خانه / ریپورتاژ آگهی / شاخ به شاخ بی ام و X4 و پورشه ماکان
تقابل

شاخ به شاخ بی ام و X4 و پورشه ماکان

بی ام و x4 که نمونه‌ی یک کراس‌اوور- کوپه از مدل پرطرفدار بی ام و x3 است در سال 2014 برای اولین‌بار وارد بازار شده‌است. این مدل از بی ام و با دو تیپ 28i به‌عنوان مدل پایه و مدل قدرتمندتر m40i عرضه شده‌است و تفاوت‌هایی از نظر حجم موتور، سیلندر و برخی آپشن‌های رفاهی در آن‌ها دیده می‌شود. اما مدلی که به بازار ایران وارد می‌شود مدل پایه بی ام و x4 است و درمیان طرفداران خودروهای اسپورت سایز متوسط یا کراس اوور-کوپه محبوبیت زیادی دارد. اما تیپ دیگری از بی ام و x4 به نام m35i نیز تولید می‌شود که مخصوص خریداران این محصول در اروپا است.

پورشه ماکان اما در دسته خودروهای لوکس بوده که به عنوان نخستین نسل از خودروهای کراس اوور توسط کمپانی پورشه در سال 2014 تولید شد و توانست موردتوجه عده زیادی قرار گرفته شود. این خودرو نیز در چهار تیپ مختلف که اسامی آن‌ها در ادامه آورده شده است، وارد بازار می‌شود. در بین آن‌ها مدل پوشه ماکان turbo از قدرت مثال زدنی و سرعت بالایی نسبت به سه تیپ دیگر برخوردار است که متأسفانه مجوزی برای ورود آن به ایران وجود ندارد.

– پورشه ماکان مدل پایه

– پورشه ماکان مدل turbo

– پورشه ماکان مدل s

– پورشه ماکان مدل GTS

مقایسه بی ام و X4

در این مقاله ما بر آنیم که یک مقایسه درست و اصولی بین مدل‌های پایه این دو خودرو انجام دهیم پس با ما همراه باشید.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو

پیشرانه نصب شده برای هر دو خودرو، از نوع 4 سیلندر بوده و حجم موتور آن‌ها نیز یکسان و 2 لیتر است. هرچند که ازنظر میزان حداکثر توان خروجی تولیدشده (قدرت) بین این دو تفاوت فاحش آن‌چنانی وجود ندارد اما مقدار این پارامتر برای پورشه ماکان و بی ام و X4 به ترتیب 252 و 240 اسب بخار است. درباره میزان ماکسیمم گشتاور تولیدشده نیز داستان به این صورت بوده و تفاوت آن‌چنانی بین آن‌ها وجود ندارد اما چون بحث مقایسه بی ام و X4 و پورشه ماکان مطرح است باید گفت که میزان گشتاور تولیدی توسط پورشه چیزی حدود 370 نیوتن. متر است که در مقایسه با گشتاور 350 نیوتن. متری مدل پایه بی ام و بیشتر است.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو پورشه ماکان و بی ام و X4

یکی دیگر از بحث‌هایی که در مشخصات فنی مطرح می‌شود، گیربکس است. گیربکس مدل پایه پورشه ماکان از نوع 7 سرعته اتومات دو کلاچه بوده که بستری برای انتخاب حالت دستی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. در مدل پایه بی ام و گیربکس از نوع 8 سرعته بوده درحالی‌که در این مدل هم امکانی برای انتخاب حالت دستی نیز وجود دارد. مقدار مصرف سوخت ترکیبی برای این دو خودرو تقریباً یکسان و چیزی در حدود 7.3 لیتر برای هر 100 کیلومتر است. اگر درباره شتاب 0 تا 100 نیز برایتان تفاوت بین این دو خودرو مطرح است باید گفت که برای پورشه 6.7 ثانیه و برای مدل پایه بی ام و 6.3 ثانیه است. حداکثر سرعت در پورشه ماکان با 229 کیلومتر بر ساعت بوده که در مقایسه با بی ام و ایکس 4 با مقدار 209 کیلومتر بر ساعت، بدون شک، بیشتر است.

مقایسه طراحی بی ام و X4 و ماکان

فضای داخل کابین پورشه ماکان این خودرو خوش‌ساخت آلمانی، آن را مناسب 5 سرنشین ساخته است. در این خودرو فضای آزاد قابل‌توجهی در اختیار سرنشینان جلو و عقب قرارگرفته شده که این مسئله به‌ویژه به هنگام سفرهای طولانی یک مزیت بسیار مهم برای تک‌تک سرنشینان خودرو به شمار می‌رود. یکی از موضوعات جالب در بحث طراحی این خودروی اسپرت، امکان انتخاب رنگ موردعلاقه خود در بین طیف وسیعی از رنگ‌های گوناگون برای طراحی داخلی آن است. روکش چرمی صندلی‌ها در کنار طراحی منحصربه‌فرد امکانات و قسمت‌های مختلف کابین، جلوه‌ای لوکس و رویایی را به آن بخشیده است. در کنار تمام خوبی‌های گفته شده، وفور دکمه‌ها در سطح داشبورد، کار را برای راننده کمی سخت کرده و این مسئله، کیفیت استفاده از امکانات رفاهی همچون قابلیت تغییر دمای داخل کابین را تحت تاثیر سو خود داده است.

macan

طراحی داخلی مدل پایه بی ام و تصویری کاملا اسپرت را در ذهن خریداران ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که تمامی قطعات به‌کاررفته شده برای آن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کار با دکمه‌های روی داشبورد این خودرو بسیار آسان بوده درحالی‌که فضای آزادی که در اختیار سرنشینان (بخصوص عقب) قرار می‌دهد در مقایسه با پورشه کمتر است.

مقایسه ایمنی و تجهیزات رفاهی خودروها

هر دو خودرو جز خودروهای ایمن موجود در بازارهای جهانی هستند اما گمانه‌زنی‌ها و بررسی تجهیزات و سیستم‌های ایمنی و امنیتی نصب شده برای این خودرو، گویای آن است که پورشه ماکان خودروی ایمن‌تری است.

مدل پایه بی ام و از تجهیزات رفاهی همچون سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و CD و امکان اتصال به AUX، دکمه‌هایی برای کنترل سیستم کروز بر روی فرمان، صفحه نمایش 8.8 اینچی همراه با 9 عدد بلندگو و آینه عقب به صورت الکتروکرومیک برخوردار است.

در پورشه، بهره‌مندی از امکاناتی همچون صفحه نمایش 7 اینچی همراه با 10 عدد بلندگو، قابلیت خواندن کارت حافظه داخلی SD، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو و سیستم تهویه مطبوع چند منطقه‌ای را می‌توان به عنوان آپشن ها و امکانات رفاهی نام برد.

جمع‌بندی

از جنبه‌های مختلف همان‌طور که گفته شد، تفاوت آن‌چنانی بین این دو خودرو وجود ندارد. صرفاً بحث قیمت‌های این دو خودرو شاید به‌عنوان ملاکی در انتخاب شما اثرگذار باشد. پورشه ماکان با قیمت 4 میلیارد و 400 میلیون تومان در مقایسه با بی ام و X4 با قیمت 3 میلیارد و 300 میلیون تومان، خودروی گران‌قیمت‌تری است.

منبع: بی ام و x4 همراه مکانیک

 

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست