خانه / آموزش آواز (گام به گام) / مطالب آموزشی آواز خوانی / چطور در سبک اوپرا آواز بخوانیم؟ راهنمای کامل
اوپرا

چطور در سبک اوپرا آواز بخوانیم؟ راهنمای کامل

آواز

قبل از آموزش در حوزه سبک اپرا، اول باید از تاریخچه آن مطلع شوید.

تاریخچه

در انتهای قرن شانزدهم سبک آوازی جدید و منحصر به فردی در ایتالیا به نام اوپرا از جانب جاکوپ پری(Jacopo Peri) در اثر دافنه گم شده(lost Dafne) معرفی شد. این سبک به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرد و در سراسر اروپا گسترش یافت. لولی از فرانسه، شولتز از آلمان و پورسل از انگلیس سنت‌های فرهنگی ملتهایشان را در اپرا ابراز کردند. با این حال اپرای ایتالیایی هم با سبک روایی و برجسته خودش بر دنیای موسیقی به جز فرانسه چیره شد. اپرا سریا (Opera Seria) را می‌توان به عنوان بهترین و مشهورترین شکل اپرای ایتالیایی دانست تا اینکه گلوک(Gluck) با اپراهای اصلاح طلبش در دهه‌ی 1760، تغییراتی را ایجاد کرد. امروزه موتزارت به عنوان پادشاه بی نظیر اپرا شناخته می‌شود. او کارش را با اپراسریا آغاز کرد ولی به خاطر اپراهای کمیک ایتالیایی شهرت یافت برخی از اپراهای معروف او شامل ازدواج فیگارو(Marriage of Figaro)، دون جیوانی و کسی فن توته(Cosi fan tutte) و فلوت جادویی(The Magic Flute) است که مربوط به آداب فرهنگی آلمان هستند.

آموزش آواز کلاسیک در هنگام آغاز موسیقی کلاسیک در قرن نهم چندان محبوب نبود با گذشت سالها، چند خواننده کلاسیک همچون ماریا کالاس و لوچیانو پاواروتی(Maria Callas and Luciano Pavarotti) ظاهر شدند. اگر فکر می‌کنید که موسیقی کلاسیک فقط منحصر به افراد مستعد در این زمینه است در اشتباه هستید.

چطور موسیقی را بخوانیم؟ (راهنمای ویژه آواز و خوانندگی)

می‌توانید به عنوان خواننده‌ای کلاسیک جا پای آنها بگذارید. بهترین روش برای رسیدن به این رؤیا، آموزش در حوزه‌ آواز کلاسیک است با این آموزشها، آوازهای کلاسیک را به سهولت می‌خوانید. براساس جنسیت، دو رنج آوازی دیگر زیر طبقه کلاسیک قرار می‌گیرد که برای مردان شامل بأس، تنور، باریتون و بلندترین آنها کانتر تنور است. رنج آوازی برای زنان هم شامل کنترالتو، سوپرانو و مزوسوپرانو است.

 


avaz

توی این پک فوق العاده، استاد فرهاد فراهانی، آواز، تحریر و صداسازی رو جوری بهت یاد میده که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان خواننده حرفه ای شو و همه رو انگشت به دهان کن!


 

اپرا یکی از سبک‌های آوازخوانی دراماتیک است که در آن آوازخوانی پرشور و اثربخش با نمایش درهم می‌آمیزد. صحنه‌ها هماهنگ با موسیقی طراحی شده و خواننده هم با یک ارکستر یا گروه موسیقی کوچکتر همراهی می‌کند. آواز خوانی اپرا نیازمند استعداد، مهارت‌های زبانی و توانمندی‌های اجرایی و مقدار زیادی تعهد و تمرین است.

چگونه با 6 گام ساده به سبک اپرا آواز بخوانیم

در اواخر قرن شانزدهم سبک محبوب اپرا در ایتالیا به وجود آمد و افراد به سرعت در سراسر اروپا به دنبال یادگیری این سبک آوازی برآمدند و یکی از اولین قطعات آوازی در این زمینه، دافنه گم شده نوشته جاکوب پری بود که در سایر کشورهای اروپایی با استقبال زیادی مواجه شد. این اثر به سرعت تداوم یافت و لولی از فرانسه،شولتز از آلمان و پورسل از انگلستان را تحت تأثیر قرار داد تا سهم موسیقیایی خودشان در کشورهایشان را ایفا کردند.

با این وجود، هنوز هم اپرای ایتالیایی در جهان موسیقی غلبه دارد چرا که سبک روایی و قدرتمند خاص خودش را دارد. اپرا سریا، محبوب‌ترین نوع از سبک اپرای ایتالیایی است. این امر تداوم داشت تا یک مجری معروف به نام گلاک، این ژانر را با اپرای انقلابی خودش در طول دهه 1760 تغییر داد و در حال حاضر موتزارت به عنوان پادشاه بلامنازع اپرا معروف است. او کارش را با سبک اپرا سریا آغاز کرد ولی به سرعت بابت اپراهای کمدی ایتالیایی محبوبیت پیدا کرد. برخی از اپراهای معروف او شامل ازدواج فیگارو، فلوت جادویی برگرفته از سنت آلمان و درون جبوانی و کوسی فن توته هستند.

چطور صدایتان را نرم و مخملی تر کنید؟ راهنمای آواز برای خوانندگان

اپرا دارای جنبه دراماتیک است چون آوازخوانی پرشور و تأثیرگذار را با کمی نمایش تلفیق می‌کند. صحنه‌های اپرا با موسیقی هماهنگ می‌شود. بعلاوه آوازها هم با موسیقی هماهنگ می‌شود. بعلاوه آوازها هم با موسیقی از طریق یک ارکستر زنده یا گروهی کوچکتر تقویت می‌شوند. خواندن اپرا نیازمند مقدار مشخصی از مهارت، توانایی اجرا و مهارت زبانی است که تمرین و تلاش زیادی را می‌طلبد.

برای تبدیل شدن به خواننده اپرای برجسته، دستورالعمل‌هایی را به شما ارائه می‌دهم

گام اول: همواره باید در اجراهای زنده خوانندگان حرفه‌ای شرکت کنید. این کار شما را با هنر تلفیق آواز و نمایش آشنا می‌کند. این ترفند در سایر اشکال آواز هم به کار می‌رود.

تماشای بازیگران برجسته، بررسی سبک آنها، شناخت ژانر موسیقی و انواع سبک‌های نمایشی به شما اجازه می‌دهد تا سبک خاص خودتان را بسازید.

گام دوم: به دنبال مربی مناسبی بروید تا به شما برای تربیت صدایتان کمک کند. اپرا خواندن به کاربرد الگوهای صوتی مختلف، پرتاب صدا و نوسان صدا وابسته است که همگی به واسطه داشتن مربی برتر قابل آموزش هستند. مربی به شما کمک می‌کند تا «تسی تورای» خودتان یا سایر رنج‌های آوازی راحت برای خودتان را پیدا کنید. برخی از دانشجویان در برنامه‌های موسیقی مختلف به عنوان مربی به تمرین مهارت‌هایشان می‌پردازند تا از این راه درآمد هم کسب کنند. آن‌ها به طور معمول، حقوق کمتری نسبت به مربیان برجسته می‌گیرند. پس اگر می‌خواهند به خواننده اپرا تبدیل شوند باید پول ذخیره کنند.

گام سوم: با زبانهای مختلفی که برای آواز اپرا به کار می‌روند، آشنا شوید. آشنایی با زبان ایتالیایی الزامی است چرا که اغلب اپراها از این زبان استفاده می‌کنند ولی توصیه شده تا با چند زبان دیگر هم آشنا شوید تا در حین آواز خواندن به فن بیان و اجرای کاملی برسید.

گام چهارم: برای تربیت بیشتر صدایتان در گروه کر کلیسا شرکت کنید چون امکان تمرین آواز بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. از هیچ فرصتی برای خواندن چشم پوشی نکنید و برای پیشرفت کردن، از دیگران نظر خواهی کنید.

گام پنجم: با یادگیری نوت خوانی با بخش نظری موسیقی، آشنا شوید. این کار با کمک مربی یا کتابها در کنار آموزشهای آنلاین میسر می‌شود.

گام ششم: هر روز تمرین کنید، چون با تمرین بیشتر، پیشرفت می‌کنید. سایت Cantolopera با ارائه ترانه‌های اصلی آوازهای های اپرا به شما در زمینه آشنایی با اپراخوانی کمک می‌کند.

تکنیک‌های پیشرفته برای اپراخوانی

برای اجرای کامل و حرفه‌ای آوازهای اپرا به مربی نیاز دارید تا عملکرد صدایتان در حین تمرین اپرا، را تشریح کند. می‌توان این کار را با حس خمیازه کشیدن در گلو و نگه داشتن زبانتان در بالاترین مکان که منجر به صدای تو دماغی خواهد شد، آغاز کرد.

  • تنش در زبان و گلو و تنفس درست دو اشتباه اصلی هستند که باید اصلاح شوند. چرا کارتان را با یک مربی عالی شروع نمی‌کنید؟
  • برای شناخت تنش در گلو در حین خواندن نوت های بالاتر، شاید حس گرفتگی برای خواندن نوت های بالاتر را تجربه کنید. این امر با نگاه به خودتان در آینه یا قرار دادن دستتان روی سیب آدم(Adam’s apple) در حین خواندن نوت های بالا، مشهود است. اگر سیب آدم شما حرکت شدیدی دارد پس با تکنیک آوازی غلط از آن بهره می‌برید. سیب آدم شما باید به راحتی و نه به شدت، حرکت کند. برای مثال، هنگام خواندن نوت های بالا نباید فک‌هایتان به سرعت سیب آدم شما باید به راحتی و نه به شدت، حرکت کند. برای مثال، هنگام خواندن نوت های بالا نباید فک‌هایتان به سرعت سیب آدم را ناپدید کنند.
  • نباید حنجره خودتان را مهار کنید. حنجره بخش مهم و متفاوتی برای تولید صدا است و اگر سیب آدم را در حین خواندن تحت فشار قرار دهید باعث محدود شدن حنجره شده و صدایتان مثل یک قورباغه به نظر خواهد رسید. به همین دلیل همواره باید با مربی خودتان مشورت کنید. با یادگیری تکنیک آواز خوانی مناسب دیگر نیازی به نگرانی بابت سیب آدم نیست. اگر روی برخی از جنبه‌های آواز خوانی مثل تکنیک حمایت و تنفس کار کنید، همه چیز رو به راه خواهد شد.
  • یکی از بهترین روشها برای شناخت داستان اپرا، برنامه ریزی آواز خواندن است. اپرا تحت عنوان «ازدواج فیگارو» مثال خوبی در این زمینه است. این داستان در خانه آرما ارل شکل می‌گیرد که در آنجا مردی خوش تیپ با نام منسر وانت فیگارو به دنبال ازدواج با خدمتکاری زیبا به نام سوزانا است. ولی خطری ازدواجشان را تهدیدی می‌کند چون کونت آرماگ ویوا به دنبال ممانعت از ازدواجشان است. کونت ویوا و کونتس روزینا تله هوشمندانه‌ای را برای شرمساری ارل، فیگاور و سوزانا ترتیب می‌دهند تا ارل مورد تمسخر مردم قرار گیرد.
  • حنجره را در سطح پایین نگه دارید. این امر اهمیت زیادی در اپراخوانی دارد چون صدایی رؤیایی به شما می‌بخشد. آیا توجه کرده‌اید که با خمیازه کشیدن، حنجره شما به سمت پایین و عقب می‌رود. چون زبانتان آنرا پایین می‌کشد. می‌توانید این تمرین را چند مرتبه انجام دهید تا بدون خمیازه کشیدن هم قادر به این کار شوید. در حین پایین بودن حنجره می‌توانید آوازی بخوانید. این کار در ابتدا عجیب است و حس سردرگمی پیدا می‌کنید، ولی ساده است چون تا به حال انجامش نداده‌اید. با این حال، هنگامیکه از آن استفاده می‌کنید، صدایتان به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته و در مسیر درست یادگیری قرار می‌گیرید تا در مهارتهای اپراخوانی استاد شوید.
  • زبان در یادگیری تکنیک‌های اپراخوانی نقش مهمی در کیفیات صوتی دارد. برای مثال زبان آلمانی، بسیار حلقی و تیز است. در زبان ایتالیایی ادای صامت‌ها دشوارتر خواهد بود. در زبانهای اسپانیایی و ایتالیایی کلمات بیشتری به «a» یا «o» ختم می‌شوند. این جنبه‌ها، روی اپراخوانی این زبانها تأثیر دارند پس توان خودتان برای موفقیت در اپراخوانی را نشان دهید.

نکات مهم برای تسلط در هنر اپراخوانی

این تکنیک آوازخوانی دارای اجرای بسیار هیجانی است.

این سبک با روح انسانها سروکار داشته و به عنوان گونه‌ای هنری در چند کشور شناخته می‌شود چون با داستانی حماسی سروکار دارد. به طور معمول، اپرا با هیجانهای مختلفی مثل عشق، گناه، خیانت یا فقدان معشوق سروکار دارد.

گاهی اوقات حتی نوع زبان مورد استفاده در اپرا هم از اثرگذاری آن روی شنوندگان کم نمی‌کند. یادگیری تکنیک‌های اپراخوانی یا موسیقی کلاسیک شامل اوراتوریو، اوپراتا، لید(oratorio, operetta, Lied) یا آوازهای حاوی فرایند ظریف است که زمان بیشتری طول می‌کشد و مقدار پول بسیار بیشتری نیاز دارد.

یادگیری جنبه‌های فنی و جسمانی اپراخوانی حتی تا چند سال هم طول می‌کشد. اغلب اپراخوان ها، آموزش را از زمان نوجوانی آغاز کرده‌اند. آن‌ها به هنرستان یا دانشکده موسیقی رفته‌اند تا جنبه‌های حرفه‌ای اپرا را بیاموزند.

چطور به صورت هماهنگ و گروهی آواز بخوانیم؟ چند نکته مهم

خوانندگان در این سبک موسیقی حتی از دوران کودکی روی صحنه رفته‌اند. اگر می‌خواهید به اپرا خوانی فوق العاده در آینده‌ای نزدیک تبدیل شوید باید در سالهای کودکی آواز خوانده و بنوازید. به سرعت متوجه می‌شوید که طبق رتبه بندی اجرایتان روی صحنه، مناسب اپرا خوانی هستید یا نه.

ویدیوی زیر را از دست ندهید

 

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست