خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار بیس / راهنمای خرید گیتار بیس و 10 نکته کاربردی موقع خرید
گیتار بیس

راهنمای خرید گیتار بیس و 10 نکته کاربردی موقع خرید

گیتار-بیس

گیتار بیس بدون شک یکی از مهم ترین ساز های مهم گروه های موسیقی و مرتبط کننده ریتم درام با ملودی ساز های دیگر است. در ادامه این مقاله به نکاتی در مورد گیتار بیس می پردازیم که به شما کمک می کند تا بدانید هنگام خرید این ساز باید چه مواردی را در نظر بگیرید. اما قبل از آن ، بد نیست با بخش های مختلف گیتار بیس آشنا شوید .

هنگام خرید گیتار باس چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

تعداد سیم ها

اکثر گیتار های باس چهار سیم E، A، D و G دارند که دقیقا چهار سیم پایینی یک گیتار استاندارد هستند منتهی یک اکتاو پایین تر. با این حال ، گیتار باس های 5 سیمی روز به روز محبوب تر می شوند ، زیرا یک سیم اضافی و بم تر با نت B دارند که به شما این امکان را می دهند که نت های پایین و بم تری را بزنید و قدرت مانور بیشتری در آهنگ هایتان داشته باشید.

علاوه بر این نیاز به تنظیم کوک ها در طول یک دوره گیتار نوازی را برطرف می کند، بنابراین یک گزینه عالی برای بیس نوازانی است که نیاز دارند به صورت طولانی بنوازند. گیتار بیس هایی که 6 سیم یا بیشتر دارند، اغلب برای تک نوازی های پیچیده و نمایشی در نظر گرفته شده اند و از محبوب کم تری برخوردارند. این سیم ها در جنس های مختلفی عرضه می شوند. مدل سیم پیچ فنری (Roundwound)، سیم پیچ صاف (Flatwound ) و چیزی بین این دو وجود دارد که بحث در موردشان در این مقال نمی گنجد.

سیم های گیتار بیس

دانلود رایگان ۲ کتاب آموزش گیتار بیس

سبک بدنه

مدل بدنه ها برای گیتار بیس بسیار متنوع است که محبوب ‌ترین آن ها عبارتند از : Fenders Jazz Bass و Precision یاP-Bass . اساسا، استایل بدنه بر اساس سلیقه شخصی انتخاب می شود و این شما هستید که تشخیص می دهید کدام بهتر است.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

گیتار بیسانواع چوب

یکی از عوامل مهم در نوع صدایی که از گیتار بیس بیرون می آید، نوع چوبی است که برای ساخت بدنه از آن استفاده می شود. توجه داشته باشید که فقط نوع چوب نیست که تفاوت ایجاد می کند ، بلکه مهارت سازنده، طراحی و کیفیت چوب استفاده شده هم مهم هستند .

در ادامه به معرفی محبوب ترین انواع چوب می پردازیم:

آکائوری : این چوب ارزان قیمت در بسیاری از گیتار های بیس سطح ابتدایی استفاده می شود. البته ابن بدان معنا نیست که بدنه گیتاری از این جنس کیفیت خوبی ندارد، بلکه ممکن است ظرافت های چوب های گران تر را نداشته باشد. از نظر صوتی، صدای قوی که بر نت های بم تر رده میانی تاکید دارد، تولید می کند.

توسکا: چوب توسکا ثبات و پایداری فوق العاده ای دارد ( یعنی صدای و طنین نت هایی که نواخته شده اند برای مدت طولانی تری باقی می مانند ). این چوب برای نت های هم ساز هارمونیک بسیار پر طنین است، به این معنا که صدای کامل تری ایجاد می کند.

زبان گنجشک: چوب این درخت از نظر صوتی که تولید می کند، بسیار شبیه به توسکا است ، اگر چه در مقایسه با گیتار بیس ‌هایی با بدنه توسکا، تقریبا صدایی با فرکانس های میانی تولید می‌کند. این چوب با رگه های چوبی پیچیده اش بدون این که نقاشی شده باشد، به طور طبیعی زیبا به نظر می رسد.

لاله درختی : چوب لاله درختی از مواد نرمی تشکیل شده است و این به این معنا است که ارتعاشات را جذب می کند و پایداری کم تری دارد. این ویژگی برای ساخت موسیقی های پیچیده ای که تغییرات سریعی دارند، فوق العاده است.

ماهون : چوبی نسبتا گران قیمت است که صدایی گرم و قوی تولید می کند که بیشتر بر نت های بم تاکید دارد.

افرا: چوبی بسیار متراکم است که صدای شفاف و زلال و پایداری زیادی دارد. همچنین بسیار سنگین است، بنابراین معمولا به عنوان مواد سازنده بدنه استفاده نمی شود.

https://www.kennysmusic.co.uk/news/wp-content/uploads/2021/10/wood_swatches.jpg

اشتباهات رایج در یادگیری گیتار بیس که اکثر مبتدیان مرتکب می شوند!

طول گام دسته

گیتار هایی با دسته های بلندتر صدای واضح تری را در سیم های بم تر تولید می کنند. با این حال، نواختن آن ها سخت تر است، به خصوص برای دست های کوچک تر. گیتار بیس های دسته کوتاه ( زیر 7.6 سانتی متر ) می توانند برای مبتدیان عالی باشند، اما انتخاب بسیاری از حرفه ای ها از جمله سر پل مک کارتنی معروف هم هستند.

گیتار بیس صورتی نوع دسته

این که کدام نوع دسته راحت تر خواهد بود تا حد زیادی به اندازه دست ها و ترجیح شخصی تان بستگی دارد. بهترین راه برای پیدا کردن دسته مناسب این است که چند نوع دسته را امتحان کنید.

نوع پیکاپ

همه گیتار های بیس اصلی و مدرن ترین ها ، پیکاپ های منفعل دارند. این ها برای کاربرد های مختلف عالی هستند و صدای گرم و زنده ای تولید می کنند. پیکاپ ‌های فعال بر صدا کنترل بیشتر و میزان صدای خروجی بالا تری دارند. با این حال، پیکاپ ها نیاز به باتری دارند که باید مرتبا تعویض شوند. پیکاپ ها همچنین می توانند تک کویل، اسپلیت کویل یا هامباکینگ (Humbucking) باشند. همه این ها کیفیت ‌های متفاوتی دارند، اما پیکاپ ‌های هامباکینگ مطمئنا بهتر خواهند بود و از تنوع تونال بالاتری برخوردار هستند.

پیکاپ گیتار بیس

اتصال یکسره یا پیچ و مهره ای

ظاهرا تفاوت بسیار کمی بین این دو نوع اتصال بدنه به دسته وجود دارد، پس زیاد نگران آن نباشید! اما با این حال برخی که فکر می کنند تفاوت وجود دارد، معتقدند که دسته های Bold-on یا پیچ و مهره ای صدای خشن تری دارند و صدای مدل‌ هایی که دسته و بدنه به طور یکسره به هم وصل هستند ، ملایم تر و رساتر به گوش می‌رسد. چیزی که نمی توان انکار کرد این است که در صورت نیاز، تعویض یا تعمیر دسته های پیچ و مهره ای آسان تر است.

آموزش کامل و گام به گام نحوه نواختن گیتار بیس و نکات مهم

فرت دار یا بدون فرت؟

دسته فرت دار، در گیتار ها دسته استاندارد به حساب می آید که در هر پرده از گام کروماتیک یک سیم فرت استیل دارد. از سوی دیگر، گیتار های بیس بدون فرت بیشتر شبیه ویولن یا کنترباس هستند و نوازنده باید طریقه درست انگشت گذاری را یاد بگیرد. بیس‌ های فرت دار پر کاربردتر هستند و یادگیری نواختن با آن ها بسیار آسان ‌تر است. اما گیتار بیس ‌های بدون فرت، صدایی منحصر به ‌فرد، گرم و پرکاربرد تولید می کنند.

3 مدل پیشنهادی ما برای خرید

1-گیتار یاماها (بهترین برای مبتدی-متوسط)

اگر تازه می خواهید یادگیری گیتار باس را شروع کنید یا در سطحی کمتر از سطح حرفه ای هستید، این گیتار بهترین گیتاری ست که می توانید پیدا کنید.

هر چند کمیاب است اما این یاماها مدل «TRBX 174EW» ارزش‌های زیادی را با قیمتی فوق‌العاده خوب ارائه می‌کند. یک گیتار باس خوش صدا لزوما نباید قیمت بالایی داشته باشد. گیتار باس «TRBX 174EW» جزو سری TRBX «یاماها» است. این سری برای نوازندگانی طراحی شده که تمایل دارند کیفیت یاماها را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر در اختیار داشته باشند.

به طور کلی گیتارهای این سری نه تنها از اکثر گیتارهای دیگر در این محدوده قیمت زیباتر و خوش‌دست‌تر هستند، بلکه کنترل کیفیت و رگلاج دقیق و سخت‌گیرانه‌ی دارند. بدنه‌ی گیتار باس TRBX 174EW از جنس چوب ماهون یکپارچه با روکشی از چوب‌های عجیب غریب (اگزاتیک) ساخته شده است.

گیتار بیس یاماها

2-گیتار Cort مدل Action DLX Plus FGB (مبتدی-متوسط)

این گیتار نیز برای سطوح مبتدی تا متوسطه پیشنهاد می شود، گیتار بیسی مقرون به صرفه که از متریال و اجزای با کیفیت ساخته شده و قطعات آن بصورت دستی ساخته شده است. سری Action برای نوازندگان مشتاق باس ویژگی های متنوعی مانند PJ ، JJ و آپشن های پیکاپ soapbar و اکولایزر الکترونیکی اکتیو را ارائه می کند. گیتار بیس CORT ACTION DLX PLUS‐CRS از ویژگی MarkQ MB-1 EQ برخوردار است که علیرغم خلل ایجاد نکردن در کیفیت چوب و طبیعت ساز صدای شفاف و خالصی را منتشر می کند.

گیتار Cort مدل Action DLX Plus FGB

3-گیتار IBANEZ مدل GSR205 BK (برای سطوح متوسط و حرفه ای)

یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال با کیفیت ترین گیتارهای سطح متوسط و حرفه ای ست. گیتار باس GSR205 جزو سری GIO آیبانز است. این سری برای نوازندگانی طراحی شده که تمایل دارند کیفیت آیبانز را با قیمتی مقرون به صرفه‌تر در اختیار داشته باشند. گیتارهای این سری نه تنها از اکثر گیتارهای دیگر در این محدوده قیمت زیباتر و خوش‌دست‌تر هستند، بلکه کنترل کیفیت و رگلاج دقیق و سخت‌گیرانه‌ی آن‌ها درست همانند مدل‌های گران‌تر آیبانز انجام می‌گیرد.

بدنه‌ی گیتار باس GSR205 از جنس چوب لاله‌ی درختی ساخته شده که با وجود رزونانس بالا نسبتا سبک است. تراش زیبای نامتقارن با برش‌های کات اوی عمیق باعث می‌شود که این گیتار باس به خوبی با بدن شما هماهنگ شود و دسترسی به فرت‌های آخر آسان باشد. معمولا دسته‌ی گیتار باس 5 سیم برای جای دادن به یک سیم اضافه اندکی عریض‌تر است.

گیتار IBANEZ مدل GSR205 BK

چطور تمرینات گیتار بیس را انجام دهیم؟ چند نکته مهم

کلام آخر

مثل بسیاری از ساز های موسیقی، بهترین کار این است که همیشه چند مدل‌ را امتحان کنید تا ببینید کدام یک با فرم بدن و سبک نوازندگی شما مطابقت دارند . درک اصول اولیه مهم است، اما نکته اصلی این است که سازی را پیدا کنید که به شما برای نواختن انگیزه بدهد .

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست