتار

13 نکته کاربردی برای افزایش سرعت نواختن انواع گیتار

آموزش گیتار

بسیاری از گیتاریستهای تازه‌کار یک گیتاریست خوب را به سریع نواختنش می‌شناسند. آنها روزانه ساعتها تلاش می‌کنند تا بتوانند سریعتر از توانشان بنوازند، یعنی دقت را فدای سرعت می‌کنند و در نهایت به خاطر تلاشهایی که نتیجه مطلوبی به همراه ندارد از نوازندگی ناامید می‌شوند.

آنچه برخی گیتاریستها از درک آن عاجزند اینست که سرعت، محصول جانبی یک مهارت سطح بالاست. عناصر مختلفی وجود دارند که باید برای نواختن سریع و درست گیتار بر آنها مسلط شویم.

سه واژه‌ای که باید موقع تلاش برای افزایش سرعت نوازندگی در نظر داشته باشید، تمرین، دقت و شکیبایی است. اگر می‌خواهید قطعه‌ای را با سرعت بالاتری بنوازید اما نمی‌شود، معنایش اینست که شما هنوز تکنیکتان را به آن حدی که باید نرسانده‌اید یا اینکه به اندازه کافی تمرین نمی‌کنید. توجه به نکات زیر کمک بسیار زیادی به کسانی که به دنبال بهتر کردن سرعت نوازندگیشان هستند، می‌کند.

1-راحت باشید!

همانطور که بهتر است قبل از دویدن کمی پاها را گرم کنید و آنها را بکشید، بدون گرم کردن عضلات دست و بازوها نباید دست به گیتار بزنید! نواختن گیتار یکی از تمرینهای جدی است که انگشتان، دستها و ساعدتتان را درگیر می‌کند. این کشش باعث می‌شود بافت عضلاتتان نرم و قابل انعطاف شوند و مایعات مفصلی روان‌تر شوند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

وقتی سعی می‌کنید سریعتر گیتار بزنید، به دستانتان فشار وارد می‌شود. همین هم باعث می‌شود سرعتتان کند شود. بنابراین سعی کنید هنگام نواختن راحت باشید. علاوه بر دستها حواستان به کششی که در مچ، بازوها، کتف و پشتتان وارد می‌شود هم باشد. همه اینها روی نوازندگی‌تان تاثیر دارند.

حتما بخوانید: معرفی 10 وب سایت برتر برای یادگیری نواختن گیتار (آنلاین و رایگان)

قبل از اینکه گیتار را بردارید، لحظاتی را به بررسی اینکه فشاری به کتف، بازوها و دستهایتان وارد نشده باشد، اختصاص دهید. چند نفس عمیق و آرام بکشید، دستتان را کمی بچرخانید، کمی مچتان را بکشید، بازوهایتان را تکان دهید و هر کاری که به خوب بودن و آرامشتان کمک می‌کند را انجام دهید.

سپس در حالیکه به صورت عادی مشغول نواختن می‌شوید، هر از گاهی حواستان را جمع کنید و ببینید فشار مخصوصا به کتف و بازوهایتان وارد نشود. موقع نواختن کاستن فشار عضلانی از بدنتان می‌تواند واقعا به شما کمک کند روان‌تر، دقیق‌تر و سریعتر باشید.

2-به طور منظم تمرین کنید

تمامی مهارتها با تمرین حاصل می‌شوند. توانمند شدن در سریع و دقیق نواختن به زمان و از خود گذشتگی نیاز دارد. تمرین به شما کمک می‌کند تا با تکرار یک “حافظه ماهیچه‌ای” ایجاد کنید و در نهایت به شما این امکان را می‌دهد بدون اینکه خودتان متوجه باشید، بنوازید یعنی حرکات به صورت غیر ارادی انجام شوند.

همانطور که برای بسیاری از فعالیتهای روزمره مثل دوچرخه‌سواری، تایپ کردن با کیبورد و کنترل دسته بازیهای ویدئویی حافظه ماهیچه‌ای به وجود می‌آید، می‌توانید با تمرین برای نتهایی که می‌نوازید هم چنین حافظه‌ای ایجاد کنید. انجام این کار به طور منظم باعث می‌شود سرعتتان هم بالا برود.

3-آهسته تمرین کنید

برای سریع نواختن ابتدا باید آهسته بنوازید. اکثر افراد از قبل این را می‌دانند اما صبر و حوصله کافی برای آهسته کار کردن را ندارند. بسیاری از ما می‌خواهیم یک قطعه موسیقی را سریعا مثل نسخه اورجینالش بنوازیم. اما نکته اینجاست که سریع نواختن چه فایده‌ای دارد اگر تکنیک‌ها را نادقیق و بد اجرا کنید؟

همانطور که نمی‌توانید قبل از یادگیری راه رفتن، بدوید باید یک قطعه را با آهسته نواختن خوب یاد بگیرید تا بتوانید آن را تند اجرا کنید. در کارها عجله نکنید. یک آهنگ انتخاب کنید و آن را به بخشهای قابل کنترل تبدیل کنید.

در حال نواختن گیتار الکترونیک

قبل از اینکه به بخش بعدی بروید باید روی یادگیری بخش قبلی تمرکز کنید. مطمئن شوید با حالت درست دست و در موقعیت بدنی مناسب می‌نوازید. وقتی همه بخشها به اتمام رسید، همه آهنگ را با هم و به آرامی بنوازید. تا زمانیکه نتوانسته‌اید هر نت را درست و بدون مشکل بنوازید و همه نتها را پشت سر هم و بدون وقفه اجرا کنید، سرعتتان را بالا نبرید. مهارت را فدای سرعت نکنید!

4-تند بنوازید

وقتی روی نواختن درست و کامل آهنگ مسلط شدید، می‌توانید سریع بنوازید. گاهی اوقات حتی سرعتتان کمی بیشتر از آنچه تصور می‌کردید، خواهد بود. شما می‌توانید این وضعیت را با برداشت وزنه مقایسه کنید. گاهی وقتها شما دوست دارید وزنه‌ای سنگین‌تر از چیزی که همیشه بلند می‌کرده‌اید را بلند کنید تا خودتان را به چالش بکشید و قدرتتان را بالا ببرید. اما بعد از مدتی وقتی مجددا همان وزنه سبک قبلی را که برمی‌دارید می‌فهمید برداشتن آن نسبت به قبل برایتان آسانتر شده است.

همین قاعده در تمرین سرعت نوازندگی هم صدق می‌کند. گاهی اوقات شما باید BPM‌ (ضرب در دقیقه) را روی مترونوم بالا ببرید و کمی سریع‌تر از قبل گیتار بزنید تا از حد معمول فراتر بروید.

حتما بخوانید: پاسخ به 10 تا از متداول ترین سوالات، پیش از شروع به یادگیری گیتار

5-دستهای پیک‌کننده و فرت‌کننده را با هم همگام کنید

اکثر نوازندگان گیتار فکر می‌کنند اساس داشتن سرعت خوب اجرای درست تکنیک فرت‌گذاری است. آنها بر این باورند که اگر دست سمت فرت (فرت‌کننده) تند باشد، تندتر می‌شود گیتار زد. علت آن اینست که بسیاری از نوازندگان بیشتر توجهشان را روی فرت‌گذاری متمرکز می‌کنند و فکر می‌کنند دست دیگر از پس نواختن سیم‌ها برمی‌آید. اما برای نواختن با سرعت بالا هر دو دست باید به یک اندازه قوی باشند و با هم کار کنند.

آیا دستان شما می‌توانند مستقل از یکدیگر بنوازند؟ یک دست می‌تواند یک قطعه کوتاه را بدون اینکه تاثیر منفی روی دیگری بگذارد، بنوازد؟ به صورت آزمایشی یک قطعه کوتاه را با دست فرت‌کننده بنوازید سپس آن را با دست سمت سیم‌ها (پیک‌کننده) بنوازید. آیا یک دست ضعیف‌تر و تنبل‌تر از دیگری است؟ اگر اینطور است، تمرکزتان را روی دست ضعیف‌تر بگذارید و تلاش کنید آن را به سطح دست غالبتان برسانید. کسب اطمینان از اینکه هر دو دست به یک اندازه در نواختن سهیم هستند به بهتر شدن سرعتتان کمک می‌کند.

6-از تکنیک آلترنیت پیکینگ کمک بگیرید

تکنیک پرکاربرد برای نواختن سریع و روان سیم‌ها با حداقل زحمت ممکن را آلترنیت پیکینگ یا زدن متناوب ‌‌گویند. همانطور که از نام آن پیداست شما یک نت را با ضربه زدن به سیم‌ها از جهت بالا و با دیگر از جهت پایین به طور پشت سر هم اجرا می‌کنید. با به کارگیری از این ضربات پی در پی به سمت بالا و پایین قادر خواهید بود مقدار نتهایی که می‌نوازید را در همان زمان دو برابر کنید. این تکنیک به افزایش سرعت و رفع خستگی دستها هم کمک خواهد کرد.

7-تکنیک سوییپ پیکینگ را اجرا کنید

سوییپ پیکینگ تکنیکی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب به هماهنگی دو دست نیاز دارد. ایده اصلی سوییپینگ، نواختن نتهای آهنگ باسرعت و پشت سر هم است، بنابراین نتها به جای اینکه شبیه یک آکورد شنیده شوند، به صورت جداگانه به گوش می‌رسند. شما نباید پیکتان را خیلی داخل تارها ببرید. در عوض فقط اجازه دهید انگشتانتان سطح سیم‌ها را لمس کرده و آنها را کمی به ارتعاش دربیاورند. در این حالت شما به جای اینکه تمام نتها را با هم به عنوان یک آکورد بنوازید، هر نت را واضح و دقیق‌تر اجرا می‌کنید. سوییپ پیکینگ نیازمند اینست که دستانتان را با هم همگام کنید تا پیک و انگشتان روی فرتها، سیم را در یک لحظه لمس کنند.

8-اکونومی پیکینگ را امتحان کنید

اکونومی پیکینگ عامل اصلی ایجاد سرعت است. این تکنیک سرعت را با کمترین زحمت زیاد می‌کند. اکونومی پیکینگ ترکیبی از سوییپ پیکینگ و تکنیکهای آلترنیت بجز هنگام تغییر سیم‌هاست. در این حالت گیتاریست به سوییپ پیکینگ تغییر رویه می‌دهد یعنی اگر به سیم ضخیم‌تر (بم‌تر) ضربه بزند رو به بالا ضربه می‌زند و اگر به سیم نازکتر (زیرتر) ضربه بزند به سمت پایین ضربه می‌زند. هدف از این کار به حداقل رساندن حرکت در دست پیک‌کننده و پیشگیری از حرکت پرشی روی یک سیم قبل از اینکه به آن ضربه بزنید است که اغلب در تکنیک پیکینگ آلترنیت رخ می‌دهد. شما هیچوقت قصد ندارید با گذر از سیمی که می‌خواهید بزنید وقت و تلاشتان را تلف کنید.

حتما بخوانید: نکات مهم برای خرید اینترنتی یک گیتار خوب با قیمت مناسب

9-تکنیکهای ادغامی

وقتی نوبت به افزایش سرعت گیتار می‌رسد، اکثر گیتاریستها معمولا با به کارگیری یک تکنیک در هر زمان سعی در افزایش سرعت دارند. مثلا ممکن است شما 15 دقیقه سوییپ پیکینگ را تمرین کنید، سپس 15 دقیقه تکنیک لگاتو را اجرا کنید و به دنبال آن با دو دست تپینگ کنید (یعنی به آرامی روی سیمها بزنید). با اینکه این رویکرد به شما کمک خواهد کرد تا این تکنیکها را برای مواقعی که به صورت جداگانه لازم است اجرا شوند، تقویت کنید اما شما هم باید به طور ویژه همه این تکنیکها را در کنار یکدیگر به همان روشی که در گیتار سولوهای واقعی به کار می‌برید، تمرین کنید.

نادیده گرفتن انجام این کار صدای گیتارتان هنگام نواختن را غیرطبیعی و پرنوسان خواهد کرد چون شما دائما درگیر این خواهید شد که یک آهنگ را با استفاده از تکنکیهای مختلف به صورت یک دفعه، خوب بنوازید.

10-پردازش ذهنی

نوازندگان گیتاری که مهارت فیزیکی تندنوازی گیتار را در خودشان پرورش می‌دهند، اغلب با چالش بعدی غلبه بر پردازش ذهنی آهسته نواختن روبرو می‌شوند. این یعنی دستها عملا از توانایی ذهن در آنالیز اینکه چه اتفاقی در آن لحظه قرار است رخ دهد پیشی می‌گیرند. مشکلات مربوط به همگام‌سازی دو دست، خطاهای زمانبندی ریتمی لید گیتار سولو در مقایسه با ریتم آهنگ، آرتیکولاسیون ناهماهنگ، نویز اضافی سیم گیتار، ناتوانی در انتقال روان پوزیشن‌ها روی دسته گیتار تنها تعدادی از مشکلات رایجی هستند که هنگام پردازش ذهنی زمانیکه دستها با سرعت بالا مشغول نواختن می‌شوند، رخ می‌دهد.

در حال خوانندگی و نواختن گیتار

در صورتیکه از درستی آنالیز ذهنی‌تان مطمئن نیستید، صدای گیتارتان را ضبط کنید و سپس مجددا به آنچه نواخته‌اید گوش دهید. آیا اکنون که گوش می‌دهید چیزهایی هستند که قبلا هنگام نواختن نمی‌شنیدید؟ اگر اینطور است، شما یک مسئله پردازش ذهنی که نیاز به اصلاح دارد را شناسایی کرده‌اید. اگر هم نه با استفاده از مترونوم به تدریج سرعتتان را بالا ببرید تا یک مشکل پردازش ذهنی پیدا کنید.

حتما بخوانید: چطور گیتار را بصورت اصولی یاد بگیریم؟ 11 گام مهم برای مبتدیان

وقتی مشکل را کشف کردید، باید سرعتتان روی مترونوم را کند کرده و زمانی را به تمرین روی سرعتهایی اختصاص دهید تا بتوانید به طور کامل آنچه که واقعا هنگام نواختن گیتار رخ می‌دهد را بشنوید (و در موردشان فکر کنید). هدف اینست زمانی که مغز برای آنالیز آنچه رخ داده صرف می‌شود کوتاه شده و سپس اصلاحات لازم در نواختن گیتار به صورت عملی و در همان هنگام و با همان سرعت بالا انجام شود. وقتی می نوازید روی مشکلی که شناسایی کرده‌اید تمرکز کنید و سعی کنید اصلاحاتی که لازم است را حین اجرا و بدون توقف انجام دهید.

11-از یک مترونوم استفاده کنید

برای یادگیری درست و اینکه سرعتتان را بالا ببرید باید یاد بگیرید با مترونوم بنوازید. تمرین کردن با مترونوم بالاخره تواناییتان در نواختن گیتار را آشکار می‌کند. وقتی می‌نوازید به راحتی می‌توانید بفهمید که آیا نواختنتان به موقع است یا خیر. یعنی اگر بتوانید در اکثر (یا همه) ضربهای قوی موسیقی صدای کلیک مترونوم را حذف کنید یعنی به موقع نواخته‌اید. در نتیجه اگر در زمان درست بنوازید، نتهایی که می‌نوازید دقیقا سر کلیک مترونوم نواخته می‌شوند یعنی یک این خیال به وجود می‌آید که صدای کلیک حذف شده است.

از مترونوم می‌توان به عنوان روشی برای تست اینکه بفهمید چقدر در تکنیکهای مختلف گیتار مسلط شده‌اید استفاده کنید. عناصر خاصی وجود دارند که می‌توان در مورد سرعت گیتار بررسی کرد و حتما باید آموزش داده شده و اصلاح شوند که این امر اغلب در سرعتهای بسیار پایین بدون مترونوم امکان‌پذیر است. سرعتی که بتوانید هر تکنیکی را با یک مترونوم بنوازید نشان می‌دهد آیا لازم است تمرین بیشتری (بدون استفاده از مترونوم) برای غلبه بر نقص‌های تکنیکی که شما را از سریع نواختن گیتار بازمی‌دارند داشته باشید یا خیر.

حتما بخوانید: ساده ترین آهنگ برای شروع یادگیری گیتار +آموزش نوت ها

شما همچنین می‌توانید از مترونوم برای به چالش کشیدن خودتان از طریق تنظیم آن در گام‌های زمانی که همیشه افزایش دارند به چالش بکشید. وقتی دیدید تکنیکتان در یک سرعت خاص شروع به ایجاد صداهای ناخوشایند و به هم ریخته کرد، معلوم است که سرعتتان در آن جلسه تمرینی بالا بوده است. مترونوم را دوباره به اندازه چند کلیک به عقب برگردانید تا به سرعت مناسب برسید و سپس جلسه تمرینی را با نواختن چند تکرار یک دقیقه‌ای با نواختن کمترین سرعتی که در‌ آن راحت و با دقت نتها را اجرا می‌کنید به اتمام برسانید.

شما می‌توانید از یک فروشگاه محلی گیتار، یک مترونوم تهیه کنید یا اپلیکیشن مترونوم را از اینترنت دانلود کرده و یا در وبسایت GT در بخش نوار ابزار آن را پیدا کنید.

12-نوازندگی‌تان را آنالیز کنید

هر وقت تمرین می‌کنید نوازندگی‌تان را آنالیز کنید. حواستان به دست چپ و راستتان باشد. کجاها موفق نبوده‌اید؟ چه چیز مطابق میلتان پیش نمی‌رود و چرا؟ برای اینکه بفهمید کجاها روی یک تمرین یا آهنگ خاص از مسیر خارج شده‌اید، پیشرفتتان را به صورت زیر رتبه‌بندی کنید:

1-خودکار- یعنی می‌توانید در خواب هم بنوازید.

2-راحت- یعنی می‌توانید آهنگ را خوب بنوازید اما باید مراقب باشید و حواستان جمع باشد.

3-خسته‌کننده- یعنی می‌توانید مدتی بنوازید اما خیلی زود خسته می‌شوید و ریتم از دستتان در می‌رود.

4- تکه تکه نواختن-یعنی می‌توانید فقط تکه‌های یک قطعه را بنوازید، مثلا این قسمت و آن قسمت!

5-غیرممکن- اصلا نمی‌توانید آن را با این سرعت بنوازید.

از مشاهداتتان یادداشت برداری کنید. خلاق باشید و با تمرینها پیش بروید تا پیشرفت کنید. مثلا اگر انگشت حلقه‌ و کوچکتان برای تندنوازی خیلی ضعیف هستند، یک تمرین برای این دو انگشت طراحی کنید تا به تقویت آنها کمک شود.

حتما بخوانید: آموزش تصویری گرفتن گیتار در همه حالت ها (شست، فرت و …)

یکی دیگر از روشهای فوق‌العاده برای درک اینکه عملا باید چه کار کنید و چطور آن را انجام دهید اینست از نوازندگیتان فیلم بگیرید. از این طریق می‌توانید به حالت دستها و نحوه کار با آنها از نزدیک نگاه کنید. همچنین متوجه نکاتی می‌شوید که قبلا به آنها توجه نداشتید. فیلم گرفتن از خودتان روش خوبی برای پیگیری روند پیشرفتتان و بررسی اینکه تکنیک و سرعتتان در طول زمان چه فرقی کرده است می‌باشد. این امر به شما این فرصت را هم می‌دهد تا صدای واقعی نواختنتان را بشنوید و به طور عملی اصلاحات لازم را اعمال کنید.

13-صبوری

با اینکه کارهای زیادی هست که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به گیتارنوازیتان انجام دهید، اما باید یادتان باشد که برخی فرایندها با عجله پیش نمی‌روند. به عبارت دیگر کارهای زیادی هستند که می‌توانید برای پیشگیری از مشکلات متداولی که سرعتتان را کند می‌کنند انجام دهید اما راهی وجود ندارد که یک شبه شما را تبدیل به یک موسیقیدان واقعی کند.

شما باید یاد بگیرید طی فرآیند پرورش مهارتهای موسیقی صبور باشید و یادتان باشد که سفر موسیقیدان خوب شدن هرگز پایانی ندارد. همیشه در دنیای موسیقی چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارند و مهارتهای تازه‌ای هستند که نیاز به پرورش دارند و هر نوازنده گیتار بدون استثنا این مسیر را طی می‌‌کند. بنابراین خیالتان راحت باشد و روی مراحلی که باید برای رسیدن به سرعتهایی در گیتارنوازی که مطلوبتان است، تمرکز کنید.

حتما بخوانید: 7 تمرین و ترفند موثر افزایش سرعت دست در نواختن گیتار

در پایان، همیشه این نکته یادتان باشد که: این سریع نواختنتان نیست که شما را به یک موسیقیدان خلاق و خوب تبدیل می‌کند بلکه چه میزان خوب نواختنتان هنگام تندنوازی است. در نهایت نوازندگی شما باید در تمام تمپوها بدون زحمت و به راحتی انجام شود.

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست