خانه / مطالب متنوع دیگر / روز جهانی موسیقی چه روزی ست؟ در ایران چطور؟
روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی چه روزی ست؟ در ایران چطور؟

تئوری-موسیقی

در تقویم جهانی، 21 ژوئن روز جهانی موسیقی نام دارد. این روز در تقویم سال 1402 ایرانیها مطابق 31 خرداد است. روز جهانی موسیقی برای گرامیداشت روح موسیقی، آواز و ملودی سازها در نظر گرفته شده و ریشه این نامگذاری به کشور فرانسه برمیگردد.

موسیقی در هیچ دوره ای به اندازه عصر فعلی گسترده و در دسترس نبوده است. الان دیگر با یک لمس کوچک در گوشی تلفن همراهمان می توانیم به آهنگهای مختلفی در ژانرهای مختلف و از هنرمندان گوناگون گوش بدهیم و موزیکهای مورد علاقه مان را به راحتی پیدا کنیم. برای همین است که روز جهانی موسیقی برای نسل فعلی اهمیت زیادی دارد.

روز جهانی موسیقی برای اولین بار در سال 1982 در فرانسه و با نام Fete de la Musique جشن گرفته گرفته شد. ژاک لانگ (Jack Lange) وزیر وقت هنر و فرهنگ فرانسه و موسیقی دانی به نام موریس فلورت (Maurice Fleuret) این روز را پایه گذاری کردند.

اهمیت روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی آغازی برای ترویج هر چه بیشتر موسیقی بود. ژاک لانگ و موریس فلورت در آن زمان یعنی سال 1982 متوجه شدند که جوانان زیادی در فرانسه ساز می زنند و موسیقی آن دوران نماینده خوبی برای نشان دادن این جوانان نیست. برای همین، با کمک یک معمار صحنه پرداز به نام کریستین دوپاویلون (Christian Dupavillon) برنامه ای چیدند تا در فضای عمومی مثل کوچه و خیابانهای پاریس کنسرت برگزار و مردم را دور هم جمع کنند. این کنسرت در 21 ژوئن همان سال و با حضور نوازندگان آماتور و حرفه ای از گوشه و کنار فرانسه برگزار شد.

در سال 1985 که با نام سال موسیقی اروپایی شناخته می شود، کشورهای دیگر این کنسرت سالانه را به عنوان نمادی برای تجلیل از هنرمندان عرصه موسیقی به تصویب رساندند. در سال 1997، منشوری در جشنواره اروپایی موسیقی در بوداپست امضا شد که طبق آن، این روز در سطح بین المللی به عنوان روز جهانی موسیقی به رسمیت شناخته شد.

بلد باشید: آموزش اصطلاحات موسیقی (رایج ترین ها)

روز جهانی موسیقی در سراسر دنیا چطور جشن گرفته می شود؟

در حال حاضر روز جهانی موسیقی فقط به کشورهای اروپایی محدود نمی شود و هنرمندان سراسر دنیا این روز را جشن می گیرند. در واقع 120 کشور دنیا از جمله هند، ایتالیا، یونان، روسیه، استرالیا، پرو، برزیل، اکوادور، مکزیک، کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، چین و مالزی روز جهانی موسیقی را گرامی میدارند. جشنهای مختلف، نمایشگاهها، کنسرتهای رایگان در فضاهای عمومی و دورهمی های اهالی موسیقی بخشی از فعالیتهاییست که برای بزرگداشت روز موسیقی انجام می شود. این روز بهانه ای برای دور هم جمع شدن، شادی کردن و لذت بردن از ساختن یا گوش دادن به قطعات موسیقی است.

روز ملی موسیقی در ایران

پس از منتفی شدن روز تولد فارابی، طی سال ها فعالیت صنفی خانه موسیقی در نظر سنجی های متعدد و بیان مطالبه اهالی موسیقی موضوع روز ملی موسیقی بار دیگر در دستور کار این نهاد قرار گرفت. در سال های اخیر همزمان با بیماری استاد محمدرضا شجریان، ریاست سابق شورای عالی خانه موسیقی هر ساله یکم مهرماه به مناسبت تولد ایشان در فضای مجازی صحبت هایی پیرامون اختصاص این روز به روز ملی موسیقی مطرح شد و به تبع آن درخواست هایی بطور مستقیم و غیر مستقیم به خانه موسیقی در این جهت ارسال می شد و بعد از فوت استاد شجریان درخواست ها به اوج خود رسید. در حال حاضر هنوز بر سر اینکه زادروز فارابی (9 مهرماه) یا استاد شجریان به عنوان روز ملی موسیقی اعلام شود، توافق ایجاد نشده است.

روز ملی موسیقی در ایران

15 تا از بزرگ ترین و معروف ترین اساتید موسیقی ایران

سوالات رایج درباره روز جهانی موسیقی

1- چرا روز جهانی موسیقی جشن گرفته می شود؟

موسیقی نقش بسیار مهمی در زندگی هر فردی ایفا می کند و در روزهای سخت یا شاد و خوشحال کننده همه ما حضور دارد. برای اذعان این اهمیت و یادآوری اینکه موسیقی چقدر روی روح بشر تاثیرگذار است، هر سال در در 21 ژوئن این روز بزرگ جشن گرفته می شود.

2- روز جهانی موسیقی اولین بار چه زمانی جشن گرفته شد؟

روز جهانی موسیقی برای اولین بار در سال 1982 و با همکاری ژاک لانگ وزیر فرهنگ و هنر فرانسه و موریس فلورت موسیقی دان با نام Fête de la Musique جشن گرفته شد.

3- روز جهانی موسیقی سال 2022 با چه نامی برگزار شد؟

روز جهانی موسیقی در سال 2022 تحت عنوان “Music at the Intersections” برگزار شد و تلاشی برای درک و گرامیداشت موسیقی در مقاطع مختلف بود. در این روز هنرمندان و نوازندگان مختلف، هنرشان را با جهانیان به اشتراک گذاشتند. (منبع1 منبع2)

دستگاه های موسیقی ایرانی با مثال (و روش تشخیص)

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست