خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / 11 گام اولیه برای یادگیری گیتار در خانه
how to learn guitar

11 گام اولیه برای یادگیری گیتار در خانه

آموزش گیتار

اگر در این فکر هستید که چطور گیتار یاد بگیرید، این راهنمای رایگان به شما یک نقشه راه 11 مرحله‌ای نشان می‌دهد که می‌توانید آن را دنبال کنید. در این پست شما هر چیز مورد نیاز برای شروع نوازندگی گیتار را فرا خواهید گرفت.

  • راهنمای شروع سریع: گیتارها، تونرها، پیکها و غیره.
  • روش اسرارآمیز یادگیری آکوردها برای داشتن سرعتی برق‌آسا
  • نحوه نگه داشتن درست پیک
  • 10 آهنگ آسان برای مبتدی‌های گیتار
  • نحوه گیتار زدن یا ریتم و موزیکالیته
  • موثرترین راه تمرین برای مبتدی‌ها
  • نحوه باانرژی ماندن و پیشگیری از خستگی
  • چطور یک معلم گیتار خبره پیدا کنیم

پس از خواندن این راهنما بدون شک خواهید آموخت که چطور گیتار یاد بگیرید. پس با ما همراه باشید.

اگر گیتار را نمی شناسید: آشنایی تصویری با اجزای گیتار که باید بلد باشید

گام اول: با گیتاری که مناسب شماست کار کنید

گیتار ده‌ها نوع متفاوت دارد که نواختنشان بسیار سخت است اما برخی هم آسان نواخته می‌شوند.

نوع گیتاری که برای یادگیری انتخاب می‌کنید تاثیر زیادی در شانس موفقیتتان در یادگیری این ساز دارد. البته هر گیتاری هم که باشد بهتر از هیچی است اما در حالت ایده‌آل شما گیتاری لازم دارید که مناسب فرم و اندازه بدنتان باشد. این نکته، تفاوت محسوسی در مسیر یادگیری‌تان ایجاد می‌کند بنابراین آن را جدی بگیرید.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

چقدر زمان باید هزینه کنم؟

لازم نیست برای گیتار خیلی هزینه کنید اما به عنوان یک مبتدی به گیتاری نیاز دارید که دوام زیادی داشته باشد و کوک بماند و خوب کار کند.

هر چقدر هم تمرینی کرده باشید، یک گیتار به درد نخور و کم کیفیت قطعا صدای خوبی تولید نمی‌کند. به عنوان یک قاعده کلی بهتر است قیمت گیتارتان کمتر از 150 دلار نباشد و همیشه قبل از خرید آن را امتحان کنید. برخی برندهای مقرون به صرفه گیتار که می‌توانید از میان آنها گزینه‌ای را انتخاب کنید عبارتند از یاماها، اسکوایر، ردوود، فریدا و آیبانز.

آیا باید گیتار شخصی خودم را داشته باشم؟

برای شروع می‌توانید یک گیتار از دوست یا اعضای خانواده‌تان قرض بگیرید اما به طور موقت. اگر در مورد یادگیری گیتار جدی هستید باید ابزار کار دائمی و شخصی خودتان را داشته باشید و برای آن هزینه‌ کنید.

لوازم جانبی مبتدی‌ها…

شما باید یک تونر برای گیتارتان داشته باشید که مدل Korg GA-1 عالی است.

how to learn guitar for beginners

همچنین باید یک کاپو داشته باشید که کاپوهای گیره‌ایJim Dunlop مناسب هستند.

Best Beginner Capo

همینطور باید یک بند گیتار و چند پیک داشته باشید (یک پیک با ضخامت 0.65 تا 0.73 برای مبتدیها عالی است).

اگر می‌خواهید گیتار الکتریک یاد بگیرید، باید یک کابل و یک آمپلی‌فایر کوچک تمرینی هم داشته باشید.

how to learn guitar

گام دوم: چطور گیتار را دقیق و سریع کوک کنید

خرید یک تونر گیتار خوب، سرمایه‌گذاری ارزشمند و هوشمندانه‌ای است.

تونرها 4 نوع اصلی دارند: تونرهای میکروفونی، تونرهای بر پایه ویبراسیون، تونرهای پدالی و اپلیکیشنهای گوشی‌های هوشمند.

تونرهای میکروفونی برای تنظیم نیازمند شنیدن نتهای گیتار هستند. (شما می‌توانید اکثر تونرهای مدرن را به گیتارهای الکتریک و الکترو آکوستیک هم وصل کنید.)

how to learn guitar easily

تونرهای ویبراسیونی با گیره به گیتار وصل شده و از طریق ویبراسیون گیتار را کوک می‌کنند. (برخلاف تونرهای میکروفونی، آنها را می‌توان در محیطهای نویزی و پر سر و صدا هم تنظیم کرد). برند مورد علاقه من Snark‌ است.

how to learn guitar for dummies

تونرهای پدالی، تونرهای بسیار دقیقی برای گیتارهای الکتریک، بیس و الکترو آکوستیک به شمار می‌روند.

guitar tuner

اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند سریع و ارزان گیتارتان را کوک کنند. نمونه‌های رایگان بسیاری وجود دارند.

برخی گیتارها و آمپلی‌فایرها با تونرهای توکار عرضه می‌شوند. کار با این تونرها آسان است اما به ندرت به خوبی تونرهای اختصاصی هستند.

وقتی در این زمینه مهارت بیشتری پیدا کنید، خواهید فهمید که همیشه هم نیازی به استفاده از تونرها برای کوک کردن گیتار نیست. اما به عنوان یک مبتدی داشتن یک تونر الزامی است.

گام سوم: نام و شماره سیم‌های گیتار را یاد بگیرید

بیشتر گفتگوهایم با شاگردانم مربوط به این مرحله است:

من: آیا می‌توانی سیم A‌ گیتارت را بنوازی؟

شاگرد: سیم A‌ کدام است؟

من: پنجمین سیم.

شاگرد: نحوه شماره‌گذاری سیم‌ها چگونه است؟

اگر ندانید هر سیم گیتار چه نام و شماره‌ای دارد یادگیری گیتار برایتان دشوار خواهد شد! مهم است بتوانید به طور موثر با یک معلم گیتار و همینطور سایر موزیسین‌ها ارتباط برقرار کنید (مخصوصا اگر بخواهید روزی در یک گروه نوازندگی کنید.) سیم‌ها به ترتیب از ضخیم‌ترین به نازکترین عبارتند از: E، A، D، G، B، E.

بهترین راه برای درک نام سیم‌های گیتار، حفظ این جمله است:

Elephants And Donkeys Grow Big Ears.

یا

Eddie Ate Dynamite, Good Bye Eddie.

سیم‌های ما از نازکترین به ضخیم‌ترین دارای شماره‌های 1 تا 6 هستند. این روش برای مبتدیان کمی گیج ‌کننده است چون وقتی گیتار می‌زنیم، به طور عادی با ضخیم‌ترین سیم شروع می‌کنیم در نتیجه گیتاریستها ممکن است فکر کنند آن سیم اولین است. اگر می‌خواهید نواختن گیتار را یاد بگیرید، چند اصطلاح خاص هم هست که باید یاد بگیرید که البته بعد از مدتی به آنها عادت خواهید کرد.

گام 4: آکوردهای پایه گیتار را یاد بگیرید

صرفنظر از ژانرهای مختلفی که وجود دارند، اگر بخواهید گیتارنوازی را یاد بگیرید باید آکوردها را بشناسید.

راحت‌ترین راه برای یادگیری آکوردهای اینست که روش Stepping-stone مایک را دنبال کنید.

برای هر آکوردی که می‌بینید، یک ورژن آسان وجود دارد. به عنوان یک مبتدی، شما به راحتی قادر نخواهید بود آکوردهایی مثل F و B‌ را بنوازید.

بنابراین دو انتخاب دارید:

1-ناامیدانه دست روی دست بگذارید.

2-روش آسان‌تر هر آکورد را یاد بگیرید.

انتخاب گزینه دوم به شما این امکان را می‌دهد تا شود ضمن اینکه مهارت و کنترلتان روی گیتار را هم بیشتر می‌شود، نوازندگی برایتان جذابتر شده و نواختن آکوردهای دشوارتر برایتان راحت‌تر شود.

ورژن استاندارد

ورژن آسان

*اگر نتوانید این جعبه آکوردها را بخوانید یادگیری گیتار برایتان غیرممکن خواهد شد!

اهمیت پشتکار

حتی اگر صدای حاصل از آکوردهایتان در ابتدا کمی ناخوشایند به نظر برسند و زمان زیادی ببرد که از یک آکورد به دیگری بروید، نباید پا پس بکشید. پیشرفت در یادگیری آکوردهای آسان سریعتر خواهد بود. البته این کار زمان و پشتکار می‌طلبد اما اگر شکل و نام آکوردها را بدانیم، در مسیر درستی پیش خواهیم رفت.

اگر صدای آکوردها درست به نظر نمی‌رسد احتمالا انگشتانتان را به درستی فشار نمی‌دهید. با نوک انگشتان کار کنید نه جایی که اثر انگشت قرا دارد.

درک نحوه یادگیری گیتار در دو چیز خلاصه می‌شود: دانستن اینکه با دست چپ و راست چه کارکنید.

دست چپ: آکوردها

دست راست: ضربه زدن روی سیم‌ها

گام پنجم: یاد بگیرید چطور روی سیم ضربه بزنید

از بین تمام مولفه‌های مختلف مثل ملودی، هارمونی، فرم و… که در موسیقی موثرند، مهمترین آنها ریتم است. ما می‌توانیم موسیقی بسازیم که ملودی، هارمونی یا قالب ندارد اما موسیقی بدون ریتم نمی‌شود. در یادگیری گیتار باید بتوانید آکوردها را با ریتم بگیرید و بنوازید.

How To Play Guitar

متداولترین اشتباهی که می‌بینم گیتاریستها هنگام یادگیری ضربه زدن روی سیم ها مرتکب می‌شوند اینست که خیلی زور می‌زنند! دوست من آرام باش! شما نباید سخت گیتار بزنید حتی اگر بخواهید با صدای بلند بنوازید نباید با فشار و قدرت این کار را انجام دهید. با اینکه عاشق موسیقی Pete Townsend‌ هستم، اما تاثیر بدی که روی دیگران می‌گذارد غیرقابل انکار است چرا که رویکرد تجاری آسیاب بادی‌اش (یعنی طوری به سیمها ضربه می‌زند که انگار جلوی باد قرار گرفته است) در نواختن گیتار بسیاری از افراد را متقاعد کرده که روش درست اینگونه است.

اینطور گیتار زدن هم جالب است اما اصولا نباید صرفا به این دلیل که جز گروه متال هستید یا سبکتان پانک است و می‌خواهید با صدای بلند گیتار بزنید، کارتان را توجیه کنید. برای گیتار زدن با صدای بلند زحمتی ندارد! نواختن به موقع مهمتر از گیتار زدن با صدای بلند است. مهم نیست سبک موسیقی‌تان چیست، نواختن به موقع و با ریتم باید برایتان در اولویت باشد.

گام ششم: نحوه درست مضراب زدن

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، بهتر است چندین مضراب یا پیک مختلف برای امتحان بخرید. (پیکها ارزان و کوچک هستند و اکثر مواقع گم می‌شوند، بنابراین چند تا بخرید.) اکثر افراد وقتی یاد می‌گیرند گیتار بزنند از پیکهای نرم‌تر استفاده می‌کنند. بعد وقتی مهارتشان بیشتر شد، از یک پیک سخت‌تر استفاده می‌کنند تا کنترل و دقت بیشتری در گیتار زدن داشته باشند.

برای یک مبتدی ضخامت پیک بین 0.65 تا 0.73 عالی است. اگر از این اندازه ضخیم‌تر شود، روان زدن روی سیم‌های گیتار دشوارتر خواهد شد. پیکتان هر چه که هست با آن مثل یک شی عجیب و غریب رفتار نکنید. آن را با انگشت شست و انگشت اشاره نگه دارید طوریکه فقط کمی از نوک آن بیرون از انگشتان باشد. بخش اعظم یادگیری گیتار، ارتباط برقرار کردن با آن است. به نظر می‌رسد چیز مهمی نباشد در صورتیکه هست! در این تصویر پیک خیلی جلو نگه داشته شده است:

how to hold a pick

حالا بهتر شد…

holding a guitar pick

برای اکثر گیتاریستها استفاده از پیک دشوار است در نتیجه خیلی به خودشان زحمت نمی‌دهند و با انگشت یا (خدایی نکرده) با شست گیتار می‌زنند. این کار ممکن است برای شروع آسان‌تر باشد، اما نواختن با انگشت شست یک عادت بد و محدود‌کننده است. البته نواختن با انگشتان خوب است. به عنوان یک گیتاریست باید بتوانید هم با پیک و هم انگشتانتان بنوازید. با هر دو تمرین کنید اما پیک را کنار نگذارید.

اگر واقعا می‌خواهید گیتار یاد بگیرید باید از یک مضراب استفاده کنید.

how to learn guitar programme

گام هفتم: لیستی از آهنگهایی که دوست دارید تهیه کنید

3 واقعیت وجود دارد که شما باید به عنوان فردی که می‌خواهد گیتار یاد بگیرد، بدانید:

1-هر چه بیشتر تمرین کنید، احتمالا در یادگیری موفق‌تر خواهید بود.

2-اگر از تمرین لذت ببرید، احتمالا بیشتر تمرین خواهید کرد.

3-اگر موسیقی که می‌نوازید را دوست داشته باشید، احتمالا از تمرین هم لذت خواهید برد.

نواختن آهنگی که دوستش دارید یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. پس آهنگهایی مثل “تولدت مبارک” و “ستاره کوچک چشمک‌زن” را فراموش کنید!

یادگیری موسیقی که دوست دارید، به نفع شماست. هر چه بیشتر از سلیقه‌تان در موسیقی بدانید، احتمالا آهنگهای بیشتری می‌توانید برای یادگیری پیدا کنید. مسلما برخی از این آهنگها برای شروع دشوارند اما باز هم بهتر است بگذارید معلمتان بداند که می‌خواهید آنها را یاد بگیرید. شاید او بتواند آنها را کمی برایتان ساده‌تر کند.

نکته مهم دیگر در یادگیری گیتار اینست که بفهید چه چیزهایی شما را ترغیب می‌کنند تا گیتار را بردارید و شروع به زدن کنید. (هیچ چیز بیشتر از انتخاب آهنگهایی که به آنها علاقه دارید شما را ترغیب نخواهد کرد تمرین کنید!)

گام هشتم: یک معلم خوب پیدا کنید

من در بخش قبلی هم به این نکته اشاره کردم. وقتی می‌خواهید هر نوع مهارت جدیدی را یاد بگیرید، داشتن یک پشتیبان و راهنمای متخصص اهمیت دارد. به آموزشهای یوتیوب بسنده نکنید! گیتاریستهای فوق‌العاده‌ای در یوتیوب هستند اما لزوما همه‌شان معلم گیتار خوبی نیستند. (این دو خیلی با هم فرق دارند). شاید لازم باشد چند بار تلاش کنید تا معلم دلخواهتان را پیدا کنید که البته طبیعی و قابل انتظار است. این هم بخشی از پروسه یادگیری گیتار است.

یک معلم گیتار خوب شانس شما برای یادگیری موفقیت‌آمیز ساز را بیشتر خواهد کرد. بنابراین اگر 4 یا 5 مورد را امتحان کردید اما دلخوهتان نبودند به گشتن ادامه بدهید و دلسرد نشوید. وقتی درباره درسها و جلسات یادگیری سوال می‌پرسید، بهتر است لیست اهدافتان را در نظر داشته باشید تا معلم بالقوه شما بداند می‌خواهید چه یاد بگیرید. مثلا:

  • آیا آهنگهای خاصی مدنظرتان هست که علاقه به اجرا و آموزش آنها داشته باشید؟
  • آیا امیدوارید روزی اجرای زنده یا کنسرت داشته باشید؟
  • آیا رویای نوازندگی در یک گروه را در سر دارید؟

بی‌هدف نباشید! گیتار‌های متفاوتی برای افراد مختلف وجود دارد. شما باید صراحتا مشخص کنید که موفقیت برایتان چه مفهومی دارد. یادگیری گیتار می‌تواند دشوار باشد اما بودن در کنار یک معلم خوب که ایده واضحی از آنچه می‌خواهید به دست بیاورید دارد، کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

  • مثلا فقط نگویید “من می‌خواهم گیتار یاد بگیرم”.
  • بهتر است بگویید من می‌خواهم گیتار لید بلوز یاد بگیرم و می‌خواهم مثل B.B King‌ در آهنگ “Everyday I have the Blues” باشم” یا “می‌خواهم یاد بگیرم آهنگهای گیتار آکوستیک را بنویسم و مثل باب دیلان در آهنگ “Subterranean Homesick Blues” باشم”.

how-to-learn-guitar

گام نهم: هوشمندانه تمرین کنید

هر چه بیشتر گیتار زدم، نکات بیشتری یاد گرفتم. مثلا یکی از آنها اینست که بین گیتاریستهای خوب و نه چندان خوب به خاطر داشتن بلندی و کوتاهی انگشتان یا بزرگی و کوچکی دستها و یا اینکه از یک خانواده آشنا به موسیقی باشند یا نه، تفاوت وجود دارد. استعداد سهم کوچکی در این معادله دارد. چیزی که باعث تفاوت می‌شود میزان تمرین است. اگر می‌خواهید گیتاریست شوید باید خودتان را هوشمندانه به تمرین کردن علاقه‌مند کنید.

چطور باید تمرین کنم؟

به صورت ایده‌آل باید 15 دقیقه در روز تمرین گیتار کنید. البته حتی 5 دقیقه در روز هم پیشرفت قابل توجهی ایجاد می‌کند. به صورت گهگاهی شاگردانی را می‌بینم که می‌گویند “متاسفانه این هفته نرسیدم تمرین کنم در عوض جمعه چند ساعتی کار کردم ولی نتیجه‌ای نداشت.”

هیچوقت تمرینهایتان را در یک روز انجام ندهید.

همان 15 دقیقه در روز بسیار عالی است و شما را دچار استرس هم نخواهد کرد. اگر هم نتوانستید انجام دهید به راحتی در یک زمان کوتاه دیگر قابل جبران است.

گام دهم: صبور باشید

همه ما هر وقت شروع به یادگیری یک مهارت جدید می‌کنیم، می‌خواهیم فورا به نتیجه برسیم. هر چه بیشتر وارد مسیر یادگیری گیتار می‌شوید، فراز و فرودهای بیشتری را تجربه خواهید کرد.

اگر با یک آکورد یا تکنیک خاص یا کوک کردن گیتار یا هر چیز دیگری مشکل دارید، بدانید کاملا طبیعی است. هرگز با این فکر که “باید” بهتر از آنچه هستید عمل کنید (یا “باید” از قبل بهتر باشید) خودتان را آزار ندهید. آرام باشید و خودتان و سازتان را خسته نکنید! می‌دانم گفتنش راحت است اما تنها راه برای عبور از این موانع اجتناب‌ناپذیر، همین است.

free how to learn guitar

کم‌طاقتی نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه اغلب شرایط را بدتر می‌کند. وقتی بی‌قرار هستیم، درست فکر نمی‌کنیم و ممکن است با بی‌دقتی عمل کنیم. (هر اشتباهی هم که مرتکب شوید، اگر بگذارید بی‌حوصلگی و نامیدی کنترلتان را در دست بگیرد، مجددا همان اشتباه را تکرار خواهید کرد!)

به همین دلیل است که توصیه می‌کنم روزانه 15 دقیقه تمرین کنید و نه چند ساعت. اگر بیش از حد از خودتان انتظار داشته باشید، تحملتان هم کم خواهد شد.

گام یازدهم: نگذارید دیگران روحیه‌تان را تضعیف کنند

هنگام یادگیری گیتار، اطرافیانم دو دسته بودند که فهمیدم نگران و دلسردم می‌کنند:

  • گیتاریستهای دیگری که بیشتر از من نوازندگی کرده‌اند.
  • منتقدین کنار گود! یعنی کسانی که نمی‌توانستند اصلا گیتار بزنند اما حس می‌کردند باید نظراتشان شنیده شود.

در مورد اول، آنچه باید یادتان باشد اینست که آنها احتمالا برای اینکه شما نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، در گیتارنوازی ماهر نشده‌اند. بلکه به احتمال زیاد برای اینکه خودشان از کارشان لذت بیشتری ببرند، مهارتشان در گیتار را بهتر کرده‌اند. در هر صورت شما باید روی کار خودتان تمرکز کنید. سایر گیتاریستها را رقیب خود نبینید. به تلاشی که می‌کنند و لذتی که از کارشان می‌برند توجه کنید.

how to play guitar for beginners

در مورد دوم هم این افراد را نادیده بگیرید. آنها حتی در چیزی که در موردش نظر می‌دهند مهارت ندارند. اگر داشتند خودشان گیتار می‌زدند نه اینکه دیگران را نقد کنند.

شاید همین مسئله هم دلیل دیگری برای پیدا کردن یک معلم خوب باشد. معلمتان می‌تواند نسبت به نوازندگیتان نقد درست و سازنده داشته باشد که الهام بخشتان خواهد بود و شما را به تمرین کردن وادار می‌کند.

آموزشهای ما:

گیتار

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام خسته نباشید

    تمام یازده مرحله رو خوندم و حس خوبی بهم داد این نوشته ها،حس امنیت و اینکه کانلن روانشناسانه با کاراموز برخورد میکنید

    اگر کلاس اموزشی میزارید لطفا بهم راه ورود بهشو بفرمایید انلاین یا حضوری اگر تهران هستن استاد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست