تار، از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مقید است که در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان و فلز استفاده میشود و طول کلی آن حدود 95 سانتی متر است. واژه تار خودش در فارسی به معنی رشتهاست. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبانهای تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبانهای ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شدهاست که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانیتبار در جایی که از سوی ایرانی ها با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.
مقدمه
اما مهمتر از همه اینست که امروزه این ساز به عنوان ساز ملی ایران شناخته شده است و از ابزار مهم در موسیقی ایرانی به شمار میرود .تقریبا میتوان گفت ، ردیف موسیقی ایرانی را پس از اجرا با با ساز تار ، برای سازهای دیگر ، چون کمانچه ، نی و سنتور نیز نوشته و اجرا کرده اند .از استادان بنام این رشته که ردیف موسیقی ایرانی را با این سایز روایت کرده اند می توان از میرزا عبدالله فراهانی و میرزا حسن قلی نام برد.
تفاوت های تارو سه تار
- تار شش سیم دارد ولی سه تار چهار سیم دارد
- کاسه ی سه تار کوچکتر از کاسه تار می باشد
- تار تک صدایی می باشد ولی سه تار چند صدایی می باشد
- تار دارای صدای بم تری نسبت به سه تار است
- سه تار سازی است که بیشتر برای تنهایی ها استفاده می شود
این مطلب مهم از دست ندهید: نحوه ی نگه داری از ساز تار و سه تار (به همراه فیلم آموزشی)
آموزش تار اذری (ویدئو)
این ویدئو را به عنوان نمونه در این پست گذاشتیم ویدئو های دیگری هم از این قبیل وجود دارد که امیداواریم مطالب آنها مفید باشد .
به عنوان نمونه عکس هایی از این نمونه ها در این پست قرار دادایم :
توی این پک فوق العاده، استاد علیرضا پاک نیا، نواختن تار رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان یک تارنواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!
کاربردی: آشنایی کامل با ساز تار
مطلب مهم در رابطه با :آموزش گام به گام تار ( تصویری و رایگان)
با نمونه فیلم های که از آموزش تار آذری در این پست گذاشتیم تا حدی می تواند شما را یاری کنند که بتوانید یک سری مطالب را در مورد ساز تار فرا بگیرید.
تار آذری یکی از سازهای اصلی موسیقی سنتی آذربایجان است و تعدادی از نوازندگان برجسته این ساز در تاریخ موسیقی آذربایجان و جهان شناخته شدهاند. این نوازندگان با هنر و مهارتهای بینظیر خود، تأثیر عمیقی بر موسیقی آذربایجان و فرهنگ موسیقی جهانی گذاشتهاند. در زیر به معرفی برخی از مشاهیر تار آذری میپردازیم:
1. صادقجان (Sadigjan)
- زندگینامه: صادقجان، که نام اصلیاش میرجعفر زینالاف است، در سال 1846 در شهر شوشی متولد شد. او یکی از بزرگترین نوازندگان و استادان تار آذری در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود.
- دستاوردها: صادقجان تغییرات مهمی در ساختار تار ایجاد کرد که منجر به بهبود صدا و قابلیتهای اجرایی این ساز شد. او با ابداع تار جدیدی که شامل افزودن سیمهای بیشتری بود، صدای زیباتر و متنوعتری را به این ساز بخشید.
- تأثیرات: نوآوریهای صادقجان در ساختار و تکنیک نواختن تار تأثیر عمیقی بر نسلهای بعدی نوازندگان داشت و او را به عنوان یکی از بنیانگذاران موسیقی معاصر آذربایجان معرفی کرد.
2. قربانپیریم آدیکشینسکی (Gurban Primov)
- زندگینامه: قربانپیریم آدیکشینسکی در سال 1880 در شهر باکو متولد شد. او از برجستهترین نوازندگان تار آذری در نیمه اول قرن بیستم بود.
- دستاوردها: او به خاطر تکنیکهای پیشرفته و اجرای بینظیرش شناخته میشود. قربانپیریم بسیاری از قطعات کلاسیک موسیقی آذربایجان را با تار به زیبایی اجرا کرده و ضبطهای بسیاری از او به جا مانده است.
- تأثیرات: سبک نوازندگی و تکنیکهای او الهامبخش بسیاری از نوازندگان نسلهای بعدی بوده و نقش مهمی در حفظ و ترویج موسیقی سنتی آذربایجان داشته است.
3. آقای آخوندوف (Alkhas Afandiyev)
- زندگینامه: آقای آخوندوف، معروف به آخوندوف، در سال 1907 در شهر شوشی متولد شد. او یکی از مشهورترین نوازندگان تار در نیمه دوم قرن بیستم بود.
- دستاوردها: آخوندوف به خاطر اجرای بینظیر و تکنیکهای خاص نواختن تار شهرت داشت. او همچنین در تدریس موسیقی فعال بود و بسیاری از نوازندگان برجستهی تار را تعلیم داد.
- تأثیرات: آخوندوف نقش مهمی در حفظ و ترویج موسیقی سنتی آذربایجان و انتقال آن به نسلهای بعدی داشت. او همچنین در توسعه و بهبود تکنیکهای نوازندگی تار سهیم بود.
4. رشید بهبودف (Rashid Behbudov)
- زندگینامه: رشید بهبودف در سال 1915 در تفلیس (گرجستان) متولد شد، اما اصلیت آذربایجانی داشت. او یکی از بزرگترین خوانندگان و نوازندگان موسیقی آذربایجان در قرن بیستم بود.
- دستاوردها: بهبودف علاوه بر نوازندگی تار، به خاطر صدای فوقالعادهاش در آوازخوانی نیز شهرت داشت. او در اجرای اپراها و موسیقیهای ملی آذربایجان بسیار موفق بود.
- تأثیرات: بهبودف با آثار هنری و اجراهای بینالمللیاش، موسیقی آذربایجان را به جهان معرفی کرد و نقش مهمی در شناساندن فرهنگ و هنر این کشور ایفا کرد.
5. حسینقلی (Huseyngulu Sarabski)
- زندگینامه: حسینقلی در سال 1879 در شهر باکو متولد شد. او یکی از بزرگترین نوازندگان و آهنگسازان تار آذری در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود.
- دستاوردها: حسینقلی به خاطر تکنیکهای پیشرفته و خلاقیت در نواختن تار شناخته میشود. او قطعات بسیاری را برای تار تنظیم و اجرا کرده است.
- تأثیرات: حسینقلی نقش مهمی در توسعه و ترویج موسیقی سنتی آذربایجان و تربیت نوازندگان نسلهای بعدی داشت.
6. رمیز قلیاف (Ramiz Guliyev)
- زندگینامه: رمیز قلیاف در سال 1947 در شهر باکو متولد شد. او یکی از مشهورترین نوازندگان و استادان تار در آذربایجان معاصر است.
- دستاوردها: قلیاف به خاطر تکنیکهای بینظیر و اجرای هنرمندانهاش شناخته میشود. او در بسیاری از کنسرتها و جشنوارههای بینالمللی شرکت کرده و جایزههای متعددی را کسب کرده است.
- تأثیرات: رمیز قلیاف نقش مهمی در شناساندن موسیقی آذربایجان به جهان و تربیت نوازندگان جوان داشته است. او همچنان به فعالیتهای آموزشی و هنری خود ادامه میدهد.
7. شاهین صمدوف (Shahin Samadov)
- زندگینامه: شاهین صمدوف در سال 1956 در باکو متولد شد و یکی از نوازندگان برجسته و معاصر تار آذری است.
- دستاوردها: صمدوف با اجرای تکنیکهای پیشرفته و خلاقیت در نواختن تار، به یکی از نوازندگان برجسته موسیقی آذربایجان تبدیل شده است. او در بسیاری از کنسرتها و جشنوارههای بینالمللی شرکت کرده و جوایز متعددی کسب کرده است.
- تأثیرات: شاهین صمدوف با فعالیتهای هنری و آموزشی خود نقش مهمی در ترویج و توسعه موسیقی سنتی آذربایجان ایفا کرده و به تربیت نسل جدیدی از نوازندگان کمک کرده است.
نتیجهگیری
تار آذری به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی سنتی آذربایجان نقش مهمی در فرهنگ موسیقی این منطقه دارد. نوازندگان برجستهای که در این مقاله معرفی شدند، با هنر و مهارتهای بینظیر خود، تاثیرات عمیقی بر موسیقی آذربایجان و جهان گذاشتهاند. این هنرمندان با نوآوریها، تکنیکهای پیشرفته و اجراهای هنرمندانهشان، موسیقی سنتی آذربایجان را به سطح بالاتری ارتقا دادهاند و نقش مهمی در حفظ و ترویج این فرهنگ غنی داشتهاند.
اگر که سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطر کنید.
10 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
بسیارکارتان عالی وباعثدلگرمی است
این تار آذری نیست تار ایرانی هست. لطفا وقتی مطلب میزارید یکم دقیق باشید.
تار به نام آذربایجان ثبت جهانی شده
شما چرا اینقد بی سوادین. هنوز نمیفهمین موسیقی ترکی آذربایجانی جهتنی شده برو مطالعه کن بعد بگو
خانم عزیز اگه ویدیو ها رو هم ببین کلا با این تار سبکی ترکی میزنن . تا ب حال شنید ی قطعه فارسی بزنن مثلا سلطان قبلها رو با این تار بزنن خخخخخخخخخخخ
سلام تار و كلا سازها به نام تركي هستند و ريشه تركي دارند. اصلا اين سازها در فارسي و عربي جايگاه مشخصي ندارند. موسيقي تركي و در داخل آن تار در دنيا به نام آذربايجان ثبت جهاني شده است. خواهشمند است كمي دقت فرماييد./ موسيقي آذربايجاني ريشه كهن دارد…
تار سازی است کاملا ایرانی. تار آذربایجان متفاوت است با این تار
تار سازی است ایرانی و ایران کشوری است که مردمان مختلف ترک در آن اکثریت را دارند. ترکهای آذربایجان، ترکهای خلج، قشقاییها، افشارها، ترکهای خراسان و کرمان، ترکمنها، قزاقها و بسیاری دیگر اکثریت مردم را فلات ایران را تشکیل دادهاند. ملتهای مختلف ترک از قلب چین تا قلب بالکان همیشه تمدن های بزرگ و دولتهای کارآمدی خلق کردهاند. مروج تجارت، ادبیات، معماری، هنرهای مختلف از موسیقی تا فرشبافی و کار روی چوب و فلز و … و … و … بوده و به دیگر مناطق جهان بردهاند. هاکذا تمدن ایران از یکهزار سال تا نیم قرن قبل را مردم ترک آفریده و به بلوغ رساندهاند. حتی زبان فارسی توسط سلسلههای مختلف ترکی به مردم، شعرا و ادبیات ایران معرفی شده، حمایت گردیده و رواج داده شده است. عجبا که امروزه عدهای آن را به اسلحهای برای دشمنی، نفرتزایی و تقابل و سرکوب ملتهای دیگر مثل عربها، لرها، ترکها و … تبدیل کردهاند. و بازهم عجبا در حالیکه همین مدعیان در یک قرن اخیر که کل کشور و منابع و ثروتهای مادی و معنوی آن را قبضه و یا صحیحتر بگوییم مصادره کردهاند، لیکن بهجز برتریطلبی تخیلی و نژادپرستانه و همچنین تحقیر، اهانت و دشمنی با هموطنانشان هیچ دستاورد دیگری نداشتهاند. وقتی میگویید اثر یا پدیدهای ایرانی است، معنی آن این است که در خلق و گسترش و به بلوغ رساندن آن اثر یا پدیده مردم ترک و مخصوصا ترکهای آذربایجان بیشترین و موثرترین نقش را داشتهاند. فرهنگ، شعر و ادبیات، معماری، نظام مالیاتی، دیوانسالاری و دولتداری و … فلات ایران وامدار و مدیون ملیتها و مردم مختلف تمدنهای بسیار عظیم ترکها از قلب چین تا قلب بالکان است.
دوستان تار دوست بعضی ها دوست دارند پستهایی رو بخوانند که به مذاقشان خوش میاد ولی طبق مطالعه ای که بنده در مورد تار مخصوصن آزربایجانی داشتم بعلت تورک بودن خودم به این نتیجه رسیدم که اصل تار شکل و شمایل آلاتی است که در ازربایجان بنام ساز یا قوپوز چندین قرن است که زده میشود ولی اندک اندک به مرور زمان پیشرفت کرده تا به زمان عبدالقادر مراغه ای و شیخ صفی الدین اورموی رسیده که اساس موسیقی درباری (با استناد به تاریخ از سلسه غزنویان تا به قاجار تمامن تورک بودن) رو ایشان پایه گذاری کردند (نت گذاری سنتی…) پس ریشه تار آزربایجانی و تار ایرانی یکی ست تا به زمان صادق جان از اهالی آنسوی آراز آزربایجان که تغییرات اساسی در تار ایجاد کردند که به شکل امروزی ان را مشاهده می کنید.
سلام آموزش تار آذربایجانی بسیار مفید بود اگه آموزش پیشرقته هم دارید برایمان ارسال بفرماییدممنون