خانه / مطالب متنوع دیگر / بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان (و معرفی آسان ترین ها)
چه سازی یاد بگیریم مخصوص بزرگسالان

بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان (و معرفی آسان ترین ها)

تئوری-موسیقی

وقتی حرف از یادگیری یک ساز می شود، خیلیها فکر می کنند فقط بچه ها و جوانترها هستند که می توانند در این زمینه پیشرفت کنند و ساز زدن یاد بگیرند. اما واقعیت این است که فرقی نمی کند در چه سنی باشید؛ هر وقت که بخواهید می توانید شروع به یادگیری ساز دلخواهتان کنید. حالا اگر نمی دانید چه سازی برای بزرگسالان بهتر و یاد گرفتنش هم راحت تر است، مطلب امروز ما را تا انتها مطالعه کنید. ما بهترین سازها مخصوص یادگیری بزرگسالان مبتدی را به شما معرفی می کنیم. بهترین کلاس ماساژ در تهران را نیز در کنار این مطلب پیشنهاد می کنیم.

آیا من برای یادگیری ساز زدن خیلی پیر هستم؟

اصلا چنین فکری نکنید! شاید به ذهنتان برسد که فرصت یادگیری ساز را از دست داده اید و از شما دیگر گذشته؛ ولی این فکر درست نیست. با اینکه هر چه سن بالاتر می رود روند یادگیری هم متفاوتتر می شود؛ ولی در هر صورت بزرگسالان هم می توانند بدون توجه به سنی که دارند ساز زدن را یاد بگیرند. به عنوان مثال، شما به عنوان یک بزرگسال نسبت به بچه ها کندتر و آهسته تر جلو می روید و پیشرفت می کنید و زمان بیشتری طول می کشد تا مهارت بدنی مورد نیاز برای ساز انتخابی تان را به دست بیاورید و به استراحت های بیشتری هم نیاز دارید؛ اما کار نشد ندارد! بزرگسالان هم درست مثل هر کسی می توانند نواختن ساز را یاد بگیرند و از آن لذت ببرند.

بهترین نکات برای یادگیری هر نوع ساز: چگونه موسیقی را بهتر یاد بگیریم؟ 3 گام

ساده ترین ساز موسیقی برای یادگیری کدام است؟

برای اینکه تعیین کنیم یادگیری کدام ساز در مقایسه با بقیه راحتتر و ساده تر است اول باید ویژگیهایی که باعث می شوند یادگیری یک ساز راحت شوند را بدانیم. به طور کلی سازهای ساده و راحت ویژگیهای زیر را دارند:

  • از نُت استفاده نمی کنند یا نیازی به نت ندارند.
  • نواختن این سازها به مهارت فنی کمی نیاز دارد.
  • برای یادگیری نحوه نواختنشان به زمان و تمرین خیلی زیاد و اضافی نیازی ندارید.
  • پیدا کردن، خرید و حمل و جابجایی این سازها راحت است.

با توجه به این ویژگیها، می توان گفت سازهایی مثل یوکللی (ukuleles)، بونگو (bongos)، تمبورین یا دایره زنگی (tambourines)، مثلث (triangles) و سازدهنی یا همان هارمونیکا (harmonicas) جزو راحت ترین و ساده ترین سازها به حساب می آیند. شما می توانید این سازها را با کمترین تلاش و زحمت و به سرعت یاد بگیرید.

تاثیر نواختن موسیقی بر ذهن

اما ممکن است هدف شما چیزی فراتر از اینها باشد و از یادگیری یک ساز ساده احساس رضایت نکنید. برای کسانی که دوست دارند در بزرگسالی ساز زدن یاد بگیرند و دنبال سازهای کمی سخت تر هستند هم گزینه های مناسبی هم وجود دارد که با وجود آسان بودن به تمرین و کار بیشتری برای یادگیری نیاز دارند.

آشنایی با سازهای بادی، انواع و همه نکات 

آسانترین سازها برای یادگیری بزرگسالان

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، تعیین اینکه چه سازی برای بزرگسالان از همه آسانتر است به عوامل و ویژگیهای متعددی بستگی دارد. موقع بررسی سازهای مختلف، باید هدف خودتان از یادگیری ساز را مد نظر داشته باشید. بعضی از سازهایی که ما به عنوان سازهای آسان برای یادگیری بزرگسالان می توانیم به شما پیشنهاد کنیم شامل موارد زیر می شوند:

  • باس الکتریک (Electric bass): باس الکتریک که به آن گیتار باس هم گفته می شود نسبت به گیتار استاندارد سیمهای کمتر و بخشهای ساده تری دارد. برای نواختن باس الکتریک معمولا به جای آکورد، نتهای تک نواخته می شوند و همین مساله باعث می شود یادگیری این ساز راحتتر شود. یکی از ویژگیهای خوب گیتار باس این است که برای تولید صدای خوب با این ساز به ظرفیت کامل ریه و یا کنترل تنفس نیازی نیست.
  • کمانچه: این ساز ایرانی جزو آلات موسیقی ایرانی و متعلق به ساز های زهی آرشه ای می باشد که از استخوان، پوست، چوب و فلز در ساخت آن استفاده شده است. طول آن تقریبا 75 سانتی متر از پایه فلزی تا صراحی است .نواختن این ساز در حالت نشسته و به صورت عمودی در دست چپ نوازنده انجام می شود.
  • طبل (Drums): نواختن طبل هم مثل باس الکتریک به کنترل تنفس یا کار ریه نیازی ندارد. علاوه بر این طبلها در اندازه های مختلف وجود دارند. شما می توانید کارتان را با ریتم های ساده و مترونوم شروع کنید یا اینکه سراغ ریتم های سختتر و چالش برانگیزتر بروید. طبل جزو آن دسته آلات موسیقی است که در سبکهای مختلفی از آن استفاده می شود. برای همین وقتی طبل نوازی را یاد گرفتید می توانید به گروههای موسیقی مختلفی که در اطرافتان می شناسید ملحق شوید.
  • سازدهنی: سازدهنی یا هارمونیکا ساز جذابی است. این آلت موسیقی نه تنها یکی از بهترین و مناسب ترین ساز ها برای مبتدیان است بلکه استفاده از آن هم خیلی رایج است. نوازندگان هارمونیکا هیچ وقت این یار همیشگی را از خودشان جدا نمی کنند و همیشه همراه شان است. برای اجرا تنها کافیست آن را از جیب شان در بیاورند و شروع به نواختن کنند.
  • ساکسیفون (Saxophone): نواختن ساز ساکسیفون با استفاده از سیستم انگشت گذاری ساده ای انجام می شود که یادگیری این ساز را برای شما راحت می کند. اگر می توانید نتهای موسیقی را بخوانید خیلی زود می توانید ساکسیفون را یاد بگیرید. سخت ترین قسمت یادگیری ساکسیفون تقویت تن (tone) است؛ یعنی طوری بنوازید که نتهای تولید شده صدای نرم و روانی داشته باشند.
  • فلوت (Flute): نواختن فلوت با استفاده از یک سیستم انگشت گذاری ساده انجام می شود که خیلی از موارد آن با انگشت گذاریهای ساکسیفون یکی هستند. فلوت ساز کوچک و سبکی است که استفاده از آن آسان است و صدای زیبایی هم دارد. اگر از سازهای دهانی خوشتان می آید فلوت گزینه خوبی برای شماست.
  • دف: یکی از ساز های کوبه ای کاملا ایرانی و راحت برای یادگیری دف نام دارد که با استفاده از پوست، چوب، فلز ساخته می شود. بدنه ی آن به شکل دایره و حدودا دهانه ای به قطر 60سانتی متر دارد.در فاصله های معین حلقه های فلزی در طول جداره ی داخلی دف تعبیه شده است.
  • کیبورد (Keyboard): کیبورد الکترونیکی می تواند فول سایز یا با اندازه کامل باشد و یا اینکه ممکن است فقط بخشی از کلیدهای یک پیانوی استاندارد را داشته باشد. در هر صورت کیبورد هم یکی از سازهای ساده است که یادگیری آن در بزرگسالی کار سختی نیست. برای نواختن این ساز نیاز به کنترل نفس ندارید و برخی از تنظیمات آن هم به شما امکان می دهند به جای خواندن نتهای موسیقی، آکوردها را از صفحه آکورد بنوازید. کارتان را با نواختن قطعات آسان شروع و همینطور که جلو می روید آهنگهای سختتر را هم امتحان کنید.

در حال نواختن گیتار

معرفی کامل موسیقی ایرانی و سازهای آن+ انواع نت و ردیف

بهتر است کدام ساز را در بزرگسالی یاد بگیریم؟

به طور کلی انتخاب ساز برای یادگیری به خود شما بستگی دارد؛ اما مواردی وجود دارد که موقع انتخاب ساز برای یاد گرفتن باید به آنها توجه کنید:

  • آیا از قبل در حوزه موسیقی تجربه ای دارید؟ اگر از قبل با نتهای موسیقی و طرز خواندن آنها آشنایی دارید می توانید یک ساز چوبی یا برنجی که تقریبا ساده است را یاد بگیرید. اگر هیچ تجربه ای در موسیقی ندارید اول از همه باید تئوری موسیقی را یاد بگیرید یا سازی را انتخاب کنید که ساده باشد.
  • هدفتان از یادگیری ساز چیست؟ باید به این فکر کنید که قرار است با یادگیری این ساز به چه چیزی برسید؟ اگر قرار است به گروه موسیقی خاصی ملحق شوید یا هدف خاصی را دنبال می کنید باید ساز انتخابیتان با ژانری که مد نظرتان است مطابقت داشته باشد. اگر هم فقط برای سرگرمی و لذت خودتان ساز را یاد می گیرید، می توانید هر سازی که دلتان می خواهد را انتخاب کنید.
  • حاضرید چقدر زمان و پول صرف یادگیری ساز کنید؟ یادگیری بعضی از سازها مثل گیتار باس یا طبل در مقایسه با بقیه به صرف زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین باید این موضوع را هم موقع انتخاب ساز در نظر داشته باشید. گاهی اوقات می توانید از سازهای دست دوم که هزینه کمتری دارند برای شروع استفاده کنید.
  • آیا محدودیت فیزیکی دارید؟ ساز زدن به طرز شگفت انگیزی روی بدن شما تاثیر می گذارد. انتخاب بهترین ساز برای یادگیری در در 50 سالگی به شرایط فیزیکی شما بستگی دارد. اگر دچار درد مفاصل، سفت شدن انگشتان یا مشکلات ریوی هستید حتما باید این موارد را موقع انتخاب ساز در نظر داشته باشید.
  • خودتان کدام ساز را از همه بیشتر دوست دارید؟ یادگیری سازی که مورد علاقه تان باشد روند یادگیری را راحتتر می کند و احتمال اینکه به تمریناتتان پایبند باشید را هم بالا می برد.

معرفی کامل انواع سازهای کوبه ای+ تصاویر

این سوالات شما را در انتخاب ساز مناسب برای یادگیری در دوران بزرگسالی یا میانسالی راهنمایی می کند؛ اما چیزی که از همه مهمتر است تلاش، پشتکار و تمرین کردن خودتان است. اینها همان چیزهایی هستند که یادگیری هر سازی را آسان می کنند.

در حال نواختن ویولن

فواید یادگیری ساز

یادگیری ساز زدن در 20 سالگی و سنین بعد از آن چیزی فراتر از یک سرگرمی است. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری ساز فواید زیادی با خودش به ارمغان می آورد. به عنوان مثال، از آنجایی که بزرگسالان در مقایسه با بچه ها به شکست واکنش احساسی تری نشان می دهند؛ یادگیری یک ساز به این دلیل که احتمال شکست همراه است به آنها امکان می دهد تا ریسکهای کوچک را بپذیرند و همین مساله اعتماد به نفسشان را بالا می برد.

از طرف دیگر، یادگیری یک ساز می تواند منجر به خلق ذهنیت رشد در فرد هم بشود. ذهنیت رشد از نظر روانشناسی به معنای باوریست که طبق آن فرد می تواند مهارت های خود را با سخت کوشی و پشتکار افزایش بدهد. یادگیری ساز به تمرین و تلاش نیاز دارد و شما همزمان که روی تقویت مهارتها و پیشرفت کردن تمرکز می کنید، ذهنیت رشد را هم در خودتان پرورش می دهید. بنا به گفته روانشناسان، داشتن ذهنیت رشد به افراد کمک می کند تا چیزهای مختلف را سریعتر یاد بگیرند و با ترس کمتری با چالشها و مشکلات دست و پنجه کنند.

سازهای زهی: معروف ترین ها و تکنیک نواختن

علاوه بر این فواید ذهنی، یادگیری و نواختن ساز باعث کاهش استرس هم می شود. بنا به گفته محققان دانشگاه ایالتی میشیگان، موسیقی به کاهش پاسخ استرس بدن و بهبود سلامت روحی و عاطفی کمک می کند. همین الان تصور کنید که بعد از یک روز کاری پر استرس به خانه برمی گردید و ساز مورد علاقه تان را می زنید. لذت بخش است؛ مگر نه؟

ماساژ و یادگیری موسیقی؟؟

ماساژ و یادگیری موسیقی دو فعالیت مستقل هستند. ماساژ فرایندی است که با استفاده از روش‌های خاص مثل فشار دادن، لمس کردن و صدا زدن بر روی بدن، به کاهش استرس، تسکین درد و افزایش روانشناسی و رفاه عمومی اشخاص می‌پردازد. یادگیری موسیقی به دست آوردن مهارت‌ها و دانش لازم برای نواختن آلات موسیقی و درک عمیق‌تری از موسیقی و نحوه ساخت آن می‌پردازد. این دو فعالیت ممکن است به صورت مجزا استفاده شوند ولی همچنین می‌توانند در کنار هم استفاده شوند تا افزایش وجودی و روانشناسی فرد را تقویت کنند.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست