خانه / مطالب متنوع دیگر / تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک: معایب و مزایای هر یک
گیتار اکوستیک در مقابل کلاسیک

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک: معایب و مزایای هر یک

تئوری-موسیقی

سوال همیشگی گیتاریست های تازه کار که در ابتدای راه سفر به دنیای موسیقی برایشان پیش می آید، این است: «گیتار آکوستیک بهتر است یا گیتار کلاسیک؟» این سوالی است که اکثر ما در این موقع با آن رو به رو می شویم و باعث می شود سوال های دیگری برایمان پیش بیاید.

ما در این مقاله قصد داریم نگرانی های شما درباره اطلاع از تفاوت های بین این دو گیتار و تشخیص این که کدام یک برای شروع کار بهتر است را برطرف کنیم.

پس آماده ساز زدن باشید!

گیتار آکوستیک چیست؟

همه ما می دانیم که گیتار چیست، و اگر بخواهیم مستقیم سر اصل مطلب برویم، به زبان ساده می توان گفت گیتار آکوستیک، گیتاری است که برای شنیدن آن نیاز به هیچ تقویت کننده ای نیست. این گیتار از طریق ساختار تو خالی بدنه خود و همچنین فاکتورهای دیگری مانند تُن وود (جنس چوب بدنه) و سایر اجزای تشکیل دهنده گیتار، برای پخش صدای ایجاد شده توسط لرزش سیم ها استفاده می کند.

این موضوع شامل انواع مختلفی از گیتارها از جمله باس، فلامنکو و گیتارهای الکتریک هم می شود. البته به صورت کلی برداشت اکثر افراد از گیتار آکوستیک، گیتارهایی با سیم های فولادی اند، پس ما هم به ناچار از این موضوع پیروی می کنیم. در واقع، در مطالب این مقاله، منظور ما از گیتار آکوستیک، همان گیتار سیم فولادی است.

گیتار کلاسیک چیست؟

در حالی که گفتیم گیتارهای سیم فولادی با مدل آکوستیک معادل هم بوده و می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد، اما گیتارهای کلاسیک زیر مجموعه ای از گیتارهای آکوستیک به شمار می روند. این گیتارهای سیم نایلونی که در خانواده آکوستیک قرار دارند، دارای ظاهر، صدا و میزان راحتی متفاوتی هستند.

مزایا و معایب گیتارهای آکوستیک

گیتارهای آکوستیک در اشکال و اندازه های بی شماری عرضه می شوند، و مورد جالب تر در مورد این گیتارها، ترکیب های مختلف تن وود، کیفیت سخت افزار استفاده شده، و کیفیت سیم گیتار است که این موارد می توانند بر احساس شما نسبت به تهیه یک گیتار تاثیرگذار باشند. اما از آن جایی که آگاهی از مزایا و معایب این گیتارها امکان آشنایی دقیق تر شما برای انتخاب یک گیتار خاص را در اختیارتان قرار می دهد، ما در اینجا به آنها پرداخته ایم.

مزایا

  • دسته یا فِرِت بورد باریک
  • سیم های فولادی
  • وجود سایز های مختلف
  • چند کاربردی
  • مناسب برای ژانرهای مختلف موسیقی
  • مناسب برای سبک های مختلف نوازندگی

معایب

  • قیمت نسبتاً بالا
  • اندازه آن برای نوازندگان سنین پایین تر ممکن است مقداری بزرگ باشد
  • در نوک انگشتان ممکن است پینه ایجاد شود

آکوستیک و کلاسیک: تفاوت ها

انتخاب مناسب ترین گیتار برای شما، وقتی که بدانید چه مواردی را باید مدنظر قرار دهید، بسیار ساده خواهد شد. اگر خرید خود را به صورت حضوری انجام بدهید، خیلی سریع متوجه تفاوت های آشکار و مشخص ویژگی های انواع گیتارها می شوید. در حالی که خرید آنلاین گیتار آکوستیک شاید با توجه به عدم کیفیت بالای عکس ارائه شده از گیتار یا عدم ارائه جزئیات کافی در مورد خصوصیات آن، راه حل چندان مطلوبی نباشد. در این قسمت قصد داریم نکاتی در اختیارتان قرار دهیم تا دغدغه های انتخاب شما کم و کمتر شود!

1- شکل / اندازه

بارزترین تفاوت که شما به وضوح آن را در گیتارها مشاهده می کنید شکل و اندازه آنهاست. در حالی که شکل بدنه، اندازه و برش های گیتارهای سیم فولادی آکوستیک بسیار متنوع هستند، این گیتارها اکثراً به شکل دِرِد نات (بدنه مدل Dreadnought، شامل شانه ‌های بسیار پهن و مربع ‌شکل می ‌شود و حفره داخل آن نیز بزرگ ‌تر است) عرضه می شوند. این مدل، سایز بزرگ و صدای بلندی دارد و احساس خوبی به شما می دهد.

گیتار کلاسیک ابعاد کوچکتری دارد. گیتارهای آکوستیک پارلِر و بعضی از گیتارهای مخصوص اجرای کنسرت معمولاً سایز مشابهی با گیتارهای کلاسیک دارند.

Classical body shape compared to acoustic guitar body shape

2- دسته / فِرِت بورد

گیتارهای کلاسیک دسته و فرت بورد پهن تری در مقایسه با نوع آکوستیک سیم فولادی خود دارند. فاصله سیم های این گیتارها از یکدیگر بیشتر است و به دلیل اندازه و طول گام های کوچکتر خود کارایی آسان تری نسبت به گیتار آکوستیک دارد. امروزه در اکثر گیتارهای آکوستیک، دسته گیتار در فرت چهاردهم به بدنه متصل شده است. البته در بیشتر گیتارهای آکوستیک قدیمی و کلاسیک، اتصال دسته به بدنه در فرت دوازدهم رایج تر است که این ویژگی در گیتارهای کلاسیک یک ویژگی منحصر به فرد به شمار می رود.

3- سخت افزار

شاید تا قبل از اشاره ما به این موضوع، شما هیچ وقت به آن توجه نمی کردید، اما وقتی پای سخت افزار در میان باشد، گیتارهای آکوستیک مستعد خرابی و نیازمند تعمیر هستند. دسته این گیتارها شامل اینلی ها، فرت های بلندتر و گام های فراوانی هستند. همچنین روی آنها پیک گاردها و در خیلی از مواقع، گیره های پل قرار دارند.

در نقطه مقابل، فرت های گیتارهای کلاسیک هیچ پیک گارد یا نقاط اینلی ندارند. همچنین یک گیتار کلاسیک ممکن است گیره پل هم نداشته باشد. ضمن این که روی سر دسته این گیتارها معمولاً کنده کاری هایی وجود دارد و در عوض فاقد گوشی (ماشین هد) و پیچ های کوک سیم های فولادی است.

4- صدا / سبک ها

فرقی نمی کند که تن وود و سایز یک گیتار کلاسیک با یک گیتار آکوستیک یکسان باشند یا نه، در هر صورت به دلیل وجود سیم های فولادی در گیتار آکوستیک، این گیتار همواره صدای بلندتر و قوی تری ایجاد می کند. گیتار کلاسیک به خاطر اندازه و سیم های نایلونی انتهایی کوتاه تر دارد، اما این موضوع به نوعی از مزایای این گیتار به شمار می رود. به دلیل نایلونی بودن سیم ها، آسیب کمتری به نوک انگشتان وارد می شود و اندازه این گیتارها که دسترسی به انتهای فرت بورد را آسان تر کرده است، راحتی بیشتری برای نوازنده فراهم می کند. از این نوع گیتار اغلب برای نوازندگی به سبک اِسپَنیش، ژانر کلاسیک، تکنیک های کلاسیک، تک نوازی ها و سبک فینگر پیکینگ استفاده می شود.

گیتارهای سیم فولادی آکوستیک صدایی بلندتر، سرزنده تر و قدرتمندتری دارند. این گیتارها برای نواختن انواع ژانرهای موسیقی، از فولک و کانتری گرفته تا راک و جاز، مناسب هستند. از این گیتار معمولاً برای نوازندگی و همراهی با صدای خواننده استفاده می شود. همچنین می توانید از گیتار آکوستیک برای سبک های پیک استایل و فینگر استایل استفاده کنید. این گیتارها ابزارهایی همه کاره و مناسب برای تمرین نوازندگی هستند.

مقایسه ای بین سیم های فولادی و سیم های نایلونی

بحث درباره این که کدام نوع گیتار آکوستیک بهتر است، لزوماً به مفهوم برتری گیتار آکوستیک نسبت به گیتار کلاسیک یا هر گیتار دیگری نیست. در واقع موضوع اصلی مقایسه ای بین سیم های نایلونی و سیم های فولادی این گیتارهاست.

غیر از مزایایی نظیر صوت واضح و پخش صدای بهتر سیم های فولادی، شما باید ویژگی های دیگر این نوع سیم ها از جمله چگونگی ارتباط آنها با میله تنظیم (میله خرپا) را نیز در نظر داشته باشید.

Close up of guitar with nylon strings

میله تنظیم، میله ای فلزی است که در دسته یک گیتار آکوستیک قرار گرفته است. این میله به شما کمک می کند تا تنظیمات میزان سفتی و کارایی سیم ها را انجام دهید. در گیتار آکوستیک ، سیم های فولادی با کشش زیادی از سر دسته تا پایه های پل نگه داشته می شوند و برای جلوگیری از خم کردن دسته، نیاز به یک میله تنظیم دارند. تنظیمات میله تنظیم به شکلی است که شما می توانید بدون نگرانی از خطر احتمالی خم شدن دسته، سیم ها را سفت کنید و برای مدت زیادی آنها را به همین شکل صاف و کشیده داشته باشید.

آشنایی تصویری با تاریخچه ساز گیتار (کامل)

از آن جایی که سیم های نایلونی فشار خطرناک زیادی به دسته وارد نمی کنند، نیازی به میله تنظیم ندارند. اما به خاطر داشته باشید که موارد زیر را همواره باید مدنظر قرار دهید:

از سیم های فولادی برای گیتارهای کلاسیک استفاده نکنید! به دلیل عدم وجود میله تنظیم و پایه های پل که وظیفه محافظت از خطرات احتمالی کشش بالای سیم های فولادی را بر عهده دارند، دسته گیتار شما هر لحظه در خطر آسیب دیدگی قرار دارد.

اما، آیا می توان از سیم های نایلونی به جای سیم های فولادی استفاده کرد؟

انجام این کار مانعی ندارد، ولی باعث کاهش کیفیت صدای گیتار می شود. ساختار گیتار آکوستیک سیم فلزی به گونه ای است که برای کشش هر چه بیشتر سیم های فولادی سازگار است. کشش بیشتر سیم ها در قسمت پایین صفحه صدا (ساند بورد) بیانگر این مطلب است که تمامی اجزای این نوع گیتارها برای به حداکثر رساندن کارایی سیم های فولادی در قیاس با سیم های نایلونی در کنار هم قرار گرفته اند.

یادگیری کدام گیتار آسان تر است: آکوستیک یا کلاسیک؟

شاید انتظار دارید که پاسخ این سوال گیتار کلاسیک باشد. البته به نظر هم می رسد که این انتخاب خوبی است. چون گیتار کلاسیک کوچکتر است، دارای سیم های نایلونی است و در نوک انگشتان شما راحت تر است. این گیتارها اگر کیفیت و تُن وود و کناره ها شبیه بهم باشند، از گیتار آکوستیک بسیار ارزان تر هستند.

با توجه به این که اندازه استاندارد بدنه گیتارهای آکوستیک از نوع دِرِد نات ((dreadnought خیلی بزرگ است، آنها در اندازه های کوچکتر شامل اندازه های 4/3، پارلِر (Parlor) و کنسرت نیز در دسترس هستند. حتی شکل بدنه نیز می تواند دارای یک برش باشد تا دسترسی به کل فِرِت بورد را داشته باشید و به راحتی بنشینید و گیتار خود را بنوازید. دسته می تواند مخروطی و باریک باشد. سیم های فولادی نیز در گاوج یا قطرهای مختلف وجود دارند تا به راحتی بتوانید با نوک انگشتان بنوازید.

 ساده ترین آهنگ برای شروع یادگیری گیتار +آموزش نوت ها

اگر می خواهید که گیتارهای سایز 4/3، را با اندازه استاندارد آن مقایسه کنید، پست کامل ما را بخوانید و ببینید که چه چیزی آنها را از هم متمایز می کند و کدام یک برای شما مناسب تر است.

در این باره هیچ پاسخ مشخصی وجود ندارد که بدانید کدام نوع گیتار برای یادگیری بهتر است. در واقع یادگیری گیتاری برای شما راحت تر است که اشتیاق بیشتری برای برداشتن و نواختن آن داشته باشید که بعد همان را هم ادامه دهید. این باید گیتاری باشد که شما دوست داشته باشید، به آن احترام بگذارید و برایتان جذاب باشد.

اگر در این که چه نوع گیتاری برای شما مناسب تر است، شک دارید، در ادامه ما به این سوال شما پاسخ می دهیم. برای انتخاب یک گیتار عالی، یادگیری آن، مهارت پیدا کردن و ادامه دادن آن در طول زندگی تان نیازی نیست که از چیزی بگذرید یا با آنچه که نمی خواهید کنار بیایید، فقط کافی است که گیتار خود را دوست داشته باشید.

Classical guitar lying in the sand

یادگیری گیتار سخت است؟ چقدر طول می کشد؟

کدام گیتار برای شما بهتر است؟

انتخاب یک گیتار مناسب بستگی به این دارد که در واقع شما از یک گیتار چه می خواهید و با کار کردن با آن به دنبال چه هستید. در اینجا ما با توجه به شرایط مختلف افراد، چند سناریوی احتمالی که ممکن است به شما در انتخاب یک گیتار مناسب کمک کند، را آورده ایم.

1- افراد نوجوان / جوان، دست های کوچک، بودجه محدود

اگر چه گیتارهای کلاسیک، فِرِت بورد و دسته پهن تری دارند، اما می توانید به دنبال یک گیتار کلاسیک دانشجویی باشید که برای مبتدیان بهترین انتخاب است. دسته گیتار باید کمی باریک تر و ساده تر باشد تا به آسانی نواخته شود. این نوع گیتارها با بودجه کمی حدود 100 دلار در دسترس هستند.

2- افراد بزرگسال، مبتدی، گیتار کلاسیک

با این شرایط گیتار کلاسیک گزینه مورد نظر شما است. به عنوان یک مبتدی، سیم های نایلونی در نوک انگشتان شما زیبا تر به نظر می آیند و وقتی صحبت از سبک کلاسیک و حتی اسپَنیش می شود، گیتار کلاسیک بهترین انتخاب است.

3- افراد بزرگسال و مبتدی که می خواهند هنگام نواختن با آن بخوانند و هم سرایی کنند. نواختن خودمانی و غیر رسمی

در چنین مواقعی، گیتار آکوستیک بهترین گزینه است. این گیتار برای شروع کردن و نواختن، به صورت خیلی راحت روی یک کاناپه، یا برای اجرا کردن پیش خانواده و دوستان شما عالی است. آنها ابزارهای بسیار کاربردی برای نواختن انواع مختلف ژانرهای موسیقی هستند که همراه با آواز خواندن بی نظیر می شوند. قیمت گیتارهای آکوستیک مبتدی زیاد نیست و به زیر 100 دلار هم می رسند.

4- افراد اهل سفر، نواختن با یک باند موسیقی، خواندن هنگام نواختن

در حالی که ممکن است این طور به نظر برسد که یک گیتار کلاسیک به دلیل اندازه اش انتخاب مناسبی است، اما گیتار آکوستیک گزینه بهتری است. با توجه به این که اندازه استاندارد بدنه اکثر گیتارهای با سیم فلزی (آکوستیک) دِرِد نات ممکن است خیلی بزرگ باشد، اما گیتارهای آکوستیک کوچکتر نیز در اندازه های مختلف: 4/3، مسافرتی، مینی، پارلِر (Parlor) و کنسرت وجود دارند. با نواختن سیم های فلزی گیتارهای آکوستیک، شما طنین صدای خود را می شنوید و با کیفیت مناسب تُن وود، یک صدای واقعی آکوستیک را درک می کنید.

5- فینگر پیک (استفاده از انگشتان برای نواختن گیتار)، نواختن با انگشتان دست روی فِرِت بورد – نواختن آکورد، خواندن هنگام نواختن

مهم نیست که شما یک نوازنده بزرگسال هستید یا یک نوازنده جوان، گیتار آکوستیک برایتان گزینه مناسبی است. در واقع، گیتار آکوستیک یک ابزار همه کاره و بسیار کاربردی است که در اشکال و اندازه های مختلف، متناسب با قد و اندام نوازنده در دسترس است. فقط سخت ترین انتخابی که باید درباره آن تصمیم بگیرید این است که چقدر می خواهید هزینه کنید.

6- فینگر پیک، اجرای انفرادی زنده، نوازنده ماهر

اگر شما جزو افرادی هستید که به سرعت یاد می گیرند، اما مدت زیادی است که گیتارهای سیم فلزی (آکوستیک) را نواخته اید، و چیزی بدست نیاورده اید، می توانید با گیتار کلاسیک پول زیادی بدست آورید، زیرا این همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. به دلیل پهن بودن دسته و فِرِت بورد، شما باید در اجرای تکنیک خود دقیق باشید. یک گیتار کلاسیک می تواند به شما کمک کند تا استعداد خود را شکوفا کرده و آن را با مهارت و ظرافت نشان دهید.

با توجه به آنچه ذکر شد، تاکنون باید نوع سبک خود را در انتخاب یک گیتار مناسب پیدا کرده باشید. در واقع، شما باید به این فکر کنید که هدف شما از نواختن گیتار چیست و شیوه نوازندگی شما به چه صورت است. اگر دوستدار سبک کلاسیک هستید، گیتار کلاسیک بهترین گزینه برای شما است. اگر تازه می خواهید که شروع کنید و در حال بررسی نوع سبک خود هستید، گیتار آکوستیک انتخاب مناسبی است.

جمع بندی

هر گیتار سبک و ویژگی های خاصی برای ارائه در صنعت موسیقی دارد. اما، در نهایت، هیچ قانون سفت و سختی وجود ندارد. شما می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید، و با هر گیتاری که می خواهید جادوی موسیقی خود را خلق کنید. در واقع، بسیاری از نوازندگان برجسته همین کار را کرده اند و با گیتار خود مشهور شده اند.

اگر به طور جدی دنبال این هستید تا موسیقی را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنید، مطمئناً سعی می کنید که سازهای زیادی را امتحان کنید، آنها را بنوازید و از میانشان یکی را انتخاب کنید. این کار در مورد انتخاب یکی از بین آنها نیست، بلکه مربوط به تجربه کردن همه آنها است. در واقع این همان چیزی است که شما را به عنوان یک نوازنده گیتار از سایر هنرمندان و موسیقی دانان دوره شما جدا می کند!

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • باسلام میخواستم تجربه ای را با شما مطرح کنم بیست سال پیش برای شروع نوازندگی یک گیتار کلاسیک ساده الحمرا گرفتم وبسیار خوش صدا بود وبعدهاکه جنوب کشور رفتم زیر لاک گیتار انگار بخار آب جمع بشه وسفیدک زد ولی صدایش تغییر نکرده وخوش صداهم شده وبرای تمرین همون جنوب گذاشتم چون ۱۴ روز اونجام و ۱۴ روز تهرانم برای تهران یه گیتار پیکاپدار تقریبا گران قیمت خریدم ولی بایدبگم گیتار داغون قدیمم رو دست بگیرم ساعتها بی وقفه تمرین میکنم و شارژ میشم ولی وقتی تهرانم از این گیتار جدیدم میشه گفت نفرت دارم وحالم بد میشه وقت تمرین این یه حقیقته همیشه دنبال زیبایی در سادگی باشیم انگار جاودانه تره قربان شما بابت مطالب خوبتان و موفق وشاد باشید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست