خانه / ریپورتاژ آگهی / کارتون و انیمیشن، دروازه ورود به خلاقیت

کارتون و انیمیشن، دروازه ورود به خلاقیت

ذهن کودکان بسیار خلاق و ایده‌پرداز است. آن‌ها با استفاده از اسبا‌ب‌بازی‌ داستان پردازی می‌کنند و خودشان را به جای قهرمانان تصور می‌کنند و وارد دنیایی غیر واقعی و جذاب می‌شوند.

شاید به همین دلیل است که انیمیشن‌ها برای کودکان جذابیت دارد. کودکان با دیدن انیمیشن و کارتون با قهرمان و نقش اصلی همزاد پنداری می‌کنند و برای موفقیت او هیجان‌زده می‌شوند. گاهی کودکان از داستان انیمیشن در بازی‌های خود الهام می‌گیرند و در نقش قهرمان فرو می‌روند.

پس انیمیشن‌ها دری به سوی خلاقیت کودکان هستند و سازندگان با دانستن همین موضوع، روز به روز در حال پیشرفت و ساخت و داستان‌پردازی بهترین انیمیشن‌ها هستند. در ادامه به معرفی برخی از خلاقانه‌ترین انیمیشن‌های کودکان می‌پردازیم.

کارتون باب اسفنجی، ماجراهای یک اسفنج آشپز

کارتون باب اسفنجی مجموعه‌ای کودکانه درباره زندگی روزانه یک اسفنج در دنیای زیر آب و در شهری به نام بیکینی باتم است. این اسفنج یک آشپز است و بهترین همبرگر بیکینی باتم را در رستوران آقای خرچنگ می‌پزد. دستور پخت این همبرگر سری بوده و پلانکتون در هر قسمت نقشه‌ای برای به‌دست آوردن این دستور پخت میکشد. دوستان باب اسفنجی یک ستاره دریایی به نام پاتریک، یک سنجاب به نام سندی و یک اختاپوس هستند که در کنار هم لحظاتی شاد و دوست‌داشتنی را می‌سازند.

کارتون باب اسفنجی، ماجراهای یک اسفنج آشپز

کارتون باب اسفنجی یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های کودکانه است که در کشورهای مختلفی با دوبله‌های متفاوت دیده شده است. در سال 1989 یک زیست‌شناس دریایی زمانی که یک کتاب طنز علمی می‌نوشت، شهر بیکینی باتم را خلق کرد که شخصیت اصلی‌اش، اسفنجی بود که در زیر آب زندگی می‌کرد. درنهایت با کمک یک تهیه کننده شروع به داستان‌پردازی‌های بیشتر و ساخت 13 فصل و چندین فیلم سینمایی از این ایده کردند.

شخصیت‌های کارتون باب اسفنجی

باب اسفنجی: شخصیت‌های کارتون باب اسفنجی بسیار متنوع و دوست‌داشتنی هستند. شخصیت باب اسفنجی درباره پسری جوان و آشپز است که که بهترین همبرگر شهر بیکینی باتم را درست می‌کند. او از زندگی‌اش راضی است و همراه حیوان خانگی‌اش، گری که یک حلزون است، در خانه اناناسی خود زندگی می‌کند.

پاتریک ستاره‌ای: از دیگر شخصیت‌های اصلی کارتون باب اسفنجی، می‌توان به پاتریک ستاره‌ای اشاره کرد. پاتریک یک ستاره دریایی صورتی است که در زیر یک سنگ بزرگ زندگی می‌کند. او دوست صمیمی باب اسفنجی است و در همه ماجراجویی‌ها او را همراهی می‌کند.

آقای خرچنگ: شخصیت آقای خرچنگ یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های باب اسفنجی است. او رئیس باب در رستوران است و پول را بیشتر از همه چیز در زندگی‌اش دوست دارد. آقای خرچنگ همراه دخترش پرل زندگی می‌کند.

پلانکتون: پلانکتون موجود کوچک و یک چشمی است که رستوران چام باکت را در حاشیه شهر می‌گرداند. او همیشه به دنبال فرمول سری همبرگر آقای خرچنگ است و نقشه‌های مختلفی برای به‌دست‌آوردن آن می‌کشد.

اختاپوس: همسایه و همکار بداخلاق باب اسفنجی که همیشه در حال دعوا با باب اسفنجی است تا بتواند او را متوجه این موضوع بکند که او دوست باب اسفنجی نیست و همیشه نیاز به آرامش و سکوت دارد.

انیمیشن هیولای دریا، افسانه یا حقیقت؟

انیمیشن هیولای دریا داستان سفر دریایی یک شکارچی به نام جیکوب و یک دختربچه به نام میزی است. میزی و جیکوب به قصد ماجراجویی و شکار وارد اقیانوس و دریاها شده و رازهای شگفت‌انگیزی را کشف می‌کنند. Chris Williams کارگردان انیمیشن هیولای دریا سابقه ساخت انیمیشن‌های محبوب و موفقی مثل 6 قهرمان بزرگ و موآنا را دارد. داستان اکشن و هیجان‌انگیز این انیمیشن به کودکان یاد می‌دهد که به دور از افسانه‌ها و دروغ‌ها، حقیقت را با دلایل منطقی بپذیرند.

انیمیشن هیولای دریا

ساخت قهرمان به کمک ضد قهرمان

وجود هیولاهایی بزرگ و قدرتمند در زیر دریا یا در جنگل‌ها و کوه‌ها و حتی قطب همواره موضوع جذابی براه خلاقیت و داستان سازی بوده است. هیولاهایی ترسناک که دشمن انسان‌ها به حساب می‌آیند. این موجودات اغلب دلیل مبارزات و خلق انسان‌هایی قهرمان هستند. این قهرمانان و مبارزات سرچشمه‌ای برای خلق داستان و ایده پردازی برای شخصیت‌ها هستند. در انیمیشن هیولای دریا نیز گروهی از قهرمانان نامدار و معروف هستند که شهرتشان به دلیل مبارزه با هیولاهای دریا است.

میزی بعد از خواندن سرگذشت مبارزه‌ها و ماجراجویی‌های مبارزان دریا، از یتیم‌خانه فرار می‌کند تا به آن‌ها بپیوندد؛ اما اتفاقاتی می‌افتد که مسیر مبارزه‌ها با هیولاهای دریا را برای همیشه تغییر می‌دهد.

بخشی از داستان انیمیشن هیولای دریا برگرفته از داستان موبی دیک است. در ابتدای داستان انیمیشن با کاپیتان کرو آشنا می‌شویم که مانند ناخدا اهب داستان موبی دیک، به دنبال یک هیولا خاص است که در گذشته به او آسیب رسانده است. منتها کاپیتان کرو تسلیم وسوسه‌هایش نمی‌شود و جان اهالی کشتی را برای انتقامش به خطر نمی‌اندازد.

در دو کارتون باب اسفنجی و انیمیشن هیولای دریا با دنیایی غیرواقعی آشنا می‌شویم. دنیایی که خلاقیت و ایده‌پردازی ان را ساخته است و در اختیار ذهن هوشیار و کنجکاو کودکان قرار داده است. زندگی در زیر آب و یا مبارزه با هیولاهای زیر دریا را تنها می‌توان در دنیای انیمیشن‌ها دید.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست