خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / گیتار برای نوجوانان و کودکان: سایز مناسب و نکات یادگیری
نوجوان در حال نواختن گیتار

گیتار برای نوجوانان و کودکان: سایز مناسب و نکات یادگیری

آموزش گیتار

انتخاب گیتار مناسب برای فرزندتان بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهد نحوه ی کنار آمدن و برقراری ارتباط افراد با یک ساز، به چند ماه اول نواختن آن ، بستگی دارد. این امر به ویژه در مورد كودكانی كه نسبت به یک موضوع دامنه ی توجه کوتاه مدتی دارند، صادق است.

برای کودکانی که تازه شروع به یادگیری گیتار کرده اند، چند ماه اول نوازندگی بسیار مهم است بنابراین ضروری است که یک گیتار مبتدی و متناسب با آن ها برایشان انتخاب کنید. اگر آن ها 3 ماه اول را تحمل کنند و به خوبی پشت سر بگذارند، به احتمال زیاد به یک نوازنده ی مادام العمر و حرفه ای تبدیل خواهند شد.

دانلود رایگان ۸ درس طلایی آموزش گیتار به زبانی ساده (فیلم+PDF)

همانطور که قبلا هم ذکر شد این موضوع مخصوصا در مورد كودكانی كه دامنه توجه کوتاه مدتی دارند، بسیار مهم است. اگر این کار به نظر آن ها بسیار سخت بیاید یا برایشان الهام بخش نباشد، آن را رها خواهند کرد و این دقیقا جایی است که متوقف می شوند! بهترین راه برای حفظ علاقمندی آن ها این است که:

1-گیتاری مناسب و متناسب با سلیقه ی موسیقی آن ها تهیه کنید.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

2-گیتاری با اندازه مناسب پیدا کنید که نواختن آن ، راحت باشد.

1- گیتار آکوستیک ، کلاسیک یا الکتریک؟

گیتار آکوستیک ، کلاسیک یا الکتریک

در بیشتر موارد بهترین گیتار برای شروع، گیتار کلاسیک است و دلیل بسیار خوبی نیز برای این امر وجود دارد. در مقایسه با تار های استیل گیتارآکوستیک یا الکتریک، گیتار کلاسیک تار هایی نایلونی دارد که در هنگام نواختن با انگشت، بسیار ملایم و نرم است. با این حال ، اگر کودک شما از گوش دادن به موسیقی راک یا پاپ لذت می برد، در این صورت احتمالاً از نواختن گیتاری که شبیه موسیقی هایی که گوش می کند باشد نیز الهام می گیرد.

از نظر ظاهری گیتار آکوستیک شبیه کلاسیک است، با این تفاوت که تار های آن استیل است و صدایی واضح و بلند تر به به این گیتار می دهد. نکته منفی راجع به این گیتار این است که تار های استیل آن بسیار تیز و برنده است، مخصوصا برای انگشتان کودکان. به همین دلیل معمولا توصیه می شود که کودکان نوازندگی را با گیتار کلاسیک آغاز کنند تا زمانی که نوک انگشتان آن ها کمی محکم تر شود.

قبل از خرید گیتار الکتریک این 6 نکته ی مهم را بخوانید

گیتار الکتریک بسیار کوچک تر از گیتار های آکوستیک با تار های استیل و گیتار کلاسیک است بنابراین ، کودکان و افراد کوتاه قد راحت تر آن را می نوازند. البته نکته بسیار مهم در مورد این گیتار ها وزن آن هاست به طوری که بعضی از گیتار های الکتریک 5 تا 6 کیلوگرم وزن دارند که تحمل آن برای بچه های کوچک دشوار است. اگر فکر می کنید فرزندتان برای استفاده از گیتار الکتریک مناسب است، توصیه می کنیم که از نوع STH Style استفاده کنید زیرا این مدل گیتار سبک ترین و آسان ترین نوع گیتار الکتریک برای نواختن است.

به طور معمول پیشنهاد می دهیم که کودکان، به دلیل وزن زیاد گیتار الکتریک و تارهای استیل و تیز آن، برای استفاده از این گیتار حداقل 13 سال داشته باشند ، البته هر کودکی متفاوت است و برخی از کودکان ممکن است در سنین پایین توانایی نواختن این گیتار را داشته باشند. بنابراین اگر کودک تان را نسبت به سن خود کاملاً قوی می دانید، می توانید از یک گیتار الکتریک برای آن استفاده کنید.

در محدوده سطح ورودی، طیف گسترده ای از اندازه گیتار موجود است. سایز درست گیتار برای هر کس با توجه به قد، سن و در بعضی مواقع جنسیت به طور دقیق مشخص می شود.

2-باید چه سایزی از گیتار را بخرید؟

گیتار الکتریک:

گیتار الکتریک

  • اندازه این گیتار از آکوستیک یا کلاسیک کوچکتر است.
  • این گیتار برای سبک های مختلف موسیقی مانند راک ، متال، پاپ و کانتری مناسب است.
  • دارای تار های استیل است که می تواند برای انگشتان کودکان سخت و تیز باشد.
  • بسته به مدل آن، می تواند سنگین باشد.

جدول پیشنهادی:

سن ارتفاع قد (سانتی متر) سایز پیشنهادی
5 تا 8 سال 80 تا 100 سایز 2/1
8 تا 12 سال 100 تا 125 سایز 4/3
بالای 12 سال بیشتر از 125 سایز کامل (فول سایز)

گیتار آکوستیک:

گیتار آکوستیک

  • این گیتار برای سبک های مختلف موسیقی مانند محلی، پاپ، کانتری و راک آهسته مناسب است.
  • دارای تار های استیل است که می تواند برای انگشتان کودکان سخت و تیز باشد.
  • دارای صدای واضح و بلند است و برای نواختن chord (نواختن همزمان چند نت را آکورد می گویند.) مناسب است.
  • وزن آن سبک است اما اندازه ای حجیم دارد.

جدول پیشنهادی:

سن ارتفاع قد (سانتی متر) سایز پیشنهادی
5 تا 12 سال 100 تا 120 سایز 4/3
12 تا 15 سال 120 تا 165 اسمال بادی (Small body)
بالای 15 سال بیشتر از 165 سایز کامل (فول سایز)

گیتار کلاسیک ( همراه با تار های نایلونی):

گیتار کلاسیک

  • این گیتار برای سبک های مختلف موسیقی مانند کلاسیک ، فلامنکو و اسپانیایی مناسب است.
  • در کوچک ترین اندازه، یعنی سایز 4/1 موجود است.
  • دارای تار های نرم و مناسب برای انگشتان کودکان است.
  • دارای صدایی ملایم است و برخلاف اکوستیک صدای بلندی ندارد.

جدول پیشنهادی:

سن ارتفاع و قد (سانتی متر) سایز پیشنهادی
2 تا 5 سال 75 تا 100 سایز 4/1
5 تا 8 سال 100 تا 125 سایز 2/1
8 تا 12 سال 125 تا 165 سایز 4/3
12 سال به بالا بیشتر از 165 سایز کامل (فول سایز)

* قسمت گردن گیتار فول سایز بزرگتر از سایر گیتارها است. اگر کودک شما دستان کوچکی دارد، ما گیتار کلاسیک گردن باریک CL44S را به شما پیشنهاد می دهیم.

نکات یادگیری بهتر گیتار (21 ترفند کاربردی برای مبتدیان)

نکاتی برای والدین

۱- برای پسر یا دخترتان ساز مناسب تهیه کنید. هیچ چیز سریع تر از سر و کله زدن با ساز هایی که نواختنشان دشوار یا غیرممکن است، کودک را دلزده نمی کند. گیتار های مربوط به کیت آموزشی مبتدی ها را خریداری نکنید. این نوع گیتار ها ممکن است ارزان تر باشند اما در نهایت انگار پول تان را دور ریخته اید زیرا به خاطر صدای بدی که تولید می کنند، در نهایت فرزندتان دیگر با آن ها کار نمی کنند. گیتار های باکیفیت بسیار زیادی در بازار برای مبتدی ها عرضه می شوند که حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارند‌. برند های یاماها و ایبانز گیتار های فوق العاده ای می سازند.

۲- به یاد داشته باشید که فرزندتان هم باید معلم گیتاری که انتخاب می کنید را دوست داشته باشد‌. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مربی، حتما خوب تحقیق کنید. یک قانون نانوشته هست که می گوید هر چه برای معلم پرداخت کنید، به شما بر می گردد. بد نیست این را بدانید که بسیاری از نوازندگان بزرگ عملا مربیان ضعیفی هستند، پس نباید فریب خورد! یک مربی خوب ضمن این که باشیوه های جذاب تدریسش کودک را به یادگیری گیتار علاقه مند می کند، برای او الگو هم خواهد بود. بچه ها وقتی سرگرم می شوند، بهتر یاد می گیرند! حتما از ستاره راک کوچکتان بپرسید آیا معلمش را دوست دارند یا خیر. اگر نداشت، این سرگرمی موقت خواهد بود.

۳-کودک تان را مسئولیت پذیر بار بیاورید. تنها راه برای یادگیری نواختن گیتار تمرین است. پسر یا دختر شما هر چقدر هم عاشق گیتار زدن باشد، مطمئنا در مورد تمرین با او اختلاف پیدا خواهید کرد. برای فرزندتان برنامه ریزی کنید و اگر به آن پایبند بود به او جایزه بدهید! جایزه محرک خوبی برای ایجاد انگیزه است. هر حسی که دارید را کنار بگذارید ، وظیفه شما به عنوان والدین این است که مطمئن شوید فرزندتان تمرین می کند. اگر احساس می کنید که تمرین فرزندتان به یک مسئله بغرنج تبدیل شده، با مربی گیتار او مشورت کنید تا بفهمید چه سیستم تمرینی برایش مناسب است.

۴-فرزندتان را تشویق کنید! بچه ها دوست دارند به آن ها گفته شود که کاری را خوب انجام داده اند و در آن ماهر هستند. حتی اگر موقع تمرین صدایی شبیه ناله گربه در حال مرگ از گیتارشان شنیده می شود، به آن ها نشان دهید که از اجرایشان لذت می برید! به نظر می رسد تشویق مداوم آن ها به ضررتان نخواهد بود!

5-کاری کنید آن ها دائما موسیقی گوش کنند و صدای آن در خانه جاری باشد. وقتی نواختن هنر کودکتان است، گوش دادن به موسیقی می تواند برایش الهام بخش باشد. سلیقه موسیقیایی بچه ها مخصوصا در سنین کودکی شبیه والدینشان می شود. اگر تنها صدایی که از بلندگو ها می آید گفتگوی رادیویی باشد، مسلما کودکتان هم عاشق موسیقی نخواهد شد. از آهنگ هایی که پسر یا دخترتان آن ها را تمرین می کند یک لیست پخش درست کنید و به آن گوش بدهید! بهتر است آهنگی که برای تان آشنا است را حفظ کنید. اگر کودک به طور مداوم به آهنگی گوش کند علاقه مند می شود که آن را بنوازد و به این ترتیب باانگیزه تر خواهد شد.

6-مرتبا با معلم موسیقی فرزندتان صحبت کنید. این کاری است که معلم باید به هر حال انجام دهد اما اگر این کار را نکرد شما پیش قدم شوید. شما و معلم یک تیم هستید. باید نسبت به بخش هایی که کودک تان در آن مشکل دارد، آگاه شوید تا بتوانید به او کمک کنید تا پیشرفت کند. حتی اگر گوش موسیقیایی خوبی ندارید و تنها وسیله ای که با آن کار کرده اید ضبط صوت است، باز هم می توانید با همکاری مربی به موفقیت فرزندتان کمک کنید.

۷- شما هم گیتار یاد بگیرید! درس های گیتار روش خوبی برای ایجاد پیوند بین شما و فرزندتان است. این فقط یک تجربه مشترک که بسیار ارزشمند هم خواهد بود، نیست . کودکانی که در کنار والدین شان نواختن ساز را یاد می گیرند معمولا انگیزه بیشتری دارند و در نهایت سریع تر از پدر یا مادرشان پیشرفت می کنند! مراحل ابتدایی یادگیری ساز همیشه سخت ترین قسمت است، اما سپری کردن آن در کنار فرزندتان کار را خیلی راحت تر می کند. از قبل پیش دبستانی فرزندتان، با هم گیتار یاد بگیرید. هر چه زودتر بهتر!

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست