ابتدا در این بخش در مورد پرده تار با شما صحبت میکنیم و در ادامه دو فیلم آموزشی مقدماتی تار را مشاهده خواهید نمود. این آموزش ها نکاتی مهم در یادگیری تار هستند که کمک شایانی به شما خواهند نمود.
در مورد اینکه چرا پرده سه تار و تار متحرک نیستند و ثابت هستند
فواصل (اصطلاحا”) ریزتر از ربع پرده که در موسیقی ایران به وفور دیده می شود موجب شده، نوازنده زحمت استفاده از پرده های متحرک را بپذیرد و از پرده های ثابت استفاده نکند.
اینجا یک سوال پیش می آید که چرا کل پرده ها ( یعنی مثلا” از سی کرن به جای یک پرده دو پرده) بصورت ثابت روی ساز بسته نمی شود
که اصلا” نیازی به بالا یا پاین کشیدن پرده سه تار و تار نباشد؟
به جواب این سوال هنگام نوازندگی با پرده های کامل می توان رسید! وقتی فاصله پرده ها به قدری کم شود که انگشت بین آن به خوبی قرار نگیرد لرزش سیم بوسیله گوشت دست گرفته می شود و صدای سیم تا حدی خفه می شود و ساز دیگر طنین مناسبی نخواهد داشت. (پرده روی دسته سازها غیر از اینکه باعث سهولت پیدا کردن محل دقیق نت ها برای نوازنده می شود،نقش یک شیطانک را هم به عهده می گیرد!
بخش آموزشی: تار و سه تار
به این صورت که بر آمدگی پرده و فشار دست بر پرده لرزش سیم از محل پرده به قبل از آنرا قطع می کند که صدای شفافی هنگام زخمه زدن بوجود آید، پس برخلاف تصور عده ای که عقیده دارند تنبلی نوازندگان در پیدا کردن نتها موجب بسته شدن پرده روی سازها شده ،تولید صدای خالص بدون پرد ممکن نیست!)
توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا پاک نیا، نواختن تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
این موضوع که چه پرده ای برای سازهای تار و سه تار مناسب است (که هم کیفیت صدایی خوبی داشته باشد هم دوام زیاد)
اخیرا” بعضی از نوازندگان و سازگران را به جنب و جوش واداشته و تجربیات جالبی هم در این سالها به دست آمده.
کاربردی: آشنایی کامل با ساز تار
قسمت اول فیلم آموزشی (کیفیت فیلم نسبتا پایین میباشد)
قسمت دوم فیلم آموزشی (کیفیت فیلم نسبتا پایین میباشد)
سبکهای نوازندگی تار
سبک تهرانی
ویژگیهای سبک تهرانی
سبک تهرانی یکی از پرطرفدارترین و متنوعترین سبکهای نوازندگی تار است. این سبک با استفاده از تکنیکهای پیچیده و ملودیهای غنی شناخته میشود. نوازندگان در این سبک از ترکیب مضرابهای سریع و آهسته، و استفاده از تکنیکهای مالش و ویبراسیون بهره میبرند.
نوازندگان برجسته سبک تهرانی
نوازندگانی مانند استاد جلیل شهناز و استاد محمدرضا لطفی از برجستهترین نوازندگان سبک تهرانی هستند که با اجراهای خود تاثیر عمیقی بر موسیقی ایرانی گذاشتهاند.
سبک آذری
ویژگیهای سبک آذری
سبک آذری با حرکات سریع و پرانرژی دست راست و استفاده فراوان از تکنیک پیتزیکاتو مشخص میشود. این سبک تاثیرات زیادی از موسیقی آذربایجان و ترکیه گرفته است و به همین دلیل ملودیها و ریتمهای پرجنب و جوش دارد.
تاثیرات فرهنگی و نوازندگان برجسته
موسیقی آذری با تاریخچه فرهنگی غنی خود، تاثیرات بسیاری بر سبک نوازندگی تار در این منطقه گذاشته است. نوازندگانی چون استاد منصور نریمان و استاد عارف قزوینی از جمله برجستهترین نوازندگان این سبک هستند.
سبک قفقازی
ویژگیهای سبک قفقازی
سبک قفقازی ترکیبی از تکنیکهای مختلف است که از موسیقی مناطق قفقاز و ایرانی تأثیر گرفته است. این سبک از مقامات مختلف موسیقی استفاده میکند و به دلیل استفاده از ملودیهای متنوع و ریتمهای پیچیده معروف است.
تاثیرات فرهنگی و نوازندگان برجسته
موسیقی قفقازی و ایرانی دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستند که در سبک نوازندگی تار نیز منعکس شده است. نوازندگانی چون استاد احمد عبادی و استاد حسین علیزاده از جمله کسانی هستند که در این سبک فعالیت داشتهاند.
تکنیکهای منحصر به فرد در نوازندگی تار
تکنیکهای دست راست
رنگ و رِنگگیر
دو تکنیک اصلی در نوازندگی تار استفاده از رنگ (ضربههای کوتاه و سریع) و رِنگگیر (ضربههای سنگینتر و طولانیتر) است. این تکنیکها به نوازندگان اجازه میدهد تا تنوع زیادی در صدای تولیدی ایجاد کنند.
پیتزیکاتو
تکنیک پیتزیکاتو که در سبک آذری بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، شامل نواختن سیمها با نوک انگشتان به جای مضراب است. این تکنیک صدایی نرمتر و متفاوت تولید میکند.
تکنیکهای دست چپ
مالش و ویبراسیون
تکنیک مالش به نوازندگان اجازه میدهد تا تغییرات جزئی در نتها ایجاد کنند، در حالی که ویبراسیون به ایجاد لرزشهای کوچکی در صدای تولیدی کمک میکند. این تکنیکها به نوازنده امکان میدهند تا احساسات بیشتری را از طریق ساز بیان کنند.
جابهجاییها و گلیساندو
جابهجاییهای سریع و استفاده از گلیساندو (سرخوردن انگشتان بر روی سیمها) نیز از تکنیکهای مهم در نوازندگی تار هستند که به ایجاد افکتهای صوتی خاص کمک میکنند.
تأثیرات مدرن و تغییرات در سبکهای نوازندگی
ورود به موسیقی معاصر
تار به عنوان یک ساز سنتی همچنان در موسیقی معاصر ایرانی حضور دارد. نوازندگان جوانتر با ترکیب تکنیکهای سنتی و مدرن، به ایجاد صداهای جدید و نوآوری در این ساز پرداختهاند.
نقش آموزش و استادان
نقش استادان موسیقی در انتقال دانش و تکنیکهای نوازندگی بسیار مهم است. آموزش صحیح و انتقال تجربهها به نسلهای جدید، به حفظ و توسعه سبکهای مختلف نوازندگی کمک میکند.
نوازندگی تار با داشتن سبکها و تکنیکهای منحصر به فرد، یکی از ارکان اساسی موسیقی سنتی ایرانی است. از سبک تهرانی با تکنیکهای پیچیده تا سبک آذری با ریتمهای پرانرژی، هر یک از این سبکها نشاندهنده تنوع و غنای فرهنگی ایران است. حفظ و انتقال این میراث فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است و نسلهای آینده باید برای پاسداری از آن تلاش کنند.
4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
بسيار عالي بود چطور ميتونيم بقيه آموزش رادنبال كنيم
آقا ممنونم.با دیدن فیلم آموزشی این آقای تار نواز که ظرف 5 دقیقه تارنوازی ؛ تئوری موسیقی شرق و غرب ؛ ردیف های سازی و آوازی اساتید درگذشته و درنگذشته را یاد گرفتم . فقط مانده ام اینطور که همه سریع تارزن میشوند ؛ کجا کنسرت بدهیم ؟
دوستان عزیز و بزرگواری که این سایت وزین را اداره می کنید ؛ از نگاه کسی که هیچ از موسیقی ایران نمیداند به تدریس تارزنی این آقای محترم نگاه کنید.باور کنید باعث هجو موسیقی ست و بعنوان تفریح و خنده به آن نگاه میکنند.آخر مگر شاگرد ایشان نبوغ بتهون و موزار را دارد که در جلسه اول این همه اطلاعات راست و دروغ و عجیب غریب را هضم کند ؟؟؟؟ اگر نبوغ دارد پیش شما چه میکند ؟؟؟ این مسائل باعث لوث شدن موسیقی ست.لطف کنید این ویدئو را بردارید.هر کسی مایل بود میرود جاهای دیگر این را پیدا میکند.سایت شما اجل این مسائل است.درود به شما که انصافا کار خوبی ارائه میکنید
سلام
بسیار عالی هست مطالب و آموزنده
سپاسگزارم خیلی
دست کسانی که بدون کمترین چشم داشت موسیقی را آموزش میدهند می بوسم
دوست عزیز مهدی
در رابطه با انتقاد شما باید این رو عرض کنم که هر آموزشی برای دیگران باعث انتقال مفهوم میشود و حداقل برداشتی کم از مطلب میکند. خود من هم از این ویدیو چیزهایی یاد گرفتم. منتهی قبل از نیاز به این ویدیو ها و درک شور موسیقی، قدری شعور لازم هست که بدانیم وقتی فردی مطلبی را در اختیار ما گذاشته و از ما طلبی نکرده، حداقل اگر خوشمان نیامد از صفحه خارج شویم و تخریب نکنیم. فضای موسیقی ایران از این حرف ها پر است. لطفا خوب خود باشید اگر خوبید و بگذارید دیگران از مطالب استفاده کنند.