خانه / مطالب متنوع دیگر / راهنمای خرید گیتار دست دوم و 7 نکته که باید در نظر بگیرید
گیتار دست دوم

راهنمای خرید گیتار دست دوم و 7 نکته که باید در نظر بگیرید

تئوری-موسیقی

فرآیند خرید گیتار دست دوم یک امر کاملا شخصی و سلیقه ‌ای است. به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام خرید گیتار دست دوم از غریزه‌ تان پیروی کنید.

گیتار وسیله ‌ای است که با آن می ‌توانید ایده ‌ها، عواطف و احساسات تان را منتقل کرده و زیباترین موسیقی را خلق کنید. به غیر از سلیقه، در خرید گیتار دست دوم باید به چند نکته فنی توجه کرد . در ادامه تک به تک آن ها را شرح می‌ دهیم.

نکات کلی برای خرید گیتار دست دوم

اول نگاهی به قیمت یک گیتار جدید بیندازید. این به شما کمک می ‌کند تا تصمیم بگیرید که چقدر برای خرید یک گیتار دست دوم خرج کنید. همچنین هزینه‌ های تعمیر گیتار یا خرید یک دست سیم جدید را در نظر داشته باشید. مارک ‌های مختلف گیتار را جستجو کنید تا بفهمید کدام برند ها کیفیت لازم را دارند.

فندر، ایبانز و گیبسون به طور کلی برند های خوبی هستند. زمانی که برند Tanglewood سری جدید گیتار های آکوستیک را معرفی کرد، در ابتدا به نظر می ‌رسید که گیتار فوق العاده ‌ای باشد. با این حال، مدت کوتاهی بعد از آن ساییدگی بالایی روی فرت‌ ها مشاهده شد، که نشان داد لازم است تا فرت‌ ها بعد از یک سال تعویض شوند. پس خرید یک گیتار دست دوم مثل این، معمولا خرید بدی است.

چرا یک گیتار دست دوم می ‌خرید؟

دلایل زیادی برای این که از یک گیتار دست دوم به جای نو استفاده کنید، وجود دارد. شما یا می ‌خواهید در هزینه خرید اولین گیتارتان صرفه جویی کنید، یا آن را ارتقا دهید و یا گیتار جدیدی به مجموعه سازهای تان اضافه کنید.

گیتار دست دوم

معمولا یک گیتار دست دوم قیمت بسیار کم تری نسبت به گیتار جدید دارد و چانه زدن با فروشنده می‌ تواند قیمت آن را حتی پایین‌ تر هم بیاورد. شاید هم دل تان بخواهد گیتاری که ساخته شده مربوط به یک سال خاص یا مدلی باشد که دیگر تولید نمی‌ شود. برخی از نوازندگان فکر می ‌کنند که گیتار ها با گذشت زمان بهتر می‌ شوند، بنابراین گیتار های مستعمل را به گیتار های جدید ترجیح می ‌دهند. یک دلیل دیگر می ‌تواند این باشد که نوازنده نمی ‌خواهد با آن بنوازد و فقط قصدش تکمیل کلکسیونش است.

معرفی انواع گیتار: راهنمای کامل افراد مبتدی

نکاتی که هنگام خرید گیتار دست دوم باید به آن ها توجه کنید

چیز هایی هست که ممکن است در یک گیتار دست دوم مشکل داشته باشد و حتما باید قبل از خرید بررسی شود.

1-آیا دسته گیتار شکلش را از دست داده است؟

دسته گیتار به شما امکان نواختن نت‌ ها را می ‌دهد و سیم‌ ها رو از بدنه تا سر گیتار می ‌کشاند. تار ها کشش زیادی به دسته وارد می‌ کنند که یک انحنای کوچک (و مطلوب) در آن به وجود می ‌آورند. اگر مشکلی در دسته وجود داشته باشد، ممکن است پیچ‌ خورده، محدب یا مقعر شود. این تغییر شکل باعث می ‌شود تا سیم‌ ها خیلی دور یا خیلی نزدیک به دسته شوند که می‌ تواند باعث گز سیم ها روی فرت شود زیرا یک سیم به یک ، دو یا حتی همه فرت ها برخورد می ‌کند.

گاهی اوقات مشکل با تنظیم میله خرپا حل می ‌شود، اما در بعضی مواقع مشکل پیچیده‌ تر است. در این صورت توصیه می ‌شود با یک تعمیرکار گیتار مشورت کنید.

نکات خرید گیتار دست دو

خودتان می ‌توانید بررسی کنید که آیا دسته به درستی تنظیم شده است یا خیر:

اولین فرت را با دست چپ و آخرین فرت را با دست راست فشار بدهید. حالا بررسی کنید که آیا بین دسته و سیم ‌ها در فرت هشتم ( به ضخامت یک ورق کاغذ ) فاصله وجود دارد یا خیر. فضا باید برای همه فرت ها یکسان باشد. اگر این طور نیست یعنی دسته خمیده است.

همچنین می ‌توان از سر به سمت بدنه، به پایین دسته گیتار نگاه کرد. اگر دقت کنید می‌ توانید متوجه شوید که دسته صاف است یا خیر .

2- رویه از چه چیزی ساخته شده است؟ ( در گیتار آکوستیک)

قسمت رویی گیتار نقش مهمی در ایجاد صدا و طنین را بر عهده دارد. خرک هم در بالا نصب شده است . صدا تحت تاثیر متریال قسمت بالایی قرار دارد. این مواد می ‌تواند پلاستیک، چوب چند لایه یا چوب توپر باشد. در کل رویه تمام جامد به چند لایه ترجیح داده می‌ شود.

گیتار آکوستیک دست دوم

علتش این است که رویه زمانی که از یک تکه چوب توپر ساخته شده باشد بهترین رزونانس را دارد. بهترین راه برای تشخیص این که رویه گیتار از چوب توپر است یا خیر، نگاه کردن به کناره ‌های سوراخ صدا است . اگر جنس تمام چوب باشد، اغلب می‌ توانید رگه‌ هایی را در کناره‌ ها ببینید. اما در رویه چوبی چند لایه، معمولا لایه ‌ها قابل رویت هستند.

سیم گیتار، روش خواندن، گیج ها، روش کار و نکات جالب

3- وضعیت پیچ های کوک چگونه است؟

پیچ ‌های کوک گیتار روی سر گیتار نصب و برای کوک کردن گیتار استفاده می ‌شوند. سعی کنید این پیچ ها را بچرخانید تا مطمئن شوید بدون جیر جیر یا غژغژ می‌ توانند به آرامی حرکت کنند. هم چنین این را هم بررسی کنید که آیا پیچ ها کشش روی سیم ها را حفظ می ‌کنند یا خیر.

گاهی اوقات پیچها کشش تارها را ضعیف می‌کنند. امکان تعویض پیچهای تنظیم روی گیتار وجود دارد. بسته به کیفیتی که انتخاب می‌کنید چیزی بین 25 تا 150 دلار برایتان هزینه خواهد داشت.

4- آیا تار ها هنوز شکل خوبی دارند؟

به عنوان یک قاعده کلی، سیم ‌های گیتار الکتریک یا آکوستیک حدود 25 ساعت دوام دارند . بعد از آن، شما باز هم می ‌توانید از آن ها استفاده کنید اما صدا هر بار کیفیتش را بیشتر از دست می ‌دهد. سیم های روکش ‌دار هم وجود دارد که دوام بیشتری دارند (مثلElixer ،Ernie Ball . سایر برند ها هم سیم های روکش ‌دار تولید می‌ کنند). هنگام خرید گیتار دست دوم باید وضعیت سیم ‌ها را هم بررسی کنید.

تارهای گیتار

گاهی اوقات صدای گیتار بسیار کسل ‌کننده و دل گیر است که اگر سیم ها کهنه باشند، منطقی است . بهترین راه برای ارزیابی صدای گیتار این است که یک سری سیم ‌جدید را جایگزین قدیمی ها کنید. می ‌توانید در این مورد با فروشنده صحبت کنید. اگر آن ها مایل به تغییر سیم نیستند، نگران نباشید. با تمیز کردن مجدد شان در شرایطی خواهند بود که بتوانید تصوری از صدای گیتار داشته باشید.

5- آیا فرت‌ ها فرسوده شده ‌اند؟

اگر گیتار مدت زمان طولانی ‌تری استفاده شده باشد فرت‌ ها فرسوده می ‌شوند. این به دلیل فشار دادن سیم ‌ها روی فرت ‌ها ایجاد می‌ شود. با گذشت زمان این فشار، فرت ‌ها را از بین می ‌برد و باعث بی نظمی می ‌شود. این مشکل رایج با گز سیم ها روی فرت ایجاد می ‌شود. گاهی اوقات می ‌توان آن را با تنظیم دسته برطرف کرد.

البته ایرادی که وجود دارد این است که سیم‌ها دورتر از دسته قرار می ‌گیرند و نواختن گیتار سخت‌ تر می ‌شود. به علاوه هر چه قدر هم که این ترفند کارتان را راه بیندازد، باز هم در نهایت باید فرت ها تعویض شوند. در خرید گیتار دست دوم باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشید .

بلد باشید: روش نگهداری از گیتار +5 نکته تمیز کردن گیتار

فرت‌ های گیتار

روکش کردن مجدد فرتها اغلب بالای 100 دلار برایتان هزینه خواهد داشت.

6- آیا جک خروجی پر نویز است؟ (در گیتار برق و آکوستیک الکتریکی)

تنها ایرادی که احتمالا دوست ندارید با هر بار حرکت گیتار الکتریک به وجود بیاید، ایجاد نویز است. وقتی جک خروجی به آمپر وصل است، حتما بادقت بررسی ‌اش کنید. با کابل بازی کنید و مطمئن شوید که اتصال بی ‌صدا است.

اگر صدای نویزی شنیدید، به احتمال زیاد مشکل لحیم ‌کاری ضعیف است، اما می‌ تواند مشکل بدتری هم وجود داشته باشد. اگر در هر صورت دوست دارید چنین گیتاری را بخرید حتما از قیمتش کم کنید .

7- آیا دکمه ‌ها و سوئیچ ‌ها بی‌ صدا هستند و کار می ‌کنند؟ (در گیتار الکتریک)

در حالی که گیتار به برق وصل است، دکمه ‌های تنظیم را بچرخانید و پیکاپ‌ ها را تغییر دهید. حتی اگر دکمه ‌های پر سر و صدای گیتار به راحتی قابل تعمیر باشند، باز هم نشان دهنده این است که گیتار به درستی تعمیر نشده است. همان طور که گفته شد، اگر نویز دکمه‌ ها تنها مشکلی است که گیتار دارد، احتمالا می ‌توانید این دستگیره‌ های پر سر و صدا را خودتان تعمیر کنید.

8- وضعیت کلی گیتار

آیا ساز تمیز است؟ آیا ضربه یا فرورفتگی وجود دارد؟ آیا خوب جلا کاری شده است؟ درباره آخرین باری که ساز تنظیم شده از فروشنده بپرسید. نوع سوال مشخص می‌ کند که چه قدر خوب از گیتار مراقبت شده است.

چه مارک گیتار بهتر است؟ راهنمای خرید گیتار و بهترین مارک های موجود

کار هایی که باید بعد از خرید گیتار دست دوم انجام بدهید

مهم نیست که چه قدر خوب از گیتار مراقبت شده است، وقتی یک گیتار دست دوم می‌ خرید، دو کار هست که باید انجام بدهید:

1-گیتار را تنظیم کنید

تنظیم گیتار به دلایل زیادی ضروری است، اما زمانی که یک گیتار دست دوم خریده ‌اید، اهمیت بیشتری دارد. تنظیم گیتار شخصی است و بر اساس سبک نواختن شما تغییر می‌ کند، بنابراین حتما گیتارتان را مطابق با روشی که می ‌خواهید کوک کنید. این کار ساده نیست، اما مطمئنا می ‌توانید سعی کنید تا هر سال با تنظیم گیتار توسط خودتان، چند صد دلار پس ‌انداز کنید.

تنظیم گیتار شامل تغییر سیم ‌ها و تمیز کردن درست است، پس اساسا این تنها کاری است که باید انجام بدهید.

2-سیم ها را تعویض کنید

اگر تصمیم گرفتید که گیتار را تنظیم نکنید (یا تصمیم گرفتید بعدا این کار را انجام دهید) و فروشنده سیم ‌ها را تعویض نکرده بود، بهتر است خودتان آن ها را تعویض کنید. سیم ‌های قدیمی به احتمال زیاد کیفیت شان را از دست داده ‌اند و توصیه می‌ شود از نواختن سیم ‌هایی که کمی جرم دارند، صرف نظر کنید.

3-گیتار را خوب تمیز کنید

از آن جایی که گیتار قبلا متعلق به شخص دیگری بوده است، تمیز کاری خوب بخش مهمی از مراقبت های بعد از خرید یک گیتار دست دوم است.

بلد باشید: کدام سبک گیتار را انتخاب کنیم؟

کلام پایانی و یک ویدیو

 

داشتن یک گیتار جدید هیجان ‌انگیز است، حتی اگر از آن استفاده شده باشد. اگر توصیه ‌های گفته شده در این مقاله را جدی بگیرید، مطمئنا از زدن یک گیتار دست دوم هم لذت خواهید برد.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست