خانه / سایت آموزش آهنگسازی و تنظیم / آموزش Cubase و روش شروع و ساخت صفر تا صد پروژه در آن
در حال کار با کیوبیس

آموزش Cubase و روش شروع و ساخت صفر تا صد پروژه در آن

آهنگسازی

در این راهنما، ما به شما نشان خواهیم داد که چه طور با Cubase کار کنید. یعنی چه طور یک سِشِن (Session) ایجاد کنید، دستگاه ‌های صوتی و MIDI را تنظیم و سپس با آن ها ضبط کنید. بعد از این که نرم‌ افزار را با موفقیت فعال و نصب کردید، برای شروع کار مراحل زیر را دنبال کنید.

یک پروژه جدید ایجاد کنید

نکته: یک پوشه اصلی به نام Cubase Projects در مکانی که به راحتی قابل دسترسی باشد مثل یک هارد اکسترنال ایجاد کنید. این کار پیدا کردن مکان و مدیریت تمام پوشه‌ های پروژه را آسان ‌تر می‌ کند.

هنگامی که برای اولین بار Cubase را راه ‌اندازی می ‌کنید، Steinberg Hub ظاهر می‌ شود. اینجا جایی است که شما پروژه‌ تان را ایجاد و مدیریت خواهید کرد. شما در این جا هم پروژه را نام گذاری کرده و هم مقصد پوشه آن را مشخص خواهید کرد. Steinberg قالب های مختلفی ایجاد کرده است که در دسته‌ های مختلف تقسیم ‌بندی می ‌شوند. Recording، Scoring، Production و Mastering همگی قالب های پروژه از پیش تنظیم شده ‌ای هستند که تِرَک های صوتی، گذرگاه ها (bus) و حتی افکت ‌هایی دارند که از قبل بارگذاری شده ‌اند تا کارتان را سریع پیش ببرند. با این حال، اگر ترجیح می ‌دهید از اول شروع کنید، روی تب More کلیک و Emptyرا انتخاب کنید.

این مطلب فقط روش شروع پروژه و آماده سازی را توضیح می دهد، برای یادگیری کامل کیوبیس این دروس را دانلود کنید: دانلود رایگان آموزش صفر تا صد کیوبیس (فیلم + PDF)

1-یک پروژه از پیش تعیین شده یا پروژه خالی را با استفاده از تب ‌های بالا انتخاب کنید.

 


اف ال استودیو

توی این پک فوق العاده، آهنگسازی دیجیتال، ضبط، تنظیم، میکس و مسترینگ رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آهنگساز حرفه ای و معروف شو!


 

2- در زیر پنجره Preset، روی نماد پوشه کلیک کنید تا مقصدی که می‌ خواهید پوشه پروژه در آن جا ذخیره شود را انتخاب و سپس آن را در قسمت Project Folder نام‌ گذاری کنید.

3- بر روی Create کلیک کنید.

Cubase Projects

در پنجره‌ های Project و Mix Console بگردید

هنگام استفاده از Cubase در ابتدا سر از پنجره ‌های Project و Mix Console در می ‌آورید. هر کدام از این پنجره ‌ها به چند ناحیه یا Zone تقسیم می ‌شوند که می ‌توانید با کلیک بر روی دکمه Show/Hide Zone در سمت راست بالای پنجره، آن ‌ها را نشان بدهید یا پنهان کنید و با کلیک بر روی آیکون Cog در جایی به همین نام، تنظیم شان کنید.

نکته مهم! هیچ فیلم رایگان یا وب سایتی در سرتاسر اینترنت، کیوبیس را بصورت مدون و اصولی، به شما آموزش نمی دهد و آموزش های آنها فقط جنبه تکمیلی دارند. سعی کنید از این بسته های آموزشی فوق العاده و کامل استفاده کنید تا کیوبیس را بدون نیاز به کلاس، خیلی سریع و حرفه ای بیاموزید! (بسیاری از اساتیدی که در حال تدریس کیوبیس هستند، فقط از همین بسته برای یادگیری استفاده کرده اند!)

پروژه

پنجره Project جایی است که می ‌توانید آهنگ ‌های صوتی و MIDI را در آن جا ایجاد و ویرایش کنید، ابزار های مجازی را بارگیری کنید و عمل خودکار کردن پارامتر ها مثل فیدینگ را انجام بدهید. این پنجره از سه ناحیه تشکیل شده است:

  • ناحیه سمت چپ Track Inspector را نمایش می ‌دهد. در این قسمت شما بر روی جزئیات مختلفی از آهنگ نظارت دارید و می‌ توانید افزونه ‌ها را اضافه کنید، تاریخچه نسخه آهنگ و سایر عملکرد های مختلف را مشاهده کنید.
  • ناحیه پایینی به شما امکان می ‌دهد تا یک نسخه کوچک از پنجره Mix Console را مشاهده کنید. این جا جایی است که می ‌توانید ویرایش‌ های دقیق صدا را انجام بدهید، با پد های آکورد کار کنید و سمپل ها را ویرایش کنید.
  • ناحیه سمت راست VSTi و Media را نمایش می ‌دهد که هر نوع رسانه‌ ای اعم ازVST ها، پلاگین ‌ها، سمپل ها و هر پیش تنظیمی که ایجاد کرده ‌اید را نمایش می‌ دهد.

میکس کنسول

پنجره Mix Console جایی است که می ‌توانید سطح هر آهنگ، ملحقات سخت‌ افزار و نرم‌ افزار و همین طور ارسال و برگشت هر آهنگ را کنترل کنید. به عبارت دیگر، این جا جایی است که میکس را با تنظیم صدا ، جابجایی آهنگ ‌ها و افزودن پلاگین ایجاد می ‌کنید. برای باز کردن نسخه تمام صفحه آن ، به Workspaces بروید و روی Mix Console یا با فشار دادن F3 روی صفحه کلید تان کلیک کنید.

انتخاب یک دستگاه صوتی

مثل بسیاری از محیط های آهنگ سازی دیجیتال دیگر، Cubase دارای تنظیمات صوتی اختصاصی است، به این معنا که شما باید دستگاه صوتی تان را در تنظیمات VST Audio System انتخاب کنید. اگر این اولین باری است که رابط صوتی تان را متصل می ‌کنید، باید از قبل درایورش را نصب کنید. بعد از اتمام کار، می ‌توان رابط را مستقیما به کامپیوتر متصل و سپس به عنوان دستگاه صوتی پیش فرض انتخاب کرد.

1-روی منوی Studio کلیک کرده و سپس Studio Setup را انتخاب کنید.

2- در پنجره ‌ای که ظاهر می ‌شود، روی VST Audio System کلیک و دستگاه صوتی تان را از کادر آبشاری انتخاب کنید.

3- در زیر VST Audio System روی Control Panel کلیک کرده و اندازه بافر و نرخ نمونه ‌برداری که بیشترین کاربرد را برای پروژه شما دارد را تنظیم کنید.

آیا دستگاه صوتی شما نمایش داده نمی ‌شود؟

اگر دستگاه صوتی شما در Cubase نمایش داده نمی ‌شود، مطمئن شوید که درایور های صحیح را دانلود و نصب کرده ‌اید.

ورودی ‌ها و خروجی ‌ها را پیکربندی کنید

هنگامی که دستگاه صوتی تان را انتخاب کردید، در مرحله بعد باید تنظیمات I/O را پیکربندی کنید، یعنی به Cubase بگویید که چه عنوانی به کانال ‌های ورودی و خروجی تان بدهد. این تنظیمات نیازی به سفارشی ‌سازی ندارند، اما زمانی که برای اولین بار شروع به کار می‌ کنید باید روی حالت پیش ‌فرض (Default) تنظیم شوند.

1-روی منوی Studio کلیک و Audio Connections را انتخاب کنید.

2- به طور پیش فرضCubase ، دو ورودی و خروجی اول رابط کاربری شما را به عنوان یک گذرگاه استریو لیست می ‌کند. برای تغییر آن ها، روی کانال در Device Ports کلیک کنید.

3- برای افزودن ورودی یا خروجی اضافی، بر روی Add Bus کلیک کنید، Stereo یا Mono را انتخاب و سپس روی Add Bus کلیک کنید.

اضافه کردن تجهیزات اکسترنال

اگر به دنبال ترکیب سخت ‌افزار خارجی مثل کمپرسور خارجی یا اکوآلایزر هستید ، روی تب External FX کلیک و مسیریابی را انجام بدهید.

7 بهترین برنامه میکس آهنگ+ دانلود رایگان

ایجاد و ضبط آهنگ‌ های صوتی

نکته: هنگامی که صدا ضبط شد، به طور خودکار در پوشه صوتی پوشه Session شما ذخیره می‌ شود. هنگام کپی کردن یا جابجایی پوشه پروژه Cubase مطمئن شوید که فایل پروژه .cpr و پوشه Audio همیشه در کنار هم قرار دارند. این کار تضمین می ‌کند که همیشه می ‌توانید سشن تان را بازیابی کنید.

بعد از پیکربندی تنظیمات صدا، ضبط صدا آسان خواهد شد . تنها کاری که باید انجام بدهید این است که یک تِرَک یا آهنگ مونو یا استریو بسازید، ورودی را انتخاب و سپس شروع به ضبط کنید. هر بار که آهنگ جدیدی ایجاد می‌ کنید، نام و رنگ آن را تغییر بدهید. برای انجام این کار، کافی است که روی نام آن یا تب Channel دو بار کلیک کنید. دادن عناوین مناسب و انتخاب رنگ‌ های متمایز برای آن ‌ها به گردش کار بهتر Cubase شما کمک زیادی می ‌کند.

1-بر روی منوی Project کلیک کنید یا روی قسمت چپ صفحه پروژه کلیک راست و Add Audio Track را انتخاب کنید.

2- وقتی پنجره Add Audio Track ظاهر شد، تعداد آهنگ ‌هایی که می ‌خواهید بسازید را انتخاب کنید، نام آهنگ ‌ها را تغییر بدهید و سپس منبع ورودی و خروجی را آپدیت کنید.

3- ضبط آهنگ را با کلیک کردن روی دکمه Record روی تِرک فعال کنید و دکمه C روی صفحه کلید تان را فشار بدهید تا مترونوم روشن شود.

  • اگر می‌ خواهید صدای خودتان را به طور هم زمان بشنوید، روی نماد بلندگو در کنار دکمه Record Enable کلیک کنید تا نرم ‌افزار حواسش به ورودی صدا هم باشد.

4- برای شروع ضبط، دکمه Record در نوار حامل را فشار بدهید.

5- برای توقف ضبط، دکمه Stop در نوار حامل یا دکمه فاصله‌ گذار روی صفحه کلید تان را فشار بدهید.

درج کردن یک افزونه

برای استفاده از افزونه‌ ها و افکت‌ ها در Cubase باید آن ها را با Insert اضافه کنید. همچنین می ‌توانید برای تجهیزات خارجی Hardware inserts را انتخاب کنید، اما لازم است یک سری تنظیمات روی ورودی /خروجی اعمال کنید. سیگنال از بالا به پایین جریان می ‌یابد، بنابراین ترتیبی که انتخاب می‌ کنید تأثیر مستقیمی بر سیگنال پردازش‌ شده خواهد داشت.

نحوه فعال کردن دستگاه MIDI

هنگام راه ‌اندازیCubase ، این نرم ‌افزار هر دستگاه MIDI متصل را اسکن می ‌کند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که مطمئن شوید همه پورت ‌های MIDI رابط دیجیتالی ساز های شما فعال هستند. برای فعال کردن دستگاه MIDI این مراحل را دنبال کنید:

1-به منوی Studio بروید و روی Studio Setup کلیک کنید.

2- در بخش MIDI روی MIDI Port Setup کلیک کرده و هر ورودی و خروجی MIDI لازم را فعال یا غیر فعال کنید.

  • قبل از این که ادامه بدهید، کلید یا پد روی دستگاهMIDI تان را فشار بدهید و به مانیتور MIDI در سمت راست نوار وظیفه نگاه کنید تا مطمئن شوید دستگاه MIDI شما همان طور که باید فعال می ‌شود.

آیا دستگاه MIDI شما شناسایی نمی ‌شود؟

اگر دستگاه MIDI شما در Cubase نمایش داده نمی ‌شود، مطمئن شوید که درایور های درستی را دانلود و نصب کرده ‌اید.

ایجاد و ضبط ترک هایMIDI

برای راه ‌اندازی افزونه ‌های ساز های مجازی، به داده ‌های MIDI نیاز دارید. داده ‌های MIDI را می ‌توان با ماوس (در پنجرهMIDI Editor ) وارد کرد، اما می‌ توانید با پخش دستگاه تان هم آن را ضبط کنید. دو روش برای ضبط MIDI و نواختن ساز های مجازی وجود دارد . از طریق یک ترک سازی (Instrument) یا یک ترک MIDI. گزینه اول سریع و ساده است، اما گزینه دوم برای ارسال چندین آهنگ MIDI به یک ساز مجازی کاربردی ‌تر است. یادتان باشد که داده ‌های MIDI فقط ساز را فعال می ‌کند و اگر بخواهید یک فایل صوتی واقعی داشته باشید، باید آن را با یک آهنگ صوتی ضبط کنید.

همچنین بخوانید: مهم ترین اصول آهنگسازی که برای شروع حرفه ای باید بلد باشید

ضبط با آهنگ سازی

آهنگ سازی ترکیبی از آهنگ ‌های MIDI و Group (Aux) است. فقط داده ‌های MIDI را ضبط می ‌کند و پلاگین ساز مجازی را نگه می ‌دارد و صدا را برای مانیتورینگ بیرون می‌ دهد. صدای ساز مجازی را می ‌توان از طریق ارسال گروهی برای ضبط روی یک آهنگ صوتی ارسال کرد.

1-روی منوی Project کلیک کنید یا روی قسمت چپ صفحه پروژه کلیک راست کرده و گزینه Add Instrument Track را انتخاب کنید.

2- یک افزونه ساز مجازی را از کادر آبشاری انتخاب کنید، مسیر خروجی صدا را تنظیم و سپس روی Add Track کلیک کنید.

3- ضبط آهنگ سازی را فعال و کنترلر MIDI را پخش کنید.

ضبط با یک آهنگ MIDI

یک آهنگ MIDI فقط داده‌ های MIDI را ضبط می‌کند و باید به یک ورودی Aux ارسال شود تا بتواند یک ساز مجازی یا سینت ‌سایزر سخت افزار خارجی را راه ‌اندازی کند.

1-روی منوی Project کلیک کنید یا روی قسمت چپ صفحه پروژه کلیک راست و Add MIDI Track را انتخاب کنید.

2- آهنگ را نام گذاری کنید، تعداد آهنگ‌ هایی که می‌ خواهید اضافه شوند را انتخاب و سپس روی Add Track کلیک کنید.

حتما بخوانید:  24 نکته که چگونه به یک آهنگساز خوب تبدیل شویم؟

3- بعد از اتمام، خروجی ترکMIDI تان را روی یکی از کانال‌ های ورودی MIDI به روز کنید . حالا MIDI روی یک ترک ضبط می‌کند و از ترک دیگر صدا خارج می ‌شود.

مسیریابی تِرک ‌های MIDI به یک ساز مجازی، تعداد سمپل هایی که باید اجرا کنید را کاهش می ‌دهد. این امر به نوبه خود، سرعت انجام پروژه را بالا می ‌برد.

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست