خانه / آموزش تار و سه تار / آموزش اصولی تار / آموزش ۲ نکته اساسی تار به صورت تصویری
آموزش ۲ نکته اساسی تار به صورت تصویری

آموزش ۲ نکته اساسی تار به صورت تصویری

تار سه تار

ابتدا در این بخش در مورد پرده تار با شما صحبت میکنیم و در ادامه دو فیلم آموزشی مقدماتی تار را مشاهده خواهید نمود. این آموزش ها نکاتی مهم در یادگیری تار هستند که کمک شایانی به شما خواهند نمود.

در مورد اینکه چرا پرده سه تار و تار متحرک نیستند و ثابت هستند
فواصل (اصطلاحا”) ریزتر از ربع پرده که در موسیقی ایران به وفور دیده می شود موجب شده، نوازنده زحمت استفاده از پرده های متحرک را بپذیرد و از پرده های ثابت استفاده نکند.
اینجا یک سوال پیش می آید که چرا کل پرده ها ( یعنی مثلا” از سی کرن به جای یک پرده دو پرده) بصورت ثابت روی ساز بسته نمی شود
که اصلا” نیازی به بالا یا پاین کشیدن پرده سه تار و تار نباشد؟

به جواب این سوال هنگام نوازندگی با پرده های کامل می توان رسید! وقتی فاصله پرده ها به قدری کم شود که انگشت بین آن به خوبی قرار نگیرد لرزش سیم بوسیله گوشت دست گرفته می شود و صدای سیم تا حدی خفه می شود و ساز دیگر طنین مناسبی نخواهد داشت. (پرده روی دسته سازها غیر از اینکه باعث سهولت پیدا کردن محل دقیق نت ها برای نوازنده می شود،نقش یک شیطانک را هم به عهده می گیرد!

بخش آموزشی: تار و سه تار

به این صورت که بر آمدگی پرده و فشار دست بر پرده لرزش سیم از محل پرده به قبل از آنرا قطع می کند که صدای شفافی هنگام زخمه زدن بوجود آید، پس برخلاف تصور عده ای که عقیده دارند تنبلی نوازندگان در پیدا کردن نتها موجب بسته شدن پرده روی سازها شده ،تولید صدای خالص بدون پرد ممکن نیست!)

 


توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا پاک نیا، نواختن تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

این موضوع که چه پرده ای برای سازهای تار و سه تار مناسب است (که هم کیفیت صدایی خوبی داشته باشد هم دوام زیاد)
اخیرا” بعضی از نوازندگان و سازگران را به جنب و جوش واداشته و تجربیات جالبی هم در این سالها به دست آمده.

کاربردی: آشنایی کامل با ساز تار

قسمت اول فیلم آموزشی (کیفیت فیلم نسبتا پایین میباشد)

 

 

قسمت دوم فیلم آموزشی (کیفیت فیلم نسبتا پایین میباشد)

 

تار-سه-تار

حتما بخوانید!

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • رضا ابراهيمي
    اردیبهشت 17, 1397 5:55 ب.ظ

    بسيار عالي بود چطور ميتونيم بقيه آموزش رادنبال كنيم

    پاسخ
  • آقا ممنونم.با دیدن فیلم آموزشی این آقای تار نواز که ظرف 5 دقیقه تارنوازی ؛ تئوری موسیقی شرق و غرب ؛ ردیف های سازی و آوازی اساتید درگذشته و درنگذشته را یاد گرفتم . فقط مانده ام اینطور که همه سریع تارزن میشوند ؛ کجا کنسرت بدهیم ؟
    دوستان عزیز و بزرگواری که این سایت وزین را اداره می کنید ؛ از نگاه کسی که هیچ از موسیقی ایران نمیداند به تدریس تارزنی این آقای محترم نگاه کنید.باور کنید باعث هجو موسیقی ست و بعنوان تفریح و خنده به آن نگاه میکنند.آخر مگر شاگرد ایشان نبوغ بتهون و موزار را دارد که در جلسه اول این همه اطلاعات راست و دروغ و عجیب غریب را هضم کند ؟؟؟؟ اگر نبوغ دارد پیش شما چه میکند ؟؟؟ این مسائل باعث لوث شدن موسیقی ست.لطف کنید این ویدئو را بردارید.هر کسی مایل بود میرود جاهای دیگر این را پیدا میکند.سایت شما اجل این مسائل است.درود به شما که انصافا کار خوبی ارائه میکنید

    پاسخ
  • سلام
    بسیار عالی هست مطالب و آموزنده
    سپاسگزارم خیلی
    دست کسانی که بدون کمترین چشم داشت موسیقی را آموزش میدهند می بوسم

    پاسخ
  • دوست عزیز مهدی
    در رابطه با انتقاد شما باید این رو عرض کنم که هر آموزشی برای دیگران باعث انتقال مفهوم میشود و حداقل برداشتی کم از مطلب میکند. خود من هم از این ویدیو چیزهایی یاد گرفتم. منتهی قبل از نیاز به این ویدیو ها و درک شور موسیقی، قدری شعور لازم هست که بدانیم وقتی فردی مطلبی را در اختیار ما گذاشته و از ما طلبی نکرده، حداقل اگر خوشمان نیامد از صفحه خارج شویم و تخریب نکنیم. فضای موسیقی ایران از این حرف ها پر است. لطفا خوب خود باشید اگر خوبید و بگذارید دیگران از مطالب استفاده کنند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست