خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / چطور صدایتان را نرم و مخملی تر کنید؟ راهنمای آواز برای خوانندگان
خوانندگی

چطور صدایتان را نرم و مخملی تر کنید؟ راهنمای آواز برای خوانندگان

آواز

صدای خوانندگانی که نرم می‌خوانند مثل دان مکلین و الویس پریسلی خوشایندتر است. در واقع گوش کردن به صدای آنها، ذهن شما را آرام می‌کند. آن‌ها افرادی مستعد با حنجره‌های طلایی هستند. نرم خواندن، مهارتی قابل یادگیری ولی چالش برانگیز است. هنگامیکه نرم خواندن را آموختید، می‌توانید احساسات سایرین را جلب خودتان کنید. می‌توانید ارتباط عمیقی با آنها برقرار کنید. پس اگر می‌خواهید به خواننده‌ای ماهر تبدیل شوید باید نرم و مخملی خواندن را یاد بگیرید.

تن و طنین (رزونانس) صدا در آواز، چند نکته مهم که باید بدانید!

آواز خواندن دارای جنبه‌ی جسمانی خاص خودش است یعنی هیچگاه بدون داشتن ارگانهای تولید صدا قادر به خواندن نیستید. این ارگانها شامل ریه‌ها، حنجره، سینه حفره‌های سر، اسکلت و زبان است. با این حال، سبک آواز خوانی و صداهای خوانندگان با هم فرق دارد. رنج صوتی برخی از آنها بیشتر از سه اکتاو است. برای مثال، دیماش به عنوان خواننده‌ای استثنایی و اهل قزاقستان دارای رنج صوتی 6 اکتاو است. با این حال، برخی از خوانندگان دارای رنج‌های صوتی محدودی هستند ولی باز هم خوب می‌خوانند. آن‌ها نرم و مخملی می‌خوانند و در بین مخاطبانشان محبوبیت خوبی دارند. بنابراین گستردگی رنج آوازتان مهم نیست. مادامی که نرم می‌خوانید، مخاطبانتان از شما استقبال می‌کنند.

تکنیک‌های ساده برای مخملی خواندن

اجزای مختلف بدنتان درکنار هم صدای خوبی را می‌سازند که یک واحد یک پارچه و آوازی ایده آل را می‌سازند. این امر نیازمند رسیدن به تعادل در حفره‌های ایجاد کننده طنین در صدا و جریان آزاد هوا است. رسیدن به طنین کامل باعث تولید تیمبر خالص و تنفس مناسب می‌شود. نکاتی در مورد نحوه خواندن نرم وجود دارد:

1-از اینکه در حین خواندن دهانتان را به طور کامل باز کنید، خجالت نکشید

با این حال کیفیت صدایتان تا حد زیادی وابسته به مقدار باز شدن دهانتان است. بسیاری از خوانندگان این قضیه را نمی‌دانند. چون می‌خواهند در حین خواندن خوب به نظر برسند، در حین خواندن دهانشان را کمتر باز می‌کنند. از این رو صدای تولید شده را محدود می‌کنند.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

باز شدن درست دهانتان در حین آواز خواندن را بررسی کنید. در حین خواندن از خودتان ویدئو ضبط کنید. می‌توانید در مقابل آینه آواز بخوانید. به آسانی متوجه خواهید شد که دهانتان زیاد در حین آواز خواندن حرکت نمی‌کند. پس دهانتان را بیشتر باز کنید. فکتان را در حین آواز خواندن پایین بیاورید. با این تمرین‌ها، بهبود معناداری در لحن کلامی و جاگیری آوازتان را احساس خواهید کرد. همواره با دهان بازتر، تمرین کنید. به زودی، بهبود کافی در صدایتان را مشاهده خواهید کرد.

2- تنفس از دیافراگم را بهبود ببخشید

تنفس نقش اصلی برای تولید صدای نرم دارد. اگر عادت تنفسی خوبی ندارید، قادر به کشیدن نوت ها نبوده و در حین آواز، نفس کم می‌آورید. اگر می‌خواهید، صدایتان خوشایندتر شود باید نسبت به تنفس خودتان آگاه‌تر شوید و تنفس کردنتان را به طور کامل کنترل کنید. تمرین‌های تنفسی مختلف به شما برای قوی‌تر شدن دیافراگم و شکم کمک می‌کنند.

هر روز حداقل چند دقیقه تمرین‌های تنفس را انجام دهید. باید با تمرین جلوی آیینه، تنفس از دیافراگم را یاد بگیرید. اگر سینه و شانه‌هایتان بالا می‌آید، تنفس شما خیلی سطحی است باید دستتان را روی شکمتان قرار دهید و تنفس با دیافراگم را تمرین کنید. سپس در حین نفس کشیدن باید شکمتان، دست شما را هل دهد. هر روز چند دقیقه این تمرین را انجام دهید، در نهایت، تنفس شما تقویت خواهد شد.

3- ایجاد ویبراتوی طبیعی

با کمی ویبراتو، می‌توانید صدایتان را بهبود بخشیده و آنرا نرم و مخملی کنید. با تمرین در مقابل آیینه می‌توانید، ویبراتوی خودتان را بسازید. در مقابل آیینه بایستید. سپس هر دو دستتان را روی سینه فشار دهید و سینه را بالا نگه دارید. سپس دم انجام دهید. بعد بدون ول کردن سینه، آرام بازدم انجام دهید. در عین حالیکه سینه را بالا نگه داشته‌اید، یک نوت را بخوانید و آنرا کش دهید. در میانه‌ نوت، در حالیکه فکتان باز است، روی سینه فشار آورید. گردنتان را در حین آواز خواندن در حالت آرامش نگاه دارید. با این کار ویبراتوی خوبی ایجاد خواهید کرد. با این تمرین، صدایتان به ویبراتوی خوبی خواهد رسید. با این حال نباید بیش از حد از ویبراتوی خودتان استفاده کنید چون شما را دستپاچه می‌کند.

4- با حداقل میزان تفکر، خواندن نوت های بالا (زیر) را امتحان کنید

ذهن پر از برنامه‌های مختلف است یکی از این برنامه‌ها عصبی شدن در حین خواندن نوت های بالا است. حالا اگر بتوانید برنامه را تغییر دهید دیگر در حین خواندن نوت های بالا، عصبی نخواهید شد. پس بعداً که می‌خواهید نوت های بالا را بخوانید به خراب شدن آن فکر نکنید. فقط فکر کنید که می‌خواهید از مکانی مرتفع به مکانی پست بروید. بنابراین در حین خواندن نوت‌های بالا، کمتر فکر کنید. همانطور که ذهنتان با برنامه‌ جدید سازگار می‌شود، به راحتی بدون دردسر به نوت های بالا خواهید رسید.

این غذاها را قبل از شروع تمرین آواز نخورید!

5- مطمئن شوید که با هوای کافی، تنفس می‌کنید

جریان هوای کافی و تنفس مناسب، لازمه آواز خوانی خوب است بسیاری از خوانندگان غالباً هیجان زده و سرگرم اجرایشان می‌شوند. اغلبشان تنفس مناسب را فراموش می‌کنند. از این رو گاهی اوقات هوا کم می‌آورند. پس باید تنفس درست را تمرین کنید. تمرین تنفس روزانه برای اجرای آواز واقعی را به یک عادت تبدیل کنید تا هوا کم نیاورید.

6- با صدای خیلی بلند نخوانید، در عوض از میکروفون استفاده کنید!

به عنوان یک خواننده می‌خواهیم که به طور نافذ آواز بخوانیم؛ پس بیش از حد از تارهای صوتی استفاده کرده و با قسمت بالایی ریه‌ها آواز می‌خوانیم، این کار خوب نیست. با این حال اگر از میکروفون استفاده کنیم به راحتی می‌توانیم صدایمان را بدون فشار آوردن به تارهای صوتی، پخش کنیم. کاهش حجم صدا امکان آرام سازی تارهای صوتی و خواندن نرم را فراهم می‌کند.

7- به خوبی به اصوات مصوت و صامت، شکل دهید

کاربرد مناسب مصوت‌ها در طول آواز باعث می‌شود تا صدای آوازتان نرم‌تر و مخملی‌تر شود. این کار، جریان آواز خواندنتان در طول کلمات را بدون وقفه هدایت می‌کند. با این حال صامت‌ها و مصوت‌ها را باید در کنار هم به کار برید تا اجزای نرم صدایتان به طور کارآمدتر شنیده شوند.

طرز افزایش ظرفیت ریه/شش برای آواز و خوانندگی بهتر

نکات جالبی در مورد رسیدن به صدای نرم و مخملی

علاوه بر نکات فوق، با نکات زیر هم می‌توانید به صدایی نرم برسید.

  • صدایتان را بیش از حد ساده سازی نکنید. برخی از آوازها به خاطر سادگی، بهتر محسوب می‌شوند. گاهی اوقات تقویت بیش از حد سبک خوانندگی باعث کاهش نرمی صدایتان می‌‌شود. پس در بسیاری از موارد باید صداهای طبیعی خودتان را دست نخورده ابراز کنید.
  • صدای سینه‌ای را به صدای سری تبدیل کنید تا نرم‌تر به نظر برسد. با تمرین مداوم، قادر به انجام این کار خواهید شد. انتقال نرم تر از یک گام به گام دیگر، صدایتان را نرم‌تر خواهد کرد.
  • سبک خوانندگی همراه با پویایی را مدنظر قرار دهید باید از یک گام تا گام دیگر، تارهای صوتی خودتان را به خوبی تنظیم کنید. باید تداوم در خواندن برخی از کلمات را یاد بگیرید تا به تدریج از صدای بلند به صدای نرم برسید.
  • غالباً در رنج آوازی و طبیعی خودتان بخوانید یعنی آوازهای واقع در رنج خودتان را انتخاب کنید. انتخاب آواز هم نقش زیادی در نرم خواندن دارد.
  • آواز خواندن را به سطح صدای صحبت کردن برسانید اگر مثل دان مکلین یا کارن کارپنتر این کار را انجام دهید، مطمئن می‌شوید که صدایتان نرم‌تر شنیده می‌شود. حنجره و تارهای صوتی شما در حین صحبت کردن در بالاترین سطح آرامش و توازن قرار دارند. پس اگر آواز خواندنتان هم مثل صحبت کردنتان ساده شود، صدایتان هم نرم‌تر خواهد شد.

اموری که باید از آنها اجتناب کرد

  • نباید بیش از حد از تارهای صوتی کار بکشید. این کار باعث عدم توازن در جریان هوا شده و تارهای صوتی شما را دچار تنش می‌کند.
  • نباید حنجره را بالا بگیرید. این کار مانع از خروج تون طبیعی صدا از دهانتان می‌شود.
  • نباید بیش از حد به تارهای صوتی استراحت بدهید چون با این کار، هوای بیشتری را از دست خواهید داد.

ویدیوی زیر را تماشا کنید تا منظور از صدای مخملی را بهتر متوجه شوید

 

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • هنرجوی آواز
    آذر 15, 1402 7:42 ب.ظ

    مربی آواز و موسیقی خوب خیلی خیلی کمه اکثرا مربی‌ها یا مدرس‌های آواز فکرمیکنن چندماه یه هنرجو را سرکیسه کنند سود کردند و خوشحالند ولی اینو بدونید همیشه سود در صداقت بوده و رضایت و پیشرفت هنرجو باعث میشه متقاضی ثبت‌نام بیشتر بشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست