خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / آموزش گیتار برای چپ دست ها (8 نکته کاربردی)
گیتار چپ دست

آموزش گیتار برای چپ دست ها (8 نکته کاربردی)

آموزش گیتار

ساز زدن یا نواختن یکی از آلت های موسیقی از قدیم جز کار های مورد علاقه بسیاری از افراد بوده است. حدود 27 میلیون نفر ساز می زنند و به همین خاطر بسیاری از افراد به یادگیری ساز های ساده ای مثل گیتار روی می آورند. اما آیا چپ دست ها هم می توانند این کار را انجام دهند؟

با این که چپ دست ها فقط 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهند اما امکاناتی برای این افراد در نظر گرفته شده است. مثلا قیچی مخصوص، پوست کن سیب زمینی و گیتار مخصوص چپ دست ها از جمله ابزاری است که برای این افراد در دسترس است. مسئله این است که اطلاعات زیادی در مورد نحوه نواختن گیتار چپ دست وجود ندارد!

چاره ای نیست جز این که خودتان دست به کار شوید و یادگیری را شروع کنید. ما با در نظر گرفتن این نکته، در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد شیوه نواختن گیتار با دست چپ را در اختیارتان قرار خواهیم داد .

اما چرا می خواهید نواختن گیتار چپ دست را یاد بگیرید؟

چپ دست ها با این که در اقلیت هستند اما از جهاتی هم شانس یارشان است. مثلا همه ما می دانیم که سمت چپ مغز انسان فعالیت های مربوط به خلاقیت را بر عهده دارد اما این که آیا گیتاریست های چپ دست خلاق‌ترند یا خیر، جای بحث دارد.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

برای خیلی ها استفاده از این نوع گیتار ها کاملا عادی است اما یادگیری گیتار برای چپ دست ها با چالش هایی هم همراه است. مثلا این که اگر یک فرد چپ دست گیتار دوستش را بردارد، احتمال این که او راست دست باشد هم وجود دارد.

آموزشهای رایگان ما برای گیتار در اینجا

خیلی می پرسند که چرا چپ دست ها با گیتار راست دست تمرین نمی کنند؟ چون نوازندگان مشهوری مثل جیمی هندریکس، پل مک کارتنی، کورت کوبین و تونی آئومی همگی گیتاریست چپ دست بودند.

عادت کردن به طرز تفکر راست دست ها

وقتی یادگیری سازی را شروع می کنید، سازگار شدن با عادت ها و ذهنیت یک فرد راست دست می تواند به بزرگ ترین چالش شما تبدیل شود. این چالش ها موقع نواختن گیتار چپ دست سخت تر هم می شود.

اما چرا؟ شاید به این خاطر که اکثر نوازندگان در سراسر دنیا مخالف جهت شما گیتار می زنند، منابع یادگیری مثل تبلچر آهنگ ها و ساز هایی که عموما در دسترس اند هم مخصوص راست دست ها هستند.

درحال نواختن گیتار

مشکل دیگر این است که اگر روزی دوست تان از شما بخواهد در گروه آن ها روی صحنه بنوازید، احتمالا همگی با گیتار راست دست اجرا خواهند کرد. درک این موضوع و عادت کردن به طرز تفکر راست دست ها رمز موفقیت شما برای همراه شدن با دیگران است.

حدود 90 درصد گیتاریست های تازه کار چپ دست، همان سال اول این کار را رها می کنند اما اگر این نکته را درک کنند کم تر با مشکل روبرو می شوند.

یک ساز راست دست تهیه کنید

بعد از این که به ذهنیت راست دست ها عادت کردید، به یک ساز نیاز دارید. شما می توانید این کار را با تعویض جای سیم های یک گیتار راست دست معمولی و به روش جیمی هندریکس انجام دهید.

با این که امروزه گیتار های چپ دست بسیار باکیفیتی در بازار وجود دارد اما ظاهرا جیمی هندریکس خیلی به گیتار های چپ دست اعتماد نداشته است. تصمیم گیری در مود نوع گیتار کار مشکلی است. با این حال راهنما های بسیار زیادی برای خرید گیتار چپ دست وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید.

می توانید جهت بدنه گیتار را عوض کنید؛ یعنی دسته در دست راست تان قرار می گیرد. آلبرت کینگ با یک گیتار راست دست گیبسون همین کار را کرده بود یعنی سمت بدنه را چرخاند. اما اعمال این تغییرات برای بسیاری از ما نوازندگان عادی گیتار، کمی دشوار است.

پس بهتر است که شما سیم های یک گیتار راست دست معمولی را تعویض کنید. به این ترتیب می توانید یک گیتار مخصوص خودتان (چپ دست) را داشته باشید و ترتیب سیم ها برای شما هم مثل همه گیتار های عادی باشد. با این که تعویض جای سیم ها خیلی ساده تر از خریدن یک گیتار چپ دست است، اما مشکلات خاص خودش را هم به همراه دارد.

وقتی ترتیب سیم های یک گیتار راست دست را جا به جا می کنید، چیز هایی مثل سوئیچ ها، سوکت ورودی، برچسب های ضد خش و دسته ترمولو همگی در جای نامناسب قرار می گیرند. شاید بهتر است مسیر درست را بروید و یک گیتار چپ دست مخصوص بخرید.

انگشت گذاری صحیح

نکات بسیاری در مورد دست چپ وجود دارد که باید هنگام نواختن گیتار نسبت به آنها آگاه باشید. علاوه بر این باید موقع نواختن آرام و خونسرد باشید.

اگر موقع تمرین در بازوها، انگشتان، پشت یا گردن کشش غیرضروری احساس کردید باید دست نگه دارید و بدنتان را شل کنید. انجام حرکات کششی هم می تواند کمک کننده باشد.

نکات یادگیری بهتر گیتار (21 ترفند برای مبتدیان)

تنش اعضا نه تنها برای سلامتی خطرناک است بلکه می تواند سرعتتان را هم کم کند. دست چپ را روی گیتار گذاشته و انگشتها باید سر جایشان و روی فرتها باشند.

اگر موقع نواختن متوجه شدید که انگشتتان به سمت وسط یا پشت فرت کشیده می شود، باید آنها را به سمت فرت حرکت دهید تا سر جایشان قرار بگیرند. این کار باعث می شود تا نت ها را درست و ماهرانه تر بنوازید.

گوش دادن به شما کمک می کند تا اگر انگشت ها در جای نادرست قرار گرفتند و روی نتی صدای گز زدن (Buzzing) شنیدید، جای انگشتها را اصلاح کنید. بیشتر اوقات یک جا به جایی ساده هر گونه صدای وزوزی را بر طرف می کند.

روش نگهداری از گیتار +5 نکته تمیز کردن گیتار

یک تمرین ساده برای این که بتوانید به کمک آن انگشتانتان را در جای مناسب قرار دهید، تمرین گذاشتن جداگانه هر کدام از انگشتها روی هر سیم به روش آکورد گذاری است. این تمرین ساده و در عین حال کمی وقت گیر به شما کمک می کند تا در انگشت گذاری روی گیتار مهارت کافی پیدا کنید و یک حافظه ماهیچه ای برای الگو های آکورد به وجود بیاورید.

اصول اولیه آکورد های گیتار چپ دست

اگر از یک گیتار چپ دست استفاده می کنید، بهترین کار این است که تمام آکورد ها و تبلچر هایی که به صورت آنلاین در دسترس اند را مشاهده و آن ها را تمرین کنید. یادگیری شیوه نواختن هشت آکورد اصلی گیتار می تواند به شما به عنوان یک گیتاریست مبتدی کمک کند تا آمادگی لازم را بدست آورید.

نکات مربوط به هر آکورد به طور خلاصه به صورت زیر است:

  • A‌ ماژور: ممکن است به خاطر این که باید از سه انگشت به طور همزمان استفاده کنید، کمی سخت باشد.
  • C ماژور: روی گرد کردن انگشت اول و زدن اولین سیم تمرکز دارد.
  • D ماژور: انگشت سوم به جای دومی روی دومین سیم گرد می شود تا از گنگ و خفه شدن صدای اولین سیم جلوگیری شود.
  • E ماژور: مطمئن شوید اولین انگشت تان را درست گرد کرده اید و سیم آزاد دوم به صدا در نمی آید.
  • G‌ ماژور: سیم ششم را با انگشت سوم بزنید تا سوئیچ کردن به آکورد C‌ ماژور آسان تر باشد.
  • A مینور: فقط باید روی یک سیم از آکورد E ماژور انگشت تان را جا به جا کنید.
  • D مینور: انگشت سوم تان را روی سیم دوم نگه دارید این کار مانع از به صدا در آمدن اولین سیم می شود.
  • E مینور: در این آکورد فقط از دو انگشت استفاده می شود پس یکی از آسان ترین آکورد هایی است که می نوازید.

آموزش گام های گیتار در 8 مرحله آسان

سطح مهارت تان در نواختن گیتار چپ دست را ارتقا دهید

حالا که اطلاعات لازم را در اختیار دارید، می توانید به راحتی و خیلی زود در زدن یک گیتار چپ دست به مهارت کافی برسید. فقط باید تمرین کنید، کاری که گیتاریست های راست دست هم باید انجام دهند!

ویدیوی آموزشی

 

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست