خانه / فیلم / فیلم جنگی ایرانی: 15 تا از بهترین فیلم های جنگی سینمایی
شماره ده

فیلم جنگی ایرانی: 15 تا از بهترین فیلم های جنگی سینمایی

فیلم جنگی، یک ژانر سینمایی است که در آن داستان و رویدادها اکثراً به مباحث نظامی، نبردها و جنگ‌های واقعی یا خیالی مرتبط می‌شود. این فیلم‌ها معمولاً شامل نمایش صحنه‌های نبرد، استراتژی‌های نظامی، زندگی سربازان در جبهه و اثرات جنگ بر افراد و جوامع است. فیلم‌های جنگی می‌توانند به صورت واقع‌گرایانه و بر اساس رویدادهای تاریخی باشند یا در قالب داستانی خیالی و فانتزی ساخته شده باشند.

عناصری همچون اکشن، درام، هیجان و تاریخی معمولاً در این فیلم‌ها دیده می‌شود و آنها می‌توانند نگاهی به جنبش‌های تاریخی، عواقب جنگ، شجاعت و ظلمت جنگ و مسائل انسانی در زمان جنگ داشته باشند. مثال‌هایی از فیلم‌های جنگی شامل “Saving Private Ryan”، “Apocalypse Now”، “Platoon” و “Full Metal Jacket” می‌شوند.

ژانر جنگ در سینمای ایران نیز تاکید زیادی داشته است. ایران به دلایل تاریخی و رویدادهای بزرگی که در طول تاریخ خود تجربه کرده است، موضوع جنگ را در فرهنگ و هنر خود غنی و مهم می‌داند. بیشترین تأثیر این موضوع در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 قابل مشاهده است. در ادامه 15 تا از بهترین فیلم های جنگی سینمای ایران آورده شده است.

15 فیلم جنگی برتر ایرانی

1-زیباتر از زندگی

زیباتر از زندگی

فیلم جنگی ایران عراق با نویسندگی و کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهییه‌کنندگی سعید سیدزاده ساخته شد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر جایزه‌ای را از آن خود کرد. داستان این اثر، بهترین فیلم‌های جنگی ایران عراق را با شخصیت شهید سید حسین علم الهدی، فرمانده سپاه هویزه، به تصویر می‌کشد. او پس از جنگ با کمک مردم عادی روستاها همکاری می‌کند، و در ادامه ارتش نیز به او می‌پیوندد تا با همکاری به ماموریت‌هایشان بپردازند.

یه لیست خفن دیگه: 15 تا از بهترین فیلم های جنگی+ لینک دانلود

2-ملکه

ملکه

فیلم سینمایی “ملکه” درباره‌ی یک دیده‌بان در نقطه‌ای کور در بالای یکی از سازه‌های پالایشگاهی در جنوب کشور است که به نیروهای خودی دستور می‌دهد نفرات و تجهیزات عراقی را بمباران کنند. این دیده‌بان در خلوت با دوست خلوتی معنوی می‌سازد اما تدریجاً به جایی می‌رسد که نسبت به جنگ منقلب می‌شود و آراستهای انسانی جنگ را مورد بازتاب قرار می‌دهد. “ملکه” به جنگ به عنوان یک پدیده‌ی بی‌رحم و زشت نگاه جالب و فلسفی ارائه می‌دهد و در جشنواره فیلم فجر نیز نامزدی دریافت جایزه سیمرغ بلورین ثبت کرده است.

3-چ (چمران)

چ (چمران)

فیلم “چ” اثر موفق دیگری از ابراهیم حاتمی‌کیا درباره جنگ است. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شش جایزه سیمرغ بلورین دریافت کرد و در فهرست بهترین فیلم‌های جنگی ایرانی قرار دارد. داستان این فیلم به تصویر دو روز از زندگی شهید مصطفی چمران، در حالی که شهر پاوه تحت محاصره است و او با دشمنان مقابله می‌کند، پرداخته است. در شرایطی که شهر پاوه تحت اشغال قرار گرفته است، شهید چمران تعیین ماموریت می‌شود تا به این شهر برود و وضعیت را بهبود بخشد.

برای طرفداران سریال: 9 تا از بهترین سریال های اکشن دنیا

4-ایستاده در غبار

ایستاده در غبار

فیلم “ایستاده در غبار” برنده 3 جایزه سیمرغ بلورین در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم درباره زندگی و مجاهدت شهید احمد متوسلیان، فرمانده لشکر 27 محمد رسول‌الله، در طول هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق است. فیلم “ایستاده در غبار” یکی از فیلم‌های جنگی ایران عراق تکاوری است که در آن داستان مبارزه شهید احمد متوسلیان برای آزادسازی خرمشهر و رخ دادن اتفاقات جذاب در طول این مبارزه به تصویر کشیده شده است.

 


چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر فیلم، سریال یا انیمیشنی رو بدون زیرنویس متوجه شو! با یادگیری یک زبان در 80 روز همه رو انگشت به دهان کن!


 

5-ماجرای نیمروز 1 و 2

ماجرای نیمروز 1 و 2

محمدحسین مهدویان با دو فیلم دنباله‌دار “ماجرای نیمروز” در دهه نود به عنوان یک نابغه و ستاره‌ی جدید سینمای ایران، جایگاه خود را کاملاً تثبیت کرد. این کارگردان سبک جدیدی از فیلمسازی را به سینمای ایران معرفی کرد که با روایت مستندگونه و واقعی‌سازی لحظات جذاب، تماشاگران را مجذوب خود کرد. “ماجرای نیمروز 1” که در سال 1395 ساخته شد، به کشتار مردم در اوایل انقلاب و دستگیری سرکرده‌های منافقین، از جمله مسعود رجوی و موسی خیابانی، پرداخت. در “ماجرای نیمروز 2” که در سال 97 ساخته شد، مهدویان با استفاده از شخصیت‌های محبوب قسمت اول، به عملیات مرصاد و زمین‌گیر شدن منافقین در تنگه چهارزبر می‌پرداخت. هر دو قسمت این اثر، به عنوان فیلم‌های جنگی ایران عراق تکاوری، با استقبال بی‌نظیری مواجه شدند و جزء جذاب‌ترین آثار دفاع مقدس سینمای ایران محسوب می‌شوند.

از دست ندهید: بهترین فیلم های ترسناک دهه اخیر

6-تنگه ابوقریب

تنگه ابوقریب

فیلم جنگی “تنگه ابوقریب” در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، 6 جایزه سیمرغ بلورین را به دست آورد. این فیلم، تصویربرداری شده در شهرهای اندیمشک، دزفول و خرمشهر است و جزء فیلم‌های جنگی ایران عراق تکاوری است.

داستان “تنگه ابوقریب” بر اساس یک واقعیت است و به دفاع لشکر 27 محمد رسول‌الله در برابر دشمنان پرداخته است. در این داستان، نیروهای عراقی در آخرین روزهای جنگ سعی می‌کنند از سدی که به شکل یک تنگه است در پایگاه ایران عبور کنند. اما با مقاومت قوی نیروهای ایرانی در این سد مواجه می‌شوند. در طول داستان، شاهد دلاوری و رشادت فرماندهان و سربازان ایرانی برای دفاع از مرزهای کشور هستیم.

7-بیست و سه نفر

بیست و سه نفر

فیلم “23 نفر” روایتگر داستان 23 رزمنده نوجوان ایرانی است که در سنین 13 تا 17 سال در جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای دشمن درآمدند. این فیلم نشان می‌دهد که این جوانان با شجاعت و مردانگی در برابر نیروهای عراقی مقاومت کرده و تسلیم خواسته‌های آنان علیه کشورشان نشدند. با تمرکز بر مقاومت، اسارت و در نهایت آزادی این نوجوانان، فیلم “23 نفر” در جشنواره فیلم فجر با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. این فیلم توانست با وجود حضور ستارگان سینما، به دلیل روایت داستان افراد واقعی، مورد توجه قرار گیرد.

یه لیست خفن دیگه: بهترین فیلم های اکشن یک دهه اخیر

8-درخت گردو

درخت گردو

“درخت گردو”، کاری است از کارگردان محمدحسین مهدویان که در جشنواره فیلم فجر به استقبال مثبت داوران، مخاطبان و منتقدان برخورد کرد. این فیلم واقعیتی را روایت می‌کند که به کمتر پرداخته شده است، یعنی بمباران شیمیایی شهرستان سردشت. در 7 تیر سال 1366، رژیم بعث چهار نقطه پرازدحام در سردشت را مورد بمباران شیمیایی قرار داد. درخت گردو داستان زندگی قادر را روایت می‌کند که سرنوشت او در پی وقوع این فاجعه تغییر می‌کند. پیمان معادی در نقش قادر ایفاگری ممتاز داشته و مهران مدیری نیز بطور متفاوت در این فیلم حضور دارد. “درخت گردو”، یک فیلم جنگی ایرانی است که در تابستان 1400 در سینماها به نمایش درآمد.

9-تک تیر انداز

تک تیر انداز

“تک‌تیرانداز” یک فیلم ایرانی است که در سال 1399 توسط علی غفاری کارگردانی شده و توسط ابراهیم اصغری تهیه شده است. این فیلم تولید بنیاد فرهنگی روایت فتح است. داستان فیلم درباره یک تک‌تیرانداز ایرانی به نام عبدالرسول زرین در جنگ ایران و عراق است. عراقی‌ها به دنبال او می‌باشند تا او را از پا دربیاورند. سرهنگ قیّوم راشد داوطلب می‌شود تا او را از پا دربیاورد و…

10-موقعیت مهدی

موقعیت مهدی

“موقعیت مهدی” یکی از جدیدترین فیلم‌های جنگی دفاع مقدس است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم دریکی از فیلم‌های جنگی ایران و عراق در دوران دفاع مقدس است و داستان آن دربارهٔ شهید مهدی باکری است. مهدی باکری، فرماندهٔ لشکر ۳۱ عاشورا، از برادر کوچکتر خود حمید می‌خواهد که به او همراهی کند و به منطقه بازگردد. با وجود مشکلاتی که حمید دارد، او همراه برادرش می‌شود. بعد از پایان عملیات خیبر، مهدی باید به تنهایی به خانه بازگردد. “موقعیت مهدی” برای 14 جایزه نامزد شده و جوایزی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم اول را دریافت کرد.

از دست ندهید: بهترین فیلم های رزمی 20 سال اخیر

11-دسته دختران

دسته دختران

این فیلم سینمایی جنگی ایرانی جدیدی است که کارگردانی آن برعهد منیر قیدی قرار داشته و فیلمنامه آن با همکاری میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی نوشته شده است. فیلم در جشنواره فیلم فجر بهترین جلوه‌های بصری را از آن خود کرده و فرشته حسینی برای نقش مکمل زن، دیپلم افتخار را دریافت کرده است. داستان این اثر درباره مقاومت و فداکاری زنانی است که در آغاز جنگ، شجاعت‌های فراوانی انجام دادند. تجسم تلخی جنگ در تمام لحظات فیلم حس می‌شود و این اولین فیلمی است که نگاه زنان را به عنوان قهرمانان توصیف می‌کند. اما متأسفانه، این فیلم تاکنون در سینما اکران نشده است.

12-گل باوارده

گل باوارده

گل های باوارده یک فیلم ایرانی جنگی است که در سال‌های اخیر اکران شده است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مهرداد خوشبخت تولید شده است و حسین تراب نژاد نیز در نوشتن داستان فیلم به او کمک کرده است. فیلم در جشنواره فجر نمایش داده شده است. داستان فیلم درباره مهندسانی است که در زمان جنگ تحمیلی در تلاش هستند تا یک پالایشگاه نفت را ترمیم کنند. این اتفاق در آبادان رخ می‌دهد.

یه لیست خفن دیگه: بهترین فیلم های اکشن 2021

13-اتاقک گلی

اتاقک گلی

فیلم “اتاقک گلی” یکی از آثار برجسته سینمای ایرانی در سبک جنگی است. این فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. آثار این فیلم در چندین بخش مختلف نامزد جوایز شدند و در نهایت سه جایزه بهترین فیلم اول، جایزه ویژه هیأت داوران و جایزه شهردار تهران را از آن خود کرد. پدرام کریمی نویسنده این فیلم بوده و مجید مجیدی به عنوان مشاور کارگردان در آن حضور داشت. داستان فیلم درباره عملیات مرصاد و فداکاری 27 رزمنده برای نجات اهالی یک روستا است.

14-مترو پل

مترو پل

متروپل یک فیلم سینمایی جنگی ایرانی است که به تازگی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شده و با 13 نامزدی به جشنواره فجر راه یافته است. نهایتاً، متروپل سه جایزه بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را دریافت کرده است. این فیلم درباره روزهای جنگ و قصه‌ای در محیط سینما آبادان است.

15-شماره ده

شماره ده

  • کارگردان: 1401
  • سال تولید : حمید زرگرنژاد
  • دانلود رایگان

فیلم “شماره 10” یکی از فیلم‌های جنگی ایران و عراق است که در چهل و یکیمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته و به طور کلی 10 بار نامزد شد و 4 جایزه را به خود اختصاص داد. جوایزی که برای این فیلم اهداء شد عبارتند از: بهترین نقش اول مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی صحنه. داستان این فیلم درباره یک اسیر ایرانی تحت رژیم بعث عراق را روایت می‌کند.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست