خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / آموزش گیتار برای کودکان: سایز مناسب و نکات یادگیری
گیتار

آموزش گیتار برای کودکان: سایز مناسب و نکات یادگیری

آموزش گیتار

آموزش موسیقی یکی از بزرگترین هدیه هایی است که والدین می توانند به فرزندشان اعطا کنند. کودکانی که موسیقی یاد می گیرند تقریبا از هر نظر؛ آکادمیک، هنری و اجتماعی نسبت به دیگران برتری دارند. پس از سال ها آموزش گیتار، این طور متوجه شدم که والدین به اندازه کودک در یادگیری موسیقی او نقش دارند. شیوه های تربیتی فرزند بسیار متنوع و چند نسخه ای هستند که هر کدام تاثیر متفاوتی روی تعهد، علاقه و مهارتی که او نسبت به یادگیری ساز از خودش نشان می دهد، می گذارند. در این مقاله به ۷ نکته اشاره می کنیم که کمک تان می کند تا به بهترین پدر نوازنده سبک راک یا جاز در نوع خودتان تبدیل شوید!

نکاتی برای والدین: چطور به کودک کمک کنیم گیتار نواختن را یاد بگیرد؟

۱- برای پسر یا دخترتان ساز مناسب تهیه کنید. هیچ چیز سریع تر از سر و کله زدن با ساز هایی که نواختنشان دشوار یا غیرممکن است، کودک را دلزده نمی کند. گیتار های مربوط به کیت آموزشی مبتدی ها را خریداری نکنید. این نوع گیتار ها ممکن است ارزان تر باشند اما در نهایت انگار پول تان را دور ریخته اید زیرا به خاطر صدای بدی که تولید می کنند، در نهایت فرزندتان دیگر با آن ها کار نمی کنند. گیتار های باکیفیت بسیار زیادی در بازار برای مبتدی ها عرضه می شوند که حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارند‌. برند های یاماها و ایبانز گیتار های فوق العاده ای می سازند.

۲- به یاد داشته باشید که فرزندتان هم باید معلم گیتاری که انتخاب می کنید را دوست داشته باشد‌. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مربی، حتما خوب تحقیق کنید. یک قانون نانوشته هست که می گوید هر چه برای معلم پرداخت کنید، به شما بر می گردد. بد نیست این را بدانید که بسیاری از نوازندگان بزرگ عملا مربیان ضعیفی هستند، پس نباید فریب خورد! یک مربی خوب ضمن این که باشیوه های جذاب تدریسش کودک را به یادگیری گیتار علاقه مند می کند، برای او الگو هم خواهد بود. بچه ها وقتی سرگرم می شوند، بهتر یاد می گیرند! حتما از ستاره راک کوچکتان بپرسید آیا معلمش را دوست دارند یا خیر. اگر نداشت، این سرگرمی موقت خواهد بود.

۳-کودک تان را مسئولیت پذیر بار بیاورید. تنها راه برای یادگیری نواختن گیتار تمرین است. پسر یا دختر شما هر چقدر هم عاشق گیتار زدن باشد، مطمئنا در مورد تمرین با او اختلاف پیدا خواهید کرد. برای فرزندتان برنامه ریزی کنید و اگر به آن پایبند بود به او جایزه بدهید! جایزه محرک خوبی برای ایجاد انگیزه است. هر حسی که دارید را کنار بگذارید ، وظیفه شما به عنوان والدین این است که مطمئن شوید فرزندتان تمرین می کند. اگر احساس می کنید که تمرین فرزندتان به یک مسئله بغرنج تبدیل شده، با مربی گیتار او مشورت کنید تا بفهمید چه سیستم تمرینی برایش مناسب است.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

۴-فرزندتان را تشویق کنید! بچه ها دوست دارند به آن ها گفته شود که کاری را خوب انجام داده اند و در آن ماهر هستند. حتی اگر موقع تمرین صدایی شبیه ناله گربه در حال مرگ از گیتارشان شنیده می شود، به آن ها نشان دهید که از اجرایشان لذت می برید! به نظر می رسد تشویق مداوم آن ها به ضررتان نخواهد بود!

5-کاری کنید آن ها دائما موسیقی گوش کنند و صدای آن در خانه جاری باشد. وقتی نواختن هنر کودکتان است، گوش دادن به موسیقی می تواند برایش الهام بخش باشد. سلیقه موسیقیایی بچه ها مخصوصا در سنین کودکی شبیه والدینشان می شود. اگر تنها صدایی که از بلندگو ها می آید گفتگوی رادیویی باشد، مسلما کودکتان هم عاشق موسیقی نخواهد شد. از آهنگ هایی که پسر یا دخترتان آن ها را تمرین می کند یک لیست پخش درست کنید و به آن گوش بدهید! بهتر است آهنگی که برای تان آشنا است را حفظ کنید. اگر کودک به طور مداوم به آهنگی گوش کند علاقه مند می شود که آن را بنوازد و به این ترتیب باانگیزه تر خواهد شد.

6-مرتبا با معلم موسیقی فرزندتان صحبت کنید. این کاری است که معلم باید به هر حال انجام دهد اما اگر این کار را نکرد شما پیش قدم شوید. شما و معلم یک تیم هستید. باید نسبت به بخش هایی که کودک تان در آن مشکل دارد، آگاه شوید تا بتوانید به او کمک کنید تا پیشرفت کند. حتی اگر گوش موسیقیایی خوبی ندارید و تنها وسیله ای که با آن کار کرده اید ضبط صوت است، باز هم می توانید با همکاری مربی به موفقیت فرزندتان کمک کنید.

۷- شما هم گیتار یاد بگیرید! درس های گیتار روش خوبی برای ایجاد پیوند بین شما و فرزندتان است. این فقط یک تجربه مشترک که بسیار ارزشمند هم خواهد بود، نیست . کودکانی که در کنار والدین شان نواختن ساز را یاد می گیرند معمولا انگیزه بیشتری دارند و در نهایت سریع تر از پدر یا مادرشان پیشرفت می کنند! مراحل ابتدایی یادگیری ساز همیشه سخت ترین قسمت است، اما سپری کردن آن در کنار فرزندتان کار را خیلی راحت تر می کند. از قبل پیش دبستانی فرزندتان، با هم گیتار یاد بگیرید. هر چه زودتر بهتر!

دانلود رایگان ۸ درس طلایی آموزش گیتار به زبانی ساده (فیلم+PDF)

انتخاب گیتار مناسب

اولین قدم برای یادگیری، تهیه یک گیتار مناسب است. گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد بنابراین شاید لازم باشد کمی تحقیق کنید. گیتار های آکوستیک معمولاً ساز هایی هستند که برای افراد مبتدی خریداری می شوند. قطعا شما هم می خواهید از مناسب بودن اندازه گیتاری که کودک تان استفاده خواهد کرد، مطمئن شوید. در این بخش اندازه کلی گیتار ها متناسب با سن کودکان را در اختیارتان قرار می دهیم:

سنین 4-6: 76 سانتی متر

سنین 6-9: 86 سانتی متر

سنین 9-12: 91 سانتی متر

بالاتر از 12 سال: 101 سانتی متر (سایز کنسرت)

این دستورالعمل ها کلی هستند و می توانند بر اساس قد فرزندتان تغییر کنند. بنابراین، هنگام انتخاب گیتار باید فرزندتان را هم با خودتان به فروشگاه ببرید. این کار به شما کمک می کند تا گیتار مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر این، حضور کودک موقع خرید باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری خواهد شد .

ما سه مارک گیتار زیر را برای کودکان پیشنهاد می کنیم:

1- استگ مدل C440 (ششصد هزار تومان- برای افراد مبتدی)

2- مدل یاماها C40 (یک میلیون و چهارصد- برای افراد مبتدی)

3- مدل یاماها C70 (یک میلیون و هشتصد-برای افراد مبتدی)

ساده ترین روش آموزش گیتار به کودکان

ساده ترین روش برای آموزش، استفاده از پکیج آموزش تصویری زیر است که حتما قبل از فرستادن کودک به کلاس، یا حین کلاس رفتن او بهتر است برای ش تهیه کنید. هم زبانی ساده و شاد دارد و هم به زبان کاملا ساده به کودک گیتار را آموزش می دهد. در حین آموزش سعی کنید 7 نکته گفته شده در بالا را نیز رعایت کنید. برای خرید روی عکس کلیک کنید:

سی دی آموزش گیتار کودکان

فرزند شما به قدر کافی برای یادگیری گیتار بزرگ هست؟

kids guitar lessons

به نظر ما بهترین سن برای شروع یادگیری گیتار، 9 یا 10 سالگی است. با این حال، بسیاری از کودکان حتی از سنین پایین تر شروع به یادگیری می کنند.

کودکان 5 سالی که با گیتار در دست گرفتن گیتار مشکل دارند، شاید با سازی مثل اوکلله بهتر بتواند کار کنند. اگر آن ها اوکلله را خوب کنترل کنند، همیشه و در هر سنی از بزرگسالی می توانند گیتار یاد بگیرند. خوشبختانه گیتار ها در اندازه های مختلفی عرضه می شوند.

بخش های مختلف گیتار

قبل از این که به مبحث آکورد ها بپردازیم، بیایید خیلی سریع بخش های مختلف گیتار را معرفی کنیم.

آشنا شدن با این قسمت ها به ما کمک می کند تا موقع کار با گیتار سر در گم نشویم.

در تصویر زیر نام هر بخش در کنار آن آورده شده است:

اجزا مختلف گیتار

فرت ها مهم ترین قسمت گیتار هستند زیرا بر اساس آن ها آکوردگیری می کنیم.

نام سیم های گیتار چیست؟

نام سیم های گیتار

کلمات زیر به شما کمک می کنند تا نام سیم ها را به خاطر بسپارید:

Eddie

Ate

Dynamite

Good

Bye

Eddie

kids guitar lessons

یا..

Elephants

And

Donkeys

Grow

Big

Ears

kids guitar lessons

حتما دقت کرده اید که دو سیم E وجود دارد.

برای این که گیج نشوید این طور به خاطر بسپارید که:

ضخیم ترین سیم E به E بم معروف است زیرا صدایی که تولید می کند بم و گرفته است.

نازک ترین سیم E به E زیر معروف است زیرا صدایی که تولید می کند نازک و زیر است.

نکته: گیتار کودک شما باید به درستی کوک شود. انجام این کار برای کودک خردسال دشوار است بنابراین بهتر است شخصی که از قبل با این ساز آشنایی دارد به او کمک کند.

آموزش آکورد های فوق العاده آسان

ممکن است بپرسید “آکورد چیست؟”

آکورد چند سیم است که هم زمان با هم به جای یک سیم نواخته می شوند.

آکورد هایی هستند که مایلیم در درس های گیتار مخصوص کودکان آن ها را آموزش بدهیم.

این آکورد ها مناسب انگشتان کوچک و ظریف هستند.

بیایید آکورد G که فقط به یک انگشت نیاز دارد را امتحان کنیم.

kids guitar lessons

سیمی که فشار می دهیم نازک ترین سیم یا همان E زیر، در فرت سوم است.

در نمودار می بینید که دو تا از ضخیم ترین سیم ها یعنی E بم و A با علامت X نشانه گذاری شده اند.

این یعنی نباید به آن ها ضربه بزنید. پس حالا آکورد G را بنوازید.

چطور بود؟

اگر با ضربه نزدن به این سیم ها مشکل دارید، توصیه می کنیم:

آرام تر ضربه بزنید.

لازم نیست به سیم ها محکم ضربه بزنید. یک ضربه آرام هم همان کار را می کند و باعث می شود موقع نواختن کنترل بیشتری روی گیتار داشته باشید.

اگر تصویری مثل عکس زیر از یک گیتاریست در ذهن دارید، سعی کنید آن را فراموش کنید.

kids guitar lessons

این یکی واقعی تر است! ساعد باید روی بدنه قرار بگیرید:

اگر از انگشت شست یا انگشت اشاره تان برای ضربه زدن کمک بگیرید، کارتان آسان تر خواهد شد. با این حال اگر به قدر کافی در گیتار زدن مهارت پیدا کردید، می توانید از پیک یا مضراب استفاده کنید.

حالا بیایید سراغ یک آکورد دیگر مثل C برویم. این آکورد برای مبتدی ها بسیار مناسب است زیرا برای اجرای آن فقط از یک انگشت استفاده می شود.

kids guitar lessons

باید با انگشت اول سیم دوم (یا همان سیم B) در فرت اول را فشار دهیم .

همان طور که می بینید مثل آکورد G، یک سری از سیم ها با علامت X مشخص شده اند که یعنی نباید به آن ها ضربه زد.

انگشتتان را بر ندارید! حالا با یک تغییر کوچک آکورد C را تبدیل به Am یا لامینور می کنیم.

kids guitar lessons

تمام کاری که برای گرفتن آکورد لامینور باید در این مرحله انجام بدهیم ، این است که انگشت دوم را روی سیم سوم (G) در فرت دوم بگذاریم. پس سوئیچ کردن بین آکورد C و Am فقط با برداشتن و گذاشتن انگشت دوم اتفاق می افتد. حتما دقت کرده اید که آکورد های G و C صدای کاملا شاد و زنده ای دارند در صورتی که صدای Am کاملاً غمگین و گرفته به گوش می رسد. تفاوت بین آکورد های ماژور و مینور هم در همین است.

آکورد های مینور غمگین به نظر می رسند.

حالا که این آکورد های ابتدایی را یاد گرفتید، وقت آن است تا چند آهنگ را با هم تمرین کنیم که از آن ها لذت خواهید برد.

اگر طرفدار موسیقی پاپ هستید، قطعا از این آهنگ خوش تان خواهد آمد.

‘Shake It Off’ ساخته تیلور سویفت

برای این آهنگ، ما به آکورد های C، Am و G نیاز داریم. برای یادآوری این سه آکورد را به صورت یک جا کنار هم قرار داده ایم:

kids guitar lessons

نمودار ساده ای از این آکورد ها به صورت زیر است:

| Am | C | G | |

طریقه اجرا به صورت زیر است:

  • آکورد Am چهار بار
  • آکورد C چهار بار
  • آکورد G هشت بار

این دنباله همینطور پشت سر هم ادامه پیدا می کند. امتحان کنید!

بیایید یک آهنگ دیگر را بررسی کنیم …

Thinkin’ Out Loud ساخته اد شیرن

در این آهنگ از آکورد های C و G و چند آکورد جدید استفاده شده است.

بیایید امتحان کنیم. اولین آکورد جدید ما C/E نام دارد. این در واقع همان آکورد C است که کمی تغییر کرده است.

kids guitar lessons

این آکورد ممکن است در ابتدا کمی شبیه Am باشد، اما اگر از نزدیک به آن نگاه کنید متوجه خواهید شد که انگشت دوم به جای سیم سوم، سیم چهارم را فشار می دهد.

آکورد جدید بعدی ما F نام دارد.

kids guitar lessons

در آکورد F انگشتان فقط روی دو سیم اول در اولین فرت گذاشته می شود.

بیایید آهنگ “Thinkin ‘Out Loud” را اجرا کنیم.

توالی آکورد ها به صورت زیر است:

C C/E F G

در این آهنگ شما هر آکورد را یک بار اجرا می کنید.

برای یک آهنگ دیگر آماده اید؟

Stand By Me ساخته بن ای کینگ

کودکانی که می خواهند در مقابل والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شان خودی نشان بدهند، قطعاً باید این آهنگ را یاد بگیرند.

Stand By Me یک آهنگ کلاسیک نوستالژیک است.

آکورد های این آهنگ G، Em، C و D هستند.

ما با G و C آشنایی داریم اما آکورد های جدید چطور باید اجرا شوند؟

Em یکی از آن آکورد هایی است که می توانیم با یک انگشت اجرایش کنیم.

kids guitar lessons

همانطور که مشاهده می کنید ، باید سیم چهارم در فرت دوم را فشار دهید.

حالا برویم سراغ آکورد D.

kids guitar lessons

در آکورد D از دو انگشت استفاده می شود. سیم سوم در فرت دوم و سیم دوم در فرت سوم را فشار می دهیم. ما فقط به آن دو سیم و سیم آزاد چهار (D) ضربه می زنیم.

دنباله آکورد ها به صورت زیر است:

G | | Em | | C | D | G | |

موقع اجرای آهنگ “Stand By Me” باید هشت بار آکورد های G و Em و چهار بار C و D را اجرا کنید.

این ترانه خیلی پیچیده تر از چند مورد قبلی است، پس هر بار ضربه ای که می زنید را بشمارید. این کار به شما کمک می کند تا تعدادشان از دست تان در نرود.

اگر در ابتدا برای تغییر آکورد ها با مشکل مواجه شدید، نگران نشوید. این فرایند زمان بر است و صبر کلید اصلی آن است.

دروس آموزشی لید گیتار مخصوص کودکان

احتمالا متوجه شده ایدکه گیتاریست ها فقط با آکورد نمی نوازند . چیز دیگری به نام لید گیتار وجود دارد که یعنی اجرای ملودی ها روی گیتار با استفاده از نت های منفرد.

حالا برویم سراغ اجرای لیدهای گیتار…

Smoke On The Water ساخته دیپ پرپل

اگر کودکان تان می خواهند که در سبک راک گیتار بزنند، این آهنگ برایشان مناسب است.

kids guitar lessons

این آهنگ فقط با یک سیم نواخته می شود. مثلا ما قصد داریم آن را روی سیم D (چهارمین سیم) آموزش بدهیم.

تبلچر این آهنگ به صورت زیر است:

kids guitar lessons

وقت بگذارید و همه نت ها را درست اجرا کنید. به این ترتیب صدای بهتری تولید خواهد شد.

اگر بعد از اجرای آهنگ Smoke On The Water روی سیم D احساس کردید مهارت کافی به دست آورده اید ، می توانید آن را با استفاده از انگشتان اول و دوم تان و روی هر دو سیم D و G اجرا کنید.

تبلچر این آهنگ به صورت زیر است:

kids guitar lessons

توجه: تا زمانی که در اجرا با یک انگشت مهارت پیدا نکرده اید ، اجرای دو انگشتی را امتحان نکنید.

Seven Nation Army ساخته وایت استریپس

Seven Nation Army آهنگی فوق العاده برای کودکانی است که می خواهند در سبک راک گیتار بزنند. فقط از یک سیم در این آهنگ استفاده می شود.

تبلچر این آهنگ:

Seven Nation Army Tab

همانطور که همیشه می گوییم، هنگام یادگیری این آهنگ صبور باشید تا مطمئن شوید که آن را درست اجرا خواهید کرد.

خیلی عجله نکنید و در ابتدا آن را آرام اجرا کنید .

آهنگ فیلم جیمز باند

علاقه مندان به این فیلم موسیقی متن آن را هم دوست دارند.

تبلچر این آهنگ:

kids guitar lessons

طبق تبلچر حتما متوجه شده اید که برای اجرای از دو سیم استفاده شده و سیم B تنها سیم آزادی است که نواخته می شود. بنابراین ما آن را در هیچ نقطه ای فشار نمی دهیم.

اگر احساس می کنید در اجرا به قدر کافی ماهر هستید ، همین آهنگ را با بم ترین (بالا ترین) سیم هم اجرا کنید.

توجه: این یکی دشوارتر است بنابراین قبل از شروع مطمئن شوید که در تمرین اول این آهنگ مهارت لازم را به دست آورده اید.

تبلچر بم ترین سیم:

kids guitar lessons

اگر از اجرای این دو آهنگ تک سیمی راضی بوده اید ، می توانید یک آهنگ سه سیمی را شروع کنید.

The Chain ساخته فلیت وود مک

این قطعه، ریف گیتار آهنگ مسابقات فرمول یک است که حتما به گوش تان خورده است. در نسخه کامل The Chain این ریف تا اواخر آهنگ شنیده نمی شود. اما به لطف مسابقات فرمول یک این بخش از آهنگ به معروف ترین قسمت آن تبدیل شده است.

تبلچر این ریف:

kids guitar lessons

و باز هم مثل همیشه وقت بگذارید. این مورد از بقیه دشوارتر است ، بنابراین باید صبر و حوصله به خرج بدهید.

در ادامه بخوانید: گیتار برای نوجوانان و کودکان: سایز مناسب و نکات یادگیری

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست