خانه / مطالب متنوع دیگر / همه چیز درباره نت موسیقی و روش نت خوانی اصولی (آموزش تصویری)
نوت های موسیقی در یک کتاب

همه چیز درباره نت موسیقی و روش نت خوانی اصولی (آموزش تصویری)

تئوری-موسیقی

در این مقاله که برگرفته از وب سایت معتبر متدهای پشت موسیقی می باشد، همه چیز را در باره نت های موسیقی و روش صحیح نت خوانی بصورت تصویری به شما یاد می دهیم.

نت نویسی پایه

زمانی بخصوص در روزگار قبل از ضبط صدا و پخش، موسیقی از طریق حفظ و مخابره آن به طور مفصل نوشته می شد. به منظور انجام این کار، یک سیستم نت نویسی ابداع شد که به نوازنده ها اطلاعاتی را عرضه می کرد که آنها برای پخش موسیقی مانند آنچه که آهنگساز می خواست، به آن اطلاعات نیاز داشتند.

در اینجا فهرستی از موضوعات مورد بحث در این مقاله آورده شده است:

  • حامل
  • کلیدها
  • حامل عمومی
  • معیارها
  • نت ها
  • نت های نوشته شده روی حامل
  • خطوط اضافی بالا یا زیر حامل
  • طول نت ها
  • نت های منقوط (نقطه دار)
  • وقفه (سکون)
  • علامت های عرضی
  • خط اتحادها و اسلارها
  • لحن
  • دینامیک
  • تکرارها
  • کسر میزان ها

حامل

حامل، مبنای موسیقی نوشتاری است. حامل چیزی است که نت ها روی آن ارائه می گردند که شامل 5 خط با چهار فاصله بین آنها می باشد. یک حامل ساده و درهم ریخته در شکل زیر نشان داده شده است.

The Staff

کلید ها

Treble Staff

این، علامت کلید (G) سل موسیقی است. علامت کلید (G) (یک علامت خیالی در انتهای سمت چپ) به نوازنده نشان می دهد که حامل، صدای زیر است. چرا که اطراف خط G حلقه شده است و همچنین کلید G نیز نامیده می شود. کلید G مانند E با اولین خط شروع می شود. در الفبای موسیقی هر کدام از فضاها و خطوط پی در پی، حروف حروف مجاور هستند. حامل با خط آخر مانند یک F اتمام می یابد. دستگاه های حفظی بسیاری وجود دارند که به شخص کمک می کنند تا به یاد بیاورد که کدام خط و کدام فاصله است. یکی از رایج ترین عبارت هابرای به یاد آوردن نام خطوط، این است: هر پسر خوبی، کار خوب انجام می دهد.

Every Good Boy Does Fine

همچنین این عبارت نیز معروف است: گیتار الویس روز جمعه شکست.

Elvis’ Guitar Broke Down Friday

برای به خاطر سپردن فاصله ها، تنها به یاد داشته باشید که آنها هجی حروف FACE  هستند، منتها از آخر.

Bass Staff

این حامل باس (بیس تلفظ می شود) است. کلید باس، که بخاطر اینکه خط F را تعیین می کند به کلید F نیز معروف است، در انتهای سمت چپ قرار دارد. کلید باس مثل کلید G از همان الفبای موسیقی استفاده می کند، اما حروف در مکان های مختلف شروع می شوند. بجای یک E، خط پائینی یک G است و حروف به صورت منطقی از آنجا پشت سرهم می آیند. در اینجا هم می توان نام های حفظی ساده ای را برای یادآوری نام نت ها استفاده نمود. خطوط روی کلید باس، از پایین تا بالا عبارتند از: G, B, D, F, A (پسرهای خوب با هیچکس دعوا نمی کنند)

Good Boys Don’t Fight Anyone

و فواصل عبارتند از : A,C,E,G (تمام گاوها علف می خورند)

All Cows Eat Grass

Some rarer clefs.

این یک کلید C است. کلید C می تواند روی حامل حرکت کند و مرکز علامت همیشه روی C وسطی می باشد. بسته به این که این کلید کجا قرار داشته باشد، نام های متفاوتی به خود خواهد گرفت. نت نزدیک هر کلید، C وسطی است. این کلیدها به ندرت استفاده می شوند.

این مطلب جالب را از دست ندهید: آموزش تصویری و کامل نت خوانی موسیقی+ دانلود کتاب نوت و تئوری

حامل عمومی

The Grand Staff

زمانی که کلید باس و G باهم ترکیب شوند و توسط یک بست (چپ) و خطوط به هم متصل شوند، آنها حامل عمومی را تشکیل خواهند داد. این کار تا حدود زیادی باعث افزایش دامنه زیر و بمی صدایی می شود که قابل ذکر است و بخاطر دامنه گسترده پیانو اغلب در موسیقی پیانو مورد استفاده قرار می گیرد.

معیار ها

Measure markers

خط های عمودی بر روی حامل، نشان دهنده معیار می باشند. از معیار ها برای شناسایی و پخش (تقسیم) موسیقی استفاده کنند. کسر میزان ها تعیین می کنند که چه تعداد بیت می توانند در یک معیار قرار بگیرند. میزان های (ترازها) جفت ضخیم نشان دهنده ابتدا و انتهای یک قطعه موسیقی می باشند. بعضی وقت ها معیارها با شماره علامت گذاری می شوند تا یک قطعه را با سهولت بیشتری هدایت کنند. اولین معیار می بایست معیار اول، دومین معیار، معیار دوم و همینطور تا آخر باشد.

نت ها

صداهای زیر و بم مختلف با حروف نامگذاری می شوند. الفبای موسیقی به ترتیب صعودی با صداهای زیر و بم عبارتند از A, B, C, D, E, F و G. بعد از G، این سیکل دوباره به حرف A برمی گردد. هر خط و فضا روی حامل نشان دهنده یک صدای زیر و بم متفاوت است. هر چه روی حامل پائینتر باشد، صدای زیر و بم نت پائینتر خواهد بود. نت ها توسط بیضی هایی کوچک که روی حامل قرار دارند، نشان داده می شوند. بسته به نوع کلید (که در زیر در مورد آن بحث شده است)، موقعیت هر نت بر روی حامل با نام یک حرف مطابقت دارد.

نت های نوشته شده بر روی حامل

Notes on the staff

نت ها بر روی خطوط یا در فضاهای بین خطوط متمرکز شده اند. استم های روی نت های زیر خط وسطی بر روی قسمت راست نت سر برافراشته اند. استم های روی نت های روی خط معمولا به سمت پایین حرکت می کنند مگر اینکه نت های مجاور نشانه هایی داشته باشند که به سمت بالا حرکت کنند. طول استم های نت معمولا یک اکتاو (هشت خط و فضای پی در پی) است. زمانی که دو ملودی یک حامل یکسان را اشغال کنند، استم های نت ها در یک ملودی به تفصیل نوشته می شوند و استم های نت ها در دیگر ملودی ها ثبت می شوند.

خطوط اضافی بالا یا زیر حامل

Ledger lines above and below the staff

خطوط اضافه، در بالا و یا پائین حامل گسترده می شوند و به نت های بالاتر و یا پائینتر اجازه می دهند تا بجای قرار گرفتن بر روی حامل، نشان داده شوند. این خطوط مانند حامل ها از یک الگوی الفبای موسیقی یکسان پیروی می کنند. آنها را به عنوان خطوط و فضاهای اضافی بر روی انتهای حامل تصور کنید.

استم های نت ها، بر روی خطوط اضافی به سمت بالا و یا به سمت پائین خط وسط گسترده می شوند.

طول نت ها

تمامی نت ها دارای طول هستند. با این وجود، تعداد بیت های آنها به کسر میزان بستگی دارد، بنابراین، تنها طول نت های مربوطه در اینجا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

Hierarchy of note lengths

این نمودار سلسله مراتبی از مقادیر نت ها را نشان می دهد.

در قسمت بالا، یک نت کامل قرار دارد (1). طول یک نیم نت برابر با نصف طول یک نت کامل است، بنابراین، طول یک نت کامل به اندازه طول دو نیم نت می باشد. (2). بر خلاف این قضیه، طول یک نیم نت برابر با طول دو ربع نت است. (3) طول یک ربع نت برابر با دو اوکتاو نت می باشد (4) و طول یک اوکتاو نت برابر با طول دو نت یک شانزدهم می باشد. (5)

Sixteenth notes and eighth notes

نت های یک شانزدهم (راست) و نت های اوکتاو (چپ) ممکن است اینگونه به نظر برسند. نت های منفرد یک شانزدهم و اوکتاو دارای فلگ هایی (پرچم) هستند، بسیاری از نت های یک شانزدهم و اوکتاو فلگ ها را درون معیارهای اتصال ترکیب می کنند.

Sixteenth notes combined with eighth notes

ممکن است نت های یک شانزدهم و نت های اوکتاو با یکدیگر ترکیب شوند. این ترکیب به تصویر سمت چپ شبیه است.

نت های منقوط

A dotted note is equivalent to one and a half its original length

یک نقطه نزدیک یک نت، باعث افزایش طول آن به اندازه نیمی از مقدار اصلی آن خواهد شد. برای مثال، نیم نت ها در زمان 4/4 به اندازه 2 بیت ارزش دارند. زمانی که یک نقطه در کنار یک نیم نت قرار بگیرد، طول آن به اندازه یک (یک، نیمی از طول اصلی دو بوده است) برابر مقدار اصلی افزایش می یابد و طول به دست آمده 3 بیت می باشد. خط منحنی در تصویر بالا یک خط اتحاد نامیده می شود. خط اتحاد، نت هایی را که دارای صدای یکسان هستند، به هم متصل می کند تا یک نت قابل قبول را ایجاد نمایند.

وقفه ها

Rests and their equivalent notes

به طور ساده می توان گفت که وقفه ها، مکان هایی هستند که نوازنده ها نمی نوازند. وقفه ها از مقادیر یکسانی برخوردار هستند تا با نت های طول مطابقت داشته باشند. بنابراین، درست مانند نت های معمولی، وقفه کامل، نیم وقفه، وقفه ربعی، و غیره نیز وجود دارد. وقفه ها اغلب اوقات در یک موقعیت عمودی یکسان قرار می گیرند.

علامت های عرضی

علامت های عرضی، صدای زیر و بم یک نت را با افزایش یا کاهش آن توسط یک نیم گام تعدیل می کنند. علامت های عرضی برای تمامی نت های صداهای زیر و بم یکسان برای بقیه معیارها به قوت خود باقی می مانند. زمانی که این علامت های یکسان در ابتدای موسیقی ظاهر شوند، تعیین کننده یک مایه نما خواهند بود.

Flats and sharps

بمل ها (سمت چپ تصویر) صدای زیر و بم نت را توسط یک نیم گام پائین می آورند.

دیزها (سمت راست تصویر) صدای زیر و بم نت را توسط یک نیم گام بالا می برند.

Naturals

بکارها، هرگونه بمل یا دیز قبلی را خنثی (لغو) می کنند. صدای زیر و بم به حالت عادی خود برمیگردد.

خط های اتحاد و اسلارها

Ties and slurs

خط های اتحاد و اسلارها دو یا چند نت را به یکدیگر متصل می کنند. خط های اتحاد، نت های صداهای زیر و بم یکسان را به هم متصل می کنند و ضرورتا یک نت بلندتر تشکیل می دهند. اسلارها به طور یکنواخت نت های صداهای زیر و بم مختلف را به هم متصل می کنند. به این معنی که، نت ها را بدون وقفه پخش کنید. دسته اول نت های بالا، یک خط اتحاد را به نمایش گذاشته اند. دسته دوم، یک اسلار را نشان می دهند.

لحن

Staccato

استاکاتو– یعنی نواختن نت به صورت کوتاه و گسسته

Accent

اکسنت (فشار یا تکیه)- یعنی ادای نت به صورت محکم تر و بلندتر

Marcato

مارکاتو– تقریبا ترکیبی از استاکاتو و اکسنت که یک صدای دیز را ایجاد می کند.

Tenuto

تنیوتو (با صدای بلند اجرا کردن) – نت را تا مقدار کامل آن کشیدن

Sforzando

اسفورزاندو– یک اکسنت ناگهانی و شدید

Fermata

فرماتا– کشش نت به مدت طولانی تر، تقریبا نیم برابر بیشتر (1.5 برابر) یا تا زمانی که توقف واقع شود.

دینامیک ها

Pianissimo

این علامت پیانیسیمو است، یعنی نواختن بسیار آهسته

Piano

این علامت پیانو است، یعنی نواختن آرام و آهسته

Mezzopiano

این علامت مزو پیانو است، یعنی نواختن به صورت ملایم

Mezzoforte

این علامت مزو فورتی است، یعنی نواختن به صورت کمی بلند

Forte

این علامت فورتی است، یعنی نواختن با صدای بلند

Fortissimo

این علامت فورتیسیمو است، یعنی نواختن با صدای بسیار بلند

Crescendo

این علامت کرسوندو است، مخفف آن Cresc می باشد و به معنی قوی شدن صدا به طور تدریجی است.

Decresceno

این علامت دی کرسندو است، مخفف آن Decresc. می باشد و به معنی ضعیف شدن صدا به طور تدریجی است.

تکرارها

Beginning and ending repeats

این ها نشان های تکرار آغازین و پایانی هستند. زمانی که شما به دومی می رسید، به اولی برگردید و موسیقی را تکرار کنید. این ها اغلب اوقات به همراه پایانه اولی، دومی و حتی هشتمی می آیند.

این یک نشانه گذاری جهت دار به معنی ‘Del Signo’ است. زمانی که شما این علامت را در موسیقی مشاهده کردید، می بایست به علامت های زیر رجوع کنید. ممکن است این نشانه گذاری با ‘al coda’ یا ‘al fine’ همراه شود. به ترتیب یعنی “به نشانه رجوع کن، از آنجا به قطعه آخر آهنگ (coda) برو” و “به نشانه رجوع کن و تا انتها برو” این علامت ها، ضروتا نشان های تکراری بزرگ هستند.

D.S. Sign

این یک نشان است. شما از اینجا تا قطعه آخر آهنگ یا پایان یا هر جایی که Dal Segno شما را هدایت می کند، می نوازید.

Coda Sign

این نشان قطعه آخر آهنگ است. این علامت زمان رفتن به یک پایان معین یا پایان یک قطعه آخر آهنگ را نشان می دهد. معمولا، شما تا بعد از یک D.S. al coda.، به قطعه آخر آهنگ نمی روید.

به کمک این بسته فوق العاده، سلفژ را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع (بدون نیاز به کلاس) بیاموزید!

کسر میزان

کسر میزان ها (همچنین کسر متر نیز نامیده می شوند) به نوازندگان می گویند که چه تعداد بیت در هر معیار وجود دارد و چه نتی بیت رامی گیرد.

4/4 Time

شماره بالا، تعیین می کند که چه تعداد بیت در هر معیار وجود دارد. شماره پائینی بیان می کند که چه نوع نتی، بیت را می گیرد. در مثال 4/4 زمان، 4 بیت در هر معیار وجود دارد و نت یک چهارم یا ربع (4 پائینی) بیت ها را می گیرد. در زمان 3/4، هنوز هم باید نت یک چهارم بیت را بگیرد، اما تنها 3 بیت در یک معیار وجود خواهند داشت. در زمان 6/8، نت هشت بیت را می گیرد و 6 بیت در هر معیار وجود دارد.

در موسیقی مارش، احساسی، رقص، تشویقی و هدایتی، پالس (میزان) بیت گرداننده می باشد. ابتدا بیتی را بیابید که به نظر از همه شدیدتر (قوی تر) باشدف سپس سعی کنید همراه با آن ضربه بزنید. سرانجام، شما باید بتوانید تا با موسیقی ضربه بزنید و پالس را پیدا کنید. به خط باس و بخش ریتم گوش دهید، چرا که اغلب اوقات آنها با پالس نواخته می شوند.

حتما بخوانید!

29 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست