گروه راک متالیکا (Metallica) در طی سال ها فعالیت موسیقی هاردکور (hardcore) و قدرتمندی ارائه کرده است که الهام بخش طرفداران وفادار آنها در طی نسل های مختلف بوده است. متالیکا به همراه انتراکس (Anthrax)، مگا دث (Megadeth) و اسلیر (Slayer) (یا با نامی که بعداً با آن شناخته شدند یعنی چهار بزرگ ترش-Big Four of Thrash-) همگی تأثیر زیادی در بر روی صحنه بردن موسیقی متال در ایالات متحده داشتند.
در طول چهار دهه فعالیت، آهنگ های متالیکا در میان موضوعاتی مثل قدرت، مذهب، رهایی و اعتیاد با صدایی لطیف، غم انگیز، باشکوه و خشمگین (گاهی نیز همه با هم) سیر می کند و به وضعیت بغرنج انسان اشاره می کند.
معرفی مختصر متالیکا
متالیکا گروه موسیقی هوی متال (Heavy metal) از ایالات متحده است که سبک متال را به سطح جدیدی از خشم و ظرافت ارتقا داد. همراه با کامل شدن گروه اعضای آن از محدودیت های سبکی رها شدند و راه های صوتی جدیدی را کشف کردند که مرزهای راک اند رول را جابه جا کرد.
این گروه در اوایل دهۀ 1980 در کالیفرنیای جنوبی تشکیل شد، سپس به منطقۀ خلیجی نقل مکان کرد (به طور رسمی در سانفرانسیسکو روزی به نام این گروه نام گذاری شده است.). چهار دهه پس از آن متالیکا توانست بیش از 4.1 میلیارد دلار بلیت کنسرت و بیش از 125 میلیون آلبوم در سراسر جهان بفروشد. در حال حاضر متالیکا چهار عضو دارد که عبارتند از:
1- جیمز هتفیلد (James Hetfield): جیمز مسئول ریف، ترانه سرای اصلی و خوانندۀ اصلی متالیکا است. او در جنوب کالیفرنیا همراه با مادرش که خوانندۀ اپرا بود و پدرش که رانندۀ کامیون بود زندگی می کرده است. والدین او به شدت به اعتقادات علم مسیحی پایبند بودند و پسرشان را از ابراز خشم منع می کردند. بسیاری از اشعار جیمز به بررسی سرخوردگی ناشی از سخت گیری های خانواده و مذهب های سازمان یافته می پردازد. او در دیگر آثارش به سانسور دولتی، فساد، و بی عدالتی قانونی می پردازد.
2- لارس اولریش (Lars Ulrich): لارس اولریش درامر گروه است. او همراه با جیمز هتفیلد که خواننده و گیتاریست بود متالیکا را تأسیس کرد. او نوازندۀ سازهای کوبه ای و یکی از ترانه سرایان اصلی گروه است. لارس در جنتوفت دانمارک و در خانوادۀ اسطورۀ تنیس توربن اولریش به دنیا آمد. او در سنین جوانی، تصمیم گرفت زندگی خود را وقف موسیقی کند و خود را در موج جدید هوی متال بریتانیا غوطه ور کند.
3- کرک همت (Kirk Hammett): کرک همت نوازندۀ اصلی گیتار است که به خاطر تک نوازی های پیچیده و مهیجش شناخته می شود. او اهل سانفرانسیسکو در کالیفرنیا است. او در حین ورق زدن مجموعۀ برادرش که شامل آثار جیمی هندریکس (Jimi Hendrix) و لد زپلین (Led Zeppelin ) می شد با راک اند رول آشنا شد. او نوازندگی را در پانزده سالگی آغاز کرد و تنها یک سال بعد گروه تأثیرگذار ترش متال (Thrash metal) یعنی اگزودوس (Exodus) را تأسیس کرد. مجله رولینگ استون (Rolling Stone) از او به عنوان یکی از بزرگ ترین گیتاریست های تاریخ موسیقی یاد کرده است.
4- رابرت تروخیلو (Robert Trujillo): رابرت تروخیلو نوازندۀ باس اهل لس آنجلس در کالیفرنیا است، جایی که او با گوش دادن به موسیقی سول (Soul) – موسیقی مذهبی سیاهپوستان- بزرگ شد. او ابتدا عضو گروه «پارتی حیاط خلوت» (backyard party band) بود که آهنگ های بلک ساب بث (Black Sabbath)، راش (Rush) و لد زپلین (Led Zeppelin) را می نواختند. قبل از پیوستن به متالیکا در سال 2003 رابرت در دنیای متال به دلیل کارش با گروهSuicidal Tendencies و نواختن در کنار آزی آزبورن (Ozzy Osbourne) که نماد هوی متال بود شناخته شده بود. او طولانی ترین بیسیست متالیکا از منظر طول عضویت است.
اعضای سابق متالیکا عبارت اند از: دیو ماستین (Dave Mustaine) (گیتاریست)، ران مک گاونی (Ron McGovney) (نوازنده بیس) و جیسون نیوزتد (Jason Newsted) (نوازنده بیس). پس از مرگ کلیف برتون (Cliff Burton) نوازندۀ اصلی گروه در سال 1986، آنها برای عضویت در گروه تست دادند و موفق شدند.
تاریخچۀ مختصری از متالیکا
در ادامه تاریخچۀ مختصری از روند تکامل گروه متالیکا را با هم مرور می کنیم:
1- تشکیل: در سال 1980، لارس اولریش با خانواده اش به نیوپورت بیچ در کالیفرنیا نقل مکان کرد و در روزنامه ها آگهی به منظور پیداکردن نوازندگان محلی گذاشت. جیمز هتفیلد، خواننده و گیتاریست به این آگهی پاسخ داد. این دو تصمیم گرفتند تا گروهی تشکیل بدهند. گروهی که موسیقی آن در تضاد با متال ملایم تری باشد که در آن زمان در منطقه لس آنجلس رایج بود. از ابتدا، تحت تأثیر گروه های هارد راک مانند بلک ساب بث و گروه های هوی متال اولیه مانند آیرون میدن موسیقی متالیکا خشم آلود، سریع و سازش ناپذیر بود.
2- کارهای اولیه: آلبوم های اولیۀ «سوار بر آذرخش»، «همه شان را بکش» و «عروسک گردان» تحولی در عرصۀ متال بودند و الهام بخش طرف داران وفادار شدند. آلبوم تحسین شدة «… و عدالت برای همه» در سال 1988 ایجاد شد و سه سال بعد قطعه ای با همین نام منتشر شد که به گروه کمک کرد تا به شهرت جهانی برسد.
3- تحسین گسترده: پس از زنجیره ای از قطعات موفق در طول دهۀ 1990، از جمله «بارگذاری» که با الهام از سبک بلوز ساخته شده بود و آلبوم ضبط زندۀ «اس اند ام» (با سمفونی سانفرانسیسکو)، متالیکا به ساخت حماسه های پرهیاهو مانند «خشم مقدس» و «متصل … به خودتخریبی» ادامه داد. موسیقی متالیکا چندین جایزۀ گرمی، جوایز موزیک ویدئوی ام تی وی و جوایز موسیقی آمریکایی را برای گروه به ارمغان آورده است.
4- مستند صادقانه: در سال 2004، اعضای گروه در مستندی آشکار به نام «متالیکا: نوعی هیولا» (Metallica: Some Kind of Monster) بازی کردند که در آن لارس، جیمز و کرک به بررسی خشم، پرخاشگری و سوءمصرف مواد می پرداختند. تالار مشاهیر راک اند رول در سال 2009 این گروه را به لیست افسانه ای خود اضافه کرد. دو سال بعد متالیکا قطعۀ «لولو» (Lulu) را با همکاری موسیقیدان و شاعر لو رید منتشر کرد.
5- سازمان غیرانتفاعی: در سال 2017 گروه متالیکا بنیادی غیرانتفاعی به نام «همه در دستان من» (All Within My Hands) راه اندازی کرد که از کار، آموزش و مبارزه با گرسنگی حمایت می کند.
9 آلبوم برتر متالیکا
در ادامه تعدادی از مشهورترین آلبوم های متالیکا را با هم مرور می کنیم:
1- همه شان را بکش (Kill ‘Em All) (1983): اولین آلبوم متالیکا با نام «همه شان را بکش» باعث موفقیت شگفت انگیز گروه شد و تا پایان تور اروپایی آن ها در سال 1984 بیش از 60000 نسخه در سراسر جهان فروخت. آهنگ هایی مانند «جستجو و نابود کن» (Seek & Destroy)، «چهار سوارکار» (The Four Horsemen) و «شلاق» (Whiplash) سریعاً به آثاری کلاسیک تبدیل شدند. این آلبوم که با بودجه 15000 دلاری ضبط شده بود، همچنین شامل قطعاتی به نام «چراغ ها را خاموش کن» (Hit the Lights) و «درون آتش بپر» (Jump in the Fire) است. در سال 1988 این آلبوم رتبۀ 120 را در فهرست 200 آلبوم برتر بیلبورد کسب کرد.
2- سوار بر آذرخش (Ride the Lightning) (1984): آلبوم دوم متالیکا با نام «سوار بر آذرخش» توانست موقعیت گروه را به عنوان یک گروه هوی متال باقدرت تثبیت کند و تأثیری ماندگار بر این ژانر بگذارد. «سوار بر آذرخش» بیش از شش میلیون نسخه فروخت و شامل آهنگ هایی بین چهار تا نه دقیقه بود. این آلبوم در فهرست 200 آلبوم برتر بیلبورد در رتبۀ 100 قرار گرفت و دارای قطعاتی مانند «زنگوله برای چه کسی می زند» (For Whom the Bell Tolls)، «مرگ خزنده» (Creeping Deat) و اولین تصنیف قدرتمند متالیکا یعنی «محو سیاه شدن» (Fade to Black) است.
3- عروسک گردان (Master of Puppets) (1986): سومین آلبوم استودیویی متالیکا مورد تحسین گستردۀ منتقدان قرار گرفت. بسیاری از منتقدان این آلبوم را در زمرۀ تأثیرگذارترین آلبوم های متال در تمام دوران قرار دادند. این قطعه به مدت هفتاد و دو هفته در فهرست 200 آهنگ برتر بیلبورد ماند و در ردۀ 29 قرار گرفت و در سه هفته اول پس از انتشار بیش از 300000 نسخه فروخت آن هم بدون هیچ موزیک ویدئو یا پخش از رادیو. در همان سالی که آنها «عروسک گردان» را منتشر کردند گروه توری به مدت پنج ماه را همراه با آزی آزبورن رهبر گروه بلک ساب بث آغاز کرد.
4- … و عدالت برای همه (…And Justice For All) (1988): «… و عدالت برای همه» چهارمین آلبوم استودیویی متالیکا و یکی از پرفروش ترین آلبوم های موفق آن ها تا این مرحله از زندگی حرفه ای شان بود. آهنگ های عمیق و پیچیده ای مانند «برداشت از غم و اندوه» (Harvester of Sorrow)، «چشم بیننده» (Eye of the Beholder) و «سیاه شده» (Blackened) به آهنگ های محبوبی تبدیل شدند و آلبوم را در رتبه ششم در بیلبورد قرار دادند. علاوه بر این، این آلبوم در سال 1989 نامزد جایزه گرمی شد.
5- متالیکا (1991): این آلبوم که با نام خود گروه منتشر شد به دلیل بسته بندی مینیمالیستی اش در زبان عامیانه با نام آلبوم سیاه شناخته می شود. این آلبوم در جدول موسیقی ایالات متحده در رتبۀ اول قرار گرفت. سی میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت و متالیکا را به شهرت جهانی رساند. تک آهنگ های «سندمن وارد شو» (Enter Sandman)، «نابخشوده» (The Unforgiven)، «هیچ چیز دیگری مهم نیست» (Nothing Else Matters) و «غم انگیز اما واقعی» (Sad But True) مرزهای سبک متال را جابه جا کردند و جایگاهی برای گروه متالیکا در تاریخچۀ راک اند رول به ارمغان آورده اند.
6- بارگذاری (Load) (1996): این آلبوم نوعی تغییر سبک برای متالیکا بود. این آلبوم از سبک ترش متال فاصله گرفت و بیشتر به سمت هارد راک رفت. این آلبوم شامل آهنگ هایی مانند «پادشاه هیچ»(King Nothing) ، «من مجروح» (Bleeding Me) و «قهرمان روز» (Hero of the Day) است. این آلبوم چهار هفته در رتبه 1 در فهرست 200 آلبوم برتر بیلبورد قرار داشت و پنج بار توسط انجمن صنعت ضبط آمریکا گواهی پلاتین دریافت کرد.
7- خشم مقدس (St. Anger) (2003): هشتمین آلبوم استودیویی متالیکا، «خشم مقدس»، در رتبۀ اول فهرست 200 آلبوم برتر بیلبورد قرار گرفت و در چهارده کشور در صدر جدول بود. انجمن صنعت ضبط آمریکا به دلیل فروش بیش از دو میلیون نسخه در ایالات متحده گواهی پلاتین دوبل را به این آلبوم اعطا کرد. این آلبوم با آهنگ «ازکوره دررفته» (Frantic) آغاز می شود و شامل «پنجره کثیف» (Dirty Window) و «کهربای شیرین» (Sweet Amber) است.
8- آهنربای مرگ (Death Magnetic) (2008): نهمین آلبوم استودیویی متالیکا «آهنربای مرگ» با صدایی سریع و سبک کوبنده، دارای آهنگ های بلند با تک نوازی وحشیانه و هارمونی ملودیک است. این پنجمین آلبوم استودیویی متوالی گروه با هدایت ریک روبین به عنوان تهیه کننده بود که در رتبه اول بیلبورد قرار گرفت و متالیکا را به اولین گروه تاریخ تبدیل کرد که به چنین موفقیتی دست یافت.
9- متصل … به خودتخریبی (Hardwired… To Self-Destruct) (2016): دهمین آلبوم متالیکا و ششمین آلبوم متوالی استودیویی آن ها «متصل … به خودتخریبی» نام دارد که در فهرست 200 آلبوم برتر بیلبورد قرار گرفته است. این آلبوم به خاطر تک آهنگی وحشیانه، در جدول های هارد راک ایالات متحده نیز رتبه اول را کسب کرد و با مضامین پوچ گرایانه و اشعار خود دربارۀ خطرات شهرت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این آلبوم دارای قطعاتی مانند «استخوان را تف کن» (Spit Out the Bone) و «پروانه به شعله» (Moth into Flame) است.
7 تک آهنگ برتر متالیکا
در ادامه به برخی از شناخته شده ترین تک آهنگ های متالیکا اشاره می کنیم:
1- «یک» (One) (1988): این آهنگ غمگین از آلبوم «… و عدالت برای همه» اولین آهنگی بود که برندۀ جایزه گرمی برای بهترین اجرای متال شد. این آهنگ به رتبه 35 در فهرست 100 آهنگ برتر بیلبورد رسید و در فنلاند جایگاه اول را کسب کرد.
2- «نابخشوده» (The Unforgiven) (1991): این تصنیف سنگین از آلبوم متالیکا در رتبۀ 35 فهرست 100 آهنگ برتر بیلبورد و رتبۀ 10 در نمودار اصلی راک ایالات متحده قرار گرفت.
3- «هیچ چیز دیگری مهم نیست» (Nothing Else Matters) (1991): این تصنیف شهرتی جهانی یافت و در رتبۀ 34 فهرست 100 آهنگ برتر بیلبورد، رتبۀ 11 در جدول اصلی راک ایالات متحده و در چندین کشور جزو 10 قطعۀ برتر قرار گرفت.
4- «سندمن وارد شو» (Enter Sandman) (1991): این آهنگ جذاب از آلبوم همنام با گروه در رتبۀ ۱۶ فهرست 100 آهنگ برتر بیلبورد قرار دارد و یکی از کلاسیک ترین و محبوب ترین آهنگ های متالیکا است. این آهنگ در سال 1992 برندۀ بهترین موزیک ویدئوی متال در رویداد جوایز موسیقی ام تی وی شد. این آهنگ در میان «500 تا از بهترین آهنگ های دوران» مجلۀ رولینگ استون جایگاه 408 را دارد.
5- «تا زمانی که بخوابد» (Until It Sleeps) (1996): این قطعه از «بارگذاری» است. «تا زمانی که بخوابد» برترین آهنگ متالیکا تا این مرحله بود و به رتبۀ 10 در فهرست 100 آهنگ برتر بیلبورد رسید. این آهنگ همچنین برندۀ جایزۀ موزیک ویدئوی ام تی وی برای بهترین ویدئو راک در سال 1996 شد.
حتما بخوانید: سبک ها و ژانرهای معروف موسیقی با مثال
6- «خاطره ماندنیست» (The Memory Remains) (1997): این تک آهنگ با آوازهای پشتیبان هنرمند ماریان فیتفول، در رتبه ۲۸ فهرست بیلبورد، شماره ۳ در جدول آهنگ های راک اصلی و رتبه ۱۳ در جدول تک آهنگ های بریتانیا قرار گرفت.
7- «روزی که هرگز نمی آید» (The Day That Never Comes) (2008): این تصنیف متعلق به آلبوم استودیویی متالیکا با نام «آهنربای مرگ» است که در سال 2008 منتشر شد. این آهنگ دارای صداهای به هم ریخته گیتار و سولوهای قدرتمند بسیاری است. این آهنگ برای اولین بار در بیلبورد هات 100 (Billboard Hot 100) به رتبه 31 رسید.