خانه / مطالب متنوع دیگر / سبک ها و ژانرهای معروف موسیقی با مثال (10 سبک رایج)
درصد علاقه به سبک های موسیقی در آمریکا

سبک ها و ژانرهای معروف موسیقی با مثال (10 سبک رایج)

تئوری-موسیقی

موسیقی یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی همه ماست. شاید شما هم یکی از بی شمار افرادی باشید که دوست دارند موقع نوشیدن یک فنجان قهوه گرم به موسیقی مورد علاقه شان گوش کنند یا جزو کسانی باشید موسیقی فیلم ها آنها را به وجد می آورد! طبق یکی از نظر سنجی های انجام شده در سطح جهانی، هر شخص به طور متوسط 17.5 ساعت در هفته موزیک گوش می دهد! خیلی خب، حالا بیایید با هم به 10 تا از معروف ترین و محبوب ترین سبک های موسیقی نگاهی بیندازیم.

معروف ترین ژانرهای موسیقی

1- کلاسیک و اپرا Classic and opera

Music Classical

شاید شما در ذهنتان سبک کلاسیک را لزوما یکی از معروف ترین سبک های موسیقی تصور نکنید؛ اما سخت در اشتباهید! ممکن است این سبک موسیقی جای زیادی در لیست پخش آهنگ هایتان نداشته باشد؛ ولی مطمئنا بخش بزرگی از زندگی شما را در بر می گیرد. شما این نوع سبک را بارها و بارها از طریق تلویزیون یا سینما می شنوید. موسیقی کلاسیک یکی از ژانرهای پرکاربرد برای ایجاد فضا در فیلم های سینمایی است.

وقتی اسم موسیقی کلاسیک وسط می آید احتمالا به بتهوون، موتزارت یا ویوالدی فکر می کنید؛ اما در همی دوره معاصر هم آهنگسازان و نوازندگان برجسته ای در سبک کلاسیک داریم. جان ویلیامز سازنده موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان، آرواره ها و پارک ژوراسیک یکی از همین افراد است.

فرکانس نت های موسیقی (لیست کامل)

علاوه بر این هانس زیمن آهنگساز فیلم های پر فروش تلقین (Inception)، میان ستاره ای (Interstellar) و شیرشاه (The Lion King) نیز در همین سبک کار کرده است. سالن های کنسرت نمادین مانند خانه اپرای سیدنی و رویال آلبرت هال در لندن هر روز اجراهای پر فروشی دارند تا مردم بتوانند موسیقی اجرا شده توسط یک ارکستر را به صورت زنده تماشا کنند.

2- سبک بلوز Blues

Music

بلوز گونه ای از موسیقی است که منشأ آن منطقه عمیق جنوبی است و ردپای آن به دهه 1870 برمی گردد. هدف موسیقی بلوز بیان غم و نا امیدی مردم آفریقائی آمریکائی بود که به بردگی کشیده شده بودند و پس از آن از جمعیت سفیدپوست جدا شدند. از آنجایی که اربابان سفیدپوست روی زندگی برده ها نظارت می کردند و این مردم تقریبا هیچ گونه سرگرمی خاصی نداشتند، بیشتر ترانه های ابتدائی موسیقی بلوز شامل قطعه هایی از آهنگ هایی با زمینه کار و همراه با فریاد بودند که با سرعت موزونی تنظیم می شدند.

بعدها این ترانه های ساده تبدیل به تصنیف های روایی درباره زندگی، عشق از دست رفته و تجربه «سیاه» در ایالات متحده شدند که خشن و اغلب بنظر ناامید کننده به نظر می رسیدند. موسیقی بلوز جدید ترکیبی از گیتار، خط باس قوی و صدای قوی است که احساسات قوی را انتقال می دهد. هنرمندان شناخته شده موسیقی بلوز افرادی چون هاولین ولف، بی.بی. کینگ، جیمی هندریکس، اتا جیمز و اریک کلپتون هستند که از بیشتر آنها بعنوان اساتید گیتار یاد می شود.

3- هوی متال Heavy metal

Music

با اینکه ممکن است در زندگی روزمره گهگاه با موسیقی متال مواجه شوید؛ اما بایدبدانید بیشتر مراکز گیتار، قطعات موسیقی خود را به هنرمندان متال می فروشند که عاشق ساختن گیتارهای الکتریکی هستند که با شعرهایشان زوزه (سوت) بکشند. هوی متال ژانری فرعی از موسیقی راک است که در دهه های 1960 و 1970، بطور فراگیری در انگلستان گسترش یافت. این نوع موسیقی بیشتر بعنوان پاسخی به موسیقی پاپ در آن زمان مطرح شد و با ترانه های رقص مبارک که نوید عشق و طلوع خورشید را می دادند متناقض بود.

از آن زمان تا کنون، از این نوع موسیقی صدها ژانر فرعی بوجود آمده است؛ اما بهرحال بیشتر آنها صدای تحریف شده ای از گیتار و تکنوازی طولانی گیتار الکتریکی دارند که بطور پیوسته تا چند دقیقه ادامه پیدا می کند. پیشگامان معرو ف این نوع موسیقی، بلک سبث، لد زپلین و دیپ پرپل در دهه های 60 و 70 بودند. این سبک توسط گروه های نمادینی مانند کیس و آلیس کوپر در دهه 80 ادامه یافت. هوی متال هنوز هم بطور باورنکردنی به خاطر گروه هایی مثل متالیکا، کورن و اسلیپنات و فروش ویژه در سالن های کنسرت و عرصه در هر تور معروف است!

10 تا از سخت ترین سازهای موسیقی از لحاظ یادگیری کدامند؟

4- موسیقی رقص الکترونیکی (ای.دی.ام.) EDM

MUSIC

همزمان با رشد تکنولوژی، موسیقی هم در طول این سالها دستخوش تغییرات بسیاری شده است. در ابتدا از فنون ساده ای برای تولید موسیقی استفاده می شد ولی الان دی جی ها در نمودارها بیشتر از خوانندگان و نوازندگان به چشم می آیند. این تولیدکنندگان موسیقی برای موسیقی امروزی مهمند چون آلات موسیقی آنها کامپیوتر و صفحه گردان هستند! شهرت موسیقی ای.دی.ام. یا موسیقی رقص الکترونیکی، از اواخر دهه 1980 تا به امروز بوده است.

با این وجود، الان هم می توان شاهد دوره بازگشت آن را با جشنواره هائی از قبیل سرزمین فردا (Tomorrowland)، ناگفته (untold) و جشنواره گل مروارید الکتریک (Electric Daisy) در اجراهای گروه ای.دی.ام (EDM) بود. آنها معروفتر از جشنواره های منظمی هستند که تنظیمات متنوع تری دارند. اکنون ای.دی.ام. همه نوازندگان معروف پاپ که با دستگاه دی.جی. کار می کنند را به خودش جلب کرده و نیرویی بسیار قوی در امریکا دارد. نمایندگان فعلی این سبک از موسیقی افرادی چون دیوید گتا، استیو آئوکی، مارتین گریکس و کالوین هریس هستند.

5- سبک موسیقی کانتری Country

Music

کانتری نوعی سبک موسیقی است که ما اکنون بعنوان موسیقی کشور و غربی (وسترن) و یا هیلبلی میشناسیم. ریشه این سبک را می توان در دهه 1920 که زمان ظهور آن بوده جستجو کرد. سبک کانتری از موسیقی محلی امریکایی بوجود آمد و بار دیگر جزو 100 سبک معروف شده و و شهرت اصلی خود را از دهه 1990 تا کنون دوباره بدست آورده است. البته موسیقی کانتری قدیمی شبیه انواع امروزی خودش نیست ولی با اینحال برخی جنبه های آن در طول دهه ها هنوز تغییری نکرده است. مخاطب این نوع موسیقی از ابتدای دهه 1940، طبقه کارگر امریکا بوده است. سبک کانتری در آن زمان سختی ها و نحوه زندگی این طبقه را به حالت قصیده واری به تصویر می کشید.

جالب است بدانید که ابزار اصلی این موسیقی گیتار است. ویژگی برخی از این گروه ها، گیتار استیل، گیتار ریتم و گیتار بم (باس) است! اگرچه این نوع موسیقی همیشه مختص امریکا بوده است اما در سراسر دنیا محبوبیت دارد. هنرمندانی چون کیث اربن از استرالیا پرچم داران سبک کارنتری محسوب می شوند.

از دیگر هنرمندان معروف موسیقی کانتری می توان به کری آندروود، تیم مک گراو و الن جکسون اشاره کرد. افراد جدیدی هم پا به این عرصه گذاشته اند مثلا تیلور سوئیفت و فلوریدا جورجیا لاین که ترانه های آنها به به شهرت زیادی در موسیقی رسیده اند. این شهرت نه فقط در امریکا، بلکه در تمام دنیا پیچیده است!

6- هیپ هاپ Hip Hop

Music

منشاء موسیقی هیپ هاپ دهه 1970 بود و این سبک از جوامع آفریقائی امریکائی در ایالات متحده آغاز شد. بطور دقیقتر شاید بتوان گفت که تاریخ سبک هیپ هاپ به برانکس، شهری در نیویورک برمی گردد. در این شهر بچه ها و نوجوانان گتو، خودشان و دیگران را با آهنگ ها و ضربات ریتمیک سرگرم می کردند. این شعرها بعدها با ضربه هایی همراه شدند که در ابتدا با دی.جی. به وجود آمدند و در نتیجه موسیقی دونفری رپر (MC) و دی.جی. ظهور کرد.

انواع آلات موسیقی ایرانی و غربی

این سبک از موسیقی از گروه گتو شهر نیویورک به شکلی از هنر موسیقی تبدیل شد! در سال 2017، کندریک لامار بخاطر غزلسرایی باورنکردنی اش و نمایش آفریقائی امریکائی مردانه اش در جامعه، موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد. آلات موسیقی هیپ هاپ زیاد هستند؛ اما آهنگ این سبک بیشتر به کمک دی.جی. و سازندگانی تولید می شود که از رشته ها، ساز برنجی و ساز لوله استفاده می کنند. نتیجه این همکاری خلق جریانی است که با پیام رپر همخوانی دارد.

مهارت این سبک موسیقی در ابتدا در دست آفریقائی امریکایی ها بود؛ اما در سال های اخیر، سبک هیپ هاپ آنقدر معروف شده است که بیشتر کشورها هنرمندان هیپ هاپ مخصوص خود را دارند. علاوه بر این خانم ها هم بیشتر و بیشتر وارد عرصه این موسیقی شده اند. اجراهای موفق هیپ هاپ در حال حاضر معلق به افرادی مثل جی. کول، کندریک لامار، کانیه وست، جی-زی، نیکی میناژ و دریک هستند. همگی این افراد نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان چهره های نام آشنا و معروفی محسوب می شوند.

7- خواننده ها و ترانه سراها Singers

Popular music Genres

با اینکه این سبک موسیقی لزوما طوری نیست که بتوانیم به راحتی آن را موشکافی کنیم؛ اما تفاوت مهمی با سایر ژانرهای موسیقی دارد. خوانندگان ترانه سرا کسانی هستند که ترانه ها را خودشان می نویسند و متن موسیقی آهنگ را هم خودشان می سازند. شاید نام آنها را زمانی که از آنها بعنوان آوازخوان یاد می شود، شنیده باشید! این هنرمندان معمولا میتوانند یکی از سازها و اغلب گیتار یا پیانو، بنوازند. آنها همچنین آهنگها را خودشان می سازند تا به شعرهایشان بیایند.

اصول یادگیری موسیقی (آموزش 3 گام ساده)

با این وجود این کار به ندرت اتفاق می افتد. الان دیگر بیشتر ستارگان پاپ ترانه هایشان را خودشان نمی نویسند. برخلاف سال های گذشته، خوانندگان ترانه سرا الان بیشتر به چشم می آیند و از آنها به عنوان هنرمندان برجسته تری یاد می شود.

حتی یکی از معروفترین نوازندگان به نام باب دیلن بخاطر اشعار باورنکردنی اش موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد! از بین نوازندگان دیگر می توان به پل سایمون، نورا جونز، جونی میچل، تریسی چپمن و دیوید کرازبی اشاره کرد.

8- جاز Jazz

Popular music Genres

ردپای موسیقی جاز را می توان در نوازندگان آفریقائی-امریکائی در نیواورلئان و در قرون 19 و 20 پیدا کرد. شهرت این سبک در طی سال ها بدست آمد و حتی از دهه 1920 بعنوان عصر جاز یاد می شود. سبک جاز در موسیقی بعنوان نوعی هنر شناخته می شود و در هنرستان های هنرهای زیبا در سراسر جهان آموزش داده می شود!

شما می توانید در گروه کوچکی و یا هر آنچه که موسوم به گروه جاز است، نوازنده جاز باشید. گروه جاز شبیه به ارکستر است و شامل بخش ریتم و بخش شاخ هستند؛ اما این بخش ها ممکن است بسته به سبک موسیقی جاز بیشتر هم بشوند. معمولا بخش ریتم حداقل شامل ساز برنجی و ساز کوبه ای و بخش شاخ دارای ساکسیفون است. در حال حاضر اکثر مردم تصور می کنند که ساکسیفون ساز اصلی جاز است ولی در این سبک از کلارینت، شیپور، شیپور فرانشوی، توبا و آلات موسیقی زیاد دیگری هم برای هیپنوتیزم کردن شنونده با صدائی رسا استفاده می شود.

چطور گوش خود را برای یادگیری بهتر موسیقی تربیت کنیم؟

یکی از عناصر مهم موسیقی جاز بدیهه گویی است. نوازندگان می توانند با استعداد باورنکردنی خودشان بدیهه نوازی کنند. در حال حاضر ژانر فرعی سبک جاز که جاز ملایم نامیده می شود کاملا معروف شده است و پیشگامان آن هنرمندانی چون نورا جونز، چاکا کان و ساد هستند.

9- راک Rock

Popular music Genres

قدیمی ترین نوع موسیقی راک، نوع راک اند رول است. این نوع راک سبکی از موسیقی است که در دهه 1950 در ایالات متحده شروع به رشد کرد. این موسیقی جوابی به ترانه های پاپ بود که در آن زمان محبوب بودند. هنرمندانی چون الویس پرسلی بعنوان نوازندگان راک اند رول مورد توجه بودند. این امر بخاطر حرکات رقص تند و تیز و صدای بلند گیتاری بود که به ترانه هایشان می افزودند. اگر الان اسم راک وسط بیاید احتمالا دیگر به الویس پریسلی فکر نکنید!

موسیقی راک امروزی در دست گروه هایی از موسیقی است که شامل گیتار، ساز برنجی، مجموعه ای از طبل و یک خواننده هستند. البته بسته به نوع راک، تغییرات دیگری هم در این مجموعه صورت می گیرد ولی به طور کلی اساس گروه های راک همین است. راک هم دقیقا مثل موسیقی پاپ، راجع به عشق و از دست دادن آن است؛ ولی قطعا عاشقانه تر از پاپ است. اگر به غول های موسیقی راک مانند رولینگ استونز یا اروسمیث فکر کنید حتما چند ترانه عاشقانه به ذهنتان خطور می کند! متاسفانه موسیقی راک امروزی پس از ظهور هیپ-هاپ و پاپ جزو جریان اصلی موسیقی نیست؛ اما با اینحال گروههای موسیقی معروفی مانند گریین دی، کیلرز، میوز و اوئیسیز در این زمینه بسیار موفق عمل می کنند.

10- پاپ Pop

موسیقی پاپ در همه جای دنیا محبوبترین نوع موسیقی برای گوش کردن است. واژه «پاپ» شکل کوتاه شده کلمه popular است. به احتمال زیاد همه چیز را راجع به خوانندگان نمادین این نوع موسیقی می دانید. افرادی چون بیانسه، مایکل جکسون، آریانا گرانده و مدونا جزو خوانندگان پاپ هستند. سبک پاپ در اواسط دهه 1950 خود را نشان داد. این اتفاق بخاطر ظهور رادیو در سراسر ایالات متحده بود. اولین ستاره واقعی موسیقی پاپ، سلطان پاپ یعنی الویس پرسلی است که پای ثابت برنامه های رادیویی در آمریکا بود

توصیف موسیقی پاپ کار ساده ای نیست؛ ولی می توان گفت هر چیزی که در یک بازه زمانی محبوبترین باشد، پاپ است! الان می توانید ستارگان کره ای پاپی را ببینید که پا به عرصه این جریان جهانی گذاشته اند. ترانه های لاتین پاپ صاحب نمودارهای این موسیقی شده اند و همه انواع موسیقی مانند هیپ-هاپ و ای.دی.ام. دارند همردیف پاپ می شوند.

روش خواندن نت موسیقی (نت های موسیقی روی خط حامل)

ترانه های پاپ ساده و سرگرم کننده اند. این ترانه ها از یک ساختار آواز (آواز-کر) پیروی می کنند و نمی شود دست از گوش دادن به آنها برداشت. مطمئنا شما هم شعرهای ساده مربوط به عشق و دل شکستگی را فراموش نمی کنید. پس حتما با این جمله موافقید که همه ما عاشق سبک پاپ هستیم، نه؟

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • لطفا بیشتر در مورد پاپ توضیح بدین، موسیقی و نتش و چند تا مثال جهانی هم بزنید که بهتر یاد بگیریم
    ممنون

    پاسخ
    • دیسلاوهم نوعی موسیقی هست بیکلام وباکلام
      قبل از پاپ‌ورپ بود هیچکسی اسمش نمیاره

      پاسخ
  • همش ضد دیسلاوی نشرمیدن
    مگه دیسلاو هم سنتی نیست
    هیچ جااسمش نمیارن
    پس‌چرا ازدیسلاوچیزی ننوشتی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست