خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / نکات مهم خرید اینترنتی یک گیتار خوب با قیمت مناسب (راهنمای خرید)
گیتار

نکات مهم خرید اینترنتی یک گیتار خوب با قیمت مناسب (راهنمای خرید)

آموزش گیتار

در این مقاله کامل و در ادامه آموزش های کاربردی گیتار، نکات مهم خرید اینترنتی یک گیتار خوب (همه سبک ها) با قیمت مناسب را به شما تقدیم می کنیم تا یک راهنمای حرفه ای در این زمینه داشته باشید و از نواختن گیتار لذت ببرید.

گیتار زدن می تواند هیجان انگیز و سرگرم کننده باشد. مدلهای گیتار بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارد. ابتدا باید انتخاب کنید گیتار الکتریک یا آکوستیک میخواهید سپس ویژگی هایی که مناسب استایل و سبک شما است انتخاب کنید. با دیدن فروشگاههای بازار یا آنلاین ببینید که چه گیتارهایی در دسترس است و با در نظر گرفتن معیارها و بودجه ی خود یکی از آنها را انتخاب کنید، گیتارتان را بخرید و از نواختن آن لذت ببرید!

اگر نوع گیتار خود را انتخاب کرده اید از لینک های زیر راهنمای دقیق هر نوع گیتار را مطالعه کنید در غیر این صورت این مقاله بطور کلی یک راهنمای خرید جامع در مورد انواع گیتار ارائه می دهد:


مرحله ی اول

1- نوع گیتار خود را انتخاب کنید:

در این مقاله گفتیم که کدام سبک گیتار را انتخاب کنیم؟ بسیاری از مردم توصیه میکنند گیتار آکوستیک را به عنوان اولین گیتار انتخاب کنید چون شما میتوانید بدون لوازم جانبی که در گیتارهای الکتریک لازم است-مثل آمپ ها- کار خود را آغاز کنید. با این وجود ممکن است سیم های فولادی که در اکثر گیتارهای آکوستیک استفاده میشود برای انگشتان شما سخت باشد. گیتارهای آکوستیک برای تمام انواع موسیقی مانند folk, rock, country و virtually و دیگر سبک ها عالی هستند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

2-گیتار کلاسیک سیم نایلونی را برای نوازندگی آسانتر انتخاب کنید:

گیتارهای کلاسیک بدنه ی کوچک تری دارند که باعث میشود در دست نگهداشتن آنها راحتتر باشد. همچنین سیم های نایلونی که در آنها استفاده میشود راحتتر از سیم های فولادی هستند که باعث میشود این نوع گیتار برای نوک انگشتانتان نرم تر باشد. گیتارهای کلاسیک سیم نایلونی به اندازه ی گیتارهای آکوستیک سنتی صدا تولید نمیکنند. پس وقتی میخواهید بی سروصدا گیتار بزنید این میتواند یک مزیت باشد. گیتارهای کلاسیک دسته ی ضخیم تری نسبت به گیتارهای سنتی دارند پس برا مبتدی ها راحتتر هستند مگراینکه این افراد دستهای کوچکی داشته باشند. شما مجبور نیستید تنها آهنگ های کلاسیک را با گیتارهای سیم نایلونی بزنید. برای مثال Willie Nelson در سالهای زیادی با گیتار سیم نایلونی سبک های Country و folk میزد. گیتارهای کلاسیک در آهنگهای راک مانند Metallica’s Battery برجسته هستند.

3-برای تنوع بیشتر گیتار الکتریک بخرید:

با گیتار الکتریک میتوانید در هر سبکی بنوازید. به دلیل اینکه گیتارهای الکتریک کنترلهای ویژه ای-برای صدا، تن و…- دارند و به تجهیزات دیگری-مثل سیم و تقویت کننده- نیاز دارند. بعضی از مبتدی ها از خرید گیتار الکتریک اجتناب میکنند چون فکر میکنند نسبت به گیتارهای آکوستیک صدای بلندتری دارند. این درست است که گیتار الکتریک صدای بلندتری دارد اما میتوان آنها را با صدای کمتری هم نواخت. بسیاری از این گیتارها هدفون دارند که باعث می شود خیلی ساکت تر از گیتارهای آکوستیک آنهارا بنوازید. گیتارهای الکتریک چند منظوره هستند و شما میتوانید سبک های مختلفی از موسیقی از punk تا jazz و هرچه بین این دو است را بنوازید.


مرحله ی دوم

یک گیتار خاص انتخاب کنید:

تنها معیاری که برای انتخاب گیتار وجود دارد این است که شما آن را دوست داشته باشید. اگر شما آهنگ ها و موسیقی نوازنده ی خاصی را دوست دارید پس گیتاری را انتخاب کنید که همان صدا را بدهد و یا شبیه آن باشد.

2-برای راحتتر شدن کارتان یک کیت استارتر بخرید:

بسیاری از شرکت های بزرگ گیتار، یک بسته ی لوازم برای مبتدی ها- که برای شروع کارشان لازم دارند- به بازار عرضه میکنند. اگر شما میخواهید هرچه زودتر شروع به گیتار زدن کنید این یک انتخاب مناسب است. کیت استارتر گیتارهای آکوستیک شامل: strap, picks, tuner, سیم های اضافه و بسته های آموزشی است. کیت استارتر گیتارهای الکتریک شامل تمام موارد بالا بعلاوه یک amplifier و یک cord است.

3-گیتاری با ظاهر دلخواهتان انتخاب کنید:

گیتاری بخرید که ظاهر آن را دوست داشته باشید و به شما الهام ببخشد؛ اما این همه چیز نیست چون باید گیتاری انتخاب کنید که صدای خوبی داشته و استفاده از آن آسان باشد.

4-به دنبال گیتاری با اندازه ی کوچک تر باشید:

بعضی تولیدکننده ها گیتارهایی با سایز کوچک تولید میکنند. اگر جوان هستید و به تازگی شروع به گیتار زدن کردید این گیتارها برای شما مناسبترهستند. بعضی از نوازنده های بزرگسال هم از گیتارهایی با سایز کوچک استفاده میکنند به دلیل اینکه صدای متفاوت تری دارند یا برای نوازندگی راحت ترند.

5-قبل از خرید گیتارهای زیادی را امتحان کنید:

در درجه اول اکیدا پیشنهاد می کنیم که به توصیه استادتان برای خرید فلان مدل از فلان فروشگاه کاری نداشته باشید نه فقط به این دلیل که بسیاری ممکن است کمیسیون کاری با فروشنده داشته باشند، بلکه به این خاطر که شما باید گیتاری را انتخاب کنید که به دل خودتان بنشیند نه استادتان! بعد از انتخاب دو سه مدل از نوع گیتارتان که در لینک های بالا معرفی کرده ایم، به بازار بروید و همان دو سه مدل را در دست بگیرید و با آنها بنوازید یا اینکه از فروشنده بخواهید برایتان آهنگی بزند- پس میتوانید صدای گیتارها را بشنوید و ببنید کدامیک را بیشتر دوست دارید. هر کدام را پسندیدید بصورت اینترنتی سفارش دهید! دقت کنید از بازار خرید نکنید و فقط گیتارتان را بصورت اینترنتی خرید کنید! هنگام چک کردن گیتار این موارد را در نظر بگیرید:

  • وزن گیتار چقدر است؟
  • با دسته ی گیتار احساس راحتی میکنید؟ تاب نداشتن دسته گیتار را چک کنید.
  • پهنا -سایز- گیتار چقدر است؟
  • آیا بازویتان به راحتی در بالای گیتار قرار میگیرد؟
  • کنترل آن-برای گیتارهای الکتریک- چقدر پیچیده است؟
  • گیتار آکوستیک سیم نایلونی کمتر به نوک انگشتان آسیب می زند اما ممکن است از صدای گیتار کلاسیک خسته شوید.
  • گیتار آکوستیک سیم فلزی در انواع مختلفی موجود است وبرخی مدل‌های آن حس و حال و صدایی شبیه به گیتار الکتریک را دارند.
  • گیتار الکتریک نیاز به آمپلی‌فایر دارد. اگر می‌خواهید یادگیری گیتار را با صدای بلند شروع کنید، بهتر است روابط خوبی با همسایه‌ها داشته باشید؛ درغیر این‌صورت می‌توانید از هدفون استفاده کنید.

6-بدانید چه انتظاری دارید:

به طور کامل راهنمای گیتار سبک خود را که ما با تلاش زیاد در وب سایت نگاشته ایم بخوانید. همانگونه که در همه آنها هم گفته ایم، . اگر مبتدی هستید بیشتر احتمال دارد به دنبال گیتاری با ظاهر خوب باشید تا صدای خوب، این کاملا قابل قبول است اما تا زمانی که معیارهایی مانند وزن، اندازه، کنترل گیتار و اینکه چقدر با آن احساس راحتی میکنید را هم مد نظر قرار دهید. همیشه توصیه میشود که دوستی که راهنمای خرید در مورد هر نوع گیتار را بخوانید و بعد بصورت اینترنتی آن را سفارش دهید.


مرحله ی سوم

1-بودجه:

با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید بهترین گیتاری که میتوانید را بخرید (گران ترین که می توانید خرید کنید-هر چند گران به معنی باکیفیت نیست). شما ممکن است در مورد هزینه ی زیاد گیتار قبل از اینکه گیتار زدن را یاد بگیرید نگران باشید اما از طرف دیگر نواختن گیتارهای ارزان سخت است که میتواند خسته کننده باشد یا شما را از تمرین کردن دلسرد کند. پس اگر واقعا میخواهید گیتار بزنید سعی کنید بهترین گیتاری که میتوانید بخرید. برند گیتار به اندازه ی کیفیت مواد بکار رفته در آن اهمیت ندارد. اگر گیتار تن و صدای خوبی داشته باشد و نواختن با آن راحت باشد، برای مبتدی ها مناسب است. در حال حاضر بهترین مارک های گیتار به ترتیب اولویت در ایران عبارتند از:

  • یاماها
  • الحمبرا
  • آلمانزا
  • فندر
  • استگ
  • کوردوبا
  • گرتش

2-از گیتارهای دست دوم چشم پوشی نکنید:

بسیاری از گیتارهای باکیفیت که بفروش میرسند، کاهش قیمت چشمگیری دارند منتها در ایران باید خیلی مواظب باشید، پس اگر شما گیتارهای دست دومی مثل Stratocaster یا Martin D-28 را با قیمت مناسب برای فروش دیدید آن را بخرید. گیتارهای الکتریک و آکوستیک استفاده شده را میتوانید در فروشگاههای ابزار محلی یا از طریق آگهی های آنلاین بخرید.

3-لوازم جانبی مورد نیازتان را بخرید:

هنگامی که یک گیتار در دستتان است میتوانید نواختن را آغاز کنید، با این حال چند وسیله ی جانبی میتواند تجربه ی بهتری به شما بدهد و شما را القا کند تا بیشتر گیتار بزنید. همراه گیتارتان این وسایل را بردارید:

  • برای گیتارها ی الکتریک یک amp و یک cord بردارید
  • یک guitar strap
  • Picks
  • یک جعبه یا stand (برای نگهداشتن گیتار)
  • سیم های اضافه
  • یک تیونر

مثلا می‌توانید یک گیتار آکوستیک با بورد فرت باریک، دسته کم‌عرض و بدنه تراش ‌خورده تهیه کنید. مزیت این گیتار این است که بدون این‌که سر و صدای آن باعث آزردگی اطرافیان شود، حس و حال گیتار الکتریک را به شما می‌دهد و می‌توانید پیش از خرید یک گیتار الکتریک واقعی همراه با آمپلی‌فایر، تمامی فنون آموزش گیتار را با همین گیتار آکوستیک یاد بگیرید. اما در عین حال عیب این نوع گیتار آن است که برای نواختن سبک اگرسیو مناسب نیست. برای این‌کار باید گیتاری خریداری کنید که دارای دسته و ساختار بدنه محکم‌تری باشد.
اگر هنوز هم می‌خواهید در همان ابتدای کار یک گیتار الکتریک خریداری کنید، باز هم بهتر است کمی بیشتر پول خرج کرده و یک گیتار خوب بخرید که کیفیت آن به مرور زمان پایین نیاید. در واقع نیازی نیست پول زیادی را صرف خرید وسایل اضافه مثل پیکاپ، واشر گیتار و سایر وسایل الکترونیکی کنید که فعلا احتیاجی به آن‌ها ندارید. فعلا همه آن‌چه که باید یاد بگیرید و انجام دهید با انگشت و دست است و نه پدال‌های پایی. آرش که چند سالی است در زمینه گیتار فعالیت دارد نکات زیر در زمینه گیتار را گوشزد می کند:

 


مرحله ی چهارم

1-خریدتان را انجام دهید:

اگر میخواهید گیتار بخرید این خیلی مهم است که قبل از خرید چند تا از آنها را امتحان کنید. فروشندگان میتوانند سریعا به سوالهای شما پاسخ دهند و به شما در مورد انتخاب ابزار و یادگیری توصیه هایی بکنند. در مغازه های کوچک ممکن است کارکنان توجه بیشتری داشته باشند در حالیکه فروشگاههای بزرگتر گزینه های بیشتری برای انتخاب دارند.

2- برای داشتن گزینه های بیشتر آنلاین خرید کنید:

به طور معمول فروشگاههای موسیقی آنلاین تعداد زیادی گیتار برای انتخاب دارند. اگر شما گیتار خاصی میخواهید، این راه میتواند خرید شما را آسان کند. بسیاری ازخرده فروشان آنلاین گیتارهای دست دوم هم دارند.

چند نکته دیگر:

  • قبل از خرید از قسمت دهانه صدا (حرفه ی موجود بر روی گیتار) سعی کنید کمی داخل گیتار نگاه کنید ببیند که جای ترک خوردگی و مورد غیر طبیعی وجود نداشته باشه در واقع از قسمت دهانه صدا سلامت صفحه صدا نگاه کنید (که البته این موضوع برای گیتارهای مارک های غیر معروف هست)
  • به هیچ وجه هنگام خرید به برچسب داخل گیتار توجه نکنید چون به راحتی قابل تغیر هستند
  • این مورد سلیقه ای هست اما بنا به تجربه گیتار هایی که رنگ طبیعی (چوب) دارند زیبا تر هستند و رنگ هایی مثل مشکی ، سفید و… شاید در نگاه اول جذاب به نظر بیان اما بعد از یه مدت ازش دل زده خواهید شد البته این مورد سلیقه ای هست.
  • حتما سعی کنید گیتاری که می خرید برند دار باشه و بی اصالت نباشد.
  • در مارک های خوب معمولا سیم ها گز نمیزند: اگر ساختمان گیتار را بشناسید می دانید گیتار معمولا دارای 12 قسمت عمودی و 6 سیم است و کلا تشکیل 72 نت را میدهد. تمام این نتها را با درست گرفتن انگشت دست چپ روی این 72 خانه، به صدا درآورید. صدای حاصل باید شفاف و بدون صدای نویز گونه باشد یا اصطلاحا گِز نزند.
  • گیتارهای خوب گیتارهایی هستند که فِرت ها در آنها کاملا موازی باشند

هرگونه سوالی در زمینه خرید گیتار دارید یا نکته ای هست که باید به مقاله ما اضافه شود در بخش نظرات مطرح بفرمایید.

گیتار

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ببخشین نکاتی ک گفتین درست ولی از کجا بفهمیم ثدای ک میده درسته یا ن اخه من مبتدیم نمیدونم اصلن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست