خانه / مطالب متنوع دیگر / خرید ساز کاخن: راهنمای کامل خرید و نکات مهم برای مبتدی ها
ساز کاخن

خرید ساز کاخن: راهنمای کامل خرید و نکات مهم برای مبتدی ها

تئوری-موسیقی

کاخن به خاطر مقرون به صرفه، در دسترس، قابل حمل، همه کاره و مهم تر از همه جذابیتش، سازی نیست که دوستش نداشته باشید. برای این که بتوانید یک کاخن را بنوازید، نیازی نیست که حتما درامر یا نوازنده متخصص باشید. نواختن آهنگ ‌های مورد علاقه ‌تان با این ساز واقعا ساده ‌تر از آن چیزی است که فکر می‌ کنید.

اما کاخن تنوع زیادی دارد که می ‌تواند هنگام انتخاب گیج تان کند. ما به همین خاطر این مقاله را به نکاتی اختصاص داده‌ ایم که باید هنگام خرید این ساز به آن ها توجه کنید.

انواع کاخن

کاخن یا Cajon چیزی فراتر از یک جعبه‌ توخالی شش طرفه است. از آغاز ورود این سازبه دنیای موسیقی، سیم‌ های گیتار، فنر های اسنیر و حتی زنگوله‌ ها هم به آن اضافه شدند. در ادامه برخی از انواع کاخن های رایجی که در بازار پیدا خواهید کرد را با هم بررسی خواهیم کرد.

1-کاخن پِرویی

MEINL Percussion CAJ1WN-M Modern Snare Cajon, Walnut

اولین سری از کاخن های پرویی بیش از 200 سال پیش از مزارع چای پرو آمده‌ اند و احتمالا جعبه ‌های حمل چای بوده ‌اند که توسط نوازندگان برده آفریقایی به عنوان طبل استفاده می‌ شدند. وجه پشتی این ساز معمولا از چوب سخت ساخته می ‌شود و یک سوراخ صوتی گرد هم دارد. وجه جلویی که تاپا نام دارد از چوب چند لایه ساخته شده است. این ساز پرویی صدایی خشک و گرفته تولید می ‌کند. اسنیر هم ندارد.

2-کاخن سیم یا اسنیردار

کاخن سیم یا اسنیردار

در این کاخن ها، در پشت وجهی که به آن ضربه زده می ‌شود فنر اسنیر یا سیم گیتار تعبیه شده است. اگر به دنبال شبیه‌ سازی صدای طبل و اسنیر یک درام کیت با هم هستید، این کاخن ها عالی هستند.

3-کاخن کوبایی

کاخن کوبایی

این کاخن معمولا از پنج وجه چوبی ساخته می‌ شود که هر طرف به سمت پایین مخروطی شکل می ‌شود و شکل خاصی به خودش می ‌گیرد. کاخن کوبایی مثل یک کانگا نواخته می ‌شود و صدا های زیرتر بونگو یا کنگا را تولید می‌ کند.

برای چه از کاخن استفاده می‌ شود؟

به طور طبیعی، یک کاخن را می ‌توانید در یک گروه آکوستیک یعنی جایی که به پراجکشن و رزونانس خوب نیاز است یا حتی وقتی که با دوستان تان دور هم جمع می ‌شوید، بنوازید.

امکانات

مدل‌ های مدرن قابلیت های زیادی دارند که امکان ایجاد صدا های مختلف را میسر می‌ کنند. حتی از تنظیمات میکرو برخوردارند که کمک تان می‌ کنند تا از قابلیت تونال بهره‌ مند شوید. برای هر کسی، با هر سطح مهارت یا بودجه ‌ای، یک نوع کاخن وجود دارد.

گوشه ‌های اِسلپ قابل تنظیم

تاپا (سطح اصلی که به آن ضربه می ‌زنید) معمولا با پیچ روی قاب محکم می ‌شود. این پیچ‌ ها فقط برای این منظور روی این ساز تعبیه نشده ‌اند، بلکه به شما اجازه می‌ دهند تا گوشه ‌های اسلپ تاپا را تنظیم کنید. هر چه پیچ ‌های گوشه شل ‌تر باشند، صدای ضربات ناگهانی و کوبه ‌ای تر خواهد بود.

پورت ‌های باس

کاخن های ساب ووفر همان طور که از نام شان پیدا است، پخش بیس باورنکردنی دارند. به جای حفره در وجه پشتی، یک پورت پراجکشن صدا در جلو دارند.

اسنیر قابل تنظیم

Latin Percussion LP1426 Adjustable Snare Cajon

برخی از کاخن ‌ها به شما این امکان را می ‌دهند که با اسنیر ها یا بدون آن ها (مثل نسخه پرویی) بنوازید. رویه خارج از جعبه به شما امکان می ‌دهد تا اسنیر را در آن واحد تنظیم کنید. برخی از مدل ‌ها hc قابلیت تنظیم کشش سیم‌ ها برخوردارند. هر چه سیم‌ ها شل‌تر باشند، صدا ادامه‌ دار تر و به صدای هیس شبیه ‌تر است.

میکروفون داخلی

MEINL Percussion CAJ9SNT-M Pickup Cajon

مثل اکثر ساز های آکوستیک دیگر، ما همیشه دوست داریم بتوانیم صدا را تقویت کنیم. اگر قصد دارید از کاخن در اجرا های زنده و بزرگ تری استفاده کنید، به دنبال آن هایی باشید که مجهز به پیکاپ یا میکروفون هستند.

کاخن های پیشنهادی ما برای خرید

1-کاخن جانان مدل باد (برای سطح مبتدی و متوسط-شروع یادگیری)

کاخن های جانان طبق استاندارد و سایز بندی کاخن فلامنکو ساخته شده است. بنا به روکش، ضخامت صفحه و رنگهای پوششی در مدلهای مختلف دارای رنگ صدای متفاوت می باشند. تایپوگرافی و تصویرسازی هایی که مختص برند جانان طراحی شده اند همگی دستی بوده و بعد از مرحله طراحی بر روی صفحه ها چاپ شده اند. حق امتیاز آنها متعلق به همایون نصیری (جانان پرکاشن) بوده و تمامی لوگوها و طرح ها دارای شماره ثبت قانونی می باشند. پشت تمامی کاخن ها دارای هولوگرام و برچسب کنترل کیفیت «جانان پرکاشن» می باشد و در غیر اینصورت متعلق و مورد تایید این شرکت نمی باشد. بهمراه این کاخن یک عدد کاور و همچنین پد نشیمن ارائه می شود.

۴ ویدیو آموزشی نحوه نواختن ساز پرکاشن

2-کاخن مدل کاخن هامر مدل HAMMER (برای سطح مبتدی- متوسط)

کاخن برند Hammer ازجنس چوب چند لایه ی روس به ضخامت 12 میلیمتر در چهار چوب برای استحکام بیشتر و ضخامت 3 میلیمتر در صفحه ی اصلی و خروجی برای دریافت صدایی گرم تر می باشد. پایه ها ی زیرین از جنس منجید جهت جلوگیری از لغزش و سرخوردن به هنگام نواختن بوده و برای جلوگیری از خسته شدن و فشار وارده به کمر و لگن و ستون فقرات پد فومی با روکش چرمی با کیفیت به ارتفاع 3 سانت در محل نشیمنگاه نصب شده است.

کاخن Hammer دارای فنر اسنر قابل تنظیم برای دریافت صدای تله ی دلخواه بوده وباتوجه به نوع طراحی تمایز واضحی را بین صداهای تله و باس ارایه می دهد تا برای استفاده در هر سبک موسیقی مناسب باشد… کاخن برند Hammer همراه با کیف کاور مخصوص تولید همین برند تقدیم می شود…

3-کاخن مدل کاخن Sela مدل SE 057 (متوسط-پیشرفته)

اولین نکته ای که در مورد این ساز باید در نظر داشته باشید، سیستم Snare ای است که شرکت Sela برای این محصول در نظر گرفته است. یک سوییچ برای این محصول در نظر گرفته شده که می‌توانید با استفاده از آن، به راحتی صدای Snare خود را تغییر دهید و صدای مورد نظر خود را به دست آورید. نکته جالب تر اما محلی است که این سوئیچ برای این محصول در نظر گرفته شده است. شما به راحتی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید در کمترین زمان ممکن به تغییر صدای خود بپردازید.

4- کاخن سمکو کد 08 (مبتدی-متوسط)

کاخن سمکو (Samko) کاخن تولید ایران است، که با طرح های بسیار زیبا و جوان پسند تولید گردیده همچنین کیفیت مناسبی دارد. این کاخن دارای باکس چوبی بوده که صدا را نسبتا به شکل قابل قبولی منتقل می نماید.

کاخن سمکو از چوب افرا و به صورت چسب و پیچ به هم متصل گردیده است. همچنین این کاخن از قابليت كوك خشابی در قسمت پشت تاپا برخوردار است. در این سری از کاخن ها از تاپ کت Top coat در رنگ آمیزی استفاده شده است که این مضوع باعث میشود تا مقاومت خوبی نسبت به نور خورشید داشته باشند و روی طول عمر آنها میتوان حساب کرد.

نکات تکمیلی انتخاب کاخن

درامر هایی که قصد خرید کاخن را دارند، بدون شک در بازار غرق خواهند شد. همه برند های اصلی این ساز را تولید می کنند، اکثر آن ها حداقل 20 مدل مختلف عرضه می ‌کنند. محدوده قیمت هم بسیار گسترده است، از کم تر از 100 دلار برای مدل ‌های ساده و مخصوص مبتدی ها شروع و تا بیش از 500 دلار برای مدل‌ های حرفه ‌ای دست ساز قیمت ‌گذاری می ‌شود. مثل همه ساز ها، بهتر است اول نوع صدایی که می ‌خواهید از ساز بشناسید را مشخص و آن را تست کنید تا ببینید متناسب با نیازهای تان هست یا خیر.

در کنار این مطلب بخوانید: معرفی کامل انواع سازهای کوبه ای+ تصاویر

این ساز را بیشتر در کجا می ‌نوازید؟

1-در یک استودیوی ضبط

برای این منظور شما یک کاخن خوش ساخت با صدای کنترل شده و رسا لازم دارید . Kopf ساخت ایالات متحده و دارای کیفیت بالایی است. ما DeUno Cajon را هم توصیه می ‌کنیم.

2- در کنار ساز های آکوستیک

در این صورت مدلی می ‌خواهید که به خوبی صدا را پخش کند و طنین خوبی داشته باشد. در میان مدل های اقتصادی X8 Journey Series Cajon یک انتخاب عالی است. یک مدل رده بالاتر هم Swan Percussion Corsoba Cajon است که واکنش خوبی به ضرب دارد و از مدل های استاندارد بزرگ تر است.

3- در یک محیط آمپلی ‌فای شده

Tycoon Percussion Acrylic Cajon را امتحان کنید. رسایی بالا و صدای پر طنینی دارد. این مدل نیاز به تقویت دارد. Meinl هم مدلی دارد که با پیکاپ داخلی عرضه می ‌شود.

4- در یک دورهمی دوستانه

Toca Triple Conga Cajon را می ‌توانید در حالت ایستاده هم بنوازید و یا Headliner Cajons مقرون به صرفه Meinl را امتحان کنید.

پرکاشن چیست؟ انواع آن، ابزارهای لازم و نکات کاربردی

مایلید واکنش اسنیر کاخن تان چقدر باشد؟

  • کاخن اسنیر ندارد  این سبک کاخن، پرویی نامیده می ‌شود و صدایی خشک و محکم ایجاد می ‌کند. ما مدل LP Americanan Pro Cajon را توصیه می ‌کنیم. بسیاری دیگر از مدل ‌های کاخن از امکاناتی برای ساکت کردن سیم‌ ها و فنر ها برای ایجاد یک افکت پرویی برخوردارند، اما ما متوجه شده ‌ایم در اکثر مدل‌هایی که این قابلیت را ارائه می ‌کنند، حتی بعد از نگه داشتن سیم ‌ها هم صدای جزئی از فنر اسنیر یا سیم ‌ها شنیده می ‌شود.
  • تن صدای هیس  بزرگ ترین و غالب ‌ترین افکت صدای هیس را مدل Swan Percussion Flamenco Cajon دارد. ابزاری بسیار پویا که طنین فوق‌العاده ‌ای تولید می ‌کند.
  • اسنیر سبک  اگر می ‌خواهید صدای اسنیر ملایم‌ تری داشته باشید، کاخن‌ های زهی را خریداری کنید. این مدل ‌ها سیم‌ های گیتار دارند که در امتداد سطح داخلی صفحه جلویی کشیده شده ‌اند اما به اندازه واکنش اسنیر قوی نیستند. کاخن ‌های سیمی Meinl Makah Burl ریسپانس سیمی قوی نسبت به قیمت مقرون به صرفه ‌شان ارائه می ‌دهند. Schlagwerk 2inOne Cajon تا حد زیادی محبوب ‌ترین کاخن سیمی است.
  • می‌ خواهید هنگام نواختن اسنیر را تغییر بدهید  چند گزینه برای نوازندگانی که می ‌خواهند افکت اسنیر را هنگام اجرا تغییر بدهند، وجود دارد. Meinl Bass Pedal Cajon یکی از این گزینه ‌ها است. با این که شاید کنترل دقیقی نداشته باشید، اما می ‌توانید در حین اجرا، اسنیر را با پای تان تغییر بدهید. توکا هم یک مدل کاخن دارد که در آن اسنیر را می‌ توان با دست در حین نواختن تنظیم کرد که البته باز هم امکان کنترل درست و دقیقی وجود ندارد.

به دنبال چه حسی هستید؟

  • صدای بیس و بم  کاخن‌ های باس زیادی وجود دارد. Pearl’s Sonic Boom Cajon یکی از این مدل ها است.
  • صدای فشرده و کنترل ‌شده  حتی برای جاز نوازان استودیویی یا موسیقیدانانی که به صدای طبیعی نیاز دارند، یک مدل کاخن ساخته شده است! برند های Schlagwerk یا Sela را بررسی کنید. هر دو برند مدل ‌های باور نکردنی را برای هنرمندان برجسته تولید می ‌کنند‌.
  • چیزی بین دو مورد قبلی  مدل های مناسب برای ایجاد حس و حال عبارتند از :X8 Journey Cajon ، Kopf S-Series DeUno Cajon یا Swan Corsoba Standard Cajon.

هدف شما از تهیه کاخن چیست و بودجه ‌تان چه قدر است؟

  • صرفا برای سرگرمی و کم  نواختن از روی سرگرمی به این معنا نیست که باید کیفیت صدا را قربانی کنید ! مدل X8 Endeavour Kopf Student Series ، Meinl Headliners یا Build Your Own Cajon را بررسی کنید.
  • برای یادگیری و متوسط  مدل های Kopf، Schlagwerk 2inOne یا LP Mario Cortes Cajon را بررسی کنید.
  • برای نوازندگی حرفه‌ای و بالا  نوازندگان حرفه ای از سری Kopf Birch ، Swan Percussion Corsoba Deluxe Schlagwerk 2inOne Macassar یا CaSela Satin Nut Cajon بسیار راضی هستند.

حتما بخوانید: اصطلاحات رایج دنیای موسیقی

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست