خانه / مطالب متنوع دیگر / هارپ (چنگ) موسیقی چیست؟ نکات و 10 نمونه فوق العاده
چنگ موسیقی

هارپ (چنگ) موسیقی چیست؟ نکات و 10 نمونه فوق العاده

تئوری-موسیقی

خیلی ها بر این باورند که صدای چنگ سلتیک، که گاهی اوقات چنگ اهرمی یا چنگ فولکلور هم نامیده می شود، به قدری آهنگین و دل نواز است که انگار به صدای چنگ بهشتی گوش می دهید. چنگ سلتیک که ریشه ‌های عمیقی در تاریخ باستانی ایرلند دارد، یک ساز موسیقی سِلتی سیمی نسبتا ساده است که برای نواختن به صورت حرفه ‌ای به مهارت زیاد و همین طور صبر ایوب نیاز است تا بتوان ساعت ‌های طولانی تمرین کرد.

اگر می ‌خواهید نواختن چنگ را بدون عیب و نقص یاد بگیرید، باید مراحل خاصی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که لحن ساز خوب است، از تکنیک مناسب استفاده می‌ شود و نت های زینتی (Ornament ) به درستی اجرا می شوند. در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چه طور یادگیری چنگ سلتیک را در 6 مرحله آسان شروع کنید.

فهرست مطالب

  • مرحله 1: جای گذاری انگشتان
  • مرحله 2: شست بالا!
  • مرحله 3: دستان تان را شل کنید
  • مرحله 4: تکنیک کشیدن صحیح سیم را یاد بگیرید
  • مرحله 5: طوری بنشینید که راحت باشید
  • مرحله 6: چه طور از صدمات جلوگیری کنیم

مرحله اول: جای گذاری انگشت

انگشت گذاری در نواختن هارپ (چنگ)

برای مبتدیان، چنگ فقط با استفاده از انگشت شست و سه انگشت اول نواخته می شود. از آنجایی که انگشت کوچک بیش از حد کوتاه است، معمولا دور نگه داشته و به ندرت استفاده می شود. در حین نواختن هم فقط

زمانی از آن استفاده می شود که کل دست برای انجام گلیس ( نواختن یک اکتاو کامل سیم ) یا دامپینگ یا خفه کردن ( توقف ارتعاش سیم ها ) به کار گرفته شود. هنگام نواختن چنگ سلتیک، اعداد انگشتان بدون توجه به این که از کدام دست استفاده می کنید، از 1 تا 4 جا به جا و با انگشت شست شروع می شود.

مرحله دوم: شست بالا!

انگشت شست شما همیشه باید رو به بالا باشد، طوری که انگار دارید به سبک خارجی ها برای گرفتن تاکسی علامت می دهید! این انگشت باید طوری قرار گیرد که بالاتر از انگشتان دیگر باشد و باید این موقعیت را حفظ کنید زیرا به شما امکان می دهد تکنیک کراس اوور (Crossover) را انجام بدهید. کراس اور یعنی با نگه داشتن انگشت شست بالاتر از انگشتان دیگر یا عبور انگشتان زیر انگشت شست، آن ها را در امتداد چنگ به آرامی حرکت دهید.

مرحله سوم: دستان تان را شل کنید

همیشه دستان تان را شل و رها نگه دارید، طوری که انگار یک لیوان آب یا یک تکه کاغذ رول شده در دست تان دارید. دست شما هیچ وقت نباید سفت باشد وگرنه نمی توانید چنگ سلتیک را به درستی بنوازید. در برخی از تکنیک‌ ها، مخصوصا تکنیک کلاسیک ، لازم است دست‌های تان را در چند زاویه مختلف نگه دارید که در این صورت هم همیشه باید دستان تان را شل و آزاد نگه دارید.

ساز باسون (فاگوت) چیست؟ ۱۰ حقیقت جالب و نمونه

مرحله چهارم : تکنیک کشیدن صحیح سیم را یاد بگیرید

نواختن هارپ

هنگام نواختن چنگ سلتیک، وقتی می خواهید سیم ها را به بیرون بکشید یا اصطلاحا تکنیک Plunking را انجام بدهید، سعی کنید انگشتان تان را در نزدیک کف دست تان نگه دارید تا یک اهرم به وجود بیاید و همین طور از سفت شدن ماهیچه های انگشت تان هم جلوگیری شود. برای تسلط بر این تکنیک، فرض کنید یک پروانه بسیار ظریف در دست تان دارید، این به شما کمک می کند تا دست تان را به صورت صاف و شل مشت کنید. هنگام نواختن چنگ، سعی کنید آرنج تان را از هر دو طرف به سمت بیرون نگه دارید تا فضای کافی بین بازو ها و بدن تان حفظ شود. به کمک این روش از خم شدن مچ دست در وضعیت نا مناسب جلوگیری می شود و در عین حال عضلات بازوی تان آزاد و شل می مانند.

مرحله پنجم : طوری بنشینید که راحت باشید

یکی دیگر از نکاتی که مبتدی ها باید در نظر داشته باشند، فاصله بین چنگ و بدن است. اگر دیدید که مجبور هستید بدن تان را با حالت ناراحت خم کنید تا به چنگ نزدیک شوید، شاید بهتر باشد چنگ را به خودتان نزدیک کنید. چنگ را در زاویه ای قرار دهید که برای دیدن سیم ها نیازی به خم شدن نباشد. محل قرار گرفتن صندلی نقش مهمی در این کار ایفا می کند، بنابراین اگر چنگ خیلی پایین است، ممکن است لازم باشد به کمک اهرم بالابر صندلی، آن را بالا ببرید.

مرحله ششم: چه طور از آسیب جلوگیری کنیم

آخرین نکته که البته اصلا هم کم اهمیت نیست، این ا ست که نباید مچ دست تان خم شود زیرا این کار می‌ تواند منجر به آسیب ناشی از نواختن چنگ یا سندرم تونل کارپال شود. به منظور جلوگیری از چنین آسیب هایی، همیشه مچ دست تان را صاف، دست تان را آزاد و آرنج تان را کمی به سمت بالا نگه دارید.

سازهای زهی: معروف ترین ها و تکنیک نواختن

3 ویدیوی زیبا از نوازندگی هارپ

 

 

 

80 اصطلاح رایج موسیقی که باید بلد باشید

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست