خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش گیتار بیس / چطور تمرینات گیتار بیس را انجام دهیم؟ چند نکته مهم
گیتار باس

چطور تمرینات گیتار بیس را انجام دهیم؟ چند نکته مهم

گیتار-بیس

در ابتدا، تمرین کردن بسیار ساده به نظر می‌رسد. فقط باید بنشینید و گیتار بنوازید، درست است؟ در واقع در اغلب مواقع تمرین کردن به همین صورت است. اما کی؟ چگونه و هر از چندگاه باید تمرین کرد؟ بعد باید بدانیم که چه نوتی را تمرین کنیم. آیا باید استفاده از مترونوم یا گام‌ها و ریف ها را یاد بگیرید؟ حرکت در پیچ و خم نظرات مختلف برای یک تازه کار دشوار است. همچنین باعث ایجاد عدم اطمینان از تمرین درست می‌شود. در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا از خطاهای تمرینی اجتناب کرده و تمرین مداوم، سازنده و لذت بخش را ترتیب دهید. در این زمینه به 10 نکته برتر اشاره کرده‌ایم.

1-برنامه زمانبندی را مشخص کنید یا نکنید

یکی از اولین نگرانی‌های افراد این است که هر چند وقت یکبار و کی تمرین کنند. پیشنهاد می‌کنم که همواره ساده‌ترین کار را انجام دهید؛ یعنی هرگاه که می‌توانید تمرین کنید. حتی خبره‌ترین موسیقی دانها برخی از روزها، حس نواختن ندارند ولی به نظرم اگر با سرعت خوبی پیش بروید؛ حداقل یک یا دو جلسه تمرینی خوب در هفته خواهید داشت. به نظرم دو دسته از افراد وجود دارند یا آنهایی که به برنامه زمانی پایبند هستند و آنهایی که به برنامه‌ای پایبند نیستند.

به طور کلی موسیقی نوعی اشتیاق را می‌طلبد. برخی از افراد می‌خواهند که زندگی خودشان را برنامه ریزی کنند، اگر شما هم اینگونه هستید پس همین کار را انجام دهید. زمان خوبی در برنامه ریزی روزانه را به تمرین اختصاص دهید. ولی اگر فردی خود جوش هستید هرگاه که حسش را داشتید بنوازید که شاید وقت ناهار یا ساعت 2 بعداز ظهر باشد. در چنین شرایطی از خداوند به خاطر اختراع هدفون‌ها سپاسگذاریم!

آموزش کامل و گام به گام نحوه نواختن گیتار بیس و نکات مهمی که باید بدانید!

2- منظم عمل کنید

معمولاً این توصیه نادیده گرفته می‌شود، منظم و مرتب عمل کنید. تمامی راهبردهای نظم دهی برای همه کارآمد نخواهند بود پس رعایت گام‌های زیربنایی برای اطمینان از داشتن جلسات تمرینی فارغ از استرس ضرورت دارد. باید محل تمرین و تجهیزات آنرا تمیز و آماده تمرین کنید. پیشنهاد می‌کنم مطالب تمرینی را پرینت گرفته یا یادداشت کنید. اگر روی کارهای مختلف کار می‌کنید پس نیازمند برگه‌های مجزا هستید. نباید گشتن در میان برگه‌ها باعث وقفه در تمرین شود. پوشه‌ها و سر رسیدها برای این کار مناسب هستند. کامپیوترها ابزار چندان خوبی برای تمرین نیستند و برای تمرین آواز همواره کپی کاغذی را پیشنهاد می‌کنم.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

3- ابزارهای مورد نیاز را تهیه کنید

این نکته به بودجه مالی وابسته است ولی بهترین ابزارهای تمرین و نگارش با هر بودجه‌ای قابل تهیه هستند. به گیتار بیس، کابل گیتار و نوعی آمپلیفایر (تقویت کننده صدا) نیاز دارید. خودم برای استند ساده موسیقی هم هزینه کرده‌ام. یک مترونوم هم ضرورت دارد. اگر گوشی هوشمند دارید، اپلیکیشن های بسیار خوبی (که بیشترشان کاملاً رایگان هستند) برای آیفون و اندروید وجود دارد. این موارد برای تمرین، فوق العاده هستند.

ابزارهای لازم برای گیتار بیس

هزینه مناسب دیگر که کمی هم گرانتر است یک سیستم ضبط صدای کامپیوتری است. البته خیلی هم گران نیست. ابزاری فوق العاده برای ثبت تمرینتان و بررسی پیشرفت شماست. اگر عمر کامپیوترتان بالای 10 سال نیست می‌توانید با چند میلیون تومان به ضبط صدایتان بپردازید. نیازمند رابط صوتی اصلی، اسپیکرها و نرم افزار ضبط صدا هستید. یک مجموعه مناسب در 2 میلیون تومان هزینه بر می‌دارد ولی با قیمتی کمتر هم کارتان راه می افتد. به فروشگاه موسیقی بروید و برای خرید تجهیزات مناسب، راهنمایی بخواهید. اگر خودشان ندانند، فردی آگاه در این زمینه را به شما معرفی خواهند کرد.

4- خودتان را وادار به نواختن نکنید

این نکته مبتنی برنکته اول است. گاهی اوقات به هر دلیلی، حس نواختن ندارید. شاید حالتان آشفته است، خلق خوبی ندارید یا با مسائلی روبرو هستید. اشکالی ندارد و کاملاً هم طبیعی است. باید هرگاه که حسش را دارید بنوازید و خودتان را وادار به نواختن نکنید. اگر خودتان را وادار کنید، به سرعت مقوله‌های بد را با تمرین گیتار پیوند می‌زنید. همواره به نواختن پیانو در زمان کودکی فکر می‌کنم. معلم پیانوی من خیلی سختگیر و بسیار منظم بود. او تمرین طبق برنامه زمانبندی مشخص را از من انتظار داشت و می‌خواست تا تکالیف خانگی را انجام دهم که برای کودکی 9 ساله و تازه کار دشوار بود. از این رو یادگیری پیانو، جذابیتی برایم نداشت و تنش زا بود. این قضیه برای هر فردی در هر سنی اتفاق می افتد و به سرعت انگیزه موسیقی شما را خفه می‌کند. اگر حس نواختن ندارید نباید حس بدی به شما دست بدهد. همواره فردایی برای شروع دوباره و حسی تازه وجود دارد.

5- هدف‌هایی را مشخص کنید

جنبه مهم دیگر از تمرین خوب، تمرین مرتب طبق اهداف صریح است. آیا می‌خواهید در تکنیک جدید تسلط پیدا کنید، آیا می‌خواهید آهنگ جدیدی را از اول تا آخر یاد بگیرید یا به دنبال تمرین نظری هستید. همواره باید تمرین مشخصی را مدنظر قرار دهید این امر مدت زمان مورد نیاز برای هر جلسه و بررسی پیشرفت شما را میسر می‌کند. از اهداف مبهم و بازه‌های زمانی بلند مدت اجتناب کنید. اهدافی مثل اینکه «تا سال آینده می‌خواهم مثل یک گیتار نواز حرفه‌ای بنوازم» چندان سازنده نیست همانگونه که فهرست کردن آهنگ و تمایل به یادگیری آنها چندان کارآمد نیست. باید این اهداف بزرگتر را به اجزای قابل مدیریت تقسیم کنید و در مود پیشرفت در یادگیری، بازخورد بگیرید.

6- خودتان را سرزنش نکنید

این مورد، اهمیت زیادی دارد. نا امیدی، انزجار در مواجهه با چالش غیرقابل تحمل بسیار متداول است. شاید بخشی از بیسی که دوست دارید خیلی تند است یا قادر به درک خط یا ریف مدنظرتان نیستید. در این مواقع باید عقب ایستاد و به جای عصبی شدن به گونه‌ای روشمند به آن نگاه کنید. اگر خط یا تمرین خاصی را مدنظر دارید می‌توانید مترونوم را روی سریعترین سرعتی که با موفقیت می‌نوازید، تنظیم کنید. بعد یا چند کلیک آنرا بالا برده و تا زمانیکه در آن تسلط پیدا کنید، بنوازید. این کار را تکرار کنید تا به سرعت کامل در آن بخش برسید. با این روش بدون استرس یا ناامیدی می‌نوازید.

7- روند تمرین را ساده در نظر گرفته و اولویت بندی کنید

برای تداوم در یک کار، اولویت بندی آنچه یاد می‌گیریم و نحوه یادگیری اهمیت دارد. هنگامیکه زمان تمرین فرا رسید چگونگی و محل آغاز جلسه چالش برانگیز می‌شود. چگونه می‌توان به ذهنیت مناسب در این زمینه رسید؟ همانگونه که در نکته پنجم هم خاطر نشان کردم، همواره هدف مشخصی را در ذهنتان در نظر بگیرید که معمولاً در قالب یک تمرین، تکنیک یا بخش خاصی از یک موسیقی است. فارغ از هدفتان نوعی ساختار را برای جلسات خودتان در نظر بگیرید. من کارم را با تمرین‌های ساده آغاز می‌کنم.

تمرین های ساده برای گیتار بیس

این قطعه مثال ساده‌ای برای گرم کردن است که گام‌های ماژور و مینور و صعود و نزول در کلید C را در بر می‌گیرد. الگو را تکرار کنید، هر موقع آنرا یک فرت افزایش دهید. یعنی نیم گام افزایش در هرگام را مدنظر قرار دهید. هر کلید را در حین نواختن نامگذاری کنید: C، C#، D، E، F و غیره

تمرین ساده برای گیتار بیس

این تمرین‌ها از پایه، «2 بالا و 1 پایین» شروع شده و به گام C ماژور می‌رسند. هنگامیکه به بالای گام می‌رسید به معکوس شدن الگو توجه کنید ( 1 گام پایین بعد 1 گام بالا تا دوباره به نوت پایه برسید). می‌توانید همین کار را با الگوی تمرین اول هم انجام دهید. الگو را به تدریج تا یک فرت در هر زبان بالا برده و کلیدها را نامگذاری کنید.

بعد از گرم کردن با این تمرینات به ذهنیت موسیقیایی برای جلسه تمرینتان می‌رسید. انگشتانتان آرام و آماده تمرین شده‌اند. برخی از نوازندگان هم با برخی از تمرینات خودشان را در انتهای جلسه سرد می‌کنند. اگر این کار را مناسب دیدید، همین کار را انجام دهید. ولی روند تمرین منظم اهمیت دارد.

8- فرصت‌های تمرین را توسعه دهید

تمرین کردن فقط به زمانیکه در کنار گیتارتان هستید، محدود نمی‌شود. روش‌های زیادی برای توسعه دانش موسیقی فراتر از جلسات تمرین وجود دارد و گوش دادن به اجزای نواختن گیتار از رادیو روش فوق العاده ای برای آشنایی با سبک‌های مختلف موسیقی است. به آهنگ‌های تلویزیونی و آوازهای مبتنی بر نواختن گیتار بیس توجه کنید. می‌توانید به طور ذهنی هم تمرین کنید. به قرارگیری انگشتان و نواختن گام‌ها فکر کنید. همه اینها نوعی تمرین هستند.

نواختن گیتار بیس

9- آرمانهای بلندمدت موسیقی خودتان را بشناسید

باید در ذهنتان، ارتباطی بلندمدت با موسیقی را مدنظر قرار دهید به عنوان یک موسیقی دان چه اهدافی در طول زمان دارید؟ آیا برایتان نوعی سرگرمی است یا آنرا نوعی حرفه می دانید؟ می‌خواهید چه نوع موسیقی را یاد بگیرید؟ این پاسخ‌ها در طول زمان برای هر کسی متغییر است. آن‌ها عوامل مهمی برای شکل دهی به عادت شما هستند اگر از سر ذوق و لذت به موسیقی روی آورده‌اید تأکید روی تمرین دقیق، سرگرمی را نابود می‌کند. از طرف دیگر، اگر باید هفته بعد برای یک گروه بنوازید، باید به تمرین دقیق روی آورید. شناخت جایگاهتان باعث تداوم در نوازندگی می‌شود و تا حد امکان تجربه جالب و سازنده‌ای را برایتان به ارمغان می‌آورد.

10- سرگرم شوید

با اینکه مطالب زیادی در مورد تمرین کردن وجود دارد ولی این مورد حیاتی است. فرقی ندارد که موسیقی دانی حرفه‌ای یا تازه کار هستید به هر حال هدف اولیه از موسیقی، سرگرمی است. هیچگاه این را نادیده نگیرید. اگر در حین تمرین، اوقات بدی را تجربه می‌کنید کمی دست بردارید. با استرس و ناامیدی در حین نواختن به جایی نمی‌رسید. داشتن نگرش مثبت و الهام بخش شما را به مسیر موسیقی بلندمدت و فوق العاده می‌کشاند.

اشتباهات رایج در یادگیری گیتار بیس که اکثر مبتدیان مرتکب می شوند!

می دانم که گیتار نواختن یکی از کارهای مورد علاقه من است و امیدوارم که شما هم همین حس را تجربه کنید. برای تبدیل به موسیقی دان برجسته نیازمند صرف زمان و تمرین دقیق هستید. امیدوارم نکات درون این مقاله به شما در این مسیر کمک کنند. باید آرام بنشینید و از این آلت موسیقی فوق العاده لذت ببرید. از همه مهم‌تر اینکه باید سرگرم شوید.

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست