خانه / آموزش گیتار به زبان ساده / آموزش تصویری گیتار / آموزش انواع ریتم گیتار (به زبان ساده)
گیتار

آموزش انواع ریتم گیتار (به زبان ساده)

آموزش گیتار

در این مقاله با هم به بررسی ریتم های گیتار که نشان دهنده بسیاری از ویژگی های گروو های استاندارد هم در نوع ریتمیک و هم آکوردال موسیقی راک است ، می پردازیم … نوازندگان بخش ریتمیک اغلب با هم درباره احساس آهنگ صحبت می کنند . یک سری اصطلاحات استاندارد هم برای توصیف برخی از سبک های هم نوازی ریتمیک متداول تر به وجود آمده است.

لیستی از احساساتی که هر ریتم همراه خودش دارد را با ذکر نام و این که چه کسر میزانی دارند و همین طور ویژگی ها و برخی از آهنگ های کلاسیکی که منجر به ایجاد حس هر ریتم می شوند را درقالب یک جدول در اختیارتان قرار داده ایم ، پس با ما همراه باشید.

نمونه آهنگ ها ویژگی ها کسر میزان نام
Won’t back down تام پتی

New kid in town گروه ایگلز

Hard day’s night گروه بیتلز

این ریتم احساس ریلکسی و راحتی را با خودش به همراه دارد 4/4 4 کامل
Talking care of business گروه بچمن ترنز اوردرایو

Old time rock and باب سِگِر roll

Gimme some اسپنسر دیوسlovin

مثل 4 کامل است با این تفاوت که یک بک بیت سنگین تر ( تاکید روی ضرب های 2 و 4 است ) 4/4 بَک بیت قوی
Bad moon rising: گروه CCR

I feel fine: بیتلز

Amie: پیور پریری لیگ

بوم چیکای پرشی 2/2 یا 4/2 ریتم دو ضربی
I feel good: جیمز براون

Soul man: سام اند دیو

Walk this way: آئرواسمیت

هم نوازی فانکی یا شلوغ 4/4 ریتم 16 ضربی
Blackend: متالیکا

The immigrant song: لد زپلین

کوبش شدت نت شانزدهم مثل چهار نعل تاختن اسب است 4/4 متال گالوپ
Don’t stop: فلیتوود مک

La Grange: زی زی تاپ

Tush: زی زی تاپ

Can’t buy me love: بیتلز

Revolution: بیتلز

موزون و شل و آرام بودن نت های هشتم، حس تاب خوردن 4/4 شافل
Talk it to the limit: ایگلز

Norwegian wood: بیتلز

You’ve got to hide your love away: بیتلز

متر در گروه های سه تایی احساس می شود 4/3، 8/6، 8/12 ریتم 3 حسی
I shot the sheriff: اریک کلپتون

No woman, no cry: باب مارلی

Stir it up: جانی نَش

نرم و آرام همراه با سنکوپاسیون 4/4 رگه یا اسکا

ریتم با حس 4 کامل

در این ریتم آرامش، راحتی و گروو نت هشتم کامل در کسر 4/4 احساس می شود. برای آهنگ هایی با سبک گروه The Eagles، Tom Petty و تصنیف های راک ملایم یا آهنگ هایی با تمپو متوسط مناسب است. وقتی ریتم را پایین می‌ آورید، سعی کنید سرعت مضراب زدن تان از حالتی که نت یک چهارم را می زنید، کمی کندتر و از نت چهارم کشیده تر باشد. در این صورت تار های گیتارتان صدایی مثل K-e-r-r-r-a-n-g تولید می کنند.

ریتم با حس 4 کامل در گیتار

دانلود کتاب بسیار کاربردی آموزش فارسی ریتم نوازی گیتار

ریتم با حس دو ضربی

این ریتم دو ضربی با اجرای الگوی بوم چیکا یا زدن با پیک و برش زمان ایجاد می شود. برش زمان به کسر میزان مربوط می شود یعنی جایی که خط، C (نماد کوتاه شده برای کسر میزان 4/4 ) را به دو نیم قطع می کند.

 


گیتار-min

توی این پک های فوق العاده، نواختن هر نوع گیتاری رو از ابتدا جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان گیتار نواز حرفه ای شو همه رو انگشت به دهان کن!


 

ریتم دو ضربی یک باس قوی روی اولین و سومین بیتش دارد و آکورد روی بیت های دو و چهار اجرا می شود. تک نت های باسی که آکورد ها را به هم متصل می کنند ( یا همان Run ها ) برای حرکت بیشتر دست چپ اضافه شده اند.

ریتم با حس دو ضربی در گیتار

ریتم 16 نتی

16 در عنوان این ریتم به شانزده نت بر می گردد. در گرو 16 حسی، واحد تقسیم، شانزدهمین نت است و انرژی بالای آن یک حس فانکی طور ایجاد می کند. شما می توانید بسیاری از آهنگ ها را با استفاده از الگوی pick-strum این ریتم خلق کنید که در آن تک تک نت های باس با ترکیبات آکوردی ترکیب می شوند.

ریتم 16 نتی در گیتار

ریتم متال گالوپ

سبک متال با راک فرق دارد اما موتیف های خاص خودش را برای همنوازی دارد. گالوپ از یک نت یک هشتم که دو تا نت یک شانزدهم به دنبال دارد که پشت سر هم تکرار می شوند، تشکیل می شود. این مثال یک موتیف گالوپ دو میزانی را که برای ضربات بالا و پایین گیتار نوشته شده را نشان می دهد. تکنیک پالم میوت و آکسان ها، صدای این قطعه کوتاه را به یک صدای تهدیدآمیز تبدیل می کند که کیفیت صدای مطلوب در ریتم موسیقی متال است.

ریتم متال گالوپ

ریتم رگه

رگه یک نوع ریتم آرام است. رگه می تواند یا در ریتم هشتم کامل و یا در شافل وجود داشته باشد. ریتم رگه نوعی شافل معتدل – آرام است. به علامت های مخصوص ضربه زدن رو به بالا خوب توجه کنید، برخی از آن ها در یک ردیف قرار دارند که ناشی از ضربه زدن های آف بیت ( بیت بدون آکسان ) متوالی است.

ریتم رگه

ریتم سه ضربی

آهنگی که ریتم سه حسی دارد خیلی راحت قابل شناسایی است. این ریتم جز گروه سه تایی ها ( البته نه دو و چهار معمول ) به حساب می آید و شما می توانید والتز ( قطعه ای در موسیقی که در کسر میزان 4/3 اجرا می شود ) را با این ریتم اجرا کنید. اگر همیشه از کلاس های رقص در کودکی فرار کرده اید و نمی دانید والتز چیست، باید بگویم که معمولا یک بیت قوی دارد که قبل از بیت های ضعیف تر دو و سه می‌آید.

آهنگ Take it to the limit ایگلز در کسر میزان 4/3 و Norwegian wood بیتلز در کسر میزان 8/6 در این ریتم نوشته شده اند. از نظر فنی آهنگی که در کسر 8/6 نوشته شده باشد، دو ضربی حس می شود زیرا هر سه نت یک هشتم به دو نیمه تفکیک شده است.

حتما بخوانید: آموزش رایگان ریتم نوازی گیتار (فیلم و مقاله)

اما در دنیای غیر پیچیده ریتم راک، هر زمان یک گیتاریست باید در سه کسر 4/3،8/6 یا 8/12 ( مثل برخی از آهنگ های ژانر و واپ ) بنوازد، به ریتم حاصل سه حسی گفته می شود.

بنابراین آهنگ های Norwegian wood و House of rising sun که در کسر 8/6 و You really got a hold on me و Nights in white satin که در 8/12 هستند، می توانند به عنوان آهنگ های سه حسی در نظر گرفته شوند. ضربه زدن در گروه سه تایی یا الگوی بوم چیکایی به تمپو بستگی دارد ( گاهی اوقات در تمپو های سریع تر راحت تر می شود الگوی بو چیکا را اجرا کرد ).

این ریتم در 4/3 نوشته شده و یک خط باس نزولی دارد که کاملا در آهنگ های سه حسی رایج است.

2 ویدویوی آموزش انواع ریتم گیتار

 

 

گیتار

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست