خانه / آموزش اصولی پیانو (رایگان) / آموزش نت های پیانو / آموزش انواع گام های پیانو (برای مبتدی ها)
گام پیانو

آموزش انواع گام های پیانو (برای مبتدی ها)

پیانو

گام های ماژور پیانو : همه ما آرزوی این را داریم که در نواختن پیانو، حرفه ای شویم. فقط کافی است که روی صندلی و پشت پیانو بنشینید و در چند لحظه، هیجان انگیزترین اوقات زندگی خود را تجربه کنید.

در مقاله آموزشی امروز، همه نکات و ترفندهای ظریفی که برای فهم چگونگی نواختن گام های ماژور پیانو مورد نیاز است را آموزش خواهیم داد تا به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کرده و بنوازید.

یادگیری پیانو سخت است؟ چقدر طول می کشد؟

نکته بعدی که باید یاد بگیرید، ترتیب معروف ترین نت هایی است که می توانید همراه با گام های ماژور پیانو استفاده کنید و توانایی بداهه و تکنوازی در شما افزایش پیدا خواهد کرد.

فهم فرمول گام های ماژور پیانو

گام های ماژور پیانو فرمول ساده ای دارند

 


پیانو آموزش

توی این پک فوق العاده، استاد الینا جبل عملی، نواختن پیانو رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک پیانیست حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

گام های ماژور به ترتیب، ۷ نت جدا از هم هستند که با فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) شناحته می شوند.

بدون توجه به کلید کیبورد یا نت که برای شروع گام ماژور استفاده کرده ‌اید، همیشه باید فرمول فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) را دنبال کنید تا بتوانید به سطح خوبی از نواختن برسید:

W-W-h-W-W-W-h

شاید سوال برایتان پیش بیاید که این جمله یعنی چه؟ خوب برای اینکه به شما کمک کنیم تا تصویر بهتری از این مبحث داشته باشید، باید اعدادی از هر نت در گام ماژور پیانو را به شما معرفی کنیم.

از آنجایی که همه گام های ماژور ۷ نت دارد، اکنون فقط می‌ خواهیم روی نت ۱ تا نت ۷ تمرکز کنیم تا جایی که این نت ها دوباره تکرار شوند. فرمول فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم، به شکل زیر است:

1 (W) 2 (W) 3 (h) 4 (W) 5 (W) 6 (W) 7 (h) 1

هنگامی که همه کلید های سفید روی کیبورد پیانو را می نوازید، از C شروع می‌کنید تا به C بعدی با اکتاو بالاتر می رسید و با گام ماژور پیانو در کلید C کار را به پایان می رسانید.

تصویر سازی فرمول گام های ماژور پیانو روی کیبورد

شاید حرف های زده شده ، اصلا برای تان قابل تصور نیست.

خب برای این که تصویر واضح تری در ذهنتان ایجاد شود، تصور کنید که انتهای کلیدهای سفید کیبورد پیانوی شما مستقیما از زیر گوشه کلیدهای سیاه بریده شده است، خب حال پیانو شما به شکل زیر به نظر می رسد:

major piano scales

با چنین تصوری می توانید فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) را بشناسید. روی کیبورد پیانو فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) یک کلید جداگانه است.

اگر تصویری که از کیبورد خیالی در ذهنتان درست کرده اید را روی گام ماژور پیانو اجرا کنید، قادر خواهید بود قسمت های فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) را بشناسید.

major piano scales

از آنجایی که فرمول همیشه برای همه گام های ماژور یکسان است، بنابراین برای نواختن گام های ماژور پیانو در ۱۲ کلید، فقط باید به تغییر نت ریشه‌ ای و سپس دنبال کردن ادامه فرمول توجه کنید.

به عنوان مثال من کلید سیاه سوم را انتخاب می‌کنم که نام آن در تصویر، Gb است و ترتیب یکسان از فاصله بین دو کلید سیاه (whole steps) و دو کلید سفید (half steps) را پیاده می کنم و تضمین می کنم که به گام ماژور Gb خواهید رسید.

major piano scales

راهنمای ویژه پیانو: آموزش نوت های شیت موسیقی به زبان ساده

نواختن گام های ماژور پیانو

major scales piano

1-آموزش پایه برای انگشتان

هنگامی که شروع به یادگیری گام های ماژور پیانو می کنید، بسیار مهم است که تداوم انگشت هایتان را یاد بگیرید. راز حرکت انگشت ها روی گام های پیانو در مراحل پایه، ترتیب اعداد است.

1-2-3-1-2-3-4

چی؟ یک ترتیب دیگر از اعداد رو شد؟ پس در مورد انگشت ۵ چطور؟

خب مشکل اینجاست. این ترتیب انگشتان به دستان شما اجازه حرکت روی گام‌ هایی را می دهد که کمترین تلاش لازم را می طلبد.

شکل زیر را ببینید و سعی کنید گام ماژور پیانو در B را با دست راست بنوازید و به طور جدی ترتیب انگشتی که در بالا گفتیم را به کار ببرید.

major piano scales

سپس متوجه خواهید شد که در شروع، انگشت 3_2_1 که با آن سه نت اول با نام های c, B# و D# را می نوازید، این ترتیب انگشت 4_3_2_1 با E, F#, G# و A# می آید.

2-چرا ترتیب انگشت ها اهمیت دارد؟

زمان گذاشتن برای تمرین کردن و دنبال کردن ترتیب انگشتان، باعث می ‌شود که شما بتوانید در مدت زمان کوتاهی انگشتان خود را روی کیبورد، به درستی حرکت دهید.

در مورد گام ماژور B، هنگامی که اخرین گام B با بالاترین اکتاو را می نوازید، می توانید جهت را تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که استفاده از انگشت 5 برای نت در گام، به طور طبیعی نشانه تغییر جهت به سمت انگشت شست است. برای دست چپ نیز همین گونه است.

طرح انگشت گذاری 1-2-3-1-2-3-4 برای نواختن گام های ماژور پیانو منطقی است، زیرا حرکت طبیعی و کارآمد دست ها را تسهیل می کند.

3- گام ماژور پیانو برای دست چپ

اکنون، سعی کنید گام ماژور Db را با دست چپ بنوازید:

major piano scales

همانطور که می بینید، می توانید سه نت اول (Db, Eb, F) را به راحتی با انگشتان 3 ، 2 و 1 اجرا کنید و بنوازید. سپس چهار نت بعد (Gb, Ab, Bb, C) ، را با انگشتان 4 ، 3 ، 2 ، 1 اجرا کنید.

با توجه به شکل، برای نواختن گام ماژور Db، نیازی به استفاده از انگشت 5 در هر جایی نیست.

در هر دو نمونه می بینید که اجرای گام ها مطابق با شکل طبیعی دستان شماست.

4- اصول حرکت انگشتان

این هدف شما هنگام تعیین انگشت گذاری برای همه گام های ماژور پیانو است: کلیدها را با پوزیشن طبیعی دستان خود بنوازید.

اشاره گرهای ماژور برای تمرین گام های ماژور پیانو عبارتند از:

  • انگشتان 1 و 5 فقط نوت های سفید را می نوازند (توجه: در برخی موارد استثنا وجود دارد، همانطور که بعدا خواهید دید).
  • انگشتان باید از وضعیت طبیعی دست پیروی کنند.
  • در یک مجموعه و آرایش از انگشتان تان، ثابت بمانید و آن ها را تغییر ندهید. اگر مدام انگشتان خود را تغییر دهید، بیشتر مستعد اشتباه خواهید بود.

5-چگونه می توان گام های ماژور پیانو را در هر 12 کلید تمرین کرد

major piano scales

کار خود را با کتاب هاتی آموزش مقدماتی پیانو که شامل 12 گام ماژور پیانو است، شروع کنید.

همچنین می توانید نسخه ای از کتاب Ultimate Jazz Scales Book که دارای گام های بسیار متنوعی است و برای هر ژانر موسیقی بسیار مفید است را تهیه کنید.

بعضی از این کتاب ها از قبل برای قرار گرفتن انگشتان نوشته شده اند، گرچه در اکثر آن ها همه نت ها وجود ندارد. این روش خوبی است که انگشتان مربوط به هر نت را در کتاب خود بنویسید و آن ها را تمرین کنید.

درست مثل هر فعالیت بدنی دیگر، قبل از نواختن پیانو، گرم کردن انگشتان هم بسیار مهم است.

قبل از شروع مطالعات در مورد گام که به ایجاد قدرت، مهارت و هماهنگی برای هر پنج انگشت کمک می کند، می توانید با این تمرین، گرم شوید. ابتدا دست ها را از هم جدا کنید و سپس آن ها را با هم بازی دهید و تمرین کنید و گرم شوید:

major piano scales

از آنجایی که ما می خواهیم در طول تمرین، دستانمان موقعیت طبیعی را به خود بگیرند، ابتدا گام های ماژور پیانوی خود را در کلید Gb و سپس Db ، Ab ، Eb ، Bb ، F ، C ، G ، D ، A ، E ، B ، سپس به Gb برمی گردانیم.

6- سخت ترین گام ماژور پیانو آن چیزی نیست که شما انتظار دارید

همانطور که مشاهده خواهید کرد، در واقع این کلید C است که سخت ترین و بیشترین مهارت را نیاز دارد، با توجه به اینکه ما می توانیم از آن چشم پوشی کنیم، زیرا جزء کلیدهای سفید است. کلید C همچنین گام ماژور پیانو است که در آن انگشتان ما بیشترین پیچ خوردگی را دارند، بنابراین در دورترین حالت طبیعی دست شما قرار می گیرد.

7- تمرین مهم برای یاداوری گام های ماژور پیانو

به یاد داشته باشید که در ابتدا گام های ماژور پیانو را به آرامی تمرین کنید. از مترونوم استفاده کنید تا بتوانید گام ها را با سرعت و ریتم یکنواخت و سازگار بنوازید.

ابتدا با سرعت آرام و با ریتم های طولانی کار کنید، مخصوصاً وقتی هنوز عادت به نواختن با انگشتانتان ندارید. به عنوان مثال، می توانید گام ماژور پیانو خود را در کلید B در نت های یک چهارم و فقط 60 دور در دقیقه شروع کنید.

به محض اینکه در یک سرعت خاص احساس راحتی کردید، کم کم سرعت خواهید گرفت و پیشرفت می کنید.

آموزش 15 ترفند بسیار کاربردی برای شروع یادگیری پیانو 

چگونه می توان گام ماژور پیانو را تمرین کرد؟

اکنون به بخشی می رسیم که شما در واقع تمرین تمام گام های ماژور پیانو خود را آغاز می کنید! این بخش همچنین قسمتی است که برای ساختن پیش شرط های مفید بداهه سازی کاربرد خواهد داشت:

1-تصادفی نواختن نت های گام های ماژور پیانو

اگر تمرین گام ماژور پیانو خود را بصورت خطی و متوالی، صعودی و نزولی انجام دهید، ممکن است در یک سرعت و ریتم ثابت ارزش زیادی داشته باشد.

اما بیایید صادق باشیم: این روش خیلی زود می تواند قدیمی شود. صرفاً بالا و پایین بردن گام، نواختن موسیقی نیست!

وقتی گام ماژور که روی آن کار می کنید را تمرین کردید، نت های تصادفی را انتخاب کنید. آنها را با ریتم های مختلف در مقابل مترونوم و در کل صفحه کیبورد بنوازید.

هنگام نواختن نت به صورت تصادفی، صداهایی که از آن گام ماژور خاص خارج می شود را بررسی کنید.

2- نواختن نت در کنار تمرین گام ماژور پیانو

دنباله ها الگوهای تکراری نت هایی هستند که شما در گام ماژور که روی آن کار می کنید اجرا می کنید. در اینجا چند نمونه معمول با الگوی انگشتان آورده شده است:

major piano scales

major piano scales

major piano scales

major piano scales

همچنین سعی کنید دنباله های نت خود را بیابید و آنها را تمرین کنید. بعداً در طول یادگیری پیانو، این نوع تمرینی است که به شما کمک می کند تا درس پیانو را بهتر فرا بگیرید.

3- تمرین گام های ماژور پیانو در فاصله سوم و با یک دست

تمرین گام های خود با فاصله یک دست و سوم از یکدیگر، به شما تمرین هماهنگی ساده ای را ارائه می دهد. در مثال زیر، شما در حال نواختن گام ماژور C هستید که دست چپ از Cو دست راست از E شروع می شود:

major piano scales

می توانید این روش را بصورت خطی، تصادفی یا توالی تمرین کنید.

4- تمرین گام های ماژور با دست و فاصله ششم

در این مثال، شما باید هماهنگی مشابهی را انجام دهید و این کار را با فاصله سوم از هم انجام دهید، با این تفاوت که با دست چپ گام ماژور پیانو را از E شروع می کنید و با دست راست همان گام را روی نت ریشه (C) می نوازید:

https://www.pianolessonsonline.com/wp-content/uploads/2017/04/major_piano_scales_6th-apart_0003-300x73.png

5- گام های ماژور پیانو در فاصله سوم

اگر می خواهید برای تمرین گام خود را بالاتر ببرید، در نهایت باید یاد بگیرید که چگونه گام های ماژور پیانو را در فاصله سوم بنوازید. به یاد داشته باشید که به آرامی تمرین کنید، ابتدا دست ها جدا شده و سپس آن ها را بهم نزدیک کنید.

با تمام توان خود سعی کنید که این تمرینات را در هر 12 کلید یاد بگیرید:

major piano scales

6-گام های ماژور پیانو در فاصله ششم

موسیقی های متعددی برای پیانو وجود دارد که دارای هارمونی فاصله ششم هستند، با نت های اصلی در بالای آن و هارمونی از فاصله ششم در پایین.

ملودی هایی که از چنین هارمونی هایی استفاده می کنند، با شکوه به نظر ‌می رسند. در نتیجه، مهم است که فراتر از تمرین گام ها در فاصله ششم پیش بروید:

major piano scales

7-گام های ماژور پیانو در اکتاوها

برخی از سخت ترین موسیقی ها برای پیانو شامل استفاده از ملودی در اکتاو است. همچنین نواختن بعضی از قطعات دست چپ در اکتاو رایج است.

برای ایجاد چنین مهارتی، یاد بگیرید که چگونه گام های ماژور پیانو را در اکتاو بنوازید. ملودی های اکتاو، بزرگ و بی نظیر به نظر می رسند و یادگیری چگونگی نواختن چنین شاهکارهایی باعث قدرتمندتر شدن اجرای پیانوی شما می شود.

البته ممکن است دشوار باشد، به خصوص برای کسانی که دست کوچکی دارند، اما مزایای یادگیری نحوه نواختن اکتاو بسیار مفید است:

major piano scales

پیش رفتن با تمرین گام های ماژور پیانو

هنگامی که نواختن گام های ماژور پیانو یا چند مفهوم را در نواختن پیانو یاد گرفتید، بسیار مهم است که از آنچه آموخته اید در موقعیت های واقعی موسیقی استفاده کنید.

به عنوان مثال، هنگامی که آهنگ ها را بعد از تمرین گام یاد می گیرید، اغلب متوجه خواهید شد که یادگیری آسان تر است.

تاریخچه پیانو به زبان ساده+ همه نکات جالب 

حتی می توانید با نواختن آهنگ ها به روش های مختلف مانند نواختن ملودی در فاصله ششم یا اکتاو، ایجاد زیر صدا، و حتی با تکنوازی خود، خلاقیت خود را پرورش دهید.

پیانو

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست